Work smart, Play smart - Recharge, voor jezelf en je omgeving
28 juni 2021 | Ineke Smits

Tijd om anders te werken want het gaat niet goed. Hidde de Vries geeft in Work smart, play smart aan waar het fout gaat, en hoe het beter kan. Door slimmer te werken en beter te ontspannen.

Voordat we in het ‘Coronajaar’ terecht kwamen, was er vaak al sprake van meer, sneller en beter voor werkenden. Zoals bijvoorbeeld bij millennials die steeds vaker opgebrand raken, mede door het niet tot rust komen in hun brein. Doordat we het laatste jaar nog meer mentale energielekken en concentratieproblemen ervaren, hebben veel mensen hier inmiddels last van. Het wordt tijd voor anders werken volgens auteur Hidde de Vries. Hij geeft in Work smart, play smart een goed beeld van waar het fout gaat, maar vooral ook hoe we meer kunnen doen in minder tijd. Door slimmer te werken en beter te ontspannen.

Werk heeft het afgelopen jaar een behoorlijke wending gekregen en daardoor het alsmaar doorgaan van ons brein versterkt. De balans tussen werk en ontspanning vervaagde meer en meer. Alle routines die, tot maart 2020, in ons werk geslopen waren, verdwenen gaandeweg als sneeuw voor de zon. Zoals het praatje met je collega na afloop van een vergadering, het ritje op de fiets naar je werk, het complimentje over je nieuwe schoenen. Ze blijken meer van belang dan we eerder dachten en geven niet alleen energie, maar ook de noodzakelijke rustmomenten. En dat is waar we de fout in gaan. Het belang van dit broodnodige ‘rechargen’ komt in dit boek uitgebreid aan bod.

Dat er voordelen aan thuiswerken zitten is zeker waar, maar dat er een valkuil is die we niet hadden voorzien, blijkt inmiddels ook. Was het eerder de onrust van de kantoortuin die ons uit de concentratie haalde, is het nu het vele digitale vergaderen dat zijn tol eist. Ongemerkt meer uren achtereen werken en minder oplaadmomenten om het brein even op de parkeerstand te zetten. Uiteindelijk ten koste van creativiteit, focus en productiviteit.

Wie kent niet het tragische verhaal van superster Avicii. Dit is één van de voorbeelden uit het boek dat aangeeft dat stress enorme gevolgen kan hebben. Door nóg effectiever, efficiënter en harder te werken zonder rust te nemen raakt een mens opgebrand. Rust nemen kan dus een oplossing zijn in plaats van harder te gaan werken. Rust is niet alleen goed voor een fysiek herstel, maar ook voor een mentaal herstel.

Allereerst gaat de auteur in op het belang van het bepalen van je doel, je einddoel, ook wel ‘future state’. Als je dit goed in beeld hebt en houdt kun je beter focussen. En focus leidt weer tot meer productiviteit. Hidde de Vries geeft bij ieder hoofdstuk diverse handreikingen, tips en praktische voorbeelden hoe je ervoor kunt zorgen dat einddoel sneller te bereiken. Niet door harder maar slimmer te werken!

Mede dankzij de heldere illustraties in het boek plus de mogelijkheid achtergrondinformatie te bekijken, zoals de vele inspiratievideo’s, literatuur, tips en andere extra’s, is het een heel praktisch boek. En wat goed is te weten: als je ‘recharged’ doe je dat niet alleen voor jezelf, je werk en je gezondheid, maar ook voor je omgeving. Je wordt er vast een leuker mens van. En dat dat dan weer voor een sneeuwbaleffect kan zorgen spreekt voor zich!

Ineke Smits, persoonlijk virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe.

Work smart play smart - 'Concrete handvatten'
11 juni 2021 | Roy van den Anker

Wat mag je verwachten van (weer) een zelfhulpboek dat geschreven is door een RTL columnist, ervaren spreker en geoefend trainer? Door deze kwalificaties en na het lezen van de waslijst aan aanbevelingen voor in het boek mogen die verwachtingen best hoog zijn.

Het boek heeft als doel handvatten te geven om om te gaan met de hectiek en druk van de wereld waar we in leven. Een wereld waarin door Corona meer mensen dan ooit tevoren behoefte hebben aan oplossingen om hun hoofd boven water te houden en energie terug te vinden. Schrijver Hidde de Vries deelt in zijn boek de inzichten die hij zelf heeft opgedaan en hem succes hebben gebracht. In tegenstelling tot veel boeken in deze categorie is Work smart play smart een boek dat niet even snel geschreven is om vanuit zelfpromotie maar iets te kunnen publiceren, maar dat ouderwets degelijk onderbouwd is aan de hand van publicaties, onderzoeken en een beproefd trainingsmodel dat de schrijver in zijn bedrijf The Recharge Company in de praktijk brengt.

Het boek is opgebouwd uit 6 hoofdstukken waarin de 6 elementen van het ‘Rechargemodel' stuk voor stuk worden behandeld. Een logische opbouw die onderwerpen als toekomstbeeld, mindset, energiemanagement, focus, ontspanning en omgevingsinvloed behandelt. De onderwerpen worden inhoudelijk doorgenomen aan de hand van logische en veelal bestaande uitgangspunten en brengen daardoor niet per sé verrassend nieuwe inzichten. Er wordt veelvuldig uitstapjes gemaakt naar andere auteurs, publicaties en theorieën. Met een keurige verwijzing naar de bron is dit niet storend, en brengt het destilleren van de kern van die andere theorieën zelfs overzicht. Voor de lezer die zich interesseert in verdieping in een aangehaald onderwerp is de bronverwijzing aanwezig. De meeste lezers zullen waarschijnlijk blij zijn met het gestructureerde overzicht van de relevante onderwerpen. Wanneer je je immers in de rollercoaster van het leven bevindt (zoals Hidde de Vries de hectische wereld beschrijft) heb je immers geen tijd voor een uitgebreide studie maar ben je op zoek naar quick fixes.

Work smart play smart biedt deze quick fix. Door de logische opbouw en afwisseling tussen theorie en voorbeelden leest het boek makkelijk weg. Verwacht echter niet dat met het lezen van het boek de wereld er opeens anders er uit ziet. Je zult aan het werk moeten. Het boek nodigt daar ook voor uit doordat elk hoofdstuk afsluit met een uitnodiging om de belangrijkste inzichten van het hoofdstuk op te schrijven. Daarnaast wordt er actief verwezen naar een webomgeving waar de aangehaalde bronnen zoals bijvoorbeeld andere boeken, artikelen en video's terug te vinden zijn net zoals een weekchallenge om daadwerkelijk met de onderwerpen uit het boek aan de slag te gaan.

Work smart play smart is een overzichtelijk boek met een eenvoudig en logisch model. Het biedt concrete handvatten voor de lezer die op een snelle manier om uit de rollercoaster wil stappen.

Roy van den Anker, operationeel directeur bij verzekeringsmakelaar Heilbron en oprichter van Konnekst.