14 september 2015 | Christel Deckers

Het kan gebeuren dat je een boek uitkiest op titel en beknopte beschrijving en dat het bij nadere bestudering ontzettend tegen valt. Dat is mij bij dit boek voor de eerste maal als recensent overkomen. Ik was nieuwsgierig naar het boek van Jan Vermeiren Life is a game! omdat ik hoopte inspiratie op te doen aan de hand van zijn boek voor een licht en zinvol leven.

Liefe is a game belooft ‘sleutels voor een licht en zinvol leven vol joy’. Vermeiren gebruikt de game The league of legends als metafoor voor Life is a game.
Hij onderscheidt drie fases in het leven en benoemt het leven als een menselijk spel. De eerste fase is het ervaren van pijn, angst en afwijzing. Zonder deze ervaring kun je niet naar de volgende fase toe. ‘De tweede fase is om ons het menselijk spel terug te herinneren’. Zonder deze fase te ervaren is er geen fase drie. De derde en laatste fase tenslotte bestaat uit ‘het volledig samenwerken met ons Hogere Zelf vanuit ons centrum’. Aan de hand van het doorlopen van deze drie fases beschrijft Jan hoe hij zijn leven lichter en zinvoller heeft ingericht.

Ik kom tot de conclusie dat dit boek niet voor mij geschreven is. Ik heb geen affiniteit met games noch met The league of Legends. Hierdoor is het boek lastig te lezen. Daarnaast wil het oog wat maar krijgt het niets. De kaft doet me denken aan het Wii spel ‘Just dance’. Het op de kaft gebruikte lettertype en de gebruikte kleurstelling lijkt te hinten naar Dagboek van een loser.

Als ik dan het boek opensla dan bekruipt mij het gevoel, en dat heb ik voor de zekerheid gecheckt in mijn omgeving, als een uitgeprinte afstudeerscriptie met te donker afgedrukte gekopieerde plaatsjes uit The league of legends en tekeningen die bij mij ‘geen aansluiting vinden ‘.

Kortom hiermee krijg ik geen vreugde in het leven. Ook heb ik voor dit spel in mijn omgeving geen medespelers kunnen vinden. Wellicht val ik buiten de doelgroep en is het meer geschikt voor gamers. Wie wil het proberen?

20 april 2015 | Maarten Fijnaut

In Life is a Game! neemt Jan Vermeiren de lezer mee in zijn visie op ons aardse leven. In het boek schetst hij dit leven als een groot spel. Het boek begint met de grappige metafoor ‘computerspel van het leven’ en het wordt al snel de rode draad in het boek.

Vermeiren legt uit dat alles wat ons overkomt onderdeel uitmaakt van dit vooropgezette spel, waarin de uitdaging is om steeds een niveau verder te komen. Het boek bevat zeer interessante lessen die het leven een stuk luchtiger kunnen maken bij tegenslag. Het vergt ook een redelijk ‘open mind’ om het boek te blijven lezen. De lezer kan zo optimaal profiteren van de waardevolle tips en tricks om meer te genieten van het leven.

De Belgische auteur Jan Vermeiren heeft succesvol gewerkt als zakelijk trainer en coach. Eerder schreef hij twee boeken over netwerken met LinkedIn die ook in Amerika aansloegen. Toch miste hij ‘iets’ en in zijn zoektocht naar de essentie van het leven ontwikkelde hij de metafoor van het leven als spel. Deze metafoor staat centraal in het boek en de sessies die hij voor zowel de zakelijke als de particuliere markt aanbiedt. Regelmatig verwijst hij naar zijn website om zo meer diepgang te bieden met behulp van oefeningen, boekentips en aanvullende informatie.

De ‘spel’-metafoor is in het boek behoorlijk doorgetrokken. Dit betekent dat het soms tot vervelends toe gaat over ‘wachters, monsters en medespelers’. Wie daar echter doorheen leest, krijg een grote hoeveelheid aan waardevolle tips en handvatten om het leven lichter te kunnen ervaren. Vermeiren slaagt erin om een vernieuwend en gedurfd boek te presenteren, na zijn eerdere werken is dit een behoorlijke verrassing. De passie en energie waarmee het boek tot stand is gebracht is duidelijk te merken en er is moeite gedaan om de lezer te overtuigen en te ondersteunen. De helft van het boek bestaat uit uitleg om een ander paradigma aan te reiken, daarna volgen pagina’s aan praktische modellen, theorieën en interventies om zelf aan de slag te gaan.

Veel modellen en methoden, zoals de ‘Drama Driehoek’ of ‘The Work’ van Byron Katie worden in 2 of 3 pagina’s zeer begrijpelijk uitgelegd. De modellen en theorieën zijn voorzien van voorbeelden en praktisch toepasbaar gemaakt. Ook worden onderwerpen als Personal Branding, meditatie en Geweldloze communicatie op een zeer luchtige en aantrekkelijke wijze gepresenteerd. Dit alles helpt de lezer direct om in de praktijk anders naar situaties te kijken en anders te handelen. De vele oefeningen zetten aan tot actie en zijn over het algemeen vrij gemakkelijk te integreren in ieders leven.

Toch is er een keerzijde. De parallel met een spel is interessant, al wordt de computer-analogie wel erg ver doorgevoerd. Ook wordt ‘het Hogere Zelf’ zo regelmatig genoemd dat het kan leiden tot irritatie en voor lezers die wat minder spiritueel onderlegd zijn zal het al snel wat zweverig overkomen. Enige spirituele acceptatie is dus wel gewenst om het boek ontspannen uit te kunnen lezen. Eigenlijk is dat erg zonde, omdat de boodschap daarmee aan kracht verliest voor lezers die hier wellicht baat bij hebben. Interessant is dat Vermeiren enkele van deze twijfels in het boek deelt, hij realiseert zich de consequenties en houdt zichzelf een spiegel voor. De reden van twijfel is onderdeel van het spel. Wanneer de centrale boodschap uit het boek helder is, kan de lezer concluderen dat de eigen irritatie aangeeft dat Vermeiren wellicht al een ‘level’ verder is.

Een waardevol boek om te lezen, met een verzameling aan interessante inzichten en oefeningen. Leuk om bij stil te staan in het dagelijks leven en over te spreken met anderen. De ruime hoeveelheid tips om lichter te leven met meer plezier zijn misschien niet altijd even vernieuwend. Toch is het een zeer complete verzameling en zijn ze handig samengevoegd. Bovendien zorgt Vermeiren er met zijn metafoor voor, dat de kennis in een aantrekkelijk nieuw jasje steekt. Het biedt een frisse en humoristische kijk op zaken waar iedereen regelmatig mee worstelt. Een verrassend boek dat een behoorlijke impact kan hebben voor iedereen die regelmatig uitdagingen heeft in het leven.