Echt ondernemen - 'Bijzonder prettig geschreven'
13 augustus 2021 | Elly Stroo Cloeck

Je hoeft niet te groeien naar een miljoen euro omzet en veel werknemers om succesvol te zijn. Maar je wilt wel eerlijk ondernemen, en vooral: legaal. Dat was voor mij de kern van het prima boek Echt ondernemen van Charlotte Meindersma uit 2021. Met veel humor en goede voorbeelden helpt Charlotte startende ondernemers op weg.

Dit boek is een genot om te lezen. De humor spat ervan af, dat begint al op de copyrightpagina. Nergens las ik een tekst als deze: ‘Op de inhoud van dit boek rust auteursrecht. Shocking, I know! Nou leg ik in dit boek niet uit welke uitzonderingen het auteursrecht allemaal kent, en waar je mijn toestemming helemaal niet voor nodig hebt, zoals het citaatrecht en de privékopie. Wil je daar het fijne van weten, lees dan vooral mijn vorige boek #contentrecht. Dus wees een beetje lief en maak geen verveelvoudigingen, buiten de wettelijk toegestane uitzonderingen. Of vraag gewoon even om toestemming, goed? Mooi, afgesproken!'

Je bent nog niet eens echt begonnen in het boek, en je weet al dat het een combi van wetgeving, marketing en humor gaat worden. Knap gedaan! Het raamwerk van het boek bestaat uit alles wat een startende ondernemer moet weten, waarbij met name op de wet- en regelgeving een verdieping is gemaakt. 11 interviews met ondernemers die rond de 10 jaar zelfstandig zijn, geven er een fijne persoonlijke touch aan.

De hoofdstukken dekken de volgende onderwerpen af:
- Wanneer ben je ondernemer? Moet je een team hebben, of kan het ook als ZP-er? Charlotte vertelt smakelijk hoe zij als ‘zonder personeel 'ondernemer een coachingstraject werd ‘uitgetieft' omdat ze geen team wilde, en zet daar tegenover een zeer marketing-vaardige kroegbaas die gratis biertjes geeft. Haar conclusie: als ondernemer is veelzijdigheid key. Dat onderscheidt de ondernemer van de professional of de werknemer, die one trick ponies zijn.
- De rechtsvorm. Een fijn hoofdstuk over de verschillen tussen eenmanszaak, NV, BV en andere rechtsvormen.
- De naam en het logo van je onderneming. Heel nuttig overzicht van de verschillen tussen je statutaire naam, je handelsnaam/namen en je merk, wat wel en niet mag en hoe je ze registreert. Dit is typisch zo'n hoofdstuk dat ik bij de start van mijn onderneming had willen lezen.
- Dan een hoofdstuk dat inspireert en aanzet tot wat reflectie, en daar is deze vakantietijd perfect voor: Wat is succes? Heel treffend is het bekende verhaal over de visser, die 's ochtends wat vis voor zijn gezin vangt en de rest van de dag doorbrengt met familie en vrienden. Een ondernemer stelt hem voor meer te gaan werken, zo winst te maken en daarmee een bedrijf starten met vissende werknemers en dan later, als hij rijk is, te luieren....
- Doelen stellen en keuzes maken. Ik vond de methode van de 3 P's heel nuttig en heb hem direct gebruikt.
- Fouten maken moet. Daarin las ik niets nieuws, ha ha.
- Verdienmodellen, met de bekende uurtje-factuurtje, affiliate sales, abonnementen, etc, geeft een goed overzicht van wat mogelijk is. Een goede tip is om voor inspiratie eens buiten je eigen vakgebied te kijken.
- Team opbouwen. Hierbij o.a. nuttige tips om binnen de wet DBA te blijven als je freelancers inhuurt.
- Eerlijke marketing. Marketing is Charlotte's hobby, en dat kun je merken aan dit hoofdstuk. Ik was plezierig verrast met het deel over ‘eerlijke marketing', en leerde weer wat meer over emailmarketing en het recht op verzet.
- PR. Hoe kom je in de krant? Hoe schrijf je een persbericht (en: zou je dat wel doen?).
- Je aanbod en het aanvaarden daarvan. Wanneer is iets een overeenkomst? In dit hoofdstuk vind je voornamelijk wet- en regelgeving, en alweer: dit had ik eerder willen lezen.
- Prijzen.
- Factureren. Hierin ook een heel nuttig overzicht van wettelijke incassokosten (met een foutje erin, sja ik ben van de cijfers, sorry Charlotte!).
- Je opdracht opzeggen (onder de herkenbare titel ‘Hoe kom je van die kut-klant af?'). Je denkt dat dat makkelijk is, maar dat is niet zo, er zijn best wel wat regelingen waar je rekening mee moet houden.
- Checklisten voor juridische verplichtingen, voor de verplichte informatie en documenten.

Elk hoofdstuk geeft je de mogelijkheid tot verdere verdieping, of aankoop van een document, via een QR-code die naar Charlotte's website leidt. Links naar verdere informatie op een website zijn gangbaar, maar een link direct naar een betaalde dienst of product zag ik nog niet eerder. Slimme marketing.

Charlotte geeft aan dat haar doelgroep is: degenen die vastzitten in hun onderneming of willen professionaliseren. En inderdaad, na 12,5 jaar ondernemerschap leerde ik dat het nog wel ietsjes professioneler kan bij mij. Het overgrote deel was (inmiddels) wel bekend, en gelukkig maar. Voor de startende ondernemer, of degenen die hierover denken, is het een echte Must-Read. Zelden een boek gezien waarin je zo snel en zo fijn wordt geïnformeerd over alles wat je als starter moet weten. Het gaat niet superdiep, maar maakt je wel aware van zaken waar je je misschien extra in moet verdiepen.

Echt ondernemen is bijzonder prettig geschreven, zonder het formele taalgebruik wat je van een juriste zou verwachten. De humor is goed gedoseerd en de voorbeelden zijn prima. Verder is het boek goed verzorgd (ik ben allergisch voor typo's maar trof ze niet aan, naast dat ene puntje), met een fijne afwisseling tussen de kennis en de voorbeelden. Ik vond niet alle interviews evenveel bijdragen, maar de ervaring van anderen die ook zo rond 10 jaar ondernemen is leuk als reflectie. En fijn dat het niet de ‘usual suspects' zijn, deze ondernemers waren (voor mij) nieuw en hun verhalen dus fris.

En nu maar hopen dat ik met mijn citaten het auteursrecht niet geschonden heb...

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management via haar bedrijf ESCIA. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je op de kwartalige nieuwsbrief.

Écht ondernemen - 'Aanrader voor starters, handige spiegel voor de rest'
11 augustus 2021 | Daniëlle de Jonge

Blinkende sterretjesconfetti, zakje oploskoffie, auteursrechtsmoesjesbingokaart, snoepjes, buisje sterrenstof en dat alles in een gouden doosje. Oh ja, en het boek dus. Want zo ontving ik het knalgele exemplaar van Écht ondernemen.

Nog niet eerder kwam een boek om te recenseren met zoveel aandacht in de brievenbus, hulde! Ergens ook wel logisch, want Charlotte Meindersma wéét hoe je als ondernemer het beste opvalt, origineel bent en zakelijk aantrekkelijk. Wie haar volgt op social media snapt wat ik bedoel, ze laat daar een diversiteit aan content zien, die erg leuk en interessant is om te volgen. Dezelfde praktische insteek en eigen stijl vind je terug in dit boek, alleen dat zou al reden genoeg zijn om het te lezen. En er zijn meer goede redenen.

Als ondernemer vind ik het altijd boeiend om te lezen hoe andere ondernemers zich met een bedrijf bezighouden. Hoe pakken ze het strategisch aan, welke briljante keuzes hebben ze gemaakt en welke flaters waren goede leerpunten, waar worden ze bijzonder blij van en meer van dat soort dingen. Daarnaast is het altijd fijn als er ook tips of handige wetenswaardigheden in een boek staan, waar ik mijn eigen bedrijf aan kan toetsen. Écht ondernemen geeft je beide en dan zowel van de auteur zelf als van diverse ondernemers die ze heeft geïnterviewd.

Mwah
De schaal van mwah, de ta-da-lijst en de cirkeldiagrammen over ‘succesvol zijn': herkenbaar als ik het lees, maar dan op een veel grappiger manier vormgegeven dan hoe ik het toepas. Ik neem je even mee. Als een - potentiële - klant je benadert voor een opdracht, dan leg je de vraag als het goed is langs je interne meetlat om te bepalen of het bij je past en je er enthousiast van wordt. Bij de schaal van mwah bestaat die meetlat uit drie componenten: poen, prestige en plezier. Voldoet de vraag aan slechts één P, dan is het verstandiger om voor de opdracht te bedanken. Twee P's: mwah. En bij drie ga je vol energie aan de slag. Dat is wat je wilt als ondernemer. Je to-do-lijst niet helemaal afgevinkt? Maak een ta-da-lijst met wat je wél hebt gedaan! En succes.... als startend en ervaren ondernemer is het naar mijn mening essentieel om je steeds weer af te vragen wat voor jou succes is. Anders stap je in de valkuil dat je doet wat de maatschappij belangrijk vindt, maar waar jij niet perse fluitend voor uit je bed stapt.

Recht
Goed, dat zijn dus een aantal meer algemene zaken voor de ondernemer zelf. Voeg daar de hoofdstukken over verdienmodellen, doelen stellen en marketing aan toe en de basis van een sterk bedrijf staat. Waar de kracht van dit boek nog veel meer in zit, is dat het juridische speelveld helder uiteengezet is. Charlotte Meindersma is jurist en weet op een no-nonsense manier precies uit te leggen waar je aan moet voldoen volgens de wet, wat belangrijk is als het gaat om offertes, contracten en facturatie en wat er bij komt kijken als je een vast of flexibel team om je heen verzamelt.

Ik ben inmiddels zo'n 15 jaar ondernemer en ben vrijwel alles al tegengekomen in de praktijk, soms met een beetje struikelen en waar nodig met het inschakelen van juridische expertise om het tiptop te regelen. Tegelijkertijd merk ik soms bij collega-ondernemers dat hier nog wel eens wat aan schort. Hoe handig is het dan als je in één boek het overzicht hebt om je bedrijf juridisch op orde te hebben.

Écht ondernemen is voor starters een zekere aanrader en voor ondernemers die al een tijdje bezig zijn een handige spiegel. Het geeft je de handvatten om dat te doen wat de ondertitel zegt: bemoei je met je eigen zaak!

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klantHuman2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgerichtwww.danielledejonge.nl. Voor Managementboek verzorgt ze de Online training Klantgericht verkopen.

Echt ondernemen - 'Het lezen waard!'
9 augustus 2021 | Helmar Niemeijer

Ik zal eerlijk zijn. Ik ‘ken' Charlotte Meindersma alleen van Twitter en soms roepen haar tweets ergernis bij me op. Omdat ze wel heel duidelijk overkomt en voor mij een enkele keer wat te kort door de bocht lijkt te zijn. En precies dat, dat recht door zee en ‘cut the crap,' is wat mij in Écht ondernemen aantrok.

Écht ondernemen is Meindersma's vijfde boek. Voor wie haar niet kent: ze is ondernemer, jurist (gespecialiseerd in informatierecht) en eigenlijk ook marketeer. Ze is, zoals ze zelf zegt, ‘een disruptor en pionier in de juridische wereld, die ondernemers met juridische oplossingen en praktisch advies om succesvol te ondernemen helpt. Ze is trainer bij Frankwatching en verschijnt regelmatig in landelijke media'.

Shizzle
Na eerdere boeken (twee edities van ‘Wetboek voor Bloggers', het ‘Wetboek voor Webwinkels' en ‘#contentrecht') schreef Meindersma nu Écht ondernemen. Met dit boek belooft Meindersma je mee te nemen in hoe je écht, zonder poespas, zonder gedoe of vage shizzle, onderneemt. Het is dan ook niet het zoveelste boek dat je met een standaardaanpak de snelste route tot succes belooft. Wel een boek dat je in vijftien hoofdstukken laat nadenken over hoe jij wilt, kunt en mag ondernemen.

Interviews
Dit doet ze door onder andere een twaalftal interviews op te nemen. Interviews met zelfstandig ondernemers die inmiddels hun sporen hebben verdiend. Wat ik prettig aan de (uitgeschreven en deels ook middels video opnames terug te kijken) interviews vond, is dat je de vragen uit de interviews ook ter reflectie aan jezelf kunt stellen (‘Wat is voor jou een dieptepunt geweest in het ondernemen?', ‘Wat kunnen andere ondernemers van jou leren?'). Daarnaast zijn de motivaties om te ondernemen zo verschillend als de branches waarbinnen de bevraagde ondernemers ondernemen, wat een prettig breed beeld schept.

Nah-mwah-ja!
Meindersma combineert de interviews met een uitgebreide uitleg van diverse juridische onderwerpen (bijvoorbeeld rechtsvormen, naamgeving en factureren) en een aantal specifieke onderwerpen op gebied van ondernemen (zoals falen, succes bepalen en groeistrategie). Daar komen behulpzame schema's en modellen aan te pas. Om er zomaar eentje te noemen die ik voortaan vaker ga gebruiken: de schaal van nah-mwah-ja!, inclusief de 3 P's (poen, plezier en prestige).

Goed regelen
Al met al is Écht ondernemen een boek dat je als ondernemer zeker wil lezen. Het maakt daarbij niet uit of je nog gaat beginnen of al (lang geleden) bent begonnen. Zo ben ik zelf vijf jaar geleden een eensmanszaak begonnen. Door bepaalde hoofdstukken ging ik wat sneller heen, bij andere hoofdstukken heb ik een paar aantekeningen gemaakt van zaken die ik nog even moet checken (of e-i-n-d-e-l-i-j-k eens goed moet regelen).

Duidelijke boodschap
Ook maakt het niet uit of je alleen werkt, samen met anderen of een team hebt: Meindersma schrijft niets voor met haar boek. Ze laat wel merken hoe zij persoonlijk over zaken denkt en hoe zij haar eigen onderneming vorm heeft gegeven. Dit, samen met de interviews, schept een breed spectrum aan mogelijkheden voor ondernemers, met als duidelijke boodschap: er is niet één manier om te ondernemen, doe het zoals voor jou klopt binnen de wettelijke kaders die er zijn.

Walking the talk
Wat mij betreft is Meindersma met dit boek walking the talk: ze beschrijft op aantrekkelijke wijze helder de mogelijkheden en doet waar ze goed in is: Recht door zee zijn en daar jou als ondernemer in meenemen. (Dat begint overigens al bij de copyright disclaimer: op lichtvoetige wijze even heel duidelijk maken dat je het niet in je hoofd moet halen om zomaar teksten uit het boek over te nemen zonder vooraf toestemming te vragen.)

Kortom: het lezen waard!

Helmar Niemeijer is werkzaam als (interim) bestuurssecretaris, MfN mediator en mindfulnesstrainer in met name onderwijs & opvoeding (www.buro-zuiver.nl en www.mindfulday.nl). Ook recenseert ze regelmatig en met plezier boeken (www.booklounge.nl).