Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
20 maart 2012 | Mari Opmeer

Het was een wonderlijke gewaarwording om het boek 'De Nieuwe Regels van Social Media' te lezen, als schrijvend redacteur van een journalistiek medium. Want ik leerde vooral veel over hoe het voorheen ging. Ik had geen idee dat PR en marketing als dusdanig gescheiden werelden kunnen functioneren. Wat dat betreft is de Engelse titel eigenlijk beter: 'The new rules of marketing and PR'. Want hadden social media wel óude regels dan?

Eigenlijk denk ik niet dat marketeers en PR-mensen van nu zich volledig onbewust zijn van de dingen die David Meerman Schott in zijn boek beschrijft, ook al doet Scott het voorkomen alsof dat wel zo is. Ik kan me voorstellen dat die toon sommigen wat tegen de haren in strijkt. Los daarvan is het leerzaam het allemaal eens op een rijtje te hebben.
In feite beargumenteert Scott dat je, waar het marketing en PR aangaat, moet leren denken als een journalist of mediamaker: de 'lezer' centraal stellen. Je wilt dat mensen actief naar je zoeken en blij zijn dat ze je vinden, in plaats van dat jij ze moet overtuigen terwijl ze een beetje tegenspartelen.

Eigenlijk is het heel simpel allemaal, volgens Scott. Een paar tips: hou op met zenden (dus je product pluggen). Begin met uitvinden waar mensen die jouw klant kunnen worden naar op zoek zijn (da's niet noodzakelijk je product). Bied ze iets waar ze wat aan hebben (opnieuw, niet noodzakelijk jouw product) en vraag er niets voor terug (jawel, dus niet alsnog stiekem proberen je product te pluggen).
Een verademing om te lezen, want als mediamaker zijn het inderdaad precies deze dingen die me storen in persberichten, op websites, in nieuwsbrieven. Doe mij een voorlichter met een persoonlijke mening, een marketingpersoon die wil praten over zijn branche, een website met informatie in plaats van advertenties, mensen op Twitter die echt mensen zijn. Ik weet het tegenargument: het heeft risico's, maar, zo ben ik het met Scott eens, het heeft zulke grote voordelen dat het toch te verkiezen is.
Waarom? Je wordt er benaderbaar van, betrouwbaar, menselijk. Je wordt een plek om informatie te halen en brengen over dingen die met jou te maken hebben. Je zichtbaarheid neemt toe en je imago krijgt een boost. En dat is goed voor de zaak: je verkoopt meer producten. (Hehe, eindelijk.)

Hóe je dat doet, daar komen sociale media mooi van pas. De huidige democratisering van distributiekanalen voor informatie maakt van iedereen, inclusief bedrijven, een uitgever. Dan is het handig als je wat weet over bloggen, YouTube, Twitter en Facebook. Maar de middelen wijzen zich vanzelf, het is eerder een manier van denken die je je eigen moet maken. Het boek van Scott gaat eigenlijk over mediamaken voor niet-mediamakers. Staat er echt iets nieuws in? Nee, niet echt. Voor mij zeker niet, want mediamaken deed ik natuurlijk allang. Wie, zoals ik, op zoek is naar een praktisch format om een goeie socialmedia-strategie te maken voor een papieren medium, hoeft niet meer door dit boek overtuigd te worden. Maar wie deze dingen níet weet, heeft wel een probleem.

Verlost van de oude media
6 juni 2011 | Hans van der Klis

Vier jaar na verschijning van de eerste editie van The New Rules of Marketing and PR en 250.000 exemplaren in 24 talen later, is nu ook een Nederlandse editie van de bestseller van de Amerikaanse marketingexpert David Meerman Scott verschenen, De nieuwe regels van social media.

Eerst even over die titel. Sociale media zijn hip, dus is het logisch dat de uitgeverij ervoor heeft gekozen hun rol in het boek te benadrukken. Bovendien gaat het boek daar ook over: onder invloed van de sociale media zijn de regels van de marketing en de public relations veranderd.

En strikt gesproken is de titel niet fout: je kunt net zo goed zeggen dat het de regels van de sociale media zijn die de regels vóór marketing en pr hebben veranderd. Dat is ook de these van Meerman Scott: internet, het world wide web, de sociale media hebben zo’n ingrijpende invloed op ons leven dat het onmogelijk is op de oude voet door te gaan met marketing en pr. De tijd dat grote autofabrikanten hun klanten moesten trekken met geldverslindende generieke reclamecampagnes is voorbij. Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig toegang tot internet, met als gevolg dat het leeuwendeel van de consumenten zich voor elke (grote) aankoop oriënteert op het world wide web. Geen betere plek dus om contact te zoeken met je klanten dan op internet, betoogt Meerman Scott. Sterker nog: hij ziet het als een ongekende vrijheid dat bedrijven nu eindelijk zijn verlost van de knellende banden met de oude media.

De sociale media hebben enkele belangrijke voordelen boven generieke campagnes: hoewel arbeidsintensief zijn ze relatief goedkoop en ze bieden één-op-één contact met de klant. Daar staat tegenover dat het gebruik van sociale media door bedrijven wel nieuwe vaardigheden vereist. Ze moeten nadenken over wie ze willen benaderen, ze moeten content publiceren die interessant genoeg is voor deze groep en ze moeten de ‘do’s & don’t’s’ van de sociale media leren kennen. Het is bijna overbodig om hier op te schrijven dat Meerman Scott hier nu juist de helpende hand biedt.

In zijn boek ontpopt Meerman Scott zich als een bijzonder enthousiaste gids die bij elke vraag welk een leuk voorbeeld heeft. Zijn bibliotheek met case studies moet haast wel uitpuilen, zoveel verhalen weet hij op te dissen. Hij behandelt de verschillende platformen, zoals weblogs, netwerken, forums en relatief nieuwe sociale media als Twitter, hij behandelt de verschillende technieken – tekst, audio, video – en hij behandelt de mentaliteit en vaardigheden die je nodig hebt om dat op een boeiende manier te doen.

Meerman Scott wil nog wel eens doordraven, waardoor de structuur van zijn verhaal ondergesneeuwd raakt. Het boek draagt de sporen van de blogs waarop het omgetwijfeld gebaseerd is, zodat hij geneigd is steeds weer dezelfde argumenten te herhalen. Een ander probleem is dat ook in deze tweede editie sommige stukken wat verouderd zijn. Hoewel op sterven na dood, komt Second Life nog steeds in het boek voor; een erfenis uit de eerste editie. En Facebook, dat al bijna 700 miljoen gebruikers kent, komt er wat bekaaid vanaf.

Maar wie daar doorheen kan lezen en er geen probleem mee heeft zelf de algemene principes te abstraheren, heeft een leuk boek aan De nieuwe regels van social media. Als een echte Amerikaan weet Meerman Scott zijn enthousiasme goed over te dragen. Hij is bovendien extreem actiegericht, wat twijfelaars over de streep kan trekken.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden