Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Innoveren met labs - 'Verder-dan-je-neus-lang-is-kijken'
21 mei 2021 | Nan van Grootel

Ik ken de auteurs van Innoveren met labs - Hoe doe je dat? niet persoonlijk, maar via-via ken ik ze als echte retail experts met ambitie om te bouwen aan future-proof retail. Zij zijn in staat om leren door te doen toe te passen in winkelgebieden en binnensteden. 

Innoveren met labs - Hoe doe je dat? is bedoeld voor de centrummanager, beleidsadviseur of voor de ambtenaar die ondernemerschap als portefeuille heeft. We leren van de ervaringen van de auteurs. Ze hebben dat overzichtelijk opgeknipt in drie delen: theorie, praktijk en gereedschap. Je kunt de drie delen ook onafhankelijk van elkaar lezen.

Leren we wel van fouten?
Wat ik een beetje mis is openheid. Als je je boek begint met "Innoveren is ‘gewoon beginnen' en leren van elkaar", dan verwacht ik toch ook wat te leren van de gemaakte fouten. Fouten maken moet, lijkt het credo maar ik lees er niet heel duidelijk iets over. Ik lees vooral de successen maar naar de lessen is het goed zoeken.

Misvormde aandachttrekkers
De eerste regels irriteren me een beetje. Dat komt door de letter "g", die oogt wat misvormd. Ook lijkt de "g" te zweven. Ik kom er daardoor niet lekker in. Alle verschillende kleuren kaders en vetgedrukte quotes maken het geheel ook al niet heel overzichtelijk. Alles lijkt om mijn aandacht te schreeuwen. Begrijp me niet verkeerd, het merendeel van wat er geschreven wordt is belangrijk maar ik word afgeleid door al die schreeuwende kaders, uitgelichtjes, icoontjes en quotes. De layout tot pagina 12 is overzichtelijk en rustig, daarna wordt het chaotisch. Ik leg het boek daarom meerdere keren weg en doe er lang over om me door de 100 pagina's te werken. Dat zegt meteen wat over de leesinstructie: dit is duidelijk geen leesboek maar een werkboek. Goed om bij de hand te houden bij het schrijven van een plan van aanpak voor vitale binnensteden. Deel 3 ‘gereedschap' staat boordevol handige tips om retailers mee te nemen in out-of-the-box-denken en verder-dan-je-neus-lang-is-kijken.

Waardevolle toevoeging
Wat ik indrukwekkend vind is de wijze waarop de auteurs onderwijs heel bewust een plek hebben gegeven in een ‘retail lab'. Dit is dan ook een zeer waardevolle toevoeging in de reeds bestaande retail labs. Hiermee worden ondernemers (lees: retailers) geholpen met frisse blikken en studenten krijgen een inkijkje in de echte wereld. Ook krijgen zij daarmee een rol voor de toekomst. In mijn tijd als student lazen we hoe we moesten fietsen, tegenwoordig worden studenten op de fiets gezet en met vallen en opstaan leren zij veel beter hoe fietsen werkt. 

Al met al: Innoveren met labs - Hoe doe je dat? staat boordevol handige tips, en voegt iets toe aan wat er over retailinnovatie geschreven is.

Nan van Grootel is trainer en bedrijfstheatermaker bij Kameleon Transformaties.


Innoveren met labs - 'Beknopt en krachtig'
12 mei 2021 | Carla Verwijs

De retailsector heeft het niet makkelijk, dat zien we letterlijk op straat. Winkels die stoppen, leegstand in de binnenstad, en online shoppen lijkt de voorkeur te krijgen. Retail kan innovatiever zijn, maar heeft vaak niet de tijd of mogelijkheden om met innovatie bezig te zijn.

Gemeenten en hogescholen pakken samen met retailers innovatie op in zogenaamde living labs. De resultaten van deze labs zijn niet specifiek voor de retailsector en de lessen zijn breder van toepassing. Die lessen delen Anja Overdiek en Heleen Geerts in Innoveren met labs - Hoe doe je dat?.
Het boek heeft drie delen, waaraan meerdere auteurs hebben bijgedragen. Deel A beschrijft de achtergrond, deel B geeft een overzicht van de expeditie en in deel C wordt een aantal labtools beschreven.

De behoefte aan innovatie in retail wordt duidelijk in Deel A. Zowel overheid als onderwijs zijn initiatieven gestart, die samenkwamen in Future-Proof Retail. Future-Proof Retail startte met de living labs, en uiteindelijk waren er zelfs tweeëntwintig retaillabs waarin een heel netwerk aan partijen samen experimenteerde. Want zoveel is duidelijk: een transformatie is alleen mogelijk als een aantal verschillende partijen samenwerkt.  Overheid, onderwijs/onderzoek, ondernemers en omgeving (vastgoed, bijvoorbeeld) komen samen; dit heet de ‘quadruple-helixsamenwerking'.

Veel bedrijven experimenteren met innovatielabs, vaak bedoeld om ideeën voor nieuwe producten of diensten te genereren en te testen. De fieldlabs die hier beschreven worden, staan veel dichter bij de doelgroep. Ze kennen een franchisemodel, wat heel herkenbaar is voor retail. De labs hebben eenzelfde look en feel, maar een andere invulling. De ene formule bleek meer succesvol dan de andere, maar dat is deel van het leerproces. Hoe kort de achtergrondinformatie in Deel A ook is, het is jammer dat er veel overlap zit. Dat is het risico van een boekje waaraan verschillende auteurs meewerken, die allemaal hun hoofdstuk netjes willen inleiden met een stukje achtergrond.

We gaan op lab-expeditie in Deel B. Hoe zet je een lab op en wat heb je nodig? Is het probleem dat je beschrijft, en waarmee je het lab op wilt zetten, ook het werkelijke probleem? In zeven stappen leren we hoe je een lab opricht. We beginnen (stap 1) met een thema en doelgroep. Een belangrijke les is dat als een lab niet van de grond komt, dat bijna altijd zo is omdat het idee niet wordt gesteund door de eindgebruikers. In stap 2 betrekken we andere partijen. Hierbij is het eerdergenoemde quadruple-helix model van nut. Vervolgens, in stap 3, gaan we draagvlak creëren onder de deelnemers. Vertrouwen is hierbij belangrijk. Dat de labcoördinator een cruciale rol speelt in de activiteiten van het lab, hoeft bijna geen toelichting meer. In stap 4 staan de kwaliteiten van deze schaap met vijf poten beschreven en lezen we meer over de taken van de coördinator. Over de fysieke locatie van het lab moeten we goed nadenken (stap 5) - liefst zo dicht mogelijk bij de doelgroep. Stap 6 - organiseer co-creatie, oftewel zorgen dat iedereen bij kan dragen en creatief kan zijn - had nog veel meer pagina's mogen beslaan. Tenslotte evalueren we en maken de resultaten beschikbaar voor anderen (stap 7).

Hulp voor stap 6, co-creatie organiseren, is beschreven in Deel C. Hier staat een aantal tools beschreven, die het concept van co-creatie handvatten geven. Sommige zijn bedoeld voor de individuele retailer, zoals een zelftest en een winkelgesprek. Een hackathon vraagt wat meer organisatie. De canvassen bij elke stap, zijn een praktisch en handig hulpmiddel.

Kortom, Innoveren met labs is een beknopt en krachtig boekje. Zeker de zeven stappen die in deel B beschreven staan, zijn nuttig voor een bredere groep dan (enkel) retail.

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden