Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
29 april 2015 | Ellen Bakker

Als jonge projectleider, wilde ik graag weten aan welke knoppen ik moet draaien om een verandering in gang te zetten. En wie wil nou niet weten wat er nou precies zeer doet? En wat een olifant op de voorkant van een boek doet dat gaat over leiderschap? Voor mij reden genoeg om het boek te lezen, en ik ben zeer tevreden!

In het begin van het boek beschrijft Drs. Eveline Jansen wat verandering inhoudt en waarom het vaak gepaard gaat met veel weerstand. Daarop volgt de kern van het boek: er worden 7 prachtverhalen beschreven van directeuren uit diverse branches (o.a. gemeente, onderwijs, commerciële bedrijven). Zij vertellen vanuit hun praktijk en ervaring met verandertrajecten waarom het zeer doet en welke weg zij bewandeld hebben om verandering te bewerkstelligen. Vanuit hun ambities, visies, methoden heeft Eveline zes KRACHT-knoppen geformuleerd om waarde, eenvoud en gemak van verandering te vergroten. Het laatste deel van het boek is heel praktisch ingestoken: hoe hanteer ik de KRACHT-knoppen, welke fases horen daarbij en wat ik dan zeggen of doen. Oftewel, ik weet nu na het lezen van dit boek welke KRACHT-acties en KRACHT-taal ik moet gebruiken om mensen te laten veranderen.

Twee wijze lessen die ik geleerd heb uit dit boek zijn…
Heb als leidinggevende echt aandacht voor de mensen die de verandering meemaken - Vraag aan die mensen hoe het gaat en wat ze voelen. Als ik terugkijk op een verandertraject waarin ik één van de procesmanagers was, besef ik me nu dat we heel snel trends en cijfers gebruiken om de verandering te rechtvaardigen. Terwijl mensen toen bijna smeekten om een beetje aandacht van het management. In een evaluatiemoment kreeg ik ook van hen terug dat zij een moment wilden waarin zij konden uiten wat ze voelden. De organisatie hoeft dan niet eens met oplossingen te komen, als ze zich maar gehoord voelen. Voor mij benadrukt deze les uit dit boek nogmaals om in een volgend verandertraject van begin tot eind aandacht te hebben voor het gevoel van de mensen die gaan veranderen.

Benadruk met name waarom iets gedaan wordt. - In verandertrajecten of andere projecten gaat het er in essentie niet om wat we (gaan) doen of hoe we dat doen, maar waarom we iets doen. Het ‘waarom’ moet uitgesproken worden. Wat ik op de werkvloer zie is dat leidinggevenden of projectleiders vaak communiceren wat ze gaan veranderen en hoe ze dat doen. Waarom iets gebeurt, wordt vaak vaag en kort beschreven in een ambitie of aanleiding. Terwijl dit aspect essentieel is om de verandering sneller te bewerkstelligen. Ik zou in een volgend verandertraject deze les vooral gebruiken in de interne en externe communicatie. Ik denk dat je mensen sneller meekrijgt, en dus verandert, als mensen in jou (of in het waarom) geloven.

In dit boek herken ik de diverse processen en dilemma’s die beschreven worden. Daaropvolgend biedt dit boek praktische handvatten om te bepalen in welke fase van verandering mensen zitten en welke dingen je moet zeggen of doen om de verandering in gang te zetten. Lekker praktisch dus. Daarnaast ontvang je bij dit boek een gratis training om een eigen team makkelijker door een verandering te loodsen. Op het moment zit ik niet in een verandertraject, maar als ik dit wel zit ga ik zeker de training doen. Ik ben door dit boek geïnspireerd, en zal ‘m zeker nog vaker openslaan. Ik vind het een echte aanrader voor leiders of leiders-to-be!


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden