3 november 2009 | Stefan Nieuwenhuijsen

Ik ben geen snelle lezer! Tijdens mijn opleiding technische natuurkunde was dit geen enkel probleem. Lange, uniforme teksten waren uiterst zeldzaam en ik durf zelfs te stellen dat de gemiddelde fysicus daar enigszins allergisch voor is. Echter, ik ben sinds twee maanden werkzaam bij Adviestalent. In deze periode heb ik al gemerkt dat ik mezelf door aanzienlijke hoeveelheden tekst heen moet werken. Met deze hoeveelheden heb ik geen probleem, maar wel met de benodigde tijd. Met deze gedachte zocht ik een boek om mijn zakelijke leessnelheid te verhogen. Ik ben uitgekomen op het boek 'Lees!' van Jan-Willem van den Brandhof.

In mijn ogen is 'Lees!' voornamelijk een inleiding in de wereld van het snellezen en beter onthouden. Slechts twee van de zeven hoofdstukken behandelen namelijk technieken om de leessnelheid te verhogen en slechts één is gewijd aan methoden om beter te onthouden. In de vier overige hoofdstukken - op één na - worden achtergrond en relevante bijzaken gepresenteerd.

Jan-Willem van den Brandhof start met een inleiding van het boek en beschrijft de noodzaak van snellezen en beter onthouden als gevolg van de alsmaar groeiende informatiestromen. In het tweede hoofdstuk kunt u een nulmeting doen om uw huidige leessnelheid te bepalen en worden de voordelen van snellezen opgesomd. Hoofdstuk 3 behandelt factoren in de leesomgeving, die de leessnelheid beïnvloeden. Dan volgt de kern van het boek, hoofdstuk 4, waarin de daadwerkelijke snelleestechnieken worden uitgelegd. Voor mij persoonlijk was dit het interessantste hoofdstuk van het boek. Richtlijnen om breinvriendelijk te publiceren geeft de auteur in hoofdstuk 6. En in het laatste hoofdstuk beschrijft hij methoden om beter te onthouden en behandelt hij de techniek mind mapping.

In bovenstaande alinea heb ik bewust hoofdstuk 5 overgeslagen, omdat het nut hiervan mij volledig ontgaat. Het hoofdstuk behandelt het lezen vanaf beeldschermen, maar zou in mijn ogen beter tot zijn recht komen in een computerblad, vanwege de focus op software. Daarnaast wordt een aantal door eerdere hoofdstukken reeds geopende deuren ingetrapt.

Een persoonlijk pluspunt van het boek is het grote aantal feiten en quotes dat door het hele boek te vinden is. Het voorkomt dat je tijdens het lezen in een sleur terechtkomt en verbetert simpelweg ook nog de algemene kennis. Het citaat van Albert Einstein 'Verbeeldingskracht is belangrijker dan kennis, want verbeeldingskracht is oneindig' sprak mij persoonlijk aan erg aan. Aan de andere kant zal niet iedereen de feiten en quotes op deze manier ervaren, aangezien ze in sommige gevallen wel afleiden van de kern van de tekst.

Een tweede pluspunt is dat het boek uitvoert wat het predikt. Het boek beschrijft mind mapping als een ideale methode om tekst samen te vatten en ieder hoofdstuk van het boek wordt dan ook gevolgd door een mind map van de inhoud. Hierdoor is direct te zien hoe simpel maar effectief deze methode daadwerkelijk is.

Ben ik na het lezen van dit boek een snellezer geworden? Nee, nog niet. Maar ben ik door het lezen ervan en het toepassen van de technieken sneller gaan lezen? Ja, zonder twijfel. Als met zoveel dingen in het leven: 'oefening baart kunst' en zoals het boek al aangeeft, is dat met snellezen net zo. Ik merk dat iedere keer dat ik de technieken toepas, het lezen net wat efficiënter en sneller gaat, zonder ten koste te gaan van het begrip van de tekst.

Samenvattend vind ik 'Lees!' een goed boek, dat bedoeld is voor de beginnende snellezer en mijn persoonlijke informatievraag heeft beantwoord. Het boek heeft mij gemotiveerd om te blijven oefenen met snellezen en geprikkeld om meer boeken over dit onderwerp te gaan lezen.

28 september 2009 | Wim Kweekel

Lees! Is een zeer waardevol boekje wat iedereen die wel eens leest en werkt, gelezen zou moeten hebben. Jan-Willem van den Brandhof geeft een groot aantal tips voor snellezen die voor velen zeer waardevol zijn. Zeker in een tijd waarin er steeds meer informatie beschikbaar is.

Jan-Willem van den Brandhof heeft al meerdere publicaties op zijn naam staan. Zijn allereerste boek ('Gebruik je hersens') is vooral een opsomming uit andere boeken en daarmee meer een naslagwerk. Het is minder geschikt voor een gemiddelde lezer, in tegenstelling tot zijn latere boeken. Zeker de moeite waard is 'Leren als een speer', gericht op jong volwassenen. Eigenlijk voor de leeftijd waarop we het meeste voordeel beginnen te krijgen van het juiste gebruik van ons hersenen.

Het boek 'Lees!' is geschreven voor iedereen die veel leest en denkwerk verricht. Een zeer grote doelgroep lijkt me. Globaal gezien gaat het boek in op de volgende onderwerpen;
snellezen (zowel in boeken, tijdschriften als via het beeldscherm), het proces van onthouden en ten slotte het fenomeen mindmappen.

Het boek bevat veel feiten (soms net iets te veel), maar de essentie is hoe u snel informatie tot u neemt en u snel uw gedachten ordent. Onderwerpen die duidelijk worden uitgelegd, op een manier waardoor u enthousiast wordt en deze gelijk zal willen toepassen.

Bij het ordenen van informatie gaat de auteur in op het begrip mindmapping. Dit is het op een snelle en visuele manier rangschikken van informatie. Mijn ervaring is dat als mensen dit eenmaal hebben leren toepassen (5 minuten werk) ze niet anders meer willen.

Al met al is 'Lees!' een boek dat de productiviteit van velen zou kunnen verbeteren. Door een andere methode heb ikzelf jaren geleden geleerd snellezen. Ik ben er daarna achter gekomen dat het vele voordelen heeft en dat ik dit vele jaren eerder had moeten leren. Dit boek is een goede manier om hetzelfde voordeel te halen.

Tot slot een citaat uit het boek (ontleend aan Pieter Winsemius):
'Als je een manager vraagt hoeveel managementboeken hij het afgelopen jaar heeft gelezen, volgt bijna steeds een rond getal (0). Als je dezelfde managers vraagt of hun arts of computerspecialist regelmatige bijscholing nodig hebben, dan stemmen ze volmondig in.'

Laat dit dan het eerste boek zijn om te lezen! Of een andere suggestie: geef het uw manager cadeau.

Jan-Willem van den Brandhof
Lees!