Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
21 mei 2013 | Judith Boute

Zoals de titel al doet vermoeden worden in het 'Groot Innovatie Modellenboek - 40 innovatiemodellen voor het versterken van ondernemerschap bij bedrijfsleven en overheid' 40 verschillende innovatiemodellen, tools en technieken beschreven die je werk als innovatiemanager, adviseur of ondernemer binnen bedrijven en overheden inspireren. Het boek bevat veel bekende modellen waar je een aha-erlebnis bij hebt en die nuttig en interessant zijn om in een boek verzameld te hebben; overzichtelijk!

Het 'Groot Innovatie Modellenboek' van Frank Kwakman en Ruud Smeulders beschrijft 40 innovatiemodellen, tools en technieken, die voor veel professionals die in hun dagelijkse werk met innovatie bezig zijn, herkenbaar, verhelderend en overzichtelijk zijn beschreven. Het boek oogt als een studieboek met 6 'tabbladen' waardoor het makkelijk zoeken is. De schrijfstijl is helder en wordt ondersteund met veel voorbeelden uit de praktijk.

De auteurs hebben 40 modellen, die vandaag de dag branche- en organisatieonafhankelijk toepasbaar zijn, kort en bondig beschreven. De aanleiding voor het boek is het veranderende werkklimaat, 'de interactie-economie', waarin organisaties opschuiven in de keten, dienstverlening voorop staat, samenwerking binnen en tussen organisaties en klanten steeds belangrijker wordt. En naast innovatie op technologisch vlak, is het in die interactie-economie ook heel belangrijk om organisatievormen, businessmodellen, leiderschap en het delen van kennis te innoveren.

De belangrijkste vragen waarop dit boek antwoord geeft zijn die over de relaties tussen de verschillende innovatiegerelateerde modellen en technieken. Zoals aangegeven is het boek opgebouwd uit 6 tabbladen, waarin chronologisch modellen worden uitgelicht; van strategie, klantkansen, keuzes maken en investeringen, samenwerking/ partnership naar projecten en cultuur.

Ik vind het prettig dat het boek in thema's is opgedeeld. Hierdoor kun je de modellen die op dat moment voor je werk interessant zijn, er snel en eenvoudig bijpakken. Elk model wordt toegelicht aan de hand van een casestudy en ondersteunende figuren. De figuren zijn bijvoorbeeld goed toe te passen in je dagelijkse werk, wanneer je bezig bent met verschillende fases van innovatie. De casestudy's zorgen ervoor dat je je innovatiecase kan toetsen aan een herkenbaar voorbeeld uit dezelfde of een andere branche. Zo staan er voorbeelden in van hotels, retailers, telecomproviders, airlines, verzekeraars, ICT en de zorg.
Tevens wordt bij elk model een kanttekening geplaatst, zodat je als lezer gedwongen wordt ook kritisch naar het model te kijken. Dit helpt zeker bij het zorgvuldig afwegen van keuzes in het innovatieproces!

Persoonlijk vond ik het Innovation Climate Scan (ICS) model opvallend, omdat het een diagnose-instrument is om interventies op het innovatieklimaat in een organisatie te doen; waarom is een innovatie niet succesvol verlopen? Stapsgewijs word je door het model geleid. Uiteraard zijn de kanttekeningen ook behulpzaam om het model in perspectief te zien van je organisatie.

Ik vind het 'Groot Innovatie Modellenboek' een aanrader als je bijvoorbeeld de focus binnen je project kwijt bent, niet weet waar te starten of eens met een frisse blik naar je organisatie wilt kijken, om zo vol energie te innoveren. Neem wel de tijd om gericht een keuze te maken waar je staat met de innovatie binnen je organisatie, want het boek is niet bedoeld om van voor tot achter in een keer uit te lezen en alle modellen in een keer toe te passen.

Het boek is ook zeker goed te lezen voor mensen die niet dagelijks met innovatieprojecten bezig zijn, maar hier zijlings in het werk wel mee te maken hebben. Inspirerend en verfrissend!


1 maart 2013 | Arie Buvens

De literatuur over diensteninnovatie is zeer bescheiden in vergelijking met die van productinnovatie. Dat moet met het 'Groot Innovatie Modellenboek' van Frank Kwakman en Ruud Smeulders meer in evenwicht worden gebracht. Vooral omdat, volgens de schrijvers, onze economie zich steeds meer ontwikkelt tot een interactie-economie, waarin netwerken van bedrijven producten en diensten aan elkaar leveren, van elkaar afnemen en klanten bedienen. Het 'Groot Innovatie Modellenboek' is geschreven voor ondernemende professionals binnen bedrijfsleven, overheid en sectoren als zorg en onderwijs. Met als doel behulpzaam te zijn en te inspireren.

Frank Kwakman en Ruud Smeulders voeren de redactie van dit 'Groot Innovatie Modellenboek'. Frank Kwakman is ondernemer en expert op het gebied van professionele dienstverlening en hoogleraar aan de Nyenrode University. Ruud Smeulders is innovatiemanager en ondernemer. Uit eigen ervaring weten zij dus dat er tegenwoordig andere en meerdere eisen worden gesteld aan de ondernemende professional. Naast het goed zijn in je vak gaat het om het hebben van a) bovenvakinhoudelijke competenties, zoals adviesvaardigheden, projectmanagement en persoonlijke presentatie b) klant- en branchegerichtheid, gesprekspartner zijn voor klanten bij essentiële business issues c) commerciële affiniteit, het waarde kunnen creëren voor klanten, d) personal branding, het maken van keuzes in je professionele loopbaan om beter zichtbaar te zijn en e) rol- en stijlflexibiliteit, het kunnen werken in steeds wisselende combinaties van teams, coalities en belangen.

Die nieuwe eisen aan de ondernemende professional zijn nodig, omdat volgens Kwakman en Smeulders uit diverse studies blijkt dat het dienstverlenende bedrijven zijn die in 2020 een leidende rol in verschillende toonaangevende internationale waard netwerken gaan spelen. Een excellente diensteninfrastructuur moet het voor buitenlandse bedrijven aantrekkelijk maken zich in Nederland te vestigen. 'Of je je nu ondernemer, business developer, innovatiemanager, adviseur of business-manager noemt, je hebt een verantwoordelijkheid voor het vernieuwen van je organisatie, producten of diensten. Je realiseert je dat innovatie mensenwerk is, om samenwerking vraagt en om een goed doordacht proces'. Om dat proces beter te faciliteren, hebben de asuteurs een 40-tal innovatiemodellen in dit boek bijeengebracht. Daaruit is het aan de lezer om te kiezen wat het beste past in zijn/haar specifieke situatie en organisatie. Ieder model wordt aan de hand van een praktische casestudy nader toegelicht. Daarbij valt het op, maar dat schrijven de samenstellers ook al in het voorwoord, dat je naast ' echte' modellen ( een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid) ook een scala aan 'tools & techniques ' tegenkomt. Verder valt op dat de meeste auteurs behoorlijk relativerend zijn over hun eigen 'model'. Terecht, want sommige zijn rechtstreekse vertalingen van bestaande internationale strategie-bestsellers. Het is niet allemaal 'rocket science' en niet alle modellen leiden tot een gegarandeerd succes. Maar ze inspireren zeker. En de kanttekeningen die door de beide auteurs bij ieder model worden gemaakt, zijn zeer realistisch. Samengevat volgt het boek het innovatieproces: van ideeënontwikkeling, via innovatieprojecten naar business resultaten om ten slotte uit te komen bij duurzaam innoveren.

- Strategie & innovatie: modellen waarmee jet het innovatieproces in een bedrijf richt en organiseert
- Kansen en klanten: modellen die helpen om een visie en ideeën te genereren in samenspraak met klanten.
- Keuzes & investeringen: modellen die je ondersteunen bij het uitwerken van ideeën en het nemen van besluiten om te investeren.
- Samenwerking & partners: modellen die inzichtelijk maken wanneer innovatie om samenwerking vraagt en hoe je partnership ontwikkelt.
- Projecten & resultaten: modellen die je vertellen hoe je een innovatietraject inricht, leidt en nieuwe producten en diensten met succes in de markt zet.
- Cultuur & organisatie: modellen op basis waarvan je het innovatievermogen van een organisatie in kaart brengt, versterkt en duurzaam belegt.

Om een indruk te geven van de modellen en de toepassingen, geef ik een paar voorbeelden. Het Diensten-Innovatiemodel Syntens wordt toegepast bij een transportbedrijf. Van louter transportbedrijf richt dit bedrijf zich nu ook op de kortdurende opslag van pallets voor zijn klanten. Het groeimodel van Ansoff wordt beschreven in een toepassing bij de Amsterdamse RAI, waarbij de RAI zich meer en meer richt op 'connecting virtual and face2face meetings'. De Innovatie Scorecard wordt beschreven in de situatie rond de acceptatie van domotica, woonhuisautomatisering en vooral met oog voor de vraag waarom de doorbraak maar niet plaatsvindt. Het Business Model Canvas wordt toegelicht aan de hand van het businessmodel van Skype. ZWITSAL ging met het model Superpromotor op zoek naar productinnovatie en Heineken innoveerde met behulp van De Innovatiesleutel en leerde hoe leiding te geven aan innovatieteams.

Inspirerende verhalen, goed dat ze door Kwakman en Smeulders allemaal bijeen zijn gebracht. Leesbaar en overzichtelijk. Een beetje als doe-het-zelfboek, zoals ook de boekomslag suggereert.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden