Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
4 augustus 2008 | Annelies Bakelaar

Deel 1 in de Verandermanagementbox staat bol van alles wat met veranderprocessen te maken heeft. Degelijke en leerzame informatie op het gebied van verandermanagement is zeker terug te vinden op deze luister-cd van Jaap Boonstra. Maar echt verrassend is de cd in mijn optiek niet. De insteek van deze luister cd is vooral theoretisch van aard, waardoor het luisteren naar deze cd, ook al zijn het maar zeventig minuten, intensief en vermoeiend kan zijn. Deze eerste cd van de Verandermanagementbox wordt voorgedragen door Ben Maasdam; op de volgende delen van de verandermanagement box wordt de tekst voorgedragen door twee personen, waardoor de cd prettiger wordt om naar te luisteren.

De cd 'Introductie - Succesvol veranderen van organisaties' ondersteunt de luisteraar zeker bij theoretische inzichten in verandermanagement. Een belangrijke vraag die in deze eerste aflevering gesteld wordt is: 'wat maakt veranderen lastig?' Naast het beantwoorden hiervan wordt tevens aandacht besteed aan de drie niveaus van veranderen en komen vervolgens de fasering en uitvoering aan de orde. Na deze deelonderwerpen wordt onvermoeid uitleg gegeven over welke veranderstrategieën er zijn, is er aandacht voor weerstand, wordt het belang van communicatie uitgelegd en ten slotte sluit dit eerste deel van de verandermanagementbox af met de succesfactoren van verandermanagement.

Verandermanagement is een populair en breed onderwerp waarover al veel literatuur verschenen is. Jaap Boonstra, hoogleraar in verandermanagement aan de Universiteit van Amsterdam, levert de eerste bijdrage voor 'De Verandermanagementbox'. De verwachtingen van deze audioreeks zijn dan ook hooggespannen. De ambitie en verwachtingen van deze reeks wordt wat mij betreft niet voor de volle 100% gehaald met deze inleidende cd.

De luisteraar wordt zeker ondersteund op het gebied van theoretische inzichten, maar de praktische inzichten blijven veelal achterwege. Binnen ieder hoofdstuk wordt slechts kort de nadruk gelegd op een praktijkcase; de gekozen voorbeelden zijn interessant, zoals die van Interpay en het rioolmuseum in Parijs. Echter deze praktijkvoorbeelden worden aangestipt en niet verder uitgediept. De nadruk ligt daarom wat mij betreft redelijk zwaar op de theorie. Een interessante aanvulling op deze box, zou één volledig deel zijn met als onderwerp 'veranderingen in de praktijk'.

De auteur Jaap Boonstra is toonaangevend op het gebied van verandermanagement. De inleidende cd van de cd-box 'verandermanagement' gaat kort in op:

- redenen waarom veranderen vaak lastig is: de vijf gangbare barrières;
- drie niveaus van veranderen (aanpassen van het bestaande, vernieuwen van het bestaande, transformatie);
- fasering en uitvoering die hoort bij veranderprocessen (oriëntatie, diagnose, doelbepaling, veranderingen en evaluatie);
- de vijf veranderstrategieën (ontwerpstrategie, ontwikkelstrategie, machtstrategie, onderhandelingsstrategie, dialoogstrategie);
- het belang van aandacht voor weerstand en voor communicatie;
- de rollen van de verschillende stakeholders in een veranderproces;
- succesfactoren van verandermanagement.

Een duidelijke boodschap is dat een eenduidige missie en een heldere koers toekomstperspectief bieden voor een verandertraject. Een verandertraject is meer dan alleen strategie; voor een succesvolle verandering moet de gehele organisatie meegenomen worden in het veranderingsproces; gedeelde probleemervaring is van groot belang.

Na het (meerdere malen) beluisteren van deze cd heeft u een overzicht van de centrale thema's op het gebied van verandermanagement. De cd bevat veel waardevolle bruikbare theoretische informatie, wellicht wat te veel in verhouding tot de praktijkcases, om de cd goed beluisterbaar te houden.

20 mei 2008 | Jaap Hollaar

Veranderingen zijn er dagelijks. We maken ze allemaal mee. Bewust of onbewust. Grote veranderingen, ingrijpende veranderingen maar ook kleine veranderingen kunnen soms ingrijpende gevolgen hebben. Afhankelijk van de positie die u inneemt (leidinggevende, projectmanager of adviseur), krijgt u op enig moment te maken met veranderprocessen in organisaties, privé of bij uw hobby. Management van veranderingen heeft daarom veel belangstelling van leidinggevenden en managers.

'Er wordt wat af veranderd in organisaties: de ene automatiseringsoperatie is nog niet afgerond of het volgende cultuurtraject dient zich alweer aan. Veranderen moet, want wie stilstaat verliest in de strijd om de markt. Vandaar dat verandermanagement momenteel veel aandacht geniet...' zo begint een interview dat Jaap Boonstra onlangs gaf.

Toch behalen veel veranderprocessen niet het gewenste resultaat. Als u dat ook zo ervaart of meer visie wilt over dit onderwerp, dan ondersteunt deze audioreeks u met praktische en theoretische inzichten over verandermanagement, zodat u een weloverwogen veranderaanpak kunt kiezen. Met als resultaat: succes in veranderprocessen in uw organisatie.

Deze audioreeks over verandermanagement bestaat uit twintig afleveringen over de centrale thema's in verandermanagement: verkennen en diagnosticeren, visie formuleren en koers zoeken, ontwerpen van organisaties, realiseren van veranderingen, interveniëren in veranderingen en anders kijken naar veranderen.

Deze eerste cd is een inleidende aflevering van de twintigdelige serie, met per cd een speelduur van ongeveer zeventig minuten. Professor Jaap Boonstra start met de vraag wat veranderen lastig maakt en gaat vervolgens in op de verschillende niveaus van veranderen. Na het bespreken van de veranderstrategieën is er natuurlijk tijd voor weerstand en communicatie. Hierbij gaat Boonstra uitgebreid in op de rollen die mensen spelen in veranderprocessen. Er wordt afgesloten met succesvoorwaarden voor veranderen.

Het is praktisch om de cd's te beluisteren in de auto of in het openbaar vervoer. Zo brengt reistijd nog meer waarde op. De cd zit in een verzorgde box en de artikelen worden prettig voorgelezen. Gerenommeerde wetenschappers en praktijkbeoefenaars die hun sporen hebben verdiend op dit terrein, komen in deze serie aan het woord. De box ervaar ik als een onmisbaar instrument.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden