Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
6 september 2013 | Annett Keizer

Voor iedereen die een goed gesprek met zijn of haar klant wil voeren is 'Commercieel luisteren. Over oenen, kampioenen en strandballen'van Marc van Katwijk een aanrader. Niet omdat het volstaat met nieuwe informatie, maar omdat het in een notendop de essentie van goed luisteren en contact maken schetst. In simpel taalgebruik met korte krachtige adviezen tot de kern komen waar het in effectieve communicatie om draait. Daar gaat het in dit boek allemaal om.

Communiceren kunnen we allemaal, maar effectief communiceren is een ander verhaal. Net als Marc van Katwijk weet ik, als communicatiecoach, hoe vaak mensen moeite hebben om elkaar echt te begrijpen. Volgens Van Katwijk draait het in onze communicatie vooral om de intentie waarmee we een gesprek aangaan. Of dat nou een sales-, advies of ander zakelijk gesprek is. Volgens hem geeft intentie kleur, klank, smaak en waarde aan alles wat je doet. Iemands intentie heeft invloed op de perceptie van zijn realiteit. Net als hij geloof ik er ook in dat als je je daarvan bewust bent, je sturing kunt geven aan een gesprek. Commercieel luisteren gaat dus over veel meer dan luisteren als vaardigheid. Het gaat over waarnemen, begrijpen, emoties, overtuigingen en vragen stellen.

Het boek leest alsof Van Katwijk tegenover je zit. De toon van het boek is die van de eenvoudige, wat populaire spreektaal. Geen ingewikkelde theorieën over communicatie of psychologie. Tegelijkertijd laat de auteur alle essentiële communicatieve vaardigheden de revue passeren, maar verpakt hij ze in een voorbeeldcases met fictieve personen. Vrijwel elk hoofdstuk begint met een kort gesprek tussen Hugo, Maaike, Henriette of meneer Betweeter, waarna de auteur uitlegt wat luisteren is, hoe en waarom we vaak gedachten invullen voor de ander en hoe je met vragen een gesprek kunt sturen. In korte alinea's geeft Van Katwijk zeer praktische voorbeelden en tips. Ezelsbruggetjes als 'wees een OEN' (open, eerlijk, nieuwsgierig), gebruik NIVEA (niet-invullen-voor-een-ander) en 'bekijk het gesprek eens alsof er een gekleurde strandbal tussen jullie instaat' zorgen voor de nodige Aha-momenten. Voor het gemak sluit de auteur elk hoofdstuk af met een samenvatting van nog geen kwart pagina en geeft je een overdenking mee om in de praktijk je gesprekstechnieken te oefenen. Het klinkt allemaal zó simpel, dat niets je als lezer meer in de weg zou moeten staan voor een goed gesprek met je klant, collega, opdrachtgever.

Na het lezen van dit boek kan ik niet anders concluderen dan dat Van Katwijk zijn beloftes nakomt. Het is een zeer toegankelijk boek geschreven door een man uit de praktijk, die ook niet-lezers wil bereiken. Ik las het boek dan wel in een middag uit, maar heb er nog vaak even in teruggebladerd omdat ik een tip of oefening wilde doorgeven aan mijn klanten. Want 'Commercieel luisteren' is vooral een boek om zelf mee aan de slag te gaan. Aan het eind van het boek belooft de auteur dat je alles in huis hebt om een kampioen te zijn, zolang je de inzichten uit zijn boek maar stap voor stap in je eigen tempo toepast. Die bal ligt dus bij de lezer.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden