6 maart 2015 | Peter Streefkerk

Je kunt ervan zeggen wat je wilt, maar ‘Animal Firm’ als boektitel is slim gekozen. Het lijkt qua naam op het boek Animal Farm dat jarenlang op veel literatuurlijsten het meest voorkomende Engelstalige boek was. Niet omdat iedereen zo geïnteresseerd was in wat die dieren daar op de boerderij allemaal uitspookten. Nee, het was zo’n lekker dun boekje.

‘Animal Firm’ is overduidelijk een toespeling op de boektitel van George Orwell. Het heeft ook ongeveer dezelfde omvang (100 bladzijden), maar daar houdt de vergelijking dan ook op. Animal Firm gaat over de succesfactoren van High Performance Organisaties (HPO’s). Voor een betere toegankelijkheid zijn deze gekoppeld aan de eigenschappen van bepaalde dieren.

Het boek geeft een antwoord op de vraag hoe organisaties zich kunnen ontwikkelen tot HPO’s. Organisaties die sneller en beter kunnen reageren op de veranderende omstandigheden en de toenemende concurrentie. Het uiteindelijke doel: langdurig en succesvol presteren. Hoewel de kapstok waaraan dit wordt opgehangen afkomstig is uit het dierenrijk, is er een wetenschappelijk onderzoek dat aan de basis van het boek ligt.

De aantallen zijn indrukwekkend: vijf jaar onderzoek, bestudering van 290 internationale onderzoeken op het gebied van excellent presteren, 189 meest voorkomende kenmerken getoetst bij 3.500 profit, non-profit en overheidsorganisaties. Het resultaat: 35 kenmerken van HPO’s gegroepeerd in vijf factoren. Kwaliteit van management, langetermijngerichtheid, openheid en actiegerichtheid, continue verbetering en vernieuwing en last but no least kwaliteit van medewerkers. Deze vijf factoren vormen het hart van het boek.

Alles draait in Animal Firm om structureel slimmer samenwerken en succesvoller presteren. Uitgangspunten daarbij zijn niet alleen het verbeteren van je eigen prestaties, maar ook die van je team en je organisatie. Verwacht geen zware theorie of theoretische modellen. Het boek is wat dat betreft echt een verademing.

Om het boek voor iedereen toegankelijk te maken, zijn verder naast talrijke foto's veel voorbeelden, vragen, quotes en intermezzo's opgenomen. De wetenswaardigheden zijn interessant en lezenswaardig, de vormgeving van het boek getuigt van liefde voor een mooi ontwerp. Het kan daarom geen toeval zijn dat dit boek al weken in de top 10 van de meest verkochte managementboeken staat.

De link is leuk om aan te geven welke eigenschappen de dieren bezitten (van mieren tot olifanten) maar het is misschien wat te vergezocht om dit te koppelen aan het onderzoek van de HPO. Na het lezen van het boek heb je de neiging om je eigen collega’s aan een van de vijf diercategorieën te koppelen. Dat maakt het vervolgens wel heel herkenbaar. Het brengt wat vaker dan gedacht een glimlach op je gezicht. Soms sla je daarbij als lezer door en koppel je ook andere dierengezegden aan je collega’s. Denk aan als de beruchte olifant door de porseleinkast denderen of het bekende mierenneuken. Door de dierenvoorbeelden gaat het zeker meer leven. In dat opzicht is het boek zeer geslaagd. Het leidt je op een gemakkelijke manier door de theorie van een HPO.

De daadwerkelijke kennis over HPO’s staat achterin vermeld. Daar wordt het onderzoek naar de kenmerken van de HPO kort samengevat. In tegenstelling tot de rest van het boek is er gekozen voor een nogal dorre opsomming van kenmerken, die in zinnen achter elkaar zijn gezet. Daardoor dwalen je gedachten als lezer wat vaker af en moet je af en toe terug om alinea’s te herlezen. De keuze voor deze vorm is wel begrijpelijk, maar doet enigszins afbreuk aan de rest van het gemakkelijk en prettig leesbare boek. Verder ontbreken in dit boek de concrete voorbeelden van organisaties en bedrijven die al voor een groot deel beschikken over de kenmerken van een HPO. Het boek komt daardoor nu wat afstandelijk over en mist bewijskracht.

Is het terecht dat Animal Firm hoog in de top 10 van meest verkochte managementboeken heeft gestaan? Ja, omdat op een leuke en bijna onopvallende manier wetenswaardige feiten over de dierenwereld koppelt aan de HPO die je met je collega’s zou willen zijn. Biedt het waar voor zijn geld? Ja, als je bedenkt dat het boek slechts 100 pagina’s telt, is het verbazingwekkend dat alle feiten hun plaats hebben gekregen. Heb je na het lezen van het boek alles over HPO’s scherp op het netvlies? Nee, maar dat hoeft ook niet. Het boek vormt een goed startpunt voor je eigen ontwikkeling en die van je collega’s en organisatie. Verdere stappen vinden plaats in de dagelijkse praktijk bij je werkgever en via het lezen van aanvullende literatuur of bezoeken van workshops.

Animal Firm
6 maart 2015 | Peter Streefkerk

Je kunt ervan zeggen wat je wilt, maar ‘Animal Firm’ als boektitel is slim gekozen. Het lijkt qua naam op het boek Animal Farm dat jarenlang op veel literatuurlijsten het meest voorkomende Engelstalige boek was. Niet omdat iedereen zo geïnteresseerd was in wat die dieren daar op de boerderij allemaal uitspookten. Nee, het was zo’n lekker dun boekje. ‘Animal Firm’ is overduidelijk een toespeling op de boektitel van George Orwell. Het heeft ook ongeveer dezelfde omvang (100 bladzijden), maar daar houdt de vergelijking dan ook op. Animal Firm gaat over de succesfactoren van High Performance Organisaties (HPO’s). Voor een betere toegankelijkheid zijn deze gekoppeld aan de eigenschappen van bepaalde dieren.

8 juni 2010 | Daniëlle de Jonge

Als dierenvriend een boek recenseren over de overeenkomsten tussen het zakenleven en het dierenrijk is een pittig klusje. De dierenvriend in mij denkt vertederd 'Ach, wat schattig dat koolmeesjes hun soortgenootjes leren om melkflessen te openen' en 'Goh, dat gnoes en zebra's zo lief zijn voor elkaar'. Mijn zakelijke kant kijkt vervolgens wel kritisch naar wat er geschreven wordt en hoe toepasbaar de informatie is in organisaties. In dat laatste zijn de schrijvers van 'Animal Firm', Marco Schreurs en Simon van der Veer, heel goed geslaagd. Vanaf nu kan iedere medewerker met een gerust hart tegen zijn of haar baas zeggen dat het een olifant is, je zal zo'n mooi compliment maar krijgen…

Wanneer u door 'Animal Firm' bladert, zult u aangenaam verrast zijn door de vormgeving die op elke bladzijde voorbijkomt. Mooie afbeeldingen en schitterende dierenfoto's, veel kleur en een fijne indeling van de bladzijdes. Dat werkt bij mij meteen inspirerend en nodigt uit om te gaan lezen. Ook de hoofdstuktitels werken daaraan mee. Zo heet de inleiding 'Op safari' en kom ik hoofdstukken tegen zoals 'Hoera, mijn organisatie is een mierenhoop'. De schrijfstijl sluit daar naadloos op aan. Het hele boek is prettig en toegankelijk geschreven en in aparte kaders staan interessante wetenswaardigheden en spreuken.

De safari in dit boek pakt elke organisatie als geheel aan, met als doel om u inzicht te geven in de HPO. Ofwel: hoe wordt uw bedrijf een High Performance Organization. Hoe zorgt u er bijvoorbeeld voor dat u langdurig topprestaties levert en voorop loopt? Jarenlang onderzoek is hier aan voorafgegaan en vervolgens is de combinatie gemaakt met het dierenrijk. Daarbij komen allerlei dieren voor die in het wild leven, daar waar een dier nog echt dier kan (en moet) zijn. Van de coachende olifanten tot de gevleugelde vindingrijkheid van vogels (ja, ook die in uw achtertuin) en de samenwerkende giraffes, zebra's en struisvogels.

Ieder hoofdstuk geeft een beschrijving van het dier, de kwaliteiten die het heeft en de manier waarop ze worden ingezet. Door de manier waarop het is geschreven, gaat u tijdens het lezen al een vertaalslag maken naar uw praktijk. Voor u het weet vraagt u zich af of uw team ook net een roedel wilde honden is met een sociaal karakter en die het groepsbelang dienen. En of de communicatie binnen uw organisatie net zo soepel verloopt als bij ganzen. Of u nu dierenvriend bent of niet, u krijgt zonder meer groot respect voor de manier waarop het dierenrijk leeft. Elk hoofdstuk bevat aan het eind een aantal Animal Facts. Wist u bijvoorbeeld dat de hersenen van mieren bestaan uit ongeveer 250.000 hersencellen? Na ieder hoofdstuk treft u een intermezzo over een diersoort, verzorgd door een gastschrijver.

Waar het uiteindelijk ook om gaat is het creëren van uw eigen Animal Firm. Welke 'dieren' heeft u al onder uw collega's en hoe kunt u de eigenschappen van deze mensen ten volste benutten. Daartoe hebben de schrijvers in elk hoofdstuk reflectievragen opgenomen. Aan de hand van alle genoemde kwaliteiten helpen deze vragen u om de kwaliteiten te herkennen in uw dagelijkse praktijk. De vragen zijn prikkelend geformuleerd en vragen over het algemeen goed en serieus nadenken. Het loont om hier gedegen mee aan de slag te gaan, want zo behaalt u daadwerkelijk een maximaal resultaat uit het boek. Niet voor niets is er een uitgebreid hoofdstuk wat puur ingaat over het aan de slag gaan met uw eigen Animal Firm.

Het boek is leuk, leerzaam en een geeft een heel nieuwe kijk op uw organisatie en de mogelijkheden om nog succesvoller te worden. Geniet van het moois dat het dierenrijk u te bieden heeft!

Animal Firm
8 juni 2010 | Daniëlle de Jonge

Als dierenvriend een boek recenseren over de overeenkomsten tussen het zakenleven en het dierenrijk is een pittig klusje. De dierenvriend in mij denkt vertederd 'Ach, wat schattig dat koolmeesjes hun soortgenootjes leren om melkflessen te openen' en 'Goh, dat gnoes en zebra's zo lief zijn voor elkaar'. Mijn zakelijke kant kijkt vervolgens wel kritisch naar wat er geschreven wordt en hoe toepasbaar de informatie is in organisaties. In dat laatste zijn de schrijvers van 'Animal Firm', Marco Schreurs en Simon van der Veer, heel goed geslaagd. Vanaf nu kan iedere medewerker met een gerust hart tegen zijn of haar baas zeggen dat het een olifant is, je zal zo'n mooi compliment maar krijgen… Wanneer u door 'Animal Firm' bladert, zult u aangenaam verrast zijn door de vormgeving die op elke bladzijde voorbijkomt. Mooie afbeeldingen en schitterende dierenfoto's, veel kleur en een fijne indeling van de bladzijdes. Dat werkt bij mij meteen inspirerend en nodigt uit om te gaan lezen. Ook de hoofdstuktitels werken daaraan mee. Zo heet de inleiding 'Op safari' en kom ik hoofdstukken tegen zoals 'Hoera, mijn organisatie is een mierenhoop'. De schrijfstijl sluit daar naadloos op aan. Het hele boek is prettig en toegankelijk geschreven en in aparte kaders staan interessante wetenswaardigheden en spreuken.

Allemaal beestjes
4 mei 2010 | Pierre de Winter

In het boek Animal Firm wordt de dierenwereld als inspiratiebron genomen voor het presteren van bedrijven. Een nieuwe verpakking voor een bewezen verhaal.

Wist u dat kraaien en mezen onder onze gevleugelde vrienden het meest bedreven zijn in het vinden van oplossingen voor lastige problemen? Deze vogels zijn altijd op zoek naar nieuwe, slimme manieren om het leven naar hun hand te zetten. Zo leerden koolmezen in Engeland hoe ze door de aluminium doppen door te pikken van karnemelkflessen die de melkboer bij de voordeur had gezet, gemakkelijk aan een maal konden komen. En ze gaven die kennis ook nog eens op een effectieve manier aan elkaar door. Iets wat roodborstjes die incidenteel hetzelfde kunstje leerden, niet deden. Van kraaien in Japan is bekend dat ze boven een druk kruispunt nootjes laten vallen. Als het licht voor de voetgangers op groen springt, lopen de kraaien mee en halen de nootjes op die net door wegrijdende auto’s zijn ‘gekraakt’.

In het boek Animal Firm van bedrijvenonderzoekers Marco Schreurs en Simon van der Veer heet bovenstaande competentie HPO-factor 4: ‘Continue verbetering en vernieuwing’. De afkorting HPO staat daarbij voor High Performance Organisatie. Schreurs en Van der Veer werken namelijk aan het Center for Organizational Performance, een door André de Waal - de Nederlandse Jim Collins - opgezet onderzoeksinstituut, gevestigd in Hilversum. Het HPO-gedachtengoed bevat vijf hoofdfactoren, die weer onder te verdelen zijn in 35 kenmerken, die tezamen alle eigenschappen bevatten waar een excellent presterende organisatie aan moet voldoen. Dat gedachtengoed is kristalhelder, maar zoals met zo veel theorieën valt het in de praktijk goed uitvoeren ervan niet mee. Met deze papieren safari proberen Schreurs en Van der Veer het HPO-denken weer wat laagdrempeliger te maken. Zo is de olifant in hun ogen een schoolvoorbeeld van kwalitatief goed management, prijzen ze de Afrikaanse wilde hond om diens onzelfzuchtige focus op de lange termijn en zien ze de mier als de belichaming van HPO-factor 3: ‘openheid en actiebereidheid’.

De auteurs vonden hun inspiratie voor het boek in een lezing van erkend dierenverhalenverteller en directeur van Artis, te weten Maarten Frankenhuis. En laagdrempelig is hun boek zeker, hier en daar op het simplistische af. Maar misschien is dat juist de kracht. Het is gewoon een nieuwe verpakking voor een bewezen verhaal.

HPO-gedachtegoed met knipoog naar Orwell
19 februari 2010 | Hans van der Klis

Dieren doen het goed in de managementliteratuur. Marco Schreurs en Simon van der Veer, verbonden aan het Center for Organizational Performance, zijn de volgende die inspelen op deze trend: met het boek Animal Firm willen zij het gedachtegoed over de zogenaamde ‘high performance organizations’ (HPO’s) met dierenvoorbeelden toegankelijker maken voor een groot publiek.

Het was een lezing van de voormalig directeur van Artis, Maarten Frankenhuis, die Schreurs en Van der Veer op het idee voor hun boek bracht. Tijdens een congres in 2007 hield Frankenhuis speciaal voor ‘de vroege vogels’ ’s ochtends vroeg een aanstekelijk verhaal, waarin hij het gedrag van dieren vergeleek met het gedrag van mensen in organisaties. ‘Wij merkten dat de congresgangers, vooral de middenmanagers, erg onder de indruk waren’, vertelt Marco Schreurs. ‘Het was herkenbaar, het verhaal bleef plakken. Dat bracht ons op het idee om deze methode los te laten op de kennis die wij met het HPO-onderzoek hebben verzameld. Wij merken dat topmanagement enthousiast is over ons gedachtegoed, maar dat er ruimte ligt om de wetenschappelijke theorie voor managers, teamleiders en medewerkers toegankelijker te maken . Door de waardevolle wetenschappelijke bevindingen te vertalen naar dierengedrag, kun je de kennis veel beter verspreiden.’

Het Center for Organizational Performance baseert zich op het HPO-onderzoek van André de Waal. De Waal heeft op basis van honderden wetenschappelijke onderzoeken 35 kenmerken benoemd die ertoe bijdragen dat organisaties blijvend excellent presteren. Hij heeft deze 35 kenmerken weer gegroepeerd in vijf overkoepelende factoren: de kwaliteit van het management, de focus op de lange termijn, openheid en actiegerichtheid, continue verbetering en vernieuwing, en de kwaliteit van de medewerkers.

Schreurs en Van der Veer zijn twee jaar bezig geweest om de juiste dieren bij de kenmerken te vinden. Ze hebben veel boeken, film en andere bronnen bestudeerd en kregen hulp van dierenexperts als Maarten Frankenhuis en Midas Dekkers. De link met George Orwell kwam toevallig tot stand. ‘Wij zaten op een avond bij elkaar en op zeker moment dacht ik dat Marco Animal Farm zei, maar hij bedoelde juist Animal Firm’, zegt Simon van der Veer. ‘Wij wisten meteen dat wij de titel hadden. Wij doen eigenlijk het tegengestelde van Orwell: hij beschrijft in Animal Farm de slechte eigenschappen van dieren, zoals autoritair gedrag. Wij gaan juist uit van de goede eigenschappen.’

In ‘Animal Firm’ bespreken Schreurs en Van der Veer de kenmerken waaraan de medewerkers van een HPO moeten voldoen aan de hand van verschillende dieren: olifanten, mieren, Afrikaanse wilde honden, kraaien, gnoes, struisvogels. Schreurs: ‘Wist je trouwens dat het verhaal dat struisvogels hun kop in het zand steken een fabeltje is?’ Een mooi voorbeeld vinden zij het verhaal van de ganzen. ‘Als je mensen uit een organisatie vraagt met welk dier zij zich identificeren, zul je snel de leeuw of de olifant horen’, zegt Van der Veer. ‘Niemand zal de gans noemen. Maar wist je dat ganzen, wanneer zij in een V-formatie vliegen, 71 procent verder kunnen vliegen dan wanneer zij alleen vliegen? Dat is een waanzinnige rendementsverbetering waar elke organisatie van zou dromen. En weet je waarvoor het gakken dient, als ze in formatie vliegen? Alleen de voorste is stil. De anderen moedigen elkaar aan om contact te houden. Het gakken heeft ook tot doel de voorste gans aan te moedigen zijn snelheid te blijven vasthouden. Dat is de dialoog van voortdurend elkaar positief aanmoedigen, die je ook op de werkvloer wilt terugzien.’

Het ganzengedrag beperkt zich niet tot deze ‘softe’ waarden, zegt Schreurs. ‘Ganzen die het ondanks de aanmoedigingen niet bijhouden, vallen af. Dat klinkt hard, maar ik denk dat wij daar best een voorbeeld aan kunnen nemen. Dat is in Nederland altijd een moeilijke vraag: hoe ga je om met mensen die ondermaats presteren? Je moet elkaar eerst ondersteunen, maar als de conclusie is dat de niet-presteerder niet bij de groep past, moet je onderzoeken waar de "gans" beter tot zijn recht komt. Binnen of buiten de organisatie. Dat is socialer dan het klinkt. Je moet ook denken aan de anderen, die wel presteren. Als die zien dat ondermaats presteren niet effectief wordt aangepakt, kan dat heel demotiverend zijn .’

Schreurs en Van der Veer hebben er een praktisch boekje van gemaakt, waarin de lezer spelenderwijs leert over de vijf factoren van een HPO. Lezers krijgen handvatten aangereikt, tips en trucs en uitdagende reflectievragen. Ook hebben zij vijf columns als intermezzo’s in het boek opgenomen, van Frankenhuis, Dekkers, De Waal, Esther Mollema en Tamara van Duijn.

Marco Schreurs, Simon van der Veer
Animal Firm