Storytelling - 'Origineel en heel leerzaam'
15 juli 2020 | Elly Stroo Cloeck

Storytelling is een eeuwenoude kunst: informatie overbrengen door verhalen te vertellen. En wie zou je dat beter kunnen leren dan een scenarioschrijver? Joost Schrickx is een scenarioschrijver, en hij schreef het boek Storytelling.

Met een flinke dosis theorie over hoe je een spannende film maakt, veel voorbeelden en modellen, zoals de reis van de held, de drie-akten-structuur en het gebruik van archetypes, geeft het boek Storytelling van Joost Schrickx je de gereedschappen om het ‘corporate verhaal' te vertellen. Elk subhoofdstuk, hoe kort ook, sluit af met een samenvatting, een praktijktip en de uitwerking in de drie casussen die als een rode draad door het boek lopen.

Storytelling is eerder opgezet vanuit het perspectief van het maken van een (promo)film, met bijbehorend jargon, dan vanuit een mondelinge presentatie. Dat is origineel, en heel leerzaam. Het grote aantal modellen en de uitgebreide specifieke terminologie inspireert, maar wekt ook soms verwarring op. De 3 casussen zijn aardig (met o.a. het Kadaster dat van haar stoffige imago af wil) en heel nuttig, maar een beetje meer implementatiehulp was prettig geweest.

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management via haar bedrijf ESCIA. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.

Storytelling - Gaat dieper dan andere boeken over dit onderwerp
18 juni 2020 | Henk Jan Kamsteeg

De afgelopen jaren verschenen er vele boeken over storytelling. Storytelling - De weg naar het hart van Joost Schricks is een waardevolle aanvulling.

Afgelopen week mocht ik een artiest en initiator van een tichting coachen op het gebied van storytelling. Zijn vragen: Hoe vertel ik mijn verhaal? Hoe neem ik mijn publiek mee? Hoe blijf ik boeien? We gingen aan de slag met wat ik de storytelling bibliotheek noem: de autobiografie (jouw verhaal), de roman (het verhaal van de stichting), en het stripboek (het verhaal van je klant/donateur).

Er is een wereld te winnen met storytelling. Een kunst die een laag dieper gaat dan (het ook noodzakelijke vak) marketing. Geen verkooppraatjes, maar echte verhalen. Of, zoals de ondertitel van Joost Schrickx’ boek Storytelling - De weg naar het hart luidt: ‘De weg naar het hart’. Schrickx weet waar hij het over heeft. De scenarioschrijver en filmmaker leeft voor en van het vertellen van verhalen. ‘Verhalen geven het leven zin en betekenis’, zo stelt de auteur. Dat is nogal een statement. Maar wel een die ik alleen maar luid kan beamen.

‘De mens is het enige wezen dat op aarde dat in staat is om door middel van verhalen het eigen leven, of dat van anderen, betekenis, diepgang en samenhang te geven,’ zo stelt Schrickx. ‘Verhalen geven daarnaast ook diepgang in een steeds complexere wereld. Verhalen creëren als het ware een toevluchtsoord, een veilige en fijne wereld.’

Zaak dus goede verhalen te kunnen vertellen. Als artiest, als ondernemer, als leidinggevende, als… Volgens Warren Buffett kan iedereen zijn waarde met vijftig procent vermeerderen door te leren spreken met passie.

Steeds meer organisaties zien gelukkig in dat zij anderen aan zich kunnen verbinden door storytelling. Schrickx geeft in zijn boek terecht aan dat hierin niet alleen noodzakelijk is de (potentiele) klant de held van het verhaal te maken, maar ook dat het persoonlijke verhaal van de verteller verbonden moet zijn aan het organisatieverhaal. Zo coachte ik eens een oprichter van een groot e-commerce bedrijf in het geven van presentaties. De lezing die hij al had, was goed, maar kon veel beter. Dit door zijn eigen verhaal te verweven met dat van het bedrijf dat hij met vrienden had opgericht. En dus doken we in zijn verleden, gingen we op zoek naar herkenbare patronen en legden een natuurlijke link met het succesverhaal van zijn bedrijf. Toehoorders van zijn presentaties hoorden vanaf dat moment niet alleen het verhaal van de organisatie, maar werd een blik gegund in het hart van de ondernemer, hetgeen zijn verhaal een stuk dichterbij het publiek bracht.

‘Hoe meer een verteller zich met het door hem vertelde verhaal kan identificeren (dat wil zeggen: hoe meer het vertelde verhaal samenvalt met het persoonlijke verhaal van de verteller) hoe krachtiger dat is,’ betoogt Schrickx. ‘Als gevolg daarvan zal de ontvanger van het verhaal passie en authenticiteit ervaren. Het verhaal dringt daardoor makkelijker en dieper door, in het hart van de ontvanger.’

Hoe dit verhaal goed vorm te geven, legt Schrickx in het vervolg van zijn boek uit. De afgelopen jaren las ik zeker dertig boeken over storytelling (en schreef er zelf een), maar de auteur wist mij blij te verrassen door met nieuwe inzichten te komen en een laag dieper in te gaan op verhaaltechnieken dan ik in andere boeken was tegengekomen. Een mooie aanvulling dus om de vele boeken die al over dit onderwerp zijn geschreven. En wat gun ik de toehoorders van de talloze speeches die overal in het land worden gehouden, dat de sprekers de tips van Schrickx ter harte nemen en ermee aan de slag gaan.

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij heeft trainingen en coaching op het gebied van (persoonlijk) leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling.

Storytelling: De weg naar het hart - 'Zin om ermee aan de slag te gaan'
12 december 2019 | Ineke Peters

Storytelling, de weg naar het hart van Joost Schrickx is zijn tweede boek. Eerder schreef de filmmaker, scenarioschrijver, trainer/docent het Basisboek Scenarioschrijven.

Storytelling - De weg naar het hart is zowel geschreven voor mensen die presentaties geven of speeches houden als mensen die schrijvend op hun website of sociale media hun product, merk of verhaal helder willen communiceren. Je kunt dit boek ook hanteren als je zelf een script wilt schrijven. Ieder hoofdstuk eindigt met een samenvatting, praktijktip en drie, telkens terugkerende, casussen, waardoor Storytelling ook makkelijk als naslagwerk kan dienen.

Het hart raken van je lezers, kijkers of toehoorders is de kern van Storytelling betoogt Joost Schrickx telkens weer. En wanneer raak je iemands hart? Wanneer blijft hij of zij geboeid? Als diegene zich op de een of andere manier herkent in het verhaal én wordt geprikkeld.  Ontvangers moeten zich met de hoofdpersoon kunnen identificeren. Daardoor raken ze optimaal betrokken. De praktijk leert dat juist de persoonlijke touch van de verteller dat losmaakt bij de ontvangers. Iemand die een puur feitelijk betoog houdt of schrijft komt wel binnen in het hoofd van de luisteraars of lezers, maar niet in het hart. Zo'n verhaal beklijft niet lang.

Niet te veel vertellen en uitleggen is essentieel! Iedereen moet uit jouw verhaal juist zijn of haar persoonlijke interpretatie halen. Ieder verhaal begint bij een privé-story en wanneer je die persoonlijke ervaring koppelt met het professionele verhaal leiden die twee samen tot het verhaal van jouw bedrijf of organisatie, de corporate story.

In een goed verhaal komen hoofdpersoon, verteller en ontvanger zo dicht mogelijk bij elkaar. Om dat te onderstrepen gebruikt Joost Schrickx drie casussen die op het eind van ieder hoofdstuk terugkomen en kort worden uitgeschreven naar aanleiding van het zojuist geleerde.

De wet van drie is een basisuitgangspunt dat tot een goed verhaal leidt. Begin, midden, eind; geboorte, leven, dood; voor, tijdens, na; inleiding, betoog, conclusie.

Maar later wordt ook het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) aangehaald, een marketingtool. Standwerkers werken veel volgens dit model, dat ook wel als ‘Hey (aandacht) You (persoonlijk) See (vertel) So (conclusie)' bekend is.

In korte hoofdstukken leidt Joost Schrickx je door de stof. Je kunt een bestaand verhaal gebruiken, maar ook een nieuw verhaal maken. Hij leert de lezer gereedschappen en technieken, welke personages altijd aanwezig moeten zijn, hoe je narratieve elementen kunt inzetten en hoe je je persoonlijk verhaal vindt via de 7 stappen van Pixar.

Als je wilt kun je met dit boek in de hand en schema's volgend aan de gang. Je vindt bijvoorbeeld een stappenplan voor een commercieel verhaal. Zelf zou ik eerder mijn verhaal spontaan schrijven en daarna toetsen plus vervolgens aanpassen met behulp van Storytelling. Voor iemand zonder veel schrijfervaring kan het stappenplan juist heel fijn zijn. De drie casussen waarbij steeds kort wordt teruggekomen, verhelderen meestal de stof, maar vind ik niet altijd even sterk. Toch stak ik er zeker wel wat van op.

Dat oefening kunst baart, geldt ook bij Storytelling. Daarom spreekt hoofdstuk 3 me het meeste aan. Het bevat naast het eerder genoemde stappenplan voor een commercieel verhaal een handige checklist voor verhalen en ook een flink aantal leuke inspiratieoefeningen. Zelf kreeg ik echt zin om met hulp van de tools uit Storytelling aan de slag te gaan met verhalen die in mij sluimeren.

Ineke Peters is redacteur, tekstschrijver en journalist.

Storytelling - De weg naar het hart - 'Een erg praktisch boek'
14 november 2019 | Mylene Bouwman

Bijna iedere (content)marketeer heeft het er over; storytelling is belangrijk! Je moet een merkverhaal hebben. En het verhaal moet echt zijn. Het moet vanuit je tenen komen. Nee, je mag het niet verzinnen.

Maar hoe schrijf je een sterk verhaal? En vooral: hoe schrijf je een sterk bedrijfsverhaal? Joost Schrickx neemt je in zijn boek Storytelling - De weg naar het hart mee in de theorie van storytelling. Hij biedt je praktische handvatten voor het schrijven van een pakkend verhaal.

Verschillende theorieën
Joost komt in zijn boek niet met één theorie, als zijnde ‘perfect'. Nee, hij geeft je bewust meerdere theorieën, onder andere de Hero's Journey van Campbell. Wat het voor beginners wellicht het boek een beetje onduidelijk of ‘hak op de tak' kan maken. Maar Joost heeft het boek geschreven vanuit een oogpunt dat je eruit kan halen wat erin zit en dat je niet alles hoeft te lezen om een goed verhaal te kunnen schrijven. Neem vooral de theorieën en tips over die je aanspreken.

Praktische opdrachten en stappenplan
Aan het eind van ieder hoofdstuk geeft Schrickx een korte samenvatting en een praktische opdracht/tip. Ieder hoofdstuk bevat namelijk veel informatie, zo kun je met behulp van de korte samenvatting toch weer even de belangrijkste punten naar voren halen en dit toepassen bij zijn tip of opdracht. Als je alle tips toepast, heb je aan het eind een pakkend verhaal. Mocht je aan het eind stap 1 niet meer weten, geen probleem. Joost geeft je aan het eind een volledig stappenplan voor het schrijven van pakkende verhalen.

Aan voorbeelden geen gebrek
Ook aan voorbeelden geen gebrek in het boek van Joost. Dit vond ik persoonlijk erg fijn. Je krijgt enorm veel gereedschappen voor storytelling in je schoot geworpen en aan het eind vroeg ik mezelf wel eens af hoe dat in de praktijk wordt uitgewerkt. Joost introduceert aan het begin van het boek 3 voorbeelden en die blijven ieder hoofdstuk terugkomen. Zo zie je van 3 verhalen hoe ze van begin tot eind gevormd zijn. En daarnaast geeft de schrijver andere voorbeelden en krijg je, als klap op de vuurpijl, toegang tot een database met verhalen en filmfragmenten.

Oftewel het boek Storytelling - de weg naar het hart is een erg praktisch boek met veel handvatten en praktische tips. Wees je er echter wel bewust van dat de informatiedichtheid in dit boek vrij hoog is. ;) Hierdoor kan het boek overkomen als ‘lastig te lezen', maar het is absoluut de moeite waard om het boek één of meerdere keren te lezen. Vooral als je nu echt eens aan de slag wilt met storytelling binnen jouw bedrijf of die van een ander. Lees dan dit boek, het zal je verder helpen.

Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.