Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
12 november 2014 | Arie Buvens

Misschien ben je ondernemer die een nieuw idee wil introduceren of een architect die een schitterend bouwwerk bedenkt. Of ben je een ingenieur die een nieuw softwareprogramma wil realiseren, een politicus die een revolutionaire verandering wil doorvoeren of een manager die zijn bedrijf door een van de meest hachelijke economieën van de moderne tijd wil loodsen?

Ongeacht welke uitdaging je wacht, kan het proces dat in ‘Thinking in new boxes, een nieuw paradigma voor creativiteit’ van Luc de Brabandere en Alan Ivy wordt beschreven je interpretatie veranderen van wat er om je heen gebeurt en je helpen om je problemen op te lossen.

Aan de hand van een groot aantal voorbeelden van toonaangevende bedrijven, zoals NASA, Ford, Netflix, LaPoste, wordt in dit boek door de beide Boston Consulting Group-consultants Luc de Brabandere en Alan Ivy een aanstekelijk inzicht verschaft in de manier waarop bedrijven voor een radicaal andere benadering kunnen kiezen. De vijfstappen-aanpak bestaat uit: 1) twijfel aan alles, 2) bewijs het mogelijke, 3) divergeer, 4) convergeer en 5) evalueer constant. Je hersenen hebben modellen of boxes nodig om te denken.

De sleutel tot praktisch creatief zijn, tot verandering in onzekere tijden, is allereerst je bestaande boxes veel beter te begrijpen en daarna het aanpakken van een situatie of een probleem door het ontwikkelen van meerdere nieuwe boxes. Bijvoorbeeld: kijk eens naar de volgende drie uitspraken: alle auto’s hebben vier wielen. De Toyota Corolla heeft vier wielen. Daarom is de Toyota Corolla een auto. De meeste mensen zullen zeggen dat dit een goede redenering is, omdat de derde uitspraak duidelijk waar is. Maar de logica waar ze op vertrouwen is onjuist. Kijk maar. De volgende drie uitspraken gaan uit van dezelfde logica. Alle bloemen hebben water nodig. Mijn hond heeft water nodig. Dus is mijn hond een bloem. Mensen zijn geneigd om dit soort logica te accepteren als de conclusie in hun bestaande kennis past. Waar het om gaat, volgends de beide auteurs, is om mensen en bedrijven uit hun ‘vaste denken’ te halen.

Generali verzekeringen is een voorbeeld. Het werd opgericht in 1831, als ‘wederzijdse hulp gemeenschappen’ voor hoofdzakelijk zeereizen en zeetransport. Tegenwoordig heeft de verzekeringsgigant in meer dan 60 landen 85.000 employés en wereldwijd 70 miljoen cliënten. In 2007 wilde het bedrijf de internetstrategie herzien. Beide schrijvers werden te hulp geroepen. Wat zij, via het vijfstappenplan, deden was de oude perceptie van Generali, hun oude box, te verschuiven van ‘we zijn een gevestigde verzekeringsmaatschappij’ naar de nieuwe box ‘we zijn een briljant nieuw e-bedrijf dat actief is in verzekeringen’. Door deze verschuiving was Generali bereid en instaat om significante geldmiddelen in het implementeren van de nieuwe internetstrategie te investeren. Nu is de website volledig vernieuwd met een scala aan nieuwe producten en diensten, gebruiksvriendelijke schermen, realtime optimalisatie en onderzoek. Er is een platform voor kleine en gemiddelde tussenhandelaren voor toegang tot nieuwe diensten, een marktplaats voor virtuele tussenhandel, een platform voor groepen om hun eigen risicoprofiel te updaten en een platform om dekking van individuen en groepen te consolideren. In sommige gevallen werden deze toegevoegde mogelijkheden en manieren om cliënten online te benaderen en te helpen beschouwd als spelverandering binnen de verzekeringswereld.

‘Thinking in new boxes’ is een inspirerend boek dat de theorie voorziet van veel sprekende voorbeelden. Edison bijvoorbeeld. Vóór Edison moest je om licht te hebben een vuur aansteken , was in een kandelaar of olie in een lantaarn doen. Na veel ronden divergentie (bedenken van nieuwe manieren om naar dingen te kijken) en convergentie ( de nieuwe aanpak selecteren en die uittesten) testte Edison platina en allerlei andere mogelijk metalen gloeidraden, voordat hij tenslotte met een koolstofversie kwam die tot 40 uur kon branden. Toen hem werd gevraagd of hij dat als een falen zag en of hij niet beter op kon geven, gaf hij zijn beroemde antwoord: ‘Waarom zou ik opgeven? Ik ken nu meer dan negenduizend manieren waarop een elektrische gloeilamp niet werkt, dus succes komt binnen handbereik’. Thinking in new boxes, dus.

Een ontzettend inspirerend boek dus met puike voorbeelden uit hun eigen praktijk. Eigenlijk is het voor iedere individuele Nederlander goed om te lezen. Het drukt je met je neus op de feiten van het ‘vaste denken’ en het laat zien hoe je dat kunt veranderen.

Prima boek, inspirerende voorbeelden en nog te snappen ook. Van harte aanbevolen.

22 september 2014 | Robert Buisman

Met ‘Thinking in new boxes’ stellen Luc de Brabandere en Alan Iny een nieuw paradigma voor creativiteit voor. Ze zeggen met deze denkmethode verder te gaan dan out-of-the-box-denken. Een belofte die niet alleen nieuwsgierig maakt, maar ook van actuele waarde is. De vraag is: maken ze dit waar?

‘Thinking in new boxes’ beschrijft een benadering voor creativiteit in organisaties. De auteurs nemen de lezer mee in de wereld van zakelijke creativiteit. Al na acht pagina’s is er herkenning en verheldering. Zeer helder weten de auteurs te verwoorden wat out-of-the-box denken eigenlijk is. En dus ook hoe moeilijk het is als je geen definitie van ‘een box’ hebt. In veel brainstormsessies staat het buiten-je-eigen-kader-denken centraal, maar de mentale stap naar ‘hoe doe ik dat’ ontbreekt nog wel eens.

Met ‘Thinking in new boxes’ krijg je een andere, concrete kijk op out-of-the-box-denken. Zodra je ‘thinking boxes’ weet te definiëren, ben je in staat andere te vinden. De 5 stappenaanpak in het boek is een mooie leidraad voor het creatieve proces zonder dat ik het gevoel heb dat er iets aan ontbreekt. De volledige cirkel van anders kijken, divergeren, convergeren en evalueren is beschreven, tegen het decor van de heldere definitie van wat een thinking box eigenlijk is. Het maakt dat de inhoud meteen landt in een voedingsbodem van herkenning. Het maakt dat je gaat kijken welke bestaande regels, conventies en aannames binnen je bedrijf aan heroverweging toe zijn.

Waar het kwartje echt valt is in het onderscheid tussen wat de schrijvers ‘eureka’ en ‘caramba’ noemen. Tegen het licht van de veranderende samenleving en economie heeft deze duiding een hoge actualiteitswaarde. ‘Eureka’ is het moment waarop je zelf een creatief product, verdien- of bedrijfsvoeringsmodel bedenkt dat jou direct voorsprong geeft. ‘Caramba’ is het moment waarop de ander dat al gedaan heeft en jij daar plotseling mee geconfronteerd wordt. Het idee (voorstelling van de werkelijkheid) waar je altijd aan vasthield wordt ineens vervangen voor een ander idee. Actueel in dit verband is de opkomst van disrupters als Uber, Snappcar en AirBnB. Overigens wordt dit soort nieuwe tijdbedrijven niet genoemd. Wel zijn er de leerzame voorbeelden van traditionele organisaties als La Poste en Bic die zich via nieuwe invalshoeken -thinking boxes- succesvol vernieuwd hebben.

Met driehonderd pagina’s is ‘Thinking in new boxes’ een dik managementboek. De inhoud is weliswaar helder, maar er is veel tekst. De schrijfstijl grenst aan het wetenschappelijke, terwijl je -op basis van de titel- een meer inspirerende, directe en creatieve stijl verwacht. Kleine slordigheden en fouten in de tekst kunnen na verloop van tijd als storend worden ervaren en komen de leesbaarheid niet ten goede. Dat is jammer, want het leidt af van de goede inhoud.

De inhoud wordt ondersteund met oefeningen, samenvattingen, een definitielijst en praktijkvoorbeelden van onder meer La Poste en Generali en een fictief voorbeeld van bedrijf ‘Ultragames’ dat als rode draad door het boek loopt.

Dat de schrijvers de belofte van een nieuw paradigma voor creativiteit waarmaken, staat voor mij vast. De methode gaat inderdaad verder dan out-of-the-box en is bruikbaar, juist nu. Wat meer eigen creativiteit in de vorm van een samengevatte en handzame (al dan niet boek-) versie voor managers juich ik zeker toe.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden