1 juni 2015 | Christel Deckers

‘Power to the people’, een prachtige en krachtige titel, een oranje opgeheven vuist erbij en een regenboog aan verfspetters aan de buiten én de binnenkant van het boek. Marktwerking in de zorg vraagt om marketing in de zorg. Hoe zorg je ervoor dat potentiële cliënten voor jouw organisatie kiezen en niet voor de concurrent?

Zoals zoveel zorginstellingen heeft ook Pluryn de omslag naar meer marktgerichtheid, klantgerichtheid en ondernemerschap moeten maken om zodoende de marktwerking in de zorg concreet handen en voeten te kunnen geven. Pluryn is een zorgorganisatie die ondersteunt bij complexe zorgvragen in de gehandicapten en jeugdzorg. Dit boek vormt de neerslag van de zoektocht van deze organisatie naar het uitstippelen van een nieuw marketingbeleid.

De praktische tips en ideeën die Pluryn heeft opgedaan bij het zoeken en vormgeven van hun marketingbeleid willen ze delen door de uitgave (in eigen beheer) van dit boek.

Praktische inzichten en tips staan centraal in dit boek; uitgebreide marketingtheorieën en de verschillende keuzemogelijkheden hierin treft u niet aan. Het boek heeft een overzichtelijke opbouw in een achttal korte hoofdstukken. Het start met het beschrijven van nut en noodzaak voor marketing in de zorg en formuleert de marketinguitdaging voor Pluryn in heldere bewoordingen. Daarna schetsen Draaisma en Van Leeuwen de stap van visie naar actie en van strategie naar marketing. Ze nemen ons aan de hand mee als het gaat om het gebruik van marketing als instrument bij het veranderingsproces in de zorg naar meer markt- en klantgericht denken en handelen. Vanuit hun optiek schetsen zij daarna de marketingafdeling als kritische succesfactor bij het invoeren van de nieuwe marketingstrategie. Tenslotte moeten alle doorlopen stappen uitmonden in het bouwen en onderhouden van een sterk merk.

Het is een helder en vlot geschreven boek, doorspekt met populair marketingtaalgebruik en hier en daar, mijns inziens onnodig Engels woordgebruik zoals de titel Power to the people en de per hoofdstuk weergegeven rubriek Take away.

Het is een kleurrijk boek met veel plaatjes en relatief weinig tekst. Het is jammer dat alleen de successen van Pluryn worden gedeeld en niet de eventueel gemaakte fouten of missers met ons als lezers worden gedeeld. Wellicht is de marktwerking in de zorg daar zelf debet aan: je moet je eventuele concurrenten niet wijzer maken dan nodig….

Daar waar het boek ophoudt zou ik nog meer willen weten bijvoorbeeld over de kosten en baten van deze marketinguitdaging voor Pluryn.

Voor diegenen die de concurrenten al in hun nek voelen hijgen is het schema op pagina 133 het Marketing speelveld, een overzicht in thema’s en bouwstenen een absolute aanrader. Dit is een quickstart voor elke (zorg)organisatie!

29 april 2015 | Milou Engelaer

Op zoek naar meer inhoudelijke kennis over de zorgsector werd ik geattendeerd op het boek ‘Power to the people’ dat schrijft over hoe zorgorganisatie Pluryn marketing heeft ingevoerd in de organisatie. Omdat ik zelf een klein jaar als vrijwilliger heb gewerkt bij Pluryn, was ik meteen nieuwsgierig.

Het boek beschrijft hoe marketing kan fungeren als vliegwiel om klant- en marktgerichter te worden. Om dat te bereiken moet marketing gezien en beleefd worden als managementfilosofie: als onderdeel van de visie die sturing geeft aan de hele organisatie. Het eerste hoofdstuk bevat de toelichting van de waarde van marketing in de zorg. De manier van denken spreekt me aan: het zorgt voor focus op onderscheidende factoren en vergroot de wendbaarheid van zorgorganisaties.

Zelf heb ik in mijn studie basale kennis over marketing opgedaan. Daarnaast ben ik in mijn werk als adviseur bekend geraakt met communicatieplannen. Hierdoor zie ik wel open deuren terug in het boek. Desondanks is het boek goed ter verduidelijking van de definitie en afbakening van het vakgebied marketing. Ook vond ik het interessant om het brede scala aan communicatiemiddelen op een rijtje te gepresenteerd te krijgen. Zo verraste het mij dat Pluryn zo versnipperd communiceert: met een grote aantal websites, voor veel doelgroepen met een breed aanbod aan boodschappen.
Ook de problemen die Marian Draaisma tegenkomt bij de implementatie van marketing-denken en het verandermanagement dat daarbij hoort, komen mij bekend voor. Voornamelijk het feit dat zorgprofessionals graag willen meedenken, meepraten en meebeslissen: een mooi teken van grote betrokkenheid maar niet altijd even praktisch. Zeker omdat ze niet altijd evenveel marketingkennis in huis hebben.

Wel vind ik dat een aantal zaken in het boek erg hoog over beschreven wordt. Het klinkt erg makkelijk om te roepen dat je ‘mensen moet betrekken’ en ‘moet inzetten op goede samenwerking’ en zou moeten ‘veranderen door te doen’, maar wat betekent dat concreet? Hoe pak je dit aan en hoe neem je nu specifiek die zorgprofessional mee? En als we het daar dan toch over hebben, hoe verschilt marketing in de zorg van marketing in het bedrijfsleven?
Daarnaast geven de eerste hoofdstukken mij het gevoel dat het boek ook een beetje een campagne of advertentie is voor de marketing & communicatieafdeling van Pluryn. De vele plaatjes, tekeningetjes en kleuren versterken dit gevoel en lijken hierdoor eerder te werken als onderstreping van het tekort aan inhoud.

Desondanks ben ik overtuigd van het nut en de noodzaak van meer marketing-denken in de zorg. Ik denk dat er veel te leren valt van Marian Draaisma. Maar om het zelf echt te gaan toepassen, zou ik graag eerst nog met een paar A4tjes vol verdiepende vragen naar haar marketingafdeling afreizen.