Profileren zonder opscheppen - 'Een fijn boek'
13 februari 2020 | Ed Brouwer

Bescheidenheid is een mooie eigenschap, maar heeft een valkuil: onzichtbaarheid. Dat kan je rol in een werkomgeving in de weg staan. Daar kan het belangrijk zijn om jezelf met al je kennis en kunde goed te laten zien.

In Profileren zonder Opscheppen geeft Mirjam Hubregtse goed bruikbare voorbeelden en tips. Hubregtse is organisatie-adviseur en managing-partner van Room to Grow. Als er iemand advies kan geven hoe je jezelf profileert zonder jezelf geweld aan te doen, zonder een opschepperige schreeuwer te worden, dan is zij het. Ze heeft jarenlang in de financiële sector gewerkt en ervaren dat het profijtelijk is als je jezelf zichtbaar maakt als je interessante klussen wilt doen, gevraagd wilt worden voor projecten of als je promotie wilt maken.

Haar boek is een verdieping van het in 2010 samen met image-consultant Sascha Bertus geschreven boek 'Zien ze wel hoe goed je bent?' en mede gebaseerd op ervaringen van deelnemers aan haar trainingen. Hubregtse helpt je je bewust te worden van je gedrag en legt aan de hand van tips, theorieën, citaten en opdrachten uit hoe je je eigen kwaliteiten ontdekt en hoe je anders kunt omgaan met situaties op je werk. Het boek kent een praktische opbouw: wat is profileren en waarom zou je het willen?, wat wil je zichtbaar maken? en hoe doe je dat dan? Profileren zonder opscheppen is een fijn boek.

Door Ed Brouwer. Deze recensie is verschenen in het Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, De Gooi- en Eemlander en IJmuider Courant.

In 'Profileren zonder opscheppen' mag je jezelf blijven
6 november 2019 | Gerda Visser

Profileren zonder Opscheppen ziet er mooi uit qua vormgeving en de opgenomen foto's. Theorie wordt afgewisseld door leuke opdrachten die je aan het denken zetten. Bijzonder zijn de citaten van directeuren, CEO's en coaches die vertellen hoe zij zich hebben geprofileerd gedurende hun loopbanen.

In het eerste hoofdstuk wordt uitgelegd wat Profileren is en waarom je het zou willen. Aan de hand van het Kernkwadrantenmodel en de 4 G's (Gebeurtenis, Gedachte, Gevoel en Gedrag) wordt uitgelegd hoe je je eigen profilering kunt aanpakken met als conclusie: kies je moment en doe het op een manier die bij je past.

Het tweede hoofdstuk laat je aan de hand van verschillende opdrachten nadenken over de vraag wat je zichtbaar wilt maken. Om die vraag te kunnen beantwoorden moet je weten welke kwaliteit(en) je hebt waarvan je wilt dat die zichtbaar zijn voor anderen.

En dan volgt hoofdstuk 3: Hoe maak je je zichtbaar? Een lang hoofdstuk vol tips en trucs om je doel te bereiken. Het hoofdstuk begint met een leuke visualisatie-oefening die je meteen meeneemt naar de drie gebieden waarop je jezelf zichtbaar kunt maken: Appearance (de verpakking van je kwaliteiten, bijvoorbeeld kleding), Communicatie (wat je zegt en hoe je dat zegt) en Gedrag (wat je wel en niet doet). Deze drie gebieden worden uitgebreid besproken, gevolgd door een flinke hoeveelheid tips hoe je zaken kunt verbeteren. Bijvoorbeeld het inspreken van je voicemailbericht bij ‘communicatie' en bij ‘gedrag' hoe je overkomt als een professional. De tips uit dit hoofdstuk zijn multi-inzetbaar: ze helpen bij je profilering tijdens je loopbaan of voor een presentatie, maar ook bij een sollicitatieproces.

Veel boeken die over profileren gaan beschrijven hoe je assertiever moet worden om jezelf te profileren. In Profileren zonder opscheppen mag je jezelf blijven en krijg je genoeg tips hoe je dan toch kunt opvallen. De inhoud wordt enthousiast beschreven wat je als lezer energie geeft om weer oog te hebben voor het profileren van je eigen kwaliteiten. Zelf ga ik de tijd nemen voor dat voicemailbericht!

Gerda Visser is teamleider HR Advies bij DJI.

Profileren zonder opscheppen: een vrolijk werk- en inspiratieboek
18 oktober 2019 | Liesbeth Tettero

‘Ja, dát!', zeiden de deelnemers aan mijn workshop toen ik ze liet zien wat ik onderweg in de trein gelezen had: ‘Profileren zonder Opscheppen, maak jezelf zichtbaar op een manier die bij je past: van Mirjam Hubregtse.

Deze deelnemers - allemaal vrouwen - vonden het lastig om binnen hun bedrijf op te vallen tussen alle haantjes. Ze wilden gewoon hun werk goed doen, verder geen poeha. Maar ja, ze werden helaas vaak overgeslagen voor promoties en interessante projecten. Een beetje les in profileren zou geen kwaad kunnen. Zonder een cursus borstroffelen voor beginners te moeten volgen. En dat is precies wat Hubregtse beoogt.

Zelfkennis is de kern!

Profileren zonder Opscheppen is een boek vol inzichten en opdrachten die je helpen om jezelf beter te leren kennen. Het idee achter deze benadering is dat door zelfkennis je gedachten over jezelf veranderen, waardoor je automatisch ander gedrag laat zien. Gedrag dat je helpt om succesvoller te worden. Dat is natuurlijk een spannende belofte. Het kan in ieder geval beslist geen kwaad om inzicht te hebben in je kwaliteiten en bijvoorbeeld je kernkwadranten te snappen zodat je je valkuilen zo veel mogelijk kunt vermijden. De grappige insteek van dit boek is een meta-kernkwadrant: als je allergisch bent voor opscheppen en opscheppers, blijf je zelf al snel in je valkuil van onzichtbaarheid hangen. Ga de uitdaging aan: profileren dus!

Het is net sjoelen

Het boek biedt meer dan inzichten: Hubregtse geeft ook veel tips die je meteen toe kunt passen. Van tips over stemgebruik en het vermijden van onzekere taal (hoe vaak gebruik jij het woord ‘eigenlijk' eigenlijk?), een goede voorbereiding van een vergadering tot het opstellen van een sterk LinkedIn-profiel. En fijne tips voor velen: hoe maak je netwerken leuker? Tip 1: maak het jezelf niet te moeilijk, begin bij mensen die je al kent. Oftewel: zelfkennis is de basis, maar je moet daarmee wel aan de bak. Zoals commissaris Jacqueline Rijsdijk in een van de vele interviews in het boek stelt: ‘Het is net sjoelen: je moet wel voor het gaatje liggen, dat moet je zelf doen, en iemand anders tikt je er dan in.'

Doe maar normaal...

Is dit boek vooral bedoeld voor vrouwen? Natuurlijk niet! Het is wel heel feminien om bescheiden te zijn, maar wij wonen in een land waar ‘doe maar normaal' de norm is en waar je je kop niet geacht wordt boven het maaiveld te steken. Opscheppen past ons sowieso niet zo. Je zal Mark Rutte niet snel horen beweren dat hij met zijn ‘grote en onmetelijke wijsheid' iets gaat regelen (oké, dit was zelfs voor een president van de Verenigde Staten wel een buitencategorie...).

Profileren zonder Opscheppen is een vrolijk werk- en inspiratieboek. Gebruik de vele inzichten om te reflecteren op je eigen stijl. Maak de opdrachten en ontdek nog meer over jezelf. En laat je inspireren door de vele mensen die Hubregtse citeert. Dat zijn vooral ervaringsdeskundigen uit het Nederlandse bedrijfsleven, maar ook bijvoorbeeld oud-hockeycoach Marc Lammers.

Liesbeth Tettero is trainer en coach in het openbaar bestuur (www.publice.nl)