Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Digital Marketing Pinball - 'Dit boek was hard nodig'
18 juli 2019 | Jeanine Dijkhuis

In Digital Marketing Pinball verklaart auteur Daniël Markus de groeisuccessen van winnende ecommerce bedrijven aan de hand van 5 drivers. Met heldere, begrijpelijke voorbeelden, neemt hij de lezer mee door het praktische speelveld van online testen, leren en opschalen.

Online marketing biedt oneindig veel mogelijkheden om de effecten van je aanpak meetbaar te testen en op die manier klantresultaten te optimaliseren. Data vormt hiervoor de levensader. Voor criticasters is die datadriven aanpak reden om te ageren tegen het gebrek aan lef en creativiteit. Die vinden nogal eens dat door data analyse en voorspelmodellen het vak negatief verandert. Zij zeggen: ‘Lang leve het onderbuikgevoel want digitalisering maakt marketingcommunicatie erg rationeel en daarmee degelijk en braaf.' Dat zal door de online marketeers niet worden onderschreven. Met hun analytische skills ervaren zij online marketing als een zeer divers spel, waar je aan vele knoppen kunt draaien.

De complete digitale effectiviteitsmix behoort in grote bedrijven vaak toe aan meerdere teams: Trade/Category, Pricing, CRM en Sales. Bij Pure Players, de échte ecommerce organisaties, zoals webshops en bij multichannel retailers is hiervoor in vaak ondertussen een gecommitteerd digital marketingteam ingericht. Met medewerkers, die veel, heel veel experimenteren. Op basis van onderzoek wordt data verzameld en worden hypotheses getoetst. Dit data driven proces gaat op zoek naar positieve uitkomsten die een grote impact hebben ten gunste van het gewenste resultaat. De winnende organisaties hebben topscorers in dienst. De winnende resultaten zijn geformuleerd als de 5 groeidrivers.

Daniël Markus staat al jaren aan de kant van meten en analyseren en deed ervaring op voor vele organisaties die hun bedrijfsvoering via internet doen. Hij omschrijft zelf de reden voor zijn boek zo treffend, dat ik die integraal overneem in deze recensie: ‘Voor internet was marketing een soort bowling. Je gooide de bal - de boodschap - rechtstreeks naar de doelgroep. Wie de kegels raakte, scoorde en kreeg klanten. Wie het beste en vooral het meeste gooide kreeg de meeste klanten. Die tijd is voorbij. Marketing op internet lijkt op een flipperkast. De boodschap is nog steeds de bal, maar eenmaal in het spel stuitert deze alle kanten op. Soms scoor je veel, dan weer weinig en voor je het weet verdwijnt de bal en ben je af. Winnen met online marketing is als winnen bij het flipperen.'

De 5 drivers in de flipperkast zijn: conversie, transactiewaarde, retentie, viraliteit en acquisitie. Bij al deze elementen geeft Markus uitleg via heldere stappenplannen. Methodisch weergegeven in tekst en beeld. De visuals zijn vaak gewoon Excel overzichten of handgeschreven formules. Het is alsof je naast een collega zit, die je de werking van een model ter plekke schetst en je aanzet om het gewoon maar eens uit te proberen. Zo wordt tot nu toe in de ecommerce wereld ook meestal kennis overgedragen. Als online marketeer kun je nu, met het boek Digital Marketing Pinball, op begrijpelijke wijze stap voor stap naar je doelen toewerken. Zo'n boek was hard nodig in het praktijkgerichte leerboekenlandschap.

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Digital Marketing Pinball - 'Perfecte opstap naar de praktijk'
15 maart 2019 | Mylene Bouwman

Data is HOT. Er wordt van online marketeers verwacht dat ze hierover mee kunnen praten en ook als student moet je mee met datagedreven online marketing. Maar hoe doe je dit nu echt?

Daniël Markus geeft in het boek Digital Marketing Pinball praktische handvatten voor het datagedreven optimaliseren van online marketing.

Kun jij een paar grafiekjes analyseren OF werk je echt data-gedreven?

Als online marketeers weten we wel het een en ander van Google Analytics. Standaardzaken kunnen we van elkaar onderscheiden. Maar weet je ook hoe je hiermee de conversie kan verhogen? Meer terugkerende kopers kan krijgen en de orderwaarde verhoogt? Dat is hetgeen wat Daniël Markus je wil leren. Volgens hem is het zelfs dé groei-aanpak die hij gebruikt voor al zijn opdrachtgevers bij LevelUp Group. Klinkt veelbelovend, nietwaar? Het verschil tussen een online marketeer en een succesvolle online marketeer zit hem hierin aldus Daniël: ‘De weg naar winst loopt via data, want alleen winnaars weten hoe ze data moeten inzetten.’

Dit boek is niet voor iedereen

Een aspect waar Daniël Markus je direct op wijst: dit boek is er niet voor iedereen. Maar het is wel voor data-analisten, marketeers, managers en dikke deuren (uh.. directeuren, Pardon my French). Het is goed dat de auteur je hier direct op wijst, want het boek staat vol met vakjargon. Afkortingen als CPC, CPMS, CRO en ROAS vliegen je om de oren. Dus als je daar de ballen van begrijpt, dan heeft het niet zoveel zin om dit boek te gaan lezen. Het boek is voor mij als bijna afgestudeerde marketeer echter een perfect opstapje van begripskennis naar toepassing.

5 groeidrivers

Digital Marketing Pinball is opgedeeld in 5 delen, oftewel 5 punten die kunnen zorgen voor (extra) groei binnen jouw onderneming. Hij geeft antwoord op de vragen: ‘Wat is de beste besteding van jouw volgende uur?’ en ‘Wat is de beste besteding van mijn volgende euro?’. Nou moet ik zeggen dat je dat na het lezen van het boek nog niet direct weet. Maar je weet wel waar kansen liggen voor jouw bedrijf en waar je je nog eens nader in kunt verdiepen, bijvoorbeeld hoe het ervoor staat met jouw conversie en hoe je die kunt optimaliseren.

Wel richt het boek zich hierbij vooral op snelle groei. Dit wil zeggen dat het zich voornamelijk richt op optimalisatie met behulp van landingspagina’s, productpagina’s in webshops, mailcampagnes, Google Ads en andere advertenties. Organisch bereik met SEO duurt naar Markus’ mening te lang voor wat het oplevert. Iets waar ik het niet helemaal mee eens ben. Je moet namelijk ook investeren in de lange termijn, lijkt mij. Maar dat houdt niet tegen dat het heel waardevol is om te weten op welk gebied jij snel kunt groeien. 

Je kunt direct praktisch aan de slag

Wat extra fijn is aan dit boek, is dat het je niet alleen ideeën geeft voor optimalisatie. Het geeft je namelijk ook direct een uitleg van hoe je het aan moet pakken. Je weet precies welke knopjes je moet gebruiken in Google Analytics, hoe je dit logisch om kan zetten naar een tabel in Excel én hoe je dit moet analyseren. Eindelijk wordt er eens geen geheim gemaakt van hoe je de gegeven adviezen kunt uitvoeren.

Digital Marketing Pinball is kortom een erg praktisch boek om nu eindelijk eens de stap te zetten en echt aan de slag te gaan met data. Maar alleen als je al enige voorkennis hebt over online marketing en de data die je hierbij kunt verkrijgen. Ga de uitdaging aan en leer de Digital Marketing Pinball te besturen.

Mylène Bouwman is jouw online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.

Digital Marketing Pinball - 'Bijzonder goed boek over data driven marketing'
13 maart 2019 | Quintus Hegie

Met het boek (De 5 groeidrivers van) Digital Marketing Pinball van Daniël Markus ga je zeker weten binnen 8 uur een nieuwe online marketing topscore behalen.

Markus heeft een speelse kijk op online marketing – hij vergelijkt het namelijk met een flipperkast en interactie-elementen. Dat is vast ook de bril die je eigenlijk zoekt als je een blik werpt op je online marketing prestatie rapporten, en verblind raakt door de vele cijfers.

Ik vind Digital Marketing Pinball een bijzonder goed voorbeeld van een boek dat de data driven aanpak hanteert. In praktische stappen bekijk en exporteer je online marketing gegevens uit bijvoorbeeld Google Analytics. Vervolgens helpt Markus je met toegankelijke Microsoft Excel formules en draaitabellen om de data om te zetten naar zijn 5 groeidriver model. Tot slot geeft hij aan wat de uitkomsten betekenen voor je volgende marketing optimalisatie actie. En dan is het aan jou om de bal het speelveld in te schieten, te flipperen en daarna te kijken welke nieuwe score je hebt behaald.

Interessant is de volgorde waarin Markus zijn 5 groeidrivers bespreekt. Waar marketeers normaliter hameren op acquisitie, begint Markus juist met conversie, gevolgd door transactiewaarde en retentie. Pas in het laatste deel bespreekt hij acquisitie. Nadat je de meeste KPI’s en Metrics onder de knie hebt, zul je ook begrijpen waarom eerst de 4 andere groeidrivers op orde moeten zijn, voordat je gaat inzetten op acquisitie verhogen. Je kunt immers zoveel pinballs de flipperkast in schieten als je wilt, maar als je niet kunt flipperen dan behaal je sowieso geen enkele gecontroleerde highscore.

Ik zou Digital Marketing Pinball positioneren tussen enerzijds de meer instapliteratuur op het gebied van online marketing en anderzijds de academische c.q. wetenschappelijke vakliteratuur over online marketing. Digital Marketing Pinbal geeft je veel meer praktische en direct toepasbare stappen om te nemen in vergelijking met boeken die alleen vertellen dat je iets met online marketing moet gaan doen. Daarbij schiet Markus gelukkig niet te ver uit zijn flipperkast: Complexe data science formules vind je niet. Wel hoe je de uitkomsten van bijvoorbeeld biedprijs simulaties van Google praktisch voor je kunt gebruiken door vertaling naar prijselasticiteit tussen bod en extra winst (je score).

Data-analist Markus heeft de flipperkastmethode over de jaren heen ontwikkeld door toepassing van de concepten bij de klanten van zijn marketingbedrijf LevelUp Group. Welke klanten dat zijn blijft nog vaag. Of de illustratieve voorbeelden van onder ander Albert Heijn en SimYo casussen zijn waar hij aan heeft gewerkt of niet blijft voor mij onduidelijk. Quotes van klanten die de methode enthousiast aanprijzen vanwege behaalde successen zouden mijns inziens best wel aan het boek toegevoegd mogen worden.

Grappig feit dat nota bene tijdens het lezen van Digital Marketing Pinball een vriendin me uitnodigde voor een verjaardagsfeestje in het flipperkastmuseum van Nederland. Toeval bestaat niet, en met de instructies uit Markus’ werk ben je als online marketeer of data-analist in staat om jouw digital marketing flipperkast optimaal te bespelen. Want ook al kent elke onderneming zijn eigen flipperspel (met eigen speelveld, productthema en kastindeling), de spelregels om een highscore te behalen blijven toch hetzelfde.

Conclusie: Met de nieuw opgedane inzichten uit Digital Marketing Pinball schiet ik de pinball mijn digital marketing flipperkast in om te spelen voor een nieuwe highscore. En dat gaat me wel lukken.

Econometrist en informaticus Quintus C. Hegie, MSc (35) heeft een tiental jaar praktische ervaring met big data gedreven omnichannel marketing in de financiële branche. Zijn vertrekpunt bij het ondersteunen van bedrijven met hun marketing afdeling is steeds de gedragingen en overtuigingen van de eindklant beter te leren begrijpen.  Middels objectieve operationele analyse en continue verbetering van uitgewerkte Data Driven Customer Journeys, maken bedrijven blijvend betere en slimmere keuzes voor waarde creatie bij hun klanten.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden