Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Feedback heeft alleen zin als het onderbouwd is
29 november 2010 | Ronald Buitenhuis

Niets lijkt zo moeilijk als feedback geven. Voor je het weet, heb je hooglopende discussies en gedonder in de tent. In De kick van feedback maken Eeke Dijkstra en Jurriaan Dolman inzichtelijk hoe je feedbackproblemen kunt voorkomen.

De belangrijkste les uit De kick van feedback van Eeke Dijkstra en Jurriaan Dolman, is wel dat je feedback altijd moet onderbouwen. Het heeft geen zin om in een oneliner iets op te hemelen of juist de grond in te boren. Want de aanname dat positieve feedback makkelijk is, is maar ten dele waar. Als je drie keer iemand een schouderklopje geeft zonder aan te geven wat er echt zo goed is, heeft die feedback de vierde keer totaal geen inhoud meer.

Toch zit het grootste dilemma vermoedelijk bij het geven van negatieve feedback. Hoe pak je dat aan? Aan de hand van talloze voorbeelden maken de auteurs inzichtelijk hoe je op een juiste manier feedback geeft zonder dat het meteen escaleert. Zo blijkt dat je best tegen iemand kunt zeggen ‘dat je ergens van baalt’. Als je het maar goed inkleedt, kun je heel direct tegen iemand zijn. Maar doe dat vooral niet via e-mail.

E-mail lijkt in feedbackkwesties een verderfelijk medium. Met name omdat de nuance ontbreekt. Teksten staan meestal bikkelhard op papier/scherm. Als je in woord feedback geeft, ontstaat er een dialoog met de tegenpartij die beiden verder kan helpen. Mits goed ingekleed, kan de ontvanger van negatieve feedback misschien wel heel blij zijn met gedane opmerkingen.

Soms liggen er maar hele kleine dingen als pijnpunt verscholen en die kunnen in een kort gesprek opgelost worden. Voor velen lucht het zelfs op. De auteurs komen in ‘De kick van feedback’ onder andere met een checklist voor het geven van feedback:

Bedenk goed of je feedback gaat geven of nietAls het niet gaat doen, bedenk dan waaromHoud het kort en krachtigWees realistisch in je doelstellingenGeef feedback onder vier ogenGebruik nooit e-mail

Het boek is feitelijk opgedeeld in twee delen. Hoofdstukken 1 tot 4 gaan vooral over vaardigheden. Deel 2 gaat vooral over de randvoorwaarden. Doel is vooral om de drempel van het geven van feedback lager te maken. Voor veel mensen is het heel lastig om (zeker negatieve) feedback te geven.

Als recensent heb ik het hier makkelijk. Ik kan prima feedback geven op dit boek omdat het goed is, praktisch en herkenbare pijnpunten blootlegt. Leerzaam soms ook omdat ik nog nooit van het halo, horn en primacy-effect had gehoord. Negatieve feedback is misschien dat het soms wel erg in Jip-en-Janneke-voorbeelden is geschreven. Renate is met haar collega Joop uitgenodigd… Helaas kan ik deze feedback niet onder vier ogen met u delen, maar met de auteur heb ik wel telefonische podcast gemaakt, zodat ik toch een beetje aan regel 5heb voldaan: geef feedback onder vier ogen/oren. En op de site van Managementboek.nl kunt u natuurlijk ook altijd zelf als lezer feedback geven in de vorm van een lezersrecensie!


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden