Digital Transformation - Herwerkte editie
8 november 2016 | Rein Hof

Al in 2014 publiceerden de auteurs Jo Caudon en Dado Van Peteghem het boek met de duidelijke titel Digital transformation. Bereid je organisatie voor op de toekomst.

De tweede druk volgde in 2015. En in 2016 is het tijd voor een herwerkte druk; een uitgave aangepast met de nieuwste insights. Nieuwe hoofdstukken op basis van de nieuwste ervaringen en vele workshops die gegeven zijn sinds de eerste uitgave. Ik moet bekennen dat ik de eerste uitgave niet ken, dus een vergelijk kan ik niet trekken. De auteurs weten hun visie en boodschap op een heldere manier over te brengen, waarmee het lezen van het boek geen ‘opgave’ wordt. Ondanks de boodschap – dat een Digital transformation van je onderneming nu toch echt wel een ‘must’ is -, en Digital absoluut verstorend werken kan, zeggen de schrijvers dat het ook een verhaal van hoop en opportuniteiten is. Ze doen meer rake uitspraken in de inleiding. Ons verhaal is niet gebaseerd op academisch onderzoek vind ik daarbij ook een mooie. Hun insights en het digital transformatie model is gebaseerd op basis wat geleerd is tijdens vele projecten met klanten uit verschillende sectoren. Het is ook niet alleen een marketingboek. Want het boek gaat niet alleen over het aanpassen van een marketing aanpak, het gaat over het heroriënteren van je bedrijf! Het boek bevat een methodologie. Het beschrijft een Digital Transformation Modeling, een methodologie met verschillende dimensies.

Opbouw

45 hoofdstukken; het is dan ook geen dun boekje. En de opbouw is als volgt:

1. Hoe digitaal eindelijk belangrijk werd (hfd 3 t/m 8)
Wat is digitale transformatie? Hoe verhoudt zich dat tot de digitale revolutie? Een beschrijving van verschillende ontwikkelingen en de conclusie dat de ontwikkelingen steeds sneller gaan.

2. Digitale transformatie is echt (hfd 9 t/m 17)
In deze hoofdstukken veel voorbeelden van bekende disruptive ontwikkelingen. Denk hierbij aan de reissector, Kodak versus digitale camera’s, videotheken versus Netflix, muziekindustrie versus Spotify, hotelovernachtingen en B&B, taxi’s en Über en ga zo maar even door. Boeiende voorbeelden hoe een ontwikkeling in een bedrijfssector je gehele bedrijf onderuit kan halen. Zelfs het einde van van je business zou kunnen betekenen. Van belang bij al deze ontwikkelingen is je te realiseren dat bepaalde ontwikkelingen helemaal niet zo snel zijn gegaan. Ergens was er een kantelmoment. Aan jou om te herkennen wanneer dat is.

3. Digital Transformation Modeling: een methode om greep te krijgen op digitale disruptie (hfd 18 t/m 26)
In deel drie lichten de auteurs hun model toe. In vijf stappen wordt het uiteen gezet.

Stap 1. Creëer inzichten: open je ogen
Met zeven metaforen beschrijven de auteurs de kansen en bedreigingen van digitalisering waarmee het management met andere ogen naar het eigen bedrijf kan leren kijken.

Stap 2. Impactanalyse: zijn we klaar voor de toekomst?
Per metafoor worden de zogenaamde Drivers of Transformation beschreven die de verandering binnen bedrijven ondervinden. Doel is om met behulp van een scorebord de zwakke punten te herleiden. Dit klinkt behoorlijk theoretisch, maar de wijze van beschrijven en uitleg is helder en geven je een goede houvast.

Stap 3. Scenario’s uitwerken: geef de toekomst vorm
Je hebt je zwakke punten gevonden en beschreven. Nu is het tijd om scenario’s op te stellen. What if? Wat gebeurt er wanneer ik verander? Wat gebeurt er wanneer ik niets doe? Mogelijke uitkomsten geven je een inzicht in de mogelijke uitkomsten.

Stap 4. Businesscases
Je hebt ideeën? Tijd om deze om te zetten in businesscases. Tijd om concrete projecten te starten. Bedenk dat het starten van dergelijke projecten niet iets is om ‘even te doen’ Het is serieus werk.

Stap 5. Trendwatching
Volg de ontwikkelingen op de voet. Gebruik daarvoor diverse tools die beschikbaar zijn. Om er voor te zorgen dat de gestarte projecten succesvol zijn, dien je de ontwikkelingen op de voet te volgen. Volg dus zaken als Twitter, RSS feeds, blogs, kortom: overal waar je onderneming genoemd wordt.

4. Jouw bedrijf veranderen (hfd 27 t/m 37)
Nu wordt het echt spannend; om je bedrijf echt te veranderen is er een organisatorische verandering nodig. Dit vraagt committent en kunde van de mensen in je organisatie. Een aantal testen zal moeten aantonen of je management gereed is om daarmee aan de slag te gaan. Indien dit niet het geval is, vraagt dit dus om serieus grote aanpassingen. Geen eenvoudige klus.

Als je de nieuwe wereld van digitaal niet kunt begrijpen, ontsla jezelf dan. Vorm een executive team dat digital-first is. (als er problemen opduiken, ga je altijd eerst op zoek naar een digitale oplossing.) Zorg ervoor dat er een techneut in de raad van bestuur zit. Als de raad een laag digitaal IQ heeft zal het bedrijf een laag digitaal IQ hebben. Droom je ergste nachtmerrie en investeer daar zelf in.

5. De zeven metaforen, grondig uitgelicht (hfd 38 t/m 45)
In dit deel worden de zeven metaforen in detail belicht. Het biedt je het inzicht wat er precies bedoeld wordt. en hoe iemand die past in een dergelijke metafoor ‘tikt’. Het biedt dus een verdieping in de al eerder opgedane kennis rondom het metaforen concept. Vraag jezelf eens af bij het lezen: welk metafoor past het beste bij mij?

Ik moest even wennen aan de verschillende termen die gebruikt worden in het boek. Een Digital Transformation Model. (DMT) Drivers of Transformations (DoTs) Gebruikte metaforen als The glanshouse, The Package, The Cyborg. Best veel info om te begrijpen. Maar de opbouw maakt het mogelijk om dat geleidelijk aan te doen. En het feit dat het boek goed gevuld is met praktijkvoorbeelden van digitale ontwikkelingen en bedrijven die getroffen zijn door disruptive ontwikkelingen maken dat het een zeer leesbaar boek geworden is.

Realiseer jij je dat je onderneming wellicht last kan krijgen van digitale ontwikkelingen? Lees dit boek! Denk je dat je bedrijf geen last kan hebben van disruptive ontwikkelingen? Lees dit boek!

Rein Hof is beleidsmedewerker intake en service bij de Politie Enschede.

Digital Transformation
30 augustus 2016 | Sjors Meekels

Het is toepasselijk om een boek over Digital transformation mede te financieren via crowdfunding. Dat is exact wat Jo Caudron en Dado Van Peteghem gedaan hebben voordat een letter van dit boek geschreven was.

Inmiddels is de derde herbewerkte druk van Digital transformation van Jo Caudron en Dado Van Peteghem beschikbaar. Ook in deze druk richten de auteurs zich op bestuurders en het hogere management van commerciële bedrijven. Wil je je bedrijf behoeden voor opkomende startups vergelijkbaar met Netflix en Uber? Doorgrond het Digital Transformation-model en maak het onderdeel van je strategie.

In veel bedrijven staat digitale transformatie hoog op de agenda. Het is echter lang niet altijd duidelijk hoe deze transformatie vorm moet krijgen. In hun boek bieden Jo Caudron en Dado van Peteghem bestuurders en managers een overzichtelijk model om de huidige digitale uitdagingen en kansen te gebruiken bij het uiteenzetten van een nieuwe digitale strategie. In Digital Transformation leggen zij aan de hand van voorbeelden en metaforen uit hoe dit praktische model toegepast kan worden.

Het boek is opgebouwd uit 5 inhoudelijke delen samengesteld uit 47 hoofdstukken. De eerste twee hoofdstukken beschrijven de aanleiding en totstandkoming van het boek, hierna beginnen de vijf inhoudelijke delen. Het boek eindigt met een korte afsluiting.

In het eerst deel wordt het begrip digitale transformatie geïntroduceerd en afgezet tegen de digitale revolutie en de overgang vanuit de digitale media. Terecht concluderen de schrijvers dat veranderingen zich steeds sneller aandienen en dat de dotcom bubble rond de eeuwwisseling niet vergeleken kan worden met de huidige situatie.

De hoofdstukken in het tweede deel nemen de lezer mee langs bekende voorbeelden waarin de digitale transformatie behoorlijk disruptief is (geweest). De reissector, Kodak, de videotheken en de muziekindustrie geven als voorbeelden goed inzicht in de volharding van bestuurders in oude businessmodellen. De metafoor van het wagentje in de achtbaan in hoofdstuk 16 beschrijft mooi hoe bedrijven veranderingen langzaam zien gebeuren om vervolgens te duiken in een niet te stoppen versnelling als het kantelpunt eenmaal is bereikt. Zorg er dus voor dat je organisatie zich bewust is van de nu optredende digitale veranderingen!

De auteurs gebruiken deel 3 om het model toe te lichten. De 5 stappen uit het model zijn:

Stap 1. Creëer inzichten: open je ogen
Met zeven metaforen beschrijven zij de kansen en bedreigingen van digitalisering waarmee het management met andere ogen naar het eigen bedrijf kan leren kijken.
Per metafoor beschrijven Drivers of Transformation de veranderingen die de bedrijven momenteel ondervinden. Door het gebruik van een scorekaart met hierop alle Drivers en Metaforen komen zwakke plekken zichtbaar naar voren.
Op basis van de geïdentificeerde zwakke plekken stel je scenario’s op voor de meest disruptieve Digital drivers. What-If scenario’s geven vervolgens een reeks van mogelijke toekomsten in helder beschreven scenario’s.
Stap 4. Businesscases
De voorlaatste stap zet ideeën om naar businesscases . Dit zijn concrete projecten die veelal direct van start kunnen gaan. Via een route van longlist naar shortlist komen bepaal je de uit te voeren projecten.
Stap 5. Trendwatching
Om er voor te zorgen dat de gestarte projecten succesvol zijn, dien je de ontwikkelingen op de voet te volgen. Hiervoor schrijven de auteurs continue terugkerende trendwatching voor. Gebruik RSS, Twitter, blogs en andere invloedrijke media om tijdig te kunnen bijsturen.

4. Je bedrijf veranderen (hfd 27 t/m 37)
Een bestaande organisatie moet wel in staat zijn de bedachte projecten goed uit te voeren. De auteurs gaan er vanuit dat hiervoor waarschijnlijk organisatorische veranderingen nodig zijn. De meest opvallende voorstellen zijn de leeftijdstest en het digital leadership assessment. Met beide wordt het bestuur en management getoetst op aanwezige digitale skills en leeftijdsgrenzen. Menig bestuur zal deze toetsen niet doorstaan waarmee direct de gewenste discussie start over aanvulling met vers (jong) bloed.

In voorgaande hoofdstukken zijn de zeven metaforen genoemd en toegepast in het model. De auteurs hebben opzettelijk het zwaartepunt van de metaforen in een apart vijfde deel opgenomen om de lezer de mogelijkheid te geven eerst het volledige model door te nemen. Toch biedt dit deel een verdieping en achtergrond die wellicht al tijdens bestudering van het model nuttig is. Persoonlijk sprak The Gatekeeper mij erg aan en zie ik diverse nieuwe Gatekeepers om ons heen opkomen.

Tot slot. Het is de auteurs vergeven dat de kleurstelling bij de presentatie van de scorekaart onhandig is en enkele kromme zinnen afleiden van de boodschap. Het model en de gehanteerde metaforen zijn overzichtelijk gepresenteerd en goed uitgelegd. De uitdaging voor de lezers komt op het moment dat het model echt toegepast gaat worden. Maar ook zonder directe toepassing, is Digital Transformation een bron van inspiratie voor de benadering van de huidige uitdagingen. Alleen al de licht kritische houding ten opzichte van de huidige generatie bestuurders verdient een aanbeveling.

Sjors Meekels is als onafhankelijk Agile Consultant verbonden aan Agitma. Hij is 10 jaar werkzaam geweest bij een gerenommeerde IT dienstverlener en richt zich momenteel op software development projecten en Agile methoden

23 september 2015 | Carla Verwijs

Herinnert u zich Kodak nog? Hoe lang geleden was het dat u van dit merk een fotorolletje kocht? Fotorolletjes zijn verleden tijd, net als Kodak. Dit bedrijf miste de omslag naar de digitale fotografie. Kodak staat echter niet alleen. Bedrijven kunnen zich tegenwoordig niet veroorloven af te wachten hoe trends zich zullen ontwikkelen. In ‘Digital Transformation’ leest u hoe u de impact van ‘digitaal’ op uw bedrijf en bedrijfstak bepaalt.

Jo Caudron en Dado van Peteghem beschrijven een aantal industrieën waar de digitale omslag duidelijk te zien is geweest: reisbranche, muziekindustrie, media (kranten en tijdschriften) en de eerder genoemde fotografie. In elke industrie zijn slachtoffers gevallen, bedrijven die een afwachtende houding hadden. Tegen de tijd dat de omslag had plaatsgevonden, waren ze niet in staat mee te gaan of hadden zo’n achterstand opgelopen dat ze ten onder zijn gegaan. De auteurs waarschuwen dat dit voor elke bedrijfstak kan gebeuren. Aan u de taak ontwikkelingen in de gaten te houden. Hiertoe hebben Caudron en Van Peteghem ‘Digital Transformation Modeling’ in het leven geroepen.

Digital Transformation Modeling bestaat uit de volgende stappen: insights, impact, scenario’s, businesscases, trendwatching. Bij insights gaat het om de ogen te openen en mensen mee te krijgen. Bij impact identificeert u de Drivers of Transformation, op basis van zeven metaforen. U maakt een scorecard met kleuren, waarmee u aangeeft in hoeverre deze uw bedrijf beïnvloeden en of dit op korte of langere termijn speelt.

De zeven metaforen zijn:
1. The glass house: de veranderende relatie tussen het bedrijf en de buitenwereld.
2. The package: de evolutie van het ontbundelen en bijbehorende veranderingen voor de producten en diensten die u aanbiedt.
3. The frog: de bypassen waar u mogelijk slachtoffer van bent (leveranciers die u overslaan als tussenpersoon) of die u zelf kunt toepassen.
4. The gatekeeper: veranderingen bij opiniemakers en de opkomst van nieuwe spelers die de aandacht trekken.
5. The traveller: verandering van locatie en plaats, de combinatie van online en offline en de customer journey.
6. The participant: het belang en de kracht van de massa.
7. The cyborg: de aanduiding dat dit slecht het begin is van ontwikkelingen.

In de volgende stap gaat u scenario’s uitwerken en zo proberen de toekomst te beschrijven. Niemand heeft een glazen bol, maar scenario’s kunnen helpen een realistisch beeld te schetsen van de onzekere toekomst. Hierbij gebruikt u de drivers of transformation die de grootste invloed zullen hebben, zoals u deze in de vorige stap in kaart heeft gebracht.
In de businesscases werkt u concrete projecten uit. Kleine projecten, waarmee u direct kunt starten. Hiermee traint u als het ware uw reactievermogen op verandering. De laatste stap in Digital Transformation Modeling is trendwatching. Hierbij gaat het om continu vooruit te kijken. Hierbij kunt u iedereen betrekken, elk teamlid kan bepaalde evoluties en voor het bedrijf relevante trends in de gaten houden.

Digital Transformation Modeling helpt u voorbereiden op de digitale wereld. Maar een digitaal bedrijf vraagt om een andere structuur. Dat staat beschreven in het tweede deel van ‘Digital Transformation’. Dit deel vond ik zelf minder inspirerend dan het eerste deel, dus ik laat het lezen daarvan en het oordelen daarover verder aan u over. Het boek eindigt met een uitgebreide beschrijving van de eerder genoemde metaforen. Ook al willen Jo Caudron en Dado van Peteghem u waarschuwen digitale trends niet te negeren, ze zien de veranderingen vooral als mogelijkheden en kansen. Het is aan u deze kansen te signaleren en te grijpen.