De Online Marketing Tornado - 'Hét werkboek voor ondernemers'
26 maart 2021 | Robert Buisman

De Online Marketing Tornado zou een ware pageturner kunnen zijn. Ware het niet dat je al lezend snel verleid wordt tot het in de praktijk willen brengen ervan. Hoewel er (gelukkig) geen oefeningen in staan is dit boek vooral een werkboek, en geen leesboek.

De eerste indruk van De Online Marketing Tornado van Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren is solide. Lekker formaat, goeie dikte met tegen de 350 pagina's en een gewicht dat de naam kiloknaller met recht mag dragen. Op de cover een afbeelding van een wervelwind die de zes fasen van het marketingmodel voorstellen dat de schrijvers je in het boek presenteren. Dat bestaat achtereenvolgens uit: bezoekersmagneet (waarbij het vooral gaat over strategie, doelgroepen en online vindbaarheid), ‘De rode loper' (via funneling naar conversie), De ultieme checkout (met praktische tips voor het bestel-, betaal- en upsell-proces), Affiliate Marketing (je business uitbreiden via partners), Memberships (de vondst van de auteurs om klanten te binden en meer impact te genereren) en Community Building (je raadt het al... nog meer binding, klanten ontwikkelen naar fans).

De afgelopen 25 jaar heb ik veel marketingmodellen voorbij zien komen. Dit boek zet voor mijn gevoel op onderdelen inhoudelijk niet veel nieuws neer, maar doet dat wel op het geheel. Er gaat (letterlijk) een boekje open over wat ondernemers online succesvol maakt. Zo biedt het boek een leidraad voor online vindbaarheid en conversie, waarbij het heersende adagium uit de marketingstrategie van vandaag ‘Value first' helder naar voren komt. En die combinatie is de echte meerwaarde, iets wat maar weinig auteurs voor elkaar krijgen. Een sterk aspect dat de inhoud onderstreept is dat de auteurs zelf ondernemers zijn en zich met hun bedrijven, o.m. IMU (Internet Marketing Unie), de afgelopen tien jaar volledig gewijd hebben aan online marketing. Door experimenteren, analyseren en meten kwamen ze erachter wat wel en wat niet werkt. Opvallend is dat het dan regelmatig om de hele kleine details gaat (hoe belangrijk is de kleur van je CTA-button? Vraag je wel of geen naam van je online bezoeker, het verschil tussen winst- en verliestaal, etc.)

De inhoud inspireert en zet niet alleen aan tot denken en aha-erlebnissen, maar zet je ook in de stand dat je meteen wilt starten. Of dat goed of fout is, weet ik niet, maar mijn advies aan de lezer zou zijn om eerst diagonaal door het boek te gaan. Laat je dan niet verleiden om je site te gaan aanpassen, hoe moeilijk dat ook mag zijn.

Boek met onderbouwing en zinnige reclame

De inhoud wordt ondersteund met goede onderbouwingen van andere onderzoekers en auteurs (waaronder bekende namen als Kahneman, Cialdini en Krug). De ondernemer-auteurs hebben de krenten uit de pap van online business eruit weten te halen, inclusief de laatste weetjes uit de neuromarketing. Het maakt het boek tot een samenhangend geheel waar lastig aan te twijfelen is. Dat er aan het einde van elk hoofdstuk een pagina met take-aways en een paginagrote advertentie van de eigen producten van de ondernemers wordt gepresenteerd, neem je voor lief. Het is ook niet storend, aangezien de advertentie voldoende waarde biedt en op de juiste plek staat.

Mooie teksten en voorbeelden
Sterke inhoud wordt afgewisseld met mooie teksten en direct herkenbare voorbeelden (‘Een complexe website oogst bewondering, maar een eenvoudige website oogst klanten') of deze: ‘Heb jij wel eens geprobeerd om op een feestje gewoon te gaan praten in de ruimte zonder het tegen iemand te hebben? Je zal zien dat niemand zich aangesproken voelt.' (Over de noodzaak om op internet en op je website specifiek te zijn in je doelgroepkeuze).

Zijn er dan geen minpunten? Jazeker wel. Om de theorie te verhelderen wordt er veel gebruik gemaakt van afbeeldingen, veelal screenshots. Om kort te zijn: die zijn niet te lezen. Te klein, zelfs met leesbril, vergrootglas of een foto maken en die uitvergroten... het haalt de flow uit de leesbeleving, als spreekwoordelijke bananenschillen op een rode loper.

Maar dan nog, de auteurs komen er wat mij betreft goed mee weg. Zoals Shoe Dog (van Phil Knight, oprichter van Nike) voor mij hét jongensboek voor ondernemers is, zo is De Online Marketing Tornado hét werkboek voor ondernemers.

Robert Buisman is co-owner van Studio Interactive, bureau voor Interactieve Video Concepten en initiatiefnemer van OnlineVerzuimtrainingen.nl. Certified Design Thinking en auteur van Zakelijk succes in nieuwe tijden.

De online Marketing Tornado - 'Rijke hoeveelheid voorbeelden'
9 oktober 2020 | Daniëlle de Jonge

De Online Marketing Tornado heeft niet alleen het woord tornado in de titel, het léést ook als een tornado. Door de wervelende en enthousiasmerende schrijfstijl word je meegezogen in de wereld van online zakendoen.

Je slingert bij het lezen van De Online Marketing Tornado heen en weer tussen technische tips en slimme marketing. En dat is allesbehalve vervelend. Dit boek van Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren is een heel compleet handboek om producten en diensten sterk in de online markt te zetten. Daarbij gaat het niet zozeer om webshops, al is het voor hen ook heel handig. Vooral bedrijven van ZZP tot middelgroot die - een deel van - het aanbod ook online willen verkopen worden blij van dit boek.

Ik ben dus zo iemand die een leerzaam boek leest met pen en papier bij de hand, een aantal neon-stiften en ben goed geoefend in het vouwen van ezelsoren. Dit boek ziet er inmiddels wat verfomfaaid uit, zoveel interessants trof ik er in aan. Wees dus gewaarschuwd als je ook meer met online business wilt gaan doen: je wat-een-goed-idee-dat-ga-ik-toepassen-lijstje groeit vrij snel en reserveer ook alvast wat tijd van de webbouwer om her en der wat aanpassingen te doen. Afhankelijk van hoe goed je bekend met het opzetten van een website als klantmagneet en online marketing wisselt het uiteraard wel per tornadolaag. Voor mij zaten er aardig wat eyeopeners in het inzetten van techniek om mijn online verkooptraining extra in de picture te zetten.

Het auteursduo weet in ieder geval uit ervaring waar ze over spreken. Ze zijn eigenaar van de Internet Marketing Unie en het levende voorbeeld van ‘practice what you preach'. Begrijpelijk dus ook dat ze de producten die zij aanbieden om een sterke website te bouwen door het boek heen diverse keren aanraden. Goed, die tornado dus. Want als je de blauwdruk die wordt uitgevouwd in de zes delen volgt dan kan het haast niet anders dan dat het je bedrijf goed doet.
De heel logische opbouw van het boek zorgt ervoor dat het goed te volgen is, zelfs als je nog helemaal niets doet met een online aanbod. De auteurs nemen je allereerst mee in SEO. Voor sommigen een ondoordringbaar moeras, maar door de simpele uitleg wordt het ineens wel helder wat relevant is. Nu is het aantrekken van websitebezoekers heel leuk, alleen wordt het commercieel pas interessant als ze ook zaken met je willen doen. Hoe dieper je in de tornado duikt, hoe groter de kans op meer klanten. Eenmalige aankopen, memberships of het opzetten van een eigen community: het komt allemaal aan bod. Of misschien is het voor jouw organisatie wel interessant om te kijken naar affiliates?

Elk deel eindigt met de highlights, al heb jij sommige misschien ook al met een felgele stift of ezelsoor gemarkeerd. Door de boeiende inhoud van De online Marketing Tornado, gecombineerd met een rijke hoeveelheid voorbeelden en screenshots ontdek je als snel wat voor jou interessante toevoegingen zijn om in te zetten.

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl. Voor Managementboek verzorgt ze de Online training Klantgericht verkopen.

Tonny Loorbach, Martijn van Tongeren
De Online Marketing Tornado