Meer succes met LinkedIn! - 'Zeker zinvol'
1 december 2017 | Ineke Smits

Corinne Keijzer is expert op het gebied van LinkedIn. Eerder deelde ze haar kennis al online en via e-books. Het boek Meer succes met LinkedIn is een handleiding waar menigeen op heeft gewacht en waarin ze al haar opgedane kennis en expertise deelt. Een onmisbaar boek als je alles uit het online zakelijke platform LinkedIn wilt halen.

Social media is niet meer uit ons leven weg te denken. Dat blijkt maar weer als je om je heen hoort waar de laatste nieuwtjes, contacten of aanbevelingen vandaan komen. De tijd dat je op een zoekertje of op een advertentie in de krant veel respons kreeg is echt voorbij. Het grote bereik vindt nu plaats via social media. Een enkele (verkeerde) tweet heeft zomaar enorme impact, met soms desastreuze gevolgen. Dit komt m.n. door de verspreiding van berichten, die razendsnel gaat. Toch is LinkedIn meer dan alleen nieuws of informatie delen. Corinne Keijzer gaat hier in haar boek uitgebreid op in.

Zakelijk zichtbaar zijn

LinkedIn gaat echter niet alleen over het verspreiden of lezen van branche-of bedrijfsinformatie, of het beheren van je zakelijke contacten. Het is ook je online CV en een manier om te werken aan je persoonlijke PR, je personal branding. Door interactie vindt er een enorme olievlek plaats die je helpt om jezelf zakelijk zichtbaar te maken. Geven en delen is steeds meer belangrijk binnen het werkzame leven en door het plaatsen van blogs of het delen van kennis kunnen mensen je, of je nu ondernemer of werknemer bent, meer gaan herkennen als expert. En door het helpen van bijvoorbeeld een werkzoekende of het aanbevelen van een contact win je sympathie en zal men jou ook datgene gunnen waar jij naar op zoek bent. Dit boek helpt je stapsgewijs aan je profiel, je personal brand, te werken.

Aan de slag

Meer succes met LinkedIn is vooral een doe-boek. Ik heb het daarom naast mijn beeldscherm gelegd en ben ermee aan de slag gegaan. Aan de hand van screenshots beschrijft Corinne Keijzer stap voor stap hoe je bepaalde aanvullingen kunt doen of verbeteringen kunt doorvoeren. Een deel van het boek was me reeds bekend en bracht niet veel nieuws, maar zal voor een beginnende LinkedIngebruiker wel van toegevoegde waarde zijn. Mocht je je (als gevorderde gebruiker) willen verdiepen in Sales Navigator - hier wordt een extra hoofdstuk aan gewijd. Hoewel een boek als dit al snel weer achterhaald zal zijn door de veranderingen die LinkedIn met regelmaat doorvoert, ben ik van mening dat Meer succes met LinkedIn een praktisch boek is dat inzicht geeft in alle mogelijkheden die LinkedIn biedt. En dat waren er toch meer dan ik dacht! Zeker zinvol dus om je profiel eens een keer onder de loep te nemen.

Ineke Smits, virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe, gespecialiseerd in flexibele ondersteuning van ZZP en MKB.

Meer succes met LinkedIn! - 'Ook voor gevorderde gebruikers'
14 november 2017 | Fred Rutgers

Meer succes met LinkedIn, handleiding voor professionals, geschreven door Corinne Keijzer is een aanrader voor zowel de beginnende LinkedIn gebruiker als voor de meer ervaren gebruikers.

Je vraagt je bijna af of ze nog wel bestaan, mensen die nog niet op LinkedIn actief zijn. Nou vergis je niet, het zijn er veel meer dan je denkt. Voor al deze mensen heb ik een gouden tip; ‘koop dit boek!’. In plaats van zelf stap voor stap te gaan ontdekken hoe je het beste uit LinkedIn kunt halen Neemt Keijzer je lekker aan de hand mee door alle stappen om te komen tot een slim en professioneel LinkedIn profiel. Je krijgt volop handige tips en ook belangrijke do’s en don’ts. Zelf ben ik al ongeveer 15 jaar actief op LinkedIn met een groot netwerk, en zelfs ik heb er nog een paar handige tips uitgehaald. Kortom, dit boek is er niet alleen voor de beginners.

Het boek is dankzij de handige hoofdstukindeling ook prima geschikt als naslagwerk. Even snel iets opzoeken of even kijken hoe het ook alweer zit is echt een fluitje van een cent. Keijzer schrijft duidelijk en bovenal begrijpelijk. De vele en uitvoerige afbeeldingen met daarbij goede uitleg dragen fors bij aan de leesbaarheid en het snel begrijpen hoe je iets kunt doen. Keijzer heeft veel moeite gedaan om met cirkels, pijlen en andere aanduidingen aan te geven waar je moet zijn in de verschillende schermen. De toelichtingen zijn kort en bondig zonder verstorende sluierinformatie.

Bijna iedereen heeft zo zijn eigen kijk op LinkedIn en gaat er op zijn eigen manier mee om. Ook bedrijven hebben allemaal een eigen visie op hoe ze willen dat hun medewerkers al dan niet met LinkedIn omgaan. Bij het ene bedrijf moeten ze er niets van weten dat hun medewerkers (tijdens het werk) op LinkedIn zitten terwijl ze bij het andere bedrijf dit juist aanmoedigen. Wat post je wel en niet en waarom? Wat is jouw plan om eruit te halen wat erin zit? Wie accepteer jij als connectie en wie niet, of wie weet accepteer jij juist iedereen, ook als je geen idee hebt wie het is. Je kunt op bijna oneindig veel manieren omgaan met LinkedIn. Keijzer geeft je heel veel tips om jouw weg te vinden door dit doolhof. Hoe maak je hierbij de slimme keuzes?

De basis van LinkedIn kun je gratis gebruiken, en daar kun je al best veel mee. Maar er zijn ook diverse pluspakketten. Tegen betaling per maand, of (met een beetje korting) per jaar kun je de beschikking krijgen over diverse extra mogelijkheden. Keijzer legt helder uit welke mogelijkheden er zijn en wat de voordelen zijn van het ene pakket ten opzichte van het andere. Zoek je werk? Zoek je klanten? Zoek je personeel? Of wil je concurrenten of prospects volgen? Het kan allemaal en in Meer succes met LinkedIn lees je hoe je het slim aanpakt! Dus, wil jij ook met minder moeite meer uit jouw LinkedIn account halen, dan zul je volgens mij blij zijn met dit boek.

Fred Rutgers is actief als ondernemerscoach, retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schrijft al jaren blogs voor diverse websites zoals www.deondernemer.nl, waar hij blogger van het jaar 2016 werd. Daarnaast heeft hij diverse boeken geschreven.