Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Purpose Driven People - 'Duidelijke handvatten voor agile transformaties'
30 maart 2021 | Henny Portman

Het boek Purpose Driven People – Creëer business agility & duurzame groei geschreven door Alize Hofmeester is eigenlijk drie boeken ineen. Enerzijds is het een korte businessroman waarin we kennis maken met Tess en haar collega’s. Zij delen hun ervaringen als leden van het transitieteam van een organisatietransformatie.

Daarnaast biedt het boek een uitgebreide beschrijving van de verschillende onderdelen van de People Journey Circle. Hierin grijpt Hofmeester regelmatig terug op de ervaringen uit de businessroman. Het derde element ten slotte is een set cases waarin de verschillende onderdelen van de People Journey circle uitgebreid aan bod komen. De cases zijn afkomstig van Roche Diagnostics NL, ING Bank, Agile Business consortium, Airasia/Agi.li, Verband der Privaten Kranken Versicherung eV, KLM, CoVince, Part-up en Agile People.

Centraal staat in het boek staat de People Journey Circle, waarin ieder aspect in een afzonderlijk hoofdstuk wordt toegelicht en voorzien van theoretische kaders, modellen, experimenten en werkvormen. Daarnaast krijg je in de inleiding per element van de People Journey Circle tien stellingen om te scoren zodat helder wordt welke aspecten voor jou relevant zijn.

De People Journey Circle - (bekijk de QRC die Henny Portman maakte)

In het midden van de cirkel staat Mensen & purpose
Wat de mensen betreft gaat het bij Mensen & purpose over de relatie tussen werkgeluk, welzijn, beleving en weerbaarheid en de invloed van deze factoren op de wendbaarheid. Om een purpose te ontwerpen ga je op onderzoek en verzamel je zoveel mogelijk informatie, beschrijf (visualiseer) je de verhaallijn, toets je die bij de doelgroep om ten slotte de purpose te beschrijven.

Daaromheen komen de volgende aspecten aan bod:
Communicatie & bewustwording: Als basis voor het creëren van bewustzijn en interactie in je organisatie. Experimenteer middels pizzasessies, screw-up sessies, agile coffee of meetups, transitie- of loslaatsessies, vraag en aanbod-muur of happiness-muur.

Identificeren belemmeringen: Wat gebeurt er wanneer je belemmeringen wel of niet serieus neemt. Hoe ga je om met OKRs, een Obeya en de agile sailboot techniek?

Rolmodellen: Hoe komen we van managen naar leiden, naar leiderschap naar rolmodel? Hoe gaan we om met verschillende mensbeelden (theorie X en Y), piramide van Maslow en zwermintelligentie?

Community’s bouwen: Hoe kan je organisch beweging tot stand brengen? Welke principes leren we uit de natuur (collectieve en zwermintelligentie) en hoe bouwen en exploreren we community’s om jouw organisatie exponentieel te verrijken? Het gebruik van collectieve intelligentie is een mindset. Collectieve intelligentie is wars van sturing, hiërarchische niveaus en silo’s en maakt gebruikt van diversiteit en exploratie.

Lerende organisatie: Is leren de normaalste zaak van de wereld? Hoe zijn de change curve en transitiecirkel toe te passen? Wat betekenen een fixed en een groeimindset? Wat is blended leren in learning journeys?

Ecosysteem: Wat bedoelen we met het ecosysteem en waarom is het belangrijk? Wat is de impact van duurzaamheid en de Global Goals for Sustainable Development op jouw organisatie? Wat doen we met de oneindige digitale mogelijkheden?

Tot slot
Sta je aan de vooravond van, of zit je al midden in een agile transformatie dan biedt dit boek een aantal duidelijke handvatten om de mens en purpose centraal te stellen en daarmee stappen te zetten om een agile mindset te bereiken. De People Journey Circle is een mooi instrument om te bepalen aan welke gezichtspunten je kan gaan werken en vervolgens hoe je dat dan kan gaan aanpakken. Een aanrader.

Henny Portman is eigenaar van Portman PM[O] Consultancy en biedt begeleiding bij het invoeren en verbeteren van project-, programma- en portfoliomanagement inclusief het opzetten en verder ontwikkelen van PMO's. Hij is auteur en blogger en publiceert regelmatig artikelen.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden