Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
8 december 2015 | Dick Bos

Een praktisch en zeer volledig boek ‘Programmamanagement op basis van MSP’ van Bert Hedeman. Handig als naslagwerk, maar wat een methodiek om uit- en door te voeren.

Mede vanwege het feit dat ik op dit moment twee programma’s aan het overnemen ben, die al even onderweg zijn en waarbij MSP wordt gebruikt, heb ik gevraagd om dit boek te mogen recenseren.

Als ik het boek vergelijk met wat er in de praktijk gebeurt dan is het een zeer volledig boek, wat volledig beschrijft hoe MSP wordt c.q. moet worden uitgevoerd. De auteur Bert Hedeman heeft met dit boek zowel een mooie introductie in als naslagwerk voor MSP neergelegd.

Als je de methodiek zelf beschouwt dan oogt die redelijk complex, te vergelijken met het uitvoeren van de PRINCE-2 methodiek. Als je niet uitkijkt ben je meer bezig met het uitvoeren van een dwangmatig- en bureaucratisch proces, dan het ‘soepel’ behalen van een einddoel.
Er valt binnen MSP van alles te managen van batenmanagement (wat moet het programma uiteindelijk opleveren/wat is de winst), het ontwerpen van een blauwdruk van de nieuwe beoogde situatie (welke overigens gaande het programma steeds moet worden bijgewerkt), businesscase management, risico- en issuemanagement tot en met kwaliteits- en borgingsmanagement.

Het klinkt alsof je er allemaal veel tijd in moet steken en dat is ook zo. Wat je echter wel zeker weet is, dat als je MSP naar de letter uitvoert er niet veel fout kan gaan. Of zoals Bert Hedeman schrijft: ‘Door gebruik te maken van een gestructureerde werkwijze blijkt dat de kans van slagen van de verandering toeneemt en dat de risico’s afnemen.

Het boek is geschreven voor mensen die zich gaan en/of bezighouden met programmamanagement. Er wordt een heldere en duidelijke schrijfstijl gehanteerd die het boek voor iedereen toegankelijk zou moeten maken. Hoewel het geen boek is dat je zo maar even in een namiddag uitleest, is het wel een zeer handig en volledig studie- en naslagwerk.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden