Maak ze gek! - Het luisterboek
13 september 2017 | Susanne Giesbers

Maak ze gek! is het vervolg op Verleiden op internet van copywriter Aartjan van Erkel en gaat in op de vraag hoe je bezoekers kunt verleiden tot online aankopen. Aartjan is zelf ondernemer en veel van zijn tips in Maak ze gek vloeien voort uit eigen ervaringen.

Door de gedurfde belofte ‘leer 2x zoveel omzet te maken via internet’ in combinatie met de award voor ‘bestverkochte managementboek 2016’ liggen de verwachtingen voor het boek Maak ze gek! op hoog niveau.

En eerlijk is eerlijk; wat mij betreft is dit boek zeer de moeite waard. In de basis zijn alle tips en trucs gericht op zelfstandig ondernemers maar de inhoud is minstens zo interessant voor marketingafdelingen van grotere bedrijven. De bottom line komt namelijk op hetzelfde neer: zorg ervoor dat je klanten weet te raken door ze aan te spreken op hun emotie.

Dat klinkt abstract maar Aartjan slaagt erin om dit concreet te maken. Met veel voorbeelden, tips en lijstjes beschrijft hij de mogelijkheden waar je aan zou kunnen denken. Soms zelfs iets té uitgebreid naar mijn smaak. Desalniettemin maakt dit het boek ook heel toegankelijk en begrijpelijk. Handig zijn de leerpunten aan het eind van ieder hoofdstuk.

Maak ze gek! kent voor mij vooral veel ‘oh ja!’ en ‘waarom heb ik dat zelf niet bedacht?’ momenten. Denk bijvoorbeeld aan het vragen van een testimonial aan je klanten. Aartjan bedoelt hier overigens iets anders mee dan de alombekende enquêtes en reviews. Veel bedrijven en ondernemers denken wel te weten wat hun klanten waarderen en waarom ze bij hen kopen. Maar echt in gesprek gaan met klanten, dat doen nog maar weinig ondernemers. Aartjan geeft een simpel vragenscript mee en met de antwoorden ben je volgens hem nog beter in staat om toekomstige klanten over de streep te trekken om bij jou te kopen.

Naast de ‘oh ja!’ momenten kent het boek ook echt verrassende inzichten. Aartjan legt bijvoorbeeld uit hoe ook wij de technieken kunnen toepassen die in de film- en reclameindustrie al jarenlang worden toegepast. Denken vanuit het probleem van de klant en dit vooral ook benoemen in je marketinguitingen. Of werken aan een storyline aan de hand van een ‘oerplot’ zoals hij dat noemt. Zelfs in te vullen door technische en financiële bedrijven, volgens Aartjan.

Hoewel ik Aartjans nieuwe visie waardeer, vraag ik me op sommige onderdelen wel af of dat zijn aanpak daadwerkelijk dé omzet zal leveren. In het kader van ‘storytelling’: om mij heen heb ik bijvoorbeeld diverse ondernemers zien starten met eigen blogs en vlogs die wegens gebrek aan inspiratie al na enkele weken weer ophouden te bestaan. Gelukkig voelt Aartjan deze kritische noot al aan door expliciet te vermelden dat het vertellen van verhalen alléén niet voldoende is. En ook daar heeft hij voldoende tips voor in dit boek.

Veel van de technieken die Aartjan toepast zijn herleid uit de principes van beïnvloedingsonderzoeker Cialdini. Niettemin vind ik dat de auteur het goed heeft gedaan om deze technieken toepasbaar te maken voor de individuele ondernemer. Zijn andere manier van kijken vergt wel het nodige lef van de ondernemer die zijn technieken wil toepassen. Tot slot zal de nodige creativiteit aangewend moeten worden om alle voorbeelden te vertalen naar het eigen bedrijf van de ondernemer of marketeer in kwestie.

NB: specifieke noot voor dit luisterboek; jammer dat het boek niet eenvoudig te kopiëren is naar je smartphone zodat je onderweg gemakkelijk kan luisteren. (Susanne heeft een iPhone, op Android speelt dit probleem niet - red.) Het nadeel van luisterboeken in het algemeen; je kunt niet even snel iets opzoeken, wat in dit specifieke boek met diverse opsommingslijstjes wel handig is.

Susanne Giesbers is werkzaam als online marketeer. Ze schrijft recensies op persoonlijke titel.

Maak ze gek! - Het bestverkochte businessboek van 2016
16 december 2016 | Wieger Waardenburg

In dit overzichtelijke en praktische boek neemt Aartjan van Erkel je mee op reis naar meer omzet. Maak ze gek! helpt je om jouw potentiële klanten zo te beïnvloeden dat ze eigenlijk geen nee meer kunnen zeggen.

De grote rode draad door Maak ze gek! heen is wat mij betreft beïnvloeding. Of het nu gaat om het onvergetelijk worden, het opwekken van emotie of het aanzetten tot actie… beïnvloeding van kaft tot kaft.

Geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk ontvang je vele bruikbare tips om meer invloed te hebben op het aankoopbeslissingsproces van jouw droomklant. Het boek neemt je mee in dat proces en geeft voor verschillende fases tips over hoe je invloed uit kunt oefenen. De volgorde van het aankoopbeslissingsproces is ook de volgorde van de hoofdstukken in het boek: van aandacht krijgen naar connectie maken, behoefte opwekken (of benadrukken), je klanten raken, bewijs leveren en andere drempels wegnemen waardoor nee zeggen steeds ingewikkelder wordt. Maar daar stopt het niet. Aan het slot van het boek wordt ingegaan op de langetermijnrelatie die je met een klant hebt.

Slim gedaan hoor

In het kader van ‘walk the talk’… Wanneer je het boek leest en kijkt naar de online aanpak van Aartjan van Erkel valt je direct op dat hij een hoop van de adviezen die hij geeft ook zelf toepast. Zo prijkt er een stukje autoriteit op de cover, kun je online als ‘weggever’ in ruil voor je e-mailadres een preview bekijken en zijn er allerlei extra’s bij het boek die je kunt raadplegen. In ruil voor je e-mailadres uiteraard. En dan kan het opbouwen van de relatie beginnen.

Prettig lezen

Echt een fanatieke lezer ben ik niet, maar van dit soort boeken kan ik er wel een paar hebben. Het boek is vlotgeschreven, bevat leuke voorbeelden en handige checklists. Met relatief korte hoofdstukken is het ook lekker overzichtelijk.

Waardering

Vlotgeschreven, overzichtelijk qua opzet en praktisch in tips & adviezen. Iedereen moet hier veel meer voordeel uit kunnen halen dan dat het boek je kost in aanschaf – en daarmee alleen al is het een goede investering in jezelf. Van mij krijgt Maak ze gek! 5*

Wieger Waardenburg is senior online marketeer bij XpertMarketing en Internetbureau Fris Online

Maak ze gek! - Als je wilt weten hoe je echt meer klanten trekt
31 augustus 2016 | Rein Hof

Aartjan van Erkel heeft zijn nieuwste uitgave een pakkende titel meegegeven: Maak ze gek! Een titel die het in eerste instantie niet eens zou worden, zo valt te lezen in een kader bij de bedankwoorden.

Wil je weten hoe je echt meer klanten trekt met je marketing activiteiten en je website? Lees deze recensie en laat je verrassen door de ideeën van Aartjan van Erkel. Deze twee zinnen zijn alvast een tip uit het boek. Maak lezers nieuwsgierig en verwijs naar een resultaat. En het lijstje met tips voor het opwekken van onbedwingbare nieuwsgierigheid is nog veel langer. De stripachtige cover kan wellicht wat minder serieus overkomen maar ik kan je verzekeren dat de inhoud allesbehalve een comic is.

Lekker vlot

De schrijfstijl van Aartjan is lekker vlot. Geen moeilijke woorden maar heldere taal. Goede voorbeelden die zijn ideeën onderstrepen en duidelijk maken. In deze uitgave geen afbeeldingen of modellen, maar wel quotes die een specifiek deel van de pagina extra aandacht geven. En aan het einde van ieder hoofdstuk een checklist! Ik kan zo'n samenvattend lijstje altijd zeer waarderen. Helpt mij om de verschillende onderdelen van het hoofdstuk nog even scherp te krijgen.

Pakkende hoofdstuk titels

Ik vind de boektitel al opvallend en bijzonder. En de hoofdstuk titels wil ik gerust pakkend noemen. Wat denk je van:

Vermoord de cliche's

Vlieg onder de bullshit-radar

Laat je teksten bloeden

Geef een belachelijk waardevol cadeau

Is je interesse gewekt? Je nieuwsgierigheid geprikkeld?

De voorbeelden die beschreven worden zijn cases uit van Erkel's eigen praktijk. Hij beschrijft zaken waar zijn klanten tegen aan liepen en hoe hij hen geholpen heeft met het aanpassen en verbeteren van hun strategieën. Je loopt daarmee natuurlijk altijd het risico dat dit gezien wordt als het wel heel sterk aanprijzen van de eigen zaken. En het komt in dit boek absoluut niet zo over. De voorbeelden geven simpelweg een goede insight in de visie van Aartjan.

Werking van het brein

Aartjan beschrijft regelmatig hoe het menselijk brein werkt onder bepaalde omstandigheden en bij prikkels. Zo beschrijft hij wat het brein doet wanneer het gaat om consequenties in een case over de JBL Synchros Wireless Headsets. In een reclamespotje wordt getoond hoe een bekabelde headset veroorzaakt dat een kop hete koffie in het schoot van een luisteraar valt. Of hoe een dame van een loopband afvalt, omdat het draad van haar headset haar achterover trekt.

Het brein pakt zaken als deze direct op. Registreert de consequenties. En reageert daar op. Van Erkel beschrijft een aantal voorbeelden hoe je daar in je marketingstrategie gebruik van kunt maken. Wat daarbij vooral van belang is, is dat je het emotionele deel van het brein aanspreekt. Het emotionele brein (zoogdierbrein) is samen met het reptielbrein (het oerbrein dat altijd actief is om gevaar in te schatten en daar op te reageren) verantwoordelijk voor het grootste deel van alle beslissingen die mensen nemen. Dus niet wat veel mensen denken: het rationele deel.

Kaders en linkjes naar ondersteunende website

Naast de al benoemde quotes en checklists bevat het boek ook diverse zogenaamde kaders. Deze worden gebruikt om een specifiek onderdeel uit het hoofdstuk extra uitleg of achtergrondinformatie te geven. Handig. En helemaal handig is de verwijzing die zeer regelmatig gemaakt wordt naar de ondersteunende website www.maakzegek.nl  Zo vind je in het boek de verwijzingen naar de verschillende checklists maar ook naar YouTube filmpjes met mooie voorbeelden en uitleg. Daarnaast nog naar allerlei andere ondersteunende zaken. Een dergelijke ondersteuning heeft absoluut meerwaarde vind ik. Een klein kritiek puntje: waarom geen QR code toegevoegd aan de geschreven link, zodat je met een scanner direct naar de juiste pagina navigeert. Bij een herdruk wellicht? Uiteraard kun je via de website ook het boek bestellen. Zowel als papieren versie, als het e-boek en luisterboek.

Wil je Maak ze gek! in je boekenkast?

Ik zeg: Ja! Zeker wanneer je wilt weten

- hoe je jezelf onderscheidt door iets te zeggen wat niemand anders zegt

- hoe je slimme psychologische verkooptrucs gebruikt, zodat klanten ja zeggen

- hoe je meer bezoekers krijgt door jezelf onvergetelijk te maken

- hoe je klanten overtuigt via het onderbewuste (dat 95% van alle beslissingen neemt)

- hoe je een continue stroom van likes, tweets en shares krijgt

- hoe je veel meer omzet binnenhaalt zonder je prijzen te verlagen

- hoe je nieuwsbrieven schrijft die klanten direct openen

Rein Hof is beleidsmedewerker intake en service bij de Politie Enschede.

Maak ze gek! - Hoe je opvallend veel klanten trekt met online marketing
26 augustus 2016 | Désirée Boerema

In Maak ze gek! van Aartjan van Erkel wordt in ‘gewone mensentaal’ uitgelegd hoe je je kunt onderscheiden van de massa, je de hartslag van je (potentiële) klant op hol kunt brengen om uiteindelijk goede zaken te kunnen doen.

Een bedrijf beginnen is zo gedaan. Je bedenkt wat je wilt gaat doen, bedenkt een naam en stapt naar de Kamer van Koophandel. Maar hoe zorg je nu dat je jezelf zo in de markt zet dat je jezelf kunt onderscheiden van al die collega-ondernemers die eigenlijk precies hetzelfde doen als jij?

Aartjan van Erkel legt in Maak ze gek! in begrijpelijke taal uit hoe je meer uit je online media kan halen door op te vallen in de massa. Hij deelt in zijn boek heel waardevolle tips die ook nog eens oersimpel zijn om toe te passen. Het boek is zeer interessant voor iedereen die te maken heeft met het schrijven van (web)teksten en het ondernemerschap. Ook zeker voor studenten een aanrader om te lezen.

Na bladzijde 1 was ik eigenlijk al verkocht. Ha! Iemand die ook niet met dure termen gooit maar gewoon lekker schrijft zoals hij het zou vertellen. Dit leest lekker! Hij schrijft over zijn eigen ervaring en daarmee deelt hij direct vele eenvoudig maar waardevolle tips waar je direct mee aan de slag kunt. Ik ben druk aan het memo’s plakken om te markeren met welke tips ik aan de slag wil gaan. Maar voor ik het weet zijn mijn memo’s op. Wat een fantastisch boek! Hier word ik vrolijk van.

Wat me aanspreekt is dat je met zijn tips op een eerlijke manier je (potentiële) klant kunt bedienen. Een voorbeeld. Door puur in te spelen op de problemen – en de consequenties daarvan – kun je de doelgroep direct raken. Puur door te laten zien dat je ze begrijpt. Dit stukje vergeten zoveel ondernemers! We gooien altijd maar direct onze producten en diensten in de aanbieding, maar het omdraaien is natuurlijk veel sterker. Vervolgens kom je met ‘de oplossing’ in de vorm van je diensten. Logisch gevolg en dat voelt als een verademing voor de lezer. En als je er ook nog een paar reviews achter zet, scoor je helemaal. Ook voor het krijgen van goede reviews geeft hij gouden tips.

Eigenlijk kan ik er heel kort over zijn. Het boek Maak ze gek! is fantastisch! Van Erkel heeft me enthousiast gemaakt en volop geïnspireerd om verder te experimenteren met webteksten, reviews en nieuwsbrieftitels. Al met al vind ik het een boek die elke ondernemer zou moeten lezen. En ben je tekstschrijver voor het web? Dan MOET je hem gewoon in de kast hebben. Want voor je het weet gaat je klant je vertellen hoe het eigenlijk zou moeten volgens Aartjan. ;-). Ik ga het boek in mijn netwerk aanbevelen én ik ga de inspiratie gebruiken voor mijn eigen communicatie.

Désirée Boerema is eigenaar van iDees online.

Maak ze gek!
16 augustus 2016 | Arjan Yspeert

De flaptekst van Maak ze gek! belooft dat auteur en online copywriter Aartjan van Erkel ondernemers beter leert schrijven zodat ze op het web meer gaan verkopen. En daar is geen woord aan gelogen.

Hoewel de stripboekachtige omslag, de titel met uitroepteken en de hashtag #OMGWTF op sommigen een minder serieuze indruk zal maken is het boek een uitstekende leermeester voor zelfstandigen en professionals.

Het boek van 208 pagina’s leest gemakkelijk weg en is prettig qua indeling met veel verduidelijkende voorbeelden uit de praktijk. Lees je iets interessants dan kun je het meteen toepassen. De auteur noemt man en paard en vertelt uit eigen ervaring welke tools hij zelf gebruikt en voor welke klant. Elk hoofdstuk wordt besloten met een handige checklist. Van Erkel voelt zich niet te groot om – vriendelijk - reclame te maken voor zijn cursussen maar in het licht van het onderwerp heeft dit zelfs een educatieve waarde.

De kern van het betoog van de schrijver is dit: te veel commerciële communicatie doet een beroep op de ratio van de klant in plaats van op zijn emotie. Hoewel dat voor veel marketeers een open deur is maakt Van Erkel het vervolg erg interessant. Hij beschrijft namelijk in detail hoe die emotie opgeroepen en benut kan worden. In plaats van jouw draadloze koptelefoon te promoten laat je bijvoorbeeld zien hoe een gloeiend hete kop koffie door een snoer in je schoot belandt. Spreek dus pas over oplossingen als het probleem gefileerd op tafel ligt.

In het boek refereert de schrijver geregeld aan de werking van het reptielenbrein. Dit is het deel van de hersenen dat besluit om in actie te komen bij een gevaar of kans. Helaas voor veel ondernemers heeft dit deel van het brein een voorkeur om vooral niets te doen. En verreweg de meeste teksten die online staan laten de klant rustig doorslapen. En dan zijn we verbaasd als zo’n website na alle inspanningen geen aanvragen oplevert.

De kunst is dus om dit deel toch te activeren. En daarvoor biedt Van Erkel een kleurrijk verwoord stappenplan. Zo wil hij dat je de clichés op je website ‘vermoordt’ en dat je door storytelling onder de bullshitradar doorvliegt. Dat een goede tekst moet ‘bloeden’, hoe je de hartslag van klanten verhoogt en weer verlaagt, en hoe je eenmaal opgewekte interesse vasthoudt, stuurt en benut. Als sommige van zijn methoden en tips manipulerend overkomen dan klopt dat zonder meer, maar het boek is doordesemd van een klantgerichte en positieve insteek. Een marketeer met foute bedoelingen zal zeker zijn voordeel kunnen doen met dit gereedschap maar nooit op de lange termijn. In de woorden van de auteur; ‘Je klant is geen one night stand, je bent er mee getrouwd.’

Met het boek boort Aartjan ongetwijfeld een generatie van teleurgestelde ondernemers aan. Een grote groep zzp-ers en mkb-ers die - ondanks aanzienlijke inspanningen en uitgaven om online klanten te werven - niet verder komt dan hier en daar een verdwaalde klant. De kracht van Maak ze gek! is dat beproefde inzichten en verbeterpunten integraal en in een logische volgorde aan bod komen. Los van het niveau en situatie van de lezer kan hij met het boek in de hand zijn online marketing verbeteren. Naar mijn mening zijn Van Erkels inzichten daarom voor zowel beginnende als ervaren online marketeers bijzonder nuttig en waardevol.

Arjan Yspeert adviseert MKB bedrijven over hun marketing en communicatie. Hij is verbonden aan YA! Internetmarketing.