10 mei 2016 | Sonja de Bruin

Een zaak van hart-werken is al weer het vierde succesvolle boek van Ellen de Lange-Ros in de serie ‘Een zaak van ...’. Dat geeft wel aan dat het concept van deze businessromans staat als een huis.

Het boek leest prettig weg en je steekt er ondertussen ook wat van op. Hard werken, met allerlei vervelende consequenties, blijkt helemaal niet nodig. Dit keer krijgt de vertrouwde vriendengroep lessen over hart werken met een ‘t’ en dat heeft verstrekkende gevolgen. Maar daarover straks meer.

In tegenstelling tot de voorgaande boeken uit deze serie, ben ik niet onverdeeld positief over dit boek. Er is helemaal niets mis met het ‘volgen van je hart’ en ik denk dat iedereen wel beseft dat het waardevol is om vanuit je hart te werken, maar niet gemakkelijk. Echter de extreme successen die de hoofdrolspelers boeken met het toepassen van ‘hart werken’, komen ongeloofwaardig (lees Amerikaans) over. Hierdoor boet het boek voor mij aan waarde in.

Daarnaast hebben enkele oefeningen die aan het einde van ieder hoofdstuk staan, een bepaalde mate van ‘zweverigheid’, die mij minder aanspreekt. Het stellen van vragen aan je hart is voor mij een brug te ver. Ten derde is het concept van ‘hart werken’ met de daarbij gebruikte termen zoals hartwijsheid, niets anders dan het aloude volgen van je intuïtie.

Maar nu eerst terug naar waar het boek over gaat. In de inleiding worden de karakters geïntroduceerd rondom een heel speciaal moment in hun leven: hun gezamenlijke trouwdag. Op deze dag geven de vrienden Anna (ZZP-er), Joris (lid van de raad van bestuur van groot bedrijf) en Orlando (hoedenmaker) hun ja-woord aan hun respectievelijke partners.

Na de inleiding volgen er vier lessen, met aan het einde van ieder hoofdstuk een aantal oefeningen om het geleerde in de praktijk toe te passen. De eerste les gaat over het volgen van je hart en dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het gaat er hierbij om niet alleen te luisteren naar de signalen van je hoofd, maar ook naar die van je hart, de zogenaamde hartwijsheid. De volgende les leer je de eventuele ruis die hart werken in de weg staat, herkennen en wegnemen. Waarna in hoofdstuk 3 wordt ingezoomd over het toepassen van hart werken in je bedrijf. Tenslotte komt in de laatste stap de essentie van hart werken aan bod en dat is liefde. Hierbij wordt ook benadrukt dat als je je werk niet met liefde doet (denk aan mensen helpen), dat er dan iets niet klopt. Met liefde kun je angst om vanuit je hart te gaan werken wegnemen.

In alle hoofdstukken leef je mee met de vriendengroep hoe zij met vallen en opstaan de lessen in de praktijk brengen. Uiteindelijk brengt het hun enorme successen op zakelijk vlak: Joris krijgt de grootste portefeuille in de raad van bestuur, Orlando wordt benaderd om te komen werken voor een belangrijk modehuis en Anna kan het door haar ontwikkelde spel bij een groot internationaal bedrijf uitrollen.

Ondanks de kritische noten, wilde ik toch aan de slag gaan met het boek en heb ik, via de link die in het boek staat, het werkboek hart werken besteld,. Helaas was dit op het moment van schrijven nog niet beschikbaar, maar ik krijg wel voortaan een wekelijkse nieuwsbrief.

Een zaak van hart-werken
22 februari 2016 | Dick Bos

Een boek om in één adem uit te lezen, het boek: Een zaak van hart-werken van Ellen de Lange-Ros. De vierde in een reeks van businessromans voor hardwerkende professionals, managers, zelfstandige ondernemers en iedereen eigenlijk die zijn werk beter wil ‘gaan’ doen. Geen hoogdravende theorie maar een levensles om je hart te laten spreken wanneer dat nodig is!

Dit boek is het vierde boek in een reeks van businessromans van Ellen de Lange-Ros waarin de vrienden Anna, Joris en Orlando samen met hun partners belangrijke levenslessen leren die hen helpen betere professionals te worden. In dit boek maken zij kennis met een oudere dame Francisca die hen het verschil wil en gaat bijbrengen tussen hard werken en hart-werken.

Eigenlijk is Een zaak van hart-werken een boek vol levenslessen waarin het verschil tussen de aansturende werking vanuit het hart onder andere aan de orde komt. De auteur noemt dat de hartwijsheid (de emotie), het hoofd (de ratio) en de buik (het buikgevoel). Het hart geeft in veel gevallen de signalen door aan het hoofd en die signalen kunnen gebaseerd zijn op eerdere ervaringen in je leven. In het boek worden voorbeelden aangehaald waaruit blijkt dat in sommige gevallen ervaringen uit het verleden niet doorleefd zijn, waardoor zij de hoofdpersonen blokkeren in het nemen van de juiste beslissingen.

Opgemerkt wordt dat als je echt naar je hart luistert, de ratio het niet moet overnemen. De ratio moet ondersteunend zijn en blijven. Hart werken betekent dat je niet alleen je zelf en je eigen wensen tot uitgangspunt neemt, maar dat je ook je talenten op een dieper niveau inzet om anderen van dienst te zijn. Met de juiste inzet en samenwerking brengt het je in een flow, gaan de werkzaamheden je makkelijker af en creëren zich mogelijkheden die je niet eerder hebt ervaren.

Om daar te komen moet je wel in staat zijn om ‘ruis’ die op de lijn komt, zoals eerder aangegeven - de ervaringen uit het verleden - onder ogen te zien. Je moet het als het ware fysiek doormaken om in staat te zijn het een plaats te geven.

Een belangrijke levensles uit het boek is: ‘Hart-werken moet de essentie van je werk zijn. Doe je werk altijd met liefde, of doe het niet. Als je je werk niet met liefde kunt doen, klopt er namelijk iets niet.’ Feitelijk lek je dan energie en moet je een keuze maken.

Het is een boeiend boek wat je volgens mij moet doorleven om het ten volle te kunnen begrijpen en benutten. Geen hogere wijsheden maar vooral gericht op de binnenkant van een mens. Het in balans zijn of komen en op basis daarvan de juiste paden in slaan. De opdrachten die in het boek zijn opgenomen helpen je daarbij.

Het boek doet mij ook zeer sterk denken aan het boek Mindfulness van Gil Hasson. In dat boek worden op een systematische wijze de belangrijkste bestanddelen en eigenschappen van mindfulness – bewustzijn, erkenning en acceptatie, focus en betrokkenheid, het ontwikkelen van een beginnermodel, loslaten en leven zonder oordelen, als afzonderlijke thema’s beschreven. Boeken dus die in elkaars verlengde zouden kunnen liggen.

Een zaak van hart-werken is een boek dat behalve voor de doelgroep (hardwerkende professionals, managers en zelfstandige ondernemers) eigenlijk voor iedereen bedoeld is, die zijn werk beter wil ‘gaan’ doen. Een serene rust daalt over je neer als je de essentie van het boek te pakken hebt, namelijk: ‘Werk vanuit je hart!’

Dick Bos studeerde onder andere Rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Bedrijfskunde aan de NCOI Business School (MBA). Daarnaast voltooide hij naast tal van managementcursussen de opleiding tot gecertificeerd compliance officer bij het NIBE-SVV. Hij is werkzaam als senior projectleider en programma-/verandermanager bij het ministerie van Veiligheid en Justitie.