1 september 2015 | Chris Stapper

‘Tja. Het was nooit mijn doel om er een leerboek van te maken’, merkt de auteur op. Dat is precies wat Doorgevlogen een interessant boek maakt. De auteur is niet beperkt door het kader van een theorie en vertelt het verhaal van Fokker en haar faillissement zoals de geïnterviewden het bij hem hebben neergelegd.

Van de Griendt geeft je een uniek inzicht in de loopbanen van zo'n 15 managers en directeuren van Fokker. En natuurlijk inzicht in hun perspectieven op het faillissement van Fokker en wat ze daarvan geleerd hebben. Het boek heeft een eigen charme in de manier waarop het laat zien hoe bijzonder het was om voor een bedrijf te werken dat het op kon nemen tegen de reuzen in de vliegtuigindustrie.

De auteur hangt een deel van het boek op aan het kapstokje 'ervaringsmanagement', een concept waarbij bewust wordt omgegaan met de ervaring die aanwezig is in de organisatie. Het is een interessant concept, zeker in deze context. De kracht van het boek ligt echter in de interviews, die overigens ook het grootste gedeelte van het boek beslaan.

Tientallen aantekeningen heb ik gemaakt over allerlei aspecten en opmerkingen die ik interessant vond aan Fokker en de interviews. Hieronder een zeer kort overzicht.
- Fokker was een bedrijf vol High Potentials die het echt leuk vonden om bijzonder goede én mooie producten neer te zetten.
- ‘Het woord manager is fout, moeten is fout, macht is fout’ (p24)
- ‘Strategie is het meest overschatte woord in het management vocabulaire. De implementatie maakt het verschil’ (p37)
- ‘Collectieve ambitie’ (p40)
- Het verhaal van Fokker (Anthony Fokker én het bedrijf Fokker) vanaf p60;
- ‘Alleen de hoogste baas ziet alles, het is de enige positie in het bedrijf waar alle informatie bij elkaar komt’ (p93) (waarom eigenlijk?);
- ‘Ervaring is belangrijker dan netwerk?’ (p101).

Enzovoorts. Professionals die dit boek lezen zullen, afhankelijk van het punt waar ze staan in hun carrière, waarschijnlijk verschillende kernpunten meenemen uit de verhalen van de interviewees. Dat is precies wat ‘Doorgevlogen’ een mooie titel maakt om te lezen en in de kast te zetten. Over een aantal jaar zullen de interviews er wellicht anders uit zien, als je zelf meer organisaties of reorganisaties hebt meegemaakt.

Ik zou iedere professional, niet per se HR-professional aanraden om dit boek te lezen die interesse heeft in loopbaanverloop (je krijgt als het ware een overzicht van 15 loopbanen), in de vliegtuigindustrie, in verandermanagement of bedrijfscultuur aan willen raden om het boek te lezen. De interviews zijn prima los van elkaar te lezen en de tijdsinvestering is beperkt. Daar staat tegenover dat je op een unieke manier in de keuken kunt kijken van het oude Fokker en allerlei organisationele uitdagingen die erbij kwamen kijken om internationaal te concurreren met enorme partijen vanuit een relatief zeer kleine organisatie. ‘Doorgevlogen’ is een boek dat je op verschillende manieren veel kan brengen.

23 januari 2015 | René Weijers

Joost van de Griendt heeft een interessant boek geschreven over de waarde van ervaring in topmanagement, in mooie en heldere taal. Daarmee belicht hij een onderscheidend perspectief op de betekenis van verborgen, stilzwijgende kennis en ervaring die dikwijls doorslaggevend zijn voor succes in complexe omstandigheden.

Hij biedt een prachtig inzicht in en overzicht van de bloei, groei en ook het verval van Fokker. In boeiende interviews met oud-topmanagers van Fokker komt de betekenis van doorleefde ervaring tot uitdrukking die vervolgens zijn benut in een nieuwe werkomgeving. De uniciteit van de opgedane ervaring bij Fokker blijkt ook goed toepasbaar in andere organisaties. Naast een authentieke, eigen leiderschapsstijl toont ‘Doorgevlogen’ ook een collectieve culturele kracht, waarin informeel werken, multidisciplinaire samenwerking en gedeelde passie belangrijke kenmerken zijn. Juist omdat de geïnterviewden ook elders succesvol zijn geworden, zit er een waardevolle boodschap in voor (top-)managers in andere industriële ondernemingen.

Joost van de Griendt, zelf ‘oud-Fokkeriaan’, heeft een mooie balans weten te vinden tussen betrokkenheid en distantie in zijn interviews. In zijn eigen reflecties staat hij stil bij zowel de kracht van de Fokker-ervaring als de missers in het collectieve leiderschap tijdens het overlevingsgevecht van de onderneming. Hij reikt daarmee ook verklaringen aan voor falend leiderschap op de momenten die er toe doen. Ook dat is een betekenisvolle en soms pijnlijke waarde van ervaring, opgedaan in de ‘praktijk van het volle leven’ van bestuur en leiderschap.