15 april 2010 | Peter de Roode

Het interview dat ik las over Harold Stolovitch en Erica Keeps en hun tot de verbeelding sprekende werktitel van het boek, maakte mij nieuwsgierig naar de inhoud. Op een overzichtelijke manier wordt het vak van 'trainer' gepresenteerd. De belangrijkste valkuilen worden opgesomd in 'Vertellen is nog geen trainen'. Maar belangrijker dan dat: de lezer krijgt een gedegen visie op leren voorgeschoteld.

Met het schrijven van 'Vertellen is nog geen trainen' had het echtpaar voor ogen om het beste boek op het gebied van training te maken. Het boek is zowel geschikt voor de beginnende als voor de meer ervaren trainer. Het is een bekend gegeven: trainers leggen vaak uit. Evenzeer is bekend dat ze weten dat veel uitleg niet effectief is en toch volharden ze in veel uitleggen. Hoe komt dat? De auteur beantwoorden de vraag weliswaar niet zo expliciet, maar het zal ongetwijfeld te maken hebben met het ontbreken van duidelijke leerdoelen. Daarnaast kan het antwoord gezocht worden in het feit dat trainers de begrippen training, instructie, educatie en leren met het grootste gemak door elkaar halen.

De essentie van de boodschap van Harold Stolovitch en Erica Keeps is 'leerlinggericht en prestatiegericht'. Hiermee wordt bedoeld dat niet de inhoud maar de leerling centraal staat en niet het leerdoel maar het prestatiedoel voorop staat. Ik kan me hierin vinden, hoewel ik de term 'leerlinggericht' wat ongelukkig vind gekozen: het refereert te veel aan een onderwijssetting, terwijl het boek zich daar niet primair op richt. 'Deelnemergericht' had me een betere keus (of: vertaling) geleken. 'Kennisoverdracht is niet de doelstelling, maar transformatie van de leerling', om het in woorden van de auteurs uit te drukken.

In één van de eerste hoofdstukken wordt u getrakteerd op nuttige kennis over de hersenen. De belangrijkste boodschap is dat u zich geen zorgen moet maken over de opslag van informatie maar eerder over het terugzoeken. Juist dit laatste punt benutten Stolovitch en Keeps in de door hun ontwikkelde methodiek.

Het boek is prettig leesbaar en staat vol met interessante wetenswaardigheden. De auteurs vatten de vele tips en trucs aan het eind van elk hoofdstuk overzichtelijk samen, zodat u zelf kunt controleren of u de essentie heeft begrepen.

Een belangrijk onderdeel in het boek vormt het onderscheid tussen declaratieve kennis (feitenkennis) en procedurele kennis (kennis over het 'hoe'). Het blijkt, aldus de auteurs, dat experts hun procedurele kennis over een langere periode hebben geleerd, maar deze op een declaratieve manier overbrengen. Anders gezegd: procedurele kennis kan niet zomaar worden omgezet in declaratieve kennis. Andersom is ook waar. De betekenis hiervan lijkt me zeer groot voor organisatie. Kennisprofessionals moeten dus niet alleen ondersteund worden bij het overdragen van feitenkennis, maar zullen ook geholpen moeten worden met de te nemen stappen waarin ze deze kennis overdragen. Daarmee lijkt het boek niet alleen bedoeld te zijn voor trainers maar ook voor HRM-specialisten en andere MD-deskundigen.

'Vertellen is nog geen trainen' biedt veel onderwerpen aan waarin u zich als trainer verder kunt verdiepen, zoals het maken van tests of een stappenmodel voor het ontwikkelen van een goede training. In elk hoofdstuk wordt verwezen naar nog meer (Engelstalige) literatuur zodat u zich niet hoeft af te vragen wat er verder over het betreffende onderwerp is geschreven. Al met al een zeer nuttig en bovenal lezenswaardig boek voor trainers.

8 maart 2010 | Daniëlle de Jonge

Als trainer doet u er waarschijnlijk van alles aan om uw trainingen aantrekkelijk te maken voor de deelnemers. Interessante informatie, verschillende werkvormen, goede hulpmiddelen en een afwisselend programma. Voeg daar aan toe de leerdoelen van de deelnemers en de energie van de trainer zelf en er is een uitstekende basis voor een succesvolle training. Harold Stolovitch en Erica Keeps, schrijvers van het boek 'Vertellen is nog geen trainen', gaan een stap verder. Volgens hen blijven veel trainers hangen in het overdragen van informatie en oefenen. Terwijl er zo veel meer te bereiken is. En nog op een leuke en inspirerende manier ook!

Probeer het volgende eens: schrijf de vijf zintuigen van mensen op een papier en zet daar achter hoeveel informatie u per zintuig kunt vergaren, in percentages. Hoe heeft u het aangepakt? Bent u gaan gokken of heeft u er een logische redenatie op los gelaten? Hoe u het heeft gedaan, is niet van het grootste belang. Dát u er zelf iets mee heeft gedaan, is veel belangrijker. Als u slechts had gelezen dat bijvoorbeeld zicht voor 83% en smaak voor 1% van belang is, dan had u het waarschijnlijk minder goed onthouden. Door zelf actief met informatie aan de slag te gaan, kunt u alles veel beter onthouden. Dat is één van de belangrijkste onderdelen die in 'Vertellen is nog geen trainen' naar voren komen. Harold Stolovitch en Erica Keeps gaan verder dan het uitvoeren van een rollenspel of oefenen met een nieuw computerprogramma. Wat zelf bedacht is, blijft gegarandeerd beter hangen. Uw hersenen slaan het op een andere manier op.

Het genoemde voorbeeld is één van de vele oefeningen en opdrachten die u in het boek tegenkomt. Leuk, want u wordt uitgedaagd om iets te doen en niet enkel te lezen. Zo leert u dat ook uw deelnemers op deze manier meer leren en meer plezier kunnen beleven aan de training. Naast een uiteenzetting van hoe mensen leren, gaan de auteurs uitgebreid in op uw kwaliteiten als trainer. Werkt u leerlinggericht of prestatiegericht? Op welke manier houdt u rekening met de bereidheid tot leren van uw deelnemers en met de ervaring die zij hebben? En hoe kunt u er voor zorgen dat zij het leerproces deels zelf ter hand nemen? Interessante zaken om bij stil te staan en door te vertalen naar uw trainingspraktijk.

De schrijvers helpen u uiteraard een handje. Zo hebben ze een vijfstappenmodel om een training vorm te geven. Ze geven u ook tips om reeds bestaande trainingen er in te passen. Wel zo handig anders zou u alles opnieuw moeten doen. Hoofdstuk 8 is mijn favoriet, omdat er maar liefst 25 trainingsactiviteiten in staan. Mijn trainingen bestaan voor een heel groot gedeelte uit 'doen', het liefst op allerlei manieren en met een heel nauwe band met de praktijk. De 25 activiteiten in dit boek geven weer nieuwe inspiratie. Wat dacht u bijvoorbeeld van een enveloppenspel, waarmee deelnemers problemen gaan oplossen. Of de persconferentie, waarin een team onderzoeksverslaggevers een ander team ondervraagt tijdens een fictieve persconferentie. Leerzaam, actief en anders-dan-anders. Daar ben ik wel voor te porren en deelnemers minstens even veel zo, heb ik gemerkt. Wie aan het einde (of tussentijds) van een training een test wil afnemen, leest in dit boek hoe u dit het beste aanpakt. U houdt het redelijk actief en geeft de deelnemers een uitgelezen kans om de theorie te onthouden. Het boek besluit met twaalf stellingen waarop u kunt aangeven of u het er mee eens bent of niet. Uiteraard treft u de uitleg per stelling ook aan.

De aanpak van 'Vertellen is nog geen trainen' is vernieuwend. Stolovitch en Erica Keeps wisselen de theorie af met oefeningen en zetten u behoorlijk aan het werk. Laat dit boek u inspireren om uw training er mee te verlevendigen. Veel succes!