11 juli 2013 | Iris van Maurik

'De wereld draait door', 'Nederland van boven' en 'Wie is de Mol?'. Allemaal televisieprogramma's die ik meerdere keren heb bekeken. En met mij natuurlijk meer mensen.
Wanneer ik deze programma's bekijk zit is 's avonds op de bank en denk ik meestal niet aan mijn werk of andere organisaties. Toch interessant dat de auteurs deze link blijkbaar wel leggen in het boek 'De organisatie draait door'.

Samen met een aantal andere auteurs schreef Simon van der Veer al eerder een aantal boeken waar metaforen, beelden en verhalen zorgden voor een bril om naar een organisatie(verandering) te kijken. 'Animal Firm' en 'We presteerden nog lang en gelukkig' zijn hier voorbeelden van. Televisieprogramma's staan deze keer centraal om naar organisaties te kijken. Over het boek 'We presteerden nog lang en gelukkig' schreef mijn collega Nikki Willems al eerder een recensie en veel van wat zij schrijft is herkenbaar voor dit boek.

In de negen hoofdstukken staat iedere keer een ander (succesvol) televisieprogramma centraal. De opbouw van ieder hoofdstuk is identiek: het format en succes van het televisieprogramma wordt beschreven, er wordt ingegaan op wat hieruit op organisaties kan worden toegepast en er volgen een aantal concrete tips. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een praktijkvoorbeeld. Dit maakt het boek erg overzichtelijk.

Persoonlijk vond ik het boek prettig om te lezen. De snelle schrijfstijl maakt dat je er ook snel doorheen leest. Bovendien is het boek mooi vormgegeven. Grappige plaatjes en cartoons zorgen voor een goede afwisseling met de tekst. Daarnaast vond ik het leuk om van een aantal programma's, waar ik toch regelmatig naar kijk, te lezen hoe het is opgebouwd en wat de gedachte van de televisiemakers is bij het maken van het programma.

Ieder programma wordt in het boek van Van der Veer gekoppeld aan één thema dat speelt binnen organisaties. Zo kan het programma 'De wereld draait door' aanknopingspunten geven om vergaderingen verrassender vorm te geven. En 'The voice of Holland' wordt gekoppeld aan het HRM-vraagstuk van hoe juiste talenten te selecteren voor de organisatie.

Dat in ieder hoofdstuk wordt stilgestaan bij één onderwerp zorgt er ook voor dat het boek gemakkelijk en prettig is om te lezen. Daar staat wel tegenover dat het soms wat oppervlakkig blijft. De thema's worden niet echt uitgediept en de tips om in de praktijk toe te passen hebben iets vluchtigs. Zo wordt in het hoofdstuk over het programma '24 uur met...' bijvoorbeeld de tip gegeven om eens 24 uur met collega's op te trekken zonder agenda.

Over het algemeen is 'De organisatie draait door' een prettig boek om te lezen. Dit komt vooral omdat het gemakkelijk leest en de vergelijking met televisieprogramma's is leuk en ook verrassend. Wellicht komt het nog eens van pas! Ergens bekruipt me het gevoel dat Van der Veer een 'trucje' herhaald, maar toch ben ik benieuwd geworden naar zijn volgende boek!

15 mei 2013 | Mireille Schrijnemaekers

Dat je altijd kunt leren van succesverhalen uit andere branches, bewijst het boek 'De organisatie draait door'. Het idee voor het boek is ontstaan aan de bar bij De Wereld Draait Door. Hoe krijgt de redactie dat dagelijks voor elkaar? En kun je de succesfactoren vertalen naar het bedrijfsleven en toepassen tijdens organisatieveranderingen? De auteurs besloten die vraag te beantwoorden aan de hand van negen succesvolle televisieprogramma's.

'De organisatie draait door' van Simon van der Veer, Tamira Nicolai-van Vught en Wouter Hendrikx beschrijft negen succesvolle televisieprogramma's en analyseert de succesfactoren. De schrijvers stelden zich de vraag wat succesvolle televisieprogramma's speciaal maakt en of die succesfactoren niet ook bij organisatieveranderingen in het bedrijfsleven nuttig (kunnen) zijn.

De televisieprogramma's die geanalyseerd worden zijn zeer divers, waaronder praatprogramma's zoals De wereld draait door en 24 uur met, het datingprogramma Boer zoekt vrouw, spelprogramma Wie is de Mol, talentenshow The Voice of Holland en improvisatieprogramma De Vloer op. Een diverse keuze dus en die diversiteit zorgt ervoor dat het boek interessant is om te lezen.

De analyse van elk programma gebeurt volgens een vast format. De auteurs vertellen zeer beknopt wat de inhoud van het programma is om vervolgens het format te analyseren en de succesfactoren te benoemen. Ze laten aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe het televisieprogramma concreet inzetbaar is en geven tips om mee aan de slag te gaan in een team of organisatie. Elke analyse wordt afgesloten met een praktijkvoorbeeld.

Het boek heeft een aantal pluspunten:
- Het is zeer toegankelijk geschreven en is origineel in zijn soort;
- De analyse van elk programma lukt in maximaal 10 bladzijden, waardoor je in weinig tijd aan het denken wordt gezet;
- Elk programma wordt in essentie beschreven zodat je ook een voorstelling ervan hebt als je het nog nooit gezien hebt;
- De praktijkvoorbeelden per hoofdstuk maken al deels de vertaalslag van de televisieprogramma's naar organisaties; en
- Het boek eindigt met het hoofdstuk Aan de slag waarin negen zeer concrete tips gegeven worden om morgen mee aan de slag te gaan.

Dit boek onderschrijft mijn motto dat je altijd kunt leren van iedereen en alles. Toch heb ik een aantal kritische kanttekeningen. De auteurs hebben mijns inziens voor een makkelijke weg gekozen door televisieprogramma's te selecteren op basis van kijkcijfers en deze vervolgens afzonderlijk van elkaar te analyseren. Succesfactoren van de verschillende programma's worden niet met elkaar in verband gebracht of gekoppeld aan waardeproposities of de cultuur van organisaties. Het boek mist hierdoor diepgang en is een allemansvriend geworden. Met hetzelfde format hadden ze ook twintig programma's kunnen analyseren of slechts drie en de lezer zelf het format laten toepassen op andere programma's.

Mijn advies is om elk hoofdstuk minimaal 24 uur te laten bezinken en eventueel samen met anderen de vertaalslag te maken naar de organisatie en het dagelijkse werk. Daarnaast raad ik iedere lezer aan om na te denken over de uitdagingen waar hun organisatie voor staat en op zoek te gaan naar situaties waar deze uitdaging omgezet is in succes. Met het in het boek gegeven format kunt u vervolgens achterhalen wat de drijvende succesfactoren zijn en hoe deze toegepast kunnen worden. Dus bewust vertragen met lezen om te kunnen versnellen en ook zelf blijven nadenken vanuit het perspectief van de eigen organisatie over wat succesvol is en waarom.

Simon van der Veer, Tamira Nicolai-van Vught, Wouter Hendrikx
De organisatie draait door