Handboek Online Marketing 7 - 'Blauwdruk en inspiratie'
19 oktober 2020 | Latoya de Randamie

Het crosmediale, webmarketingboek HandboekOnlineMarketing deel 7  is geschreven door Patrick Petersen. HOM 7 bevat, zoals de ondertitel zegt: praktische lessen om een expert te worden in het opzetten van online marketingstrategieën.

Bij de cursus Certified Online Marketeer die ik volg, staat de vorige editie van dit boek op de boekenlijst. Tijdens het lezen daarvan vroeg ik me regelmatig af wat de huidige cijfers en onderzoeksrapporten zijn, hoewel deel 6 niet heel oud is (2018). Technologische veranderingen gaan immers supersnel, ze zijn niet bij te pennen! En online marketeers zoals ik hebben behoefte aan de nieuwste onderzoeksresultaten, trends, ontwikkelingen en inspiratie.

Op LinkedIn zag ik voorbij komen dat Petersen de laatste hand legde aan HOM 7. Kort hierna kreeg ik deel 7 in mijn schoot geworpen en begon voor mij het spel: zoek de verschillen.

Anders dan bij deel 6 had ik bij deel 7 dus wel specifieke verwachtingen. Ik wilde nieuwe onderzoeksresultaten, recentere trends en de nieuwste ontwikkelingen. Ook had ik de behoefte me te laten inspireren door nieuwe expert-cases, zoals in het vorige deel.

HOM deel 6 en 7 zijn vrijwel identiek aan elkaar. Dat is niet zo raar, geschiedenis kan niet veranderd worden en best practices hoeven niet veranderd te worden. Je vindt in HOM 7 wel enkele nieuwe expert-cases, zoals eentje uit 2019. Lekker recent dus!

Naast een aantal updates van expert-cases, vind je in HOM 7 ook de volgende updates:
- De nieuwste onderzoeken van Novio Research en thuiswinkel.org met betrekking tot mobile marketing komen aan bod.
- De nieuwste cijfers over de groei van social media kanalen komen aan bod. En ik moet zeggen dat ik verrast was, omdat ik een andere trend had verwacht.
- IBeacons zijn passe en verdrongen door een ander middel.
- Nieuwe, recentere, inspirerende en motiverende cases, zoals de case in het hoofdstuk over zoekmachinemarketing.
- Kernbegrippen zijn vetgedrukt in plaats van cursief gedrukt. Dit maakt het geheel overzichtelijker, waardoor je begrippen makkelijker terugvindt.

Dit crossmediale boek biedt nu meer dan 3500+ keer toegang tot de online library op www.handboekonlinemarketing.nl. In HOM 7 heb je de mogelijkheid via een QR-code in dit virtuele deel te komen. Hier vind je interessante webinars en tutorials. Deze verschaffen tricks, tips en tools voor in de dagelijkse praktijk. Het zijn er veel dus de komende tijd ben ik nog even zoet. Het online gedeelte bevat superveel waardevolle content. Naar mijn mening kan dit gedeelte wat rustgevender worden ingericht. Dat nodigt dan misschien meer uit om er wat langer op rond te kijken.

Resumerend,  ben je op zoek naar: een blauwdruk voor de inrichting van je online marketingmix, tools voor de optimalisatie van onderdelen uit je online marketingmix en inspiratie van anderen uit de branche, dan heb je meer dan genoeg aan Handboek Online Marketing 7.

Latoya de Randamie is Webdesigner, Seo-specialist i.o., Online Marketeer en Social-expert.

Uitgelezen - Handboek Online Marketing 6 (#HOM6)
28 september 2018 | Rein Hof

De titel zegt dan wel Uitgelezen, maar dat is niet helemaal de waarheid. Ik ben één van de gelukkigen die het dikke handboek al voor de officiële presentatie heeft mogen ontvangen en ik kan ook behoorlijk snel door een boek gaan.

Maar Handboek Online Marketing 6 (#HOM6) van Patrick Petersen is een monster van een handboek met duizenden extra bijlagen en opvallende augmented reality lagen!

Multifunctioneel en het beleven van de extra’s

Auteur Patrick Petersen, eigenaar van onder andere bureau AtMost, docent bij onder andere Beeckestijn Business School, NCOI, EURIB, Nyenrode Business Universiteit en diverse HBO’s in Nederland en België, heeft veel tijd, moeite en zorg gestoken in het totaal verbouwde deel zes van de reeks Handboek Online Marketing. Ik lees de handboeken van de energieke Petersen al vanaf de eerste editie (2008, red). De frisse doorontwikkeling verrast mij iedere keer weer; het lijkt mij niet zo heel ingewikkeld om je boek iedere keer van wat meer pagina’s te voorzien en een vooruitlopende visie te ontwikkelen die inspireert en de lezer op een hoger niveau tilt. De extra’s die er deze keer aan zijn toegevoegd – zoals webinars, exclusieve video-interviews met internationale experts, expert-cases en nieuwe marketingmodellen van de beste experts. In totaal 3000 digitale bijlagen en augmented reality, maken deze uitgave nóg meer de moeite waard. En dat voor verschillende lezersgroepen en dus verschillende doelgroepen.

Naslagwerk in unieke vorm

Het boek geeft je als Online Marketeer of professioneel of ondernemer of student zowel de theoretische grondslagen, als de praktische tools om een effectieve strategie te ontwikkelen op basis van logische modellen. Daarnaast is het een fantastisch naslagwerk en een zeer volledig studieboek van ruim 630 pagina’s met crossmediale diepte. Het is dus maar hoe je het boek wilt gebruiken. Voor de lezer die wil lezen en leren: elk hoofdstuk wordt afgesloten met een aantal zogenaamde HOM-opdrachten in deel 6 uitgebreid met een leeromgeving aangeboden door de uitgever Boom uitgevers Amsterdam.

Crossmediaal en niet hyperig

De handboeken staan vanaf het begin al vol met verhelderende (eigen) modellen. Petersen neemt op verschillende manieren de moeite om het de lezer zo duidelijk mogelijk te maken; dit op een nuchtere, heldere en inspirerende manier. Naast de uitleg van begrippen, gaat hij op basis van theorie, modellen, voorbeelden, links tussen de traditionele en toekomstige marketing, steeds verder. Daarbij is er een ondersteunende website en staat het management- en leerboek vol verwijzingen naar pagina’s op de site die extra content geven. Naast de oefenvragen in het boek, kun je ook inloggen op een speciale oefenpagina, waar je de antwoorden kunt ingeven en je echte feedback ontvangt. Extra visuele bijlagen voor marketingmodellen en infographics? Er is een Pinterest pagina en een Twitter-account met dagelijks updates! Ik noem het een monsterboek dat niet is volgepropt met blogjes van wanabee-experts, maar een inkijk geeft in de ervaringen van online marketeers en specialisten die hun sporen hebben verdiend in het vak. Hun toekomstvisie is inspirerend en geeft helder aan waar het vakgebied nu echt naar toe gaat. Geen hyperig knip-en-plakwerk, maar professionele inzichten met duurzaam karakter.

Maar de leukste toevoeging vind ik toch wel Augmented Reality. Op verschillende pagina’s heb je de mogelijkheid om met een speciale app (Android en IOS beschikbaar) extra digitale informatie te bekijken. Zwevend boven het boek. Letterlijk. Daarnaast heeft Patrick een aantal onderwerpen uit zijn andere boeken toegevoegd. Zo is er een uitgebreid hoofdstuk over contentstrategie, over de transitie naar een digital business met smart connecties en is er veel aandacht voor de inpassing van mobile en mixed reality in de moderne online marketingmix. Daarnaast conversie en e-commerce, online engagement en influencer marketing, maar ook veel aandacht voor het actuele privacybeleid. Erg boeiend om te lezen – en door het gehele boek terug te vinden – zijn de definities. Het boek is daarnaast voorzien van een uitgebreide begrippenlijst. Kortom: een meer dan compleet boek dat op basis van een crossmediale beleving kennis bijbrengt.

Hoe gebruik ik een boek als dit?

Ik ben geen marketeer, maar heb wel veel interesse hoe zaken werken en wat de ontwikkelingen zijn. Een boek als het Handboek Online Marketing vind ik dan ook een perfect naslagwerk dat je totaal meeneemt in de wondere wereld van de moderne online marketing. Bladeren en stukjes lezen. Hoe zit het ook al weer? Oh ja. Handig zo’n definitie, een aannemelijk model, voorbeelden en een case. De website, vol met extra uitleg, filmpjes en extra content, vind ik echt een hele fraaie toevoeging. Ik kan uren bezig zijn om daar doorheen te klikken. En dan nu ook nog een AR toevoeging. Top.

Rein Hof is Operationeel Specialist Intake en Service bij de Nationale Politie.

Handboek Online Marketing - HOM5
4 november 2016 | Wieger Waardenburg

Het levenswerk van Patrick Petersen. Inmiddels is de vijfde editie van zijn Handboek Online Marketing (HOM5) verschenen. Het resultaat? Een hardcover boek van rond de 600 pagina’s met vele online aanvullingen.

Hoewel er veel veranderd is, zijn er ook dingen gelijk gebleven. Zo is de opbouw min of meer hetzelfde. Het doel is om uiteindelijk alle ingrediënten te behandelen die je nodig hebt voor het opstellen van een strategisch onlinemarketingplan.  Het eerste deel gaat over het strategisch kader en de transitie van ouderwetse naar nieuwerwetse marketing. Het tweede deel richt zich volledig op een aantal van de online instrumenten die de marketeer van vandaag tot zijn beschikking heeft. Dit is aangevuld met een doorkijkje richting de toekomst. Het laatste deel – eigenlijk het laatste hoofdstuk – zet de informatie op een rijtje en bevat praktische handvatten om tot een onlinemarketingplan te komen.

Visuele content
Anders dan je misschien van een ‘onderwijsboek’ gewend bent, barst HOM5 van de modellen en infographics. Hoewel het jammer is dat deze niet allemaal even goed leesbaar zijn, ‘leert’ dit een stuk makkelijker en visueler. En voor wie nog niet genoeg heeft? Op de website vind je enorm veel video’s ter verdieping.

Voor wie?
HOM5 is uitstekend geschikt voor starters op online marketinggebied, of je nou net van school komt om je juist meer vanuit ‘offline’ in ‘online’ wil gaan specialiseren. Daarnaast is het een prima aanvulling voor specialisten die ook willen bijblijven op meer ‘generiek’ gebied. Het boek is toegankelijk voor een redelijk breed publiek, niet in de laatste plaats omdat veel gebruikte begrippen ook netjes worden uitgelegd.

Van theorie naar praktijk
De brug van theorie naar praktijk wordt denk ik prima ingevuld. Naast de theorie staat het boek bol van de expertcases. Daarnaast is er de nodige aandacht voor de transitie van offline, via online naar omnichannel, inclusief aandacht voor toepassingen op retailgebied.

In dat stukje ‘praktijk’ zit overigens wel een puntje van aandacht. De voorbeelden vanuit Nederland, de VS en op mondiaal niveau wisselen elkaar behoorlijk af. Wanneer je daarop let, helpt dit zeker om die voorbeelden in het juiste perspectief te plaatsen.

Wieger Waardenburg is senior online marketeer bij XpertMarketing en Internetbureau Fris Online. Deze recensie verscheen eerder op MarketingTribune.nl

27 januari 2015 | Robbert Timman

Komt dit je bekend voor: je denkt van een onderwerp het een en ander te weten, je hebt er al wat over gelezen, er mensen over gesproken en toch valt dit achteraf gezien tegen. Dit overkwam mij na het lezen van het boek ‘Handboek online marketing 4.0’ van Patrick Petersen.

De opbouw van het boek is logisch en systematisch. Het start met het ontstaan van marketing en beschrijft de ontwikkelingen van het vak en vervolgens kom je uit bij één van de (actuele) trends: de ontwikkeling van online marketing. Er staat ons nog heel wat te wachten, online staat nog in de kinderschoenen. De traditionele marketingmix is niet geschikt voor online marketing, de 4C’s dekken beter de lading:
- Costs (prijs), in ruime zin des woord, kortingen, marge, tijd consument etc.
- Convenience (plaats), usability (gebruiksgemak)
- Consumer value (product), onderscheidenheid, unieke meerwaarde
- Communication (promotie), look and feel

Daarnaast worden ook de 10 internet P’s beschreven: positioning, portals, pages, packaging, pathways, personalization, progression, payments, processes en performance. Ook andere modellen zoals het 5R-model, ICT-model, 5C-model van de mobile marketing passeren de revue. Deze geven een helder inzicht in factoren die een rol spelen binnen de online-wereld. De vertaling van deze modellen naar online conversie en het salesproces komt eveneens aan bod. Tot slot wordt een opzet behandeld voor het schrijven van een strategisch online marketingplan (STOMP) in zeven stappen: nulpunt bepalen, SWOT-analyse, visie en focus, doestellingen bepalen, de doorvertaling naar de online modellen, de operationele aanpak en de voortgangsanalyse.

Het boek is helder geschreven en bevat veel theorie, maar is toch ook zeer praktisch door de vele voorbeelden, casussen en expertcases. De visuele en digitale ondersteuning is bovendien erg goed. In alle hoofdstukken worden begrippen in een apart kader toegelicht en worden keywords benoemd. Hierdoor is het altijd duidelijk waarover de tekst gaat. Elk hoofdstuk sluit af met opdrachten, waarin de besproken stof wordt getoetst.

Het boek is zowel strategisch als operationeel gericht en goed bruikbaar voor opleidingen en voor mensen die verdieping zoeken in de online wereld, zowel B2B als B2C. De aangeboden informatie is erg omvangrijk, maar op meerdere niveaus bruikbaar en levert veel eye-openers op.

Deze review kwam tot stand op basis van de eerste druk van HOM4