Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
30 november 2011 | Claudia Broeke

Het schijnt dat meer dan een miljoen Nederlanders met het idee rondlopen ooit een boek te schrijven. Aan onderwerpen geen gebrek: er wordt geschreven over reizen, koken, sporten of over de combinatie hiervan. En er liggen ook veel plots op de plank te wachten om dé bestseller van het jaar te worden. Een goed boek schrijven en publiceren is een vak apart. Een auteur in spé verhoogt de kans op succes als hij zijn verhaal inspirerend kan vertellen en tegelijkertijd ook kennis heeft van het proces dat tot uitgave leidt.

Eline Crijns – freelance uitgever en begeleider van auteurs bij het realiseren van hun droom (Inmiddeks is Crijns als uitgever in dienst getreden bij Boom/Nelissen, red.)– heeft voor het segment managementboeken een handleiding geschreven om boven het maaiveld uit te komen van de honderden nieuwe managementboeken die in Nederland jaarlijks verschijnen. In “Succes met uw managementboek, 90 adviezen van inspiratie tot publicatie” deelt zij deze met de lezer.

Het boek is opgebouwd uit zes delen die alle facetten van schrijven en uitgeven behandelen: starten, een uitgever zoeken, het schrijven zelf, de inhoud van een boek, het productieproces en de marketing en promotie. De in totaal 90 tips worden geïllustreerd met citaten van schrijvers van managementboeken die op dit gebied dus ervaringsdeskundig zijn. Leuk om te lezen dat zij ook allemaal hun eigen stijl hebben bij het schrijven. Zo heeft een schrijfdag van Brigitte Hoogendoorn eigenlijk altijd een vaste structuur: “In de ochtend komt er vrij weinig op papier, dan word ik veel afgeleid door telefoon, mailtjes, een boodschap halen etc. Rond 11 uur schrik ik me te pletter en kom ik echt op gang. Dan vergeet ik te eten en ga door met schrijven”. Ook de schrijfplek is van belang: “In mijn huis in Normandië heb ik een schrijfkamer met uitzicht op zee. Als ik de ramen open doe komt de zilte zeelucht naar binnen. Ik zou een wereldtalent moeten zijn, gerekend naar die schrijfplek”, aldus Susanne Piët.

Veel mensen hebben nog het idee dat je met een volledig manuscript bij een uitgeverij aanklopt en vraagt of er belangstelling is om het in deze vorm uit te geven. Uitgeverijen kunnen echter veel meer voor een auteur betekenen en daarom is het raadzaam om al in een vroeg stadium met één of meerdere uitgevers contact op te nemen. Het middel hiervoor is het 'uitgeefplan'. Crijns beschrijft in haar boek wat in een kansrijk uitgeefplan thuis hoort om zo de uitgever te overtuigen met jou in zee te gaan. In dat uitgeefplan staat bijvoorbeeld waarom je dit boek wilt schrijven, wie de doelgroep is, een inhoudsopgave, welke vorm je kiest en hoe je het boek tot stand wilt laten komen. Als een uitgever geïnteresseerd is kan deze met de auteur meedenken over bijvoorbeeld de opzet van het boek, de vormgeving en de marketing. Het wordt een co-productie waarbij auteur en uitgever beide hetzelfde doel hebben, namelijk een heel goed boek uitbrengen.

Praktische informatie die in het boek gegeven wordt gaat bijvoorbeeld over auteursrechten, het beeldmateriaal en ISB-nummers. Handig om te weten als je geen ervaring in deze wereld hebt. Ook tips over schrijfstijl komen langs. Ze geeft de belangrijkste en behandelt die in het kort. Als je hier meer over wilt weten is het noodzakelijk ook andere boeken te raadplegen want deze tips zijn algemeen van aard.
Ook gaat Crijns in op het uitgeven van een boek in eigen beheer. Hiervoor komen steeds meer aanbieders op de markt en het wordt dan ook steeds vaker gedaan. Nadeel is dat je als auteur dus al het risico draagt en echt bijna alles zelf moet doen, tot en met de marketing aan toe. Crijns geeft tips door bijvoorbeeld een overzicht te geven van de kosten die bij een uitgave in eigen beheer komen kijken. Voordeel is dat je ook alle keuzes zelf mag maken en dat de kans dat je aan het boek gaat verdienen als het goed verkoopt groter is.

Crijns is door haar ervaring in het begeleiden van auteurs goed in staat om de vragen waar zij mee worstelen in haar boek goed te tackelen. Zij zegt hier over: 'ik bied in mijn boek advies voor beginnende en ervaren auteurs bij het schrijf- en uitgeefproces, dat tijdwinst oplevert en fouten voorkomt”. Deze adviezen heeft zij zelf in de praktijk getest door zelf een boek uit te geven en kunnen anderen weer helpen die met plannen rond lopen een boek te schrijven.

26 april 2010 | Jan Jacob Bos

Droomt u ook van het schrijven van uw eigen managementboek? Blijft het bij dromen? Of heeft u al een paar hoofdstukken geschreven? Maar u heeft waarschijnlijk nog niet de eerste stap naar de uitgever gezet. Dan is 'Succes met uw managementboek!' voor u bedoeld. Eline Crijns helpt u in negentig stappen op weg om uw eigen managementboek te schrijven.

Het schrijven van een boek is eigenlijk net een project. Je krijgt er pas ervaring in als je het een keer gedaan hebt. Een beetje hulp bij uw eerste project zorgt er voor dat het u minder stress oplevert. En het kan natuurlijk ook het verschil maken tussen een bestseller of een flop.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik zeker tot de doelgroep van 'Succes met uw managementboek!' behoor. De droom is er al lang, de eerste ideeën en flarden op papier ook. Maar de vervolgstappen zijn best lastig. Zomaar een uitgever bellen of mailen? Hoe ver moet het boek daarvoor zijn? Zal ik eerst het hele boek schrijven? Of zijn een paar hoofdstukken voldoende? Eline Crijns geeft goede adviezen om zelf de juiste keuze te kunnen maken: ik heb nu eerst een plan geschreven en ga daarmee naar een uitgever.

De opzet van het boek in negentig adviezen maakt het gemakkelijk om nog eens een bepaald advies terug te lezen. Het boekje is echter ook goed van A tot Z door te nemen om er daarna mee aan de slag te gaan. Door het hele boekje heen zijn uitspraken van bekende schrijvers opgenomen. Deze geven een extra steuntje in de rug omdat ze laten zien dat ook bekende schrijvers een boek niet uit hun mouw schudden. Bovendien zijn sommige tips van (collega)schrijvers erg inspirerend, zoals de tip van Berthold Gunster over de opbouw van de verhaallijn in een managementboek.

Het mooiste van 'Succes met uw managementboek!' is dat het ondanks de 144 pagina's toch zo compleet is in alle aspecten die komen kijken bij het schrijven, uitgeven, produceren en de marketing van een managementboek.

Kortom, Eline Crijns heeft een praktisch boekje geschreven waarmee u uw dromen kunt verwezenlijken (als u tenminste droomt van het schrijven van een managementboek). U moet het echter nog wel zelf doen. En mocht u ondanks alle tips geen succes hebben bij een uitgever, kunt u zich getroost voelen in de uitspraak van Honoré de Balzac: 'Hoe mooier het boek, des te minder kans een uitgever te vinden. Ieder groot man verheft zich boven de massa. Zijn blijvend succes is dus evenredig met de tijd, nodig om het werk naar waarde te schatten. Geen uitgever kan wachten.'

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden