Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
20 april 2012 | Claudia Broeke

'De trein van boos naar middel' van Frank van den Berg en Ernst Bouweriks is gearriveerd. Verschenen in de lente van 2012 geeft het nieuwe inzichten in oplossingsgerichte gespreksvoering. Handig voor iedereen die gesprekken voert met mensen die zich boos of gefrustreerd voelen, en die anderen willen helpen dat om te buigen naar oplossingsgerichte initiatieven. De trein is een doeltreffende metafoor. Niet alleen voor degene die helpt om het gesprek te structureren, maar ook voor de 'cliënt' is het een heel behulpzaam instrument om op eenvoudige wijze te zien waar de trein stil staat en waar hij naar toe zou willen rijden. Van station 'boos' naar 'zorgen', 'wensen', 'doelen' en als eindstation 'middel'.

'De trein van boos naar middel' is een heel makkelijk leesbaar boek. Met vaart en humor geschreven, een gestructureerde opbouw, aansprekende voorbeelden en illustratieve cartoons van Fred Thie. Tussendoor enkele oefeningen die de lezer helpen om de ideeën uit het boek toe te passen. En – ervan uitgaande dat het grootste deel van de lezers zelf vaak oplossingsgerichte gespreksvoering beroepsmatig inzet – ook oefeningen die gebruikt kunnen worden in de gesprekken met cliënten.

De inhoud is alles behalve 'makkelijk' of oppervlakkig. Het gedachtegoed van oplossingsgericht werken wordt op heldere wijze vertaald naar vijf stations. Het zorgt er voor dat er naar een oplossing wordt toegewerkt, maar het voorkomt dat dat te snel gebeurd. Voordat het station 'middel' bereikt wordt, rijdt de trein eerst langs wat andere stations.

Het beginstation is 'boos' waarbij boos vele uitingsvormen kan hebben. Gefrustreerd, agressief, machteloos, ongelukkig. Het is goed om uiting te geven aan de boosheid, maar als de trein zich in beweging heeft gezet, dan komt hij bij het station 'zorgen'. In deze fase wordt op zoek gegaan naar de zorg die de oorzaak is van boosheid. Achter elke zorg gaat vaak een wens schuil, de wens om het beter te hebben dan nu het geval is. Bij het volgende station 'wensen' is er de ruimte om na te denken welke verwachtingen iemand heeft van de toekomst. En als er twee partijen betrokken zijn , dan zal vaak blijken dat ze elkaar bevechten op station 'boos' omdat ze elk een andere kijk op de situatie hebben. Maar bij station 'wensen' blijken er opvallend vaak overeenkomsten te zijn in de gewenste situatie. Zodra dat duidelijk is, kan de trein doorrijden naar station 'doelen'. Onderweg worden de wensen vertaald in concrete en realistische doelen. Het laatste station – 'middel'- vertaalt de doelen in manieren om ze echt te bereiken.

Zo opgeschreven impliceert het alsof de trein in één rechte lijn van station 1 naar station 5 rijdt. Niets is echter minder waar. De auteurs schrijven hierover: 'Dit is een echt boemeltje, een heen-en-weer. [….] Cliënt en helper zitten samen aan het stuur, ze kunnen versnellen en remmen, mensen uitnodigen een stukje mee te rijden. Dat heeft niets van een intercity. Het is een boemeltje met houten bankjes dat kronkelt door een afwisselend landschap.'

Elk station vertegenwoordigt een andere fase in het oplossingsgericht werken. En bij elke fase horen ook weer andere interventies van degene die helpt. Een ander soort vraagstelling, of bijvoorbeeld een andere oefening die leidt tot het bereiken van het volgende station. Het boek zit vol met concrete suggesties hiervoor, waardoor het aansluit bij de praktijk en de toepassingsmogelijkheden aanzienlijk vergroot. Een aanbeveling voor welzijnsprofessionals, leraren, managers, coaches, opvoeders en al die andere mensen die anderen willen helpen tot een oplossing te komen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden