Hoe gaan we dit uitleggen? - 'Een absolute aanrader'
20 september 2019 | Eva Louwerenburg

Als correspondent Klimaat en Energie schrijft Jelmer Mommers al vijf jaar over klimaatverandering. Hij sprak met wetenschappers en beleidsmakers, met lobbyisten en politici en heeft daarover diverse artikelen geschreven.

Dit boek is dan ook een bundeling van de inzichten die hij tot dusver heeft opgedaan, waarbij hij kritisch en activistisch schrijft maar toch hoopvol naar de toekomst kijkt.

Het boek begint met de vraag: Hoe gaan we uitleggen dat we doorhadden dat we in een acute
(klimaat-)crisis waren beland en dat we niets deden. Mommers geeft daarop een eerste antwoord: onze moderne samenleving hebben we gebouwd op de overtuiging dat we onafhankelijk van de natuur kunnen zijn. De mens als heer en meester. Een idee dat sterker is geworden tijdens de industriële revolutie, maar wat op gespannen voet staat met het idee dat wij onderdeel van de natuur zijn. Dat idee heerst wellicht nog steeds, dat wij controle hebben over de natuur en dat we daarom geen radicale acties ondernemen om klimaatverandering aan te pakken. Een mooie en verrassende opening. Het boek gaat over de situatie nu en over wat we kunnen (en zouden moeten) doen. Welke acties maken verschil en waarom?

Na de opening volgt en een beschrijving van de huidige stand van zaken, met veel cijfers en onderbouwd met wetenschappelijke bronnen. De feiten komen binnen. Alle seizoenen zijn nu warmer dan vroeger. De drie warmste zomers wereldwijd vielen achtereenvolgens in 2016, 2017 en 2018 sinds de metingen in 1880. De drie koudste zomers vielen in 1881, 1882 en 1886. Persoonlijk zette mij dit weer op scherp; dit is hoe we ervoor staan. Daarna volgen twee toekomstscenario's: een hoopvol scenario met groter welzijn, samenwerking met de natuur, minder ongelijkheid en economische kansen en een somber scenario met een mogelijke toekomst als we onze levens leiden zoals we nu doen. De scenario's zijn twee extremen maar ze maken de situatie heel tastbaar en concreet.

Het boek wordt vervolgd met acties die we nu kunnen ondernemen. Mommers geeft concrete voorbeelden van wat er allemaal speelt aan acties. Dit deel vond ik erg inspirerend omdat het laat zien dat deze acties voor een kettingreactie kunnen zorgen. In plaats van te denken: "Mijn acties zorgen voor een klein verschil" denk je: "Ik kan met mijn individuele acties grote invloed hebben". Individuele keuzes hebben collectieve gevolgen. Ik wil meedoen en actie ondernemen. In mijn werk als adviseur zie ik de kansen en bekijk ik hoe ik daarmee kan bijdragen aan een duurzame toekomst. Daarnaast laat Mommers inzien dat, in tegenstelling tot het gevoel dat verandering vaak een langzaam proces is, verandering snel kan gaan. In 20 jaar gebruikt meer dan tachtig procent van de Nederlanders een smartphone.

Concluderend: een inspirerend en hoopvol boek dat aanzet tot denken en vooral doen. Na het lezen van dit boek zie ik met name kansen, zoals juridische kansen en met het groen beleggen van geld. Er is al zoveel gaande, dat mogen we ook beseffen, en daar kun je ook makkelijk aan mee doen. Hoe gaan we dit uitleggen? is goed opgebouwd, helder geschreven met historische context en toekomstperspectieven en met concrete voorbeelden (waardoor het toegankelijk is voor iedereen) en onderbouwd met cijfers en bronnen. Een absolute aanrader!

Eva Louwerenburg is adviseur bij Adviestalent. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.

Hoe gaan we dit uitleggen - 'Verdieping op het klimaatdebat'
16 juli 2019 | Freija van Duijne

Jelmer Mommers is een van de journalisten die je moet volgen in de discussie rondom klimaatverandering en de energietransitie. Sinds de start van het journalistieke platform De correspondent verschijnen daar analyses en reportages van zijn hand.

Het afgelopen jaar heeft Mommers zich wat op de achtergrond begeven om het onmisbare boek Hoe gaan we dit uitleggen te schrijven. Mommers is daarin verder gegaan dan de optelsom van zijn artikelen. Een zorgvuldige opbouw, analyse in scenario's en bespiegelingen op maatregelen zijn niet alleen verhelderend, maar vooral ook inspirerend om de volgende stappen te zetten in de energietransitie en om de opwarming te temperen.

Twee toekomstscenario's vormen de spil van het boek. Scenario's die hij enkele jaren terug al heeft uitgeprobeerd in zijn artikelen, waardoor op basis van reacties en aanvullingen van de lezers nieuwe versies hebben kunnen ontstaan. Mommers maakt zo op een leuke manier gebruik van scenarioplanning, een belangrijke onderzoeksmethode uit de wereld van toekomstverkenning. De scenario's zijn extremen, waarbij de ene een somber beeld schetst over de bereidheid tot maatregelen, de gevolgen voor de economie en kansengelijkheid, en de andere een hoopvolle toekomst, waarbij zowel de kosten als de kansen worden genoemd. Mommers realiseert zich volkomen dat de toekomst nooit het ene of het andere zal worden, maar altijd een mengvorm. En toch helpt deze manier van scenariodenken om mogelijkheden te ontdekken en hoopvol te zijn over onze kansen om de omwenteling te maken niet in het hittetijdperk aan te komen.

Je zou kunnen denken dat een boek over klimaat en energie vol zit met donkere bespiegelingen en waarschuwingen over wat we moeten doen voordat het te laat is. Mommers is erin geslaagd om het inderdaad een hoopvol boek te laten zijn. Hij schuwt er niet voor zijn mening te tonen en daarin een stuk activisme bloot te leggen, maar nooit op een onsympathieke manier. Zowel voor de lezers van De Correspondent als voor degenen die zijn eerdere stukken gemist hebben biedt Hoe gaan we dit uitleggen verdieping op het klimaatdebat en aanknopingspunten voor de energietransitie.

Freija van Duijne was van 2013 tot 2018 voorzitter van de Dutch Future Society. Zij heeft meer dan tien jaar werkervaring als toekomstverkenner en strateeg in diverse overheidsorganisaties. Freija werkt vanuit haar bedrijf Future Motions en geeft trainingen en lezingen op gebied van toekomstverkennen. Ze maakt deel uit van het collectief van toekomstdenkers voor de trendrede.