5 december 2014 | Johan Bel RM

Met zijn nieuwste boek toont Herman Toch weer eens zijn fantastische gevoel voor de tijdgeest aan. ‘Happy Profit’ is een vervolg op de bestseller ‘Transformeren om te overleven’.

Toch neemt je in dit boek mee in de nieuwe economie die aan het ontstaan is na het neoliberale tijdperk. De kern van z’n boodschap is dat het prima, belangrijk en zelfs leuk is om winst te maken, maar dat dat een beloning moet zijn voor waardevol handelen. En die waarde zit in twee elementen:
1. Maak je klanten gelukkig
2. Laat een betere wereld achter

Deze waarde moet je als bedrijf creëren vanuit intrinsieke motivatie, vanuit je kern, je ziel en authenticiteit.
Toch neemt je mee in dit gedachtengoed, de eerste drie hoofdstukken zijn vooral daaraan gewijd. De schrijver pleit ervoor om als bedrijf te transformeren door anders te kijken naar de wereld, naar de markt en naar je klanten. Dit gedeelte is voor mij het meest waardevolle aan dit boek, de bewustwording van het ontstaan van een nieuwe economie, met andere paradigma’s en spelregels.

In hoofdstuk 4 gaat Toch in op merkenopbouw in de nieuwe wereld. Daar slaat hij de plank wat mij betreft enigszins mis. De schrijver drijft hier te veel op z’n eigen werkervaring bij bedrijven waarbij merkenopbouw erg belangrijk was. Veel ondernemers, managers en marketeers hebben daar echter niet zoveel mee te maken. Het woord ‘merk’ had hier beter vervangen kunnen worden door ‘bedrijf’

Om z’n gedachtengoed in de praktijk werkbaar te maken heeft Toch in hoofdstuk 5 een stappenplan gemaakt. Dat is heel plausibel, maar ik vond de inhoud nogal moeizaam te lezen en te hanteren. Dat sluit aan bij de conclusie die Toch zelf trekt: de nieuwe manier van zakendoen is nog niet uitgekristalliseerd, je moet gewoon aan de slag, probeer dingen uit en jaag je dromen na. Er ontstaan allerlei nieuwe business modellen, Toch beschrijft er 13. Wees je bewust van de nieuwe tijdgeest, kijk anders, ontwikkel een nieuwe visie en transformeer zonder dat je al weet waar het eindpunt ligt. En bovenal: maak gewoon lekker winst door het goede te doen voor je klanten en de wereld.

Al met al is dit een heerlijk boek. Iedere ondernemer, manager en marketeer moet ‘Happy Profit’ toch wel lezen, alleen al om deelgenoot te worden van de veranderende tijdgeest.

Happy profit
5 december 2014 | Johan Bel RM

Met zijn nieuwste boek toont Herman Toch weer eens zijn fantastische gevoel voor de tijdgeest aan. ‘Happy Profit’ is een vervolg op de bestseller ‘Transformeren om te overleven’. Toch neemt je in dit boek mee in de nieuwe economie die aan het ontstaan is na het neoliberale tijdperk. De kern van z’n boodschap is dat het prima, belangrijk en zelfs leuk is om winst te maken, maar dat dat een beloning moet zijn voor waardevol handelen. En die waarde zit in twee elementen:
1. Maak je klanten gelukkig
2. Laat een betere wereld achter

Anders kijken naar groei en winst
29 september 2014 | Pierre Spaninks

We moeten onze bedrijven zo gaan inrichten dat niet meer de winst voorop staat maar de maatschappelijk waarde die we creëren, zegt marketeer Herman Toch. Happy profit is geen doel op zich maar de beloning die we krijgen als we met onze producten de wereld een beetje beter maken.

'Ga voor winst en wees er trots op', dat is een ondertitel die tot de verbeelding spreekt. Herman Toch, die hem verzon, noemt zichzelf een 'marketeer in hart en nieren'. Hij is ooit begonnen bij Douwe Egberts en is ceo geweest van Censydiam. Daar heeft hij gewerkt voor grote merken als Heinz en Heineken. Sinds de overname door Ipsos is Herman Toch zoals hij zelf zegt 'neurotisch bezig zijn eigen vak te herdromen'. Daarvan getuigde in 2012 al zijn boek Transformeren om te overleven en daarvan getuigt dit Happy profit opnieuw.

Het verhaal van Herman Toch gaat over het creëren van bedrijven en merken die èn succesvol èn duurzaam zijn. Onze economie en onze samenleving zijn in een voortdurende transformatie, zegt hij. We kunnen niet langer blijven doen wat we de laatste twintig, dertig jaar hebben gedaan. We moeten onze bedrijven zo gaan inrichten dat niet meer de winst voorop staat maar de maatschappelijk waarde die we creëren. Het geld dat we daarmee verdienen is dan geen doel op zich, maar een beloning die we krijgen als we de wereld een beetje beter maken.

Herman Toch, blijkt uit Happy profit, is een groot bewonderaar van Unilever-ceo Paul Polman. Als we hem mogen geloven is die bezig om met dat bedrijf een totaal andere richting op te gaan. In ontwikkelingslanden is hygiëne vaak een groot probleem. Unilever doet daar wat aan. Het verkoopt niet zo maar zeep, het verkoopt de boodschap dat je je handen moet wassen voordat je met voedsel in de weer gaat. Volgens Herman Toch is dat een complete 'mindshift'. Via zijn boek wil hij zijn lezers daarin meenemen, zodat zij zelf ook anders gaan kijken naar de wereld, naar hun eigen bedrijf en vooral ook: naar zichzelf.

Aan dat streven wil ik niks afdoen, daarvoor is het me te sympathiek. Maar Herman Toch is zo enthousiast en hij zit zo vol met allerlei gedachten over zijn onderwerp, dat Happy profit zijn doel voorbij schiet. Op internet staat een hele leuke TedX presentatie van hem. Misschien is hij wel meer een prater dan een schrijver. Zijn boek is in elk geval zo ongestructureerd en warrig dat ik al op een kwart het spoor compleet bijster was: spijtig dat de uitgever dat niet met een strenge eindredactie heeft weten te voorkomen.

Inhoudelijk valt er ook wel wat op Happy profit aan te merken. Winst maken doordat je de wereld een beetje beter maakt is een mooi ideaal, maar als je het echt gaat proberen loop je tegen allerlei dilemma's op. Datzelfde Unilever waar Herman Toch zo enthousiast over is, heeft momenteel de grootst mogelijke problemen met Ben & Jerry's, de ijsmaker die het negen jaar geleden heeft overgenomen. Ben & Jerry's houdt dapper vast aan zijn sociale missie, maar volgens Unilever gaat dat ten koste van de winst. Volgens het FD staat hun samenwerking zelfs op springen. Hoe ga je daar in de praktijk mee om? Over zulke vragen had ik deze marketeer in hart en nieren ook willen horen.