15 januari 2014 | Michael Boon

Van glimlachen aan de telefoon en de juiste geur in het toilet tot aan het stellen van complimenteuze vragen. In het boek 'Verleid de klant' door Rob Snoeijen en Daniëlle de Jonge worden praktische tips gegeven hoe je het koopgedrag van (potentiële) klanten op positieve wijze kunt beïnvloeden. Verwacht geen schokkend nieuw perspectief, maar wel een vlot geschreven boek met handige tips & tricks over verleiden in de zakelijke wereld.

Dat het koopgedrag van klanten voor ruim 85% onbewust plaatsvindt, is een algemeen bekend feit. Maar hoe maak je hier optimaal gebruik van? Rob Snoeijen en Daniëlle de Jonge nemen de lezer in 'Verleid de klant' stap voor stap mee in de wereld van het verleiden. Mede dankzij de vlotte schrijfstijl, specialistische onderbouwing en veelal treffende voorbeelden een aanrader voor iedereen die klantcontact heeft.

Verleidelijke indruk
'Jouw eerste indruk kleurt alle volgende indrukken die je maakt bij dezelfde persoon.' Het eerste gedeelte van 'Verleid de klant' is gewijd aan het neerzetten van een onvergetelijke indruk en hoe kleur kan worden gebruikt om een positief beeld te creëren. Tips voor een overtuigende lichaamstaal, de juiste kleding bij dresscodes en bijvoorbeeld de inrichting van je ontvangstruimte. Stuk voor stuk zaken die vaak al bekend zijn maar waar nog niet altijd evenveel mee gebeurt. Vaak minder bekend is het effect dat kleur kan hebben op merkherkenning en bestedingsgedrag. Erg interessant vond ik dan ook de uiteenzetting van kleuren met bijbehorende associaties. Zeker iets voor elke marketeer om mee aan de slag te gaan!

Zintuiglijke verleiding
'Klanten krijgen het gevoel dat ze serieus worden genomen als ze merken dat je aandacht aan hen besteedt om de juiste sfeer te creëren.' De auteurs beschrijven hoe je met de ogen, oren, neus, huid en tong kunt worden verleid. Hierbij kan er worden gedacht aan de meest uiteenlopende zaken, zoals comfortabele stoelen in de ontvangstruimte, een passende geur in de showroom en de soort muziek die onder de website speelt. Een ander goed voorbeeld is het laten 'proeven' van een product of dienst door de klant. Uitgangspunt voor het zintuiglijk prikkelen van de klant is het wegnemen van koopbezwaren. Ook wordt er uitvoerig aandacht geschonken aan de do's en don'ts van verleidelijke taal. Dat sommige (negatieve) woorden moeten worden vermeden en andere (positieve) woorden slim moeten worden ingezet, is niets nieuws. Wel interessant is hoe we deze woorden kunnen gebruiken in verleidelijke vragen. Met meerdere duidelijke voorbeelden worden er handreikingen gedaan hoe je op een positieve manier kunt sturen in een gesprek met de klant.

Blijvend verleiden
'Zijn alle producten eenmaal geleverd of is de dienstverlening afgerond, dan gaat relatiebeheer gewoon door.' Na wat interessante hoofdstukken over waar en hoe je verleidelijk off- en online zichtbaar kunt zijn voor je klanten, worden er in het voorlaatste hoofdstuk meerdere tips gegeven om klanten te blijven verleiden. Hierbij worden helaas redelijk voor de hand liggende voorbeelden aangedragen, wat ik jammer vind voor de opbouw van het boek. Gelukkig is het slot van 'Verleid de klant' weer erg goed, met de oproep ook jezelf te blijven verleiden. 'Als jij lekker in je vel zit, heb je een sprankelende uitstraling en dat heeft weer positieve effecten op de contacten met klanten.'

Hoewel er redelijk wat inkoppers in het boek 'Verleid de klant' staan, is het een fijn boek om alle belangrijke dingen over klantcontact weer eens op te frissen. Want zeg nou eerlijk, wie wil er niet onweerstaanbaar verleidelijk zaken doen?

13 januari 2014 | Robert Buisman

'Onweerstaanbaar zakendoen' is de ondertitel en tegelijk het lonkende perspectief van het boek 'Verleid de klant' van Rob Snoeijen en Daniëlle de Jonge. Vanuit nieuwsgierigheid om meer te verkopen door een betere indruk, zet deze titel aan tot lezen. De klant willen verleiden tot het aangaan en behouden van een relatie.

De term onweerstaanbaar zakendoen is op zichzelf verleidend. Je wordt nieuwsgierig naar de manier waarop je dat gaat leren. Eveneens schept het een verwachting. Voor de meer ervaren sales- of marketingprofessional zal die verwachting te hoog zijn, want het boek brengt waarschijnlijk weinig nieuws. Desondanks hebben de auteurs een waardevol boek geschreven.

Dat Rob Snoeijen en Daniëlle de Jonge zelf ervaren zijn in het salesvak, merk je aan de directe schrijfstijl en de selectie van onderwerpen. Negen verschillende experts op het gebied van interpersoonlijke communicatie hebben bijdragen geleverd, waaronder Roos Vonk en Charles Ruffolo.

Interpersoonlijke communicatie
'Verleid de klant' neemt de lezer mee in de wereld van interpersoonlijke communicatie, waarbij veel aandacht is voor het bewust beïnvloeden van het onbewuste. De inhoud gaat daarom niet over gebruikelijke onderwerpen als verkoopstrategie, waardeproposities of uitgebreide gesprekstechniek; de klant positief kunnen beïnvloeden in een mens tot mens-situatie is het beoogde leereffect van het boek.

Snoeijen en De Jonge gaan hierbij uit van de wetenschap dat 85% van het koopgedrag onbewust plaatsvindt. Ze geven een inkijk in de wereld van uitstraling, kleurgebruik, zintuiglijke marketing, taal en professioneel netwerken. Als mooie aanvulling wordt ingegaan op verleiden in de online wereld. Hierbij gaat het om het professionele gebruik van online (marketing)instrumenten; het vergroten van je bekend- en vindbaarheid als expert op jouw vakgebied, waarbij kennisdelen centraal staat. Zeer concrete tips en tricks worden gegeven en daar kun je direct mee aan de slag. Voorbeelden zijn een 20-punten checklist, het effectief gebruik van LinkedIn, Twitter, Facebook en het aangeven van sites waar Google verliefd op is.

Direct
Het taalgebruik is direct en actief; het maakt het boek goed en snel leesbaar. De illustraties (consistent doorgevoerd in de kleuren rood, wit en zwart) zijn aantrekkelijk en geven her en der een geestige noot. Doordat de gekozen onderwerpen elkaar aanvullen, ontstaat de neiging om bladzijden te blijven lezen en omslaan. Als lezer wil je als het ware steeds verder meegenomen worden in de verleidingskunst.

Kersen
De kleur rood en de illustratie van de kersen trekken de aandacht, waarmee de auteurs blijk geven van 'practise what you preach'. Iets wat ik niet eerder gezien heb, is dat je het boek bij de uitgever (Van Duuren Management) kunt laten registreren. De what's-in-it-for-me is wat mager (je ontvangt nieuws van de uitgever en maakt kans op een gratis boekenpakket, etcetera). Het is vooral een manier om klanteninformatie te verzamelen (wat natuurlijk een prima intentie is).

Verrijking
Ik heb dit boek zoveel mogelijk met een objectieve blik gelezen. Vanuit het Platform voor Klantgericht Ondernemen en mijn eigen sales- en marketingpraktijk waardeer ik vooral de keuze van de onderwerpen, inclusief de bijdragen van de verschillende experts. Voor marketeers, salesprofessionals (en zelfs CRM-managers) met een overwegend functioneel-rationeel talent is dit boek een verrijking. Het gaat meer in op de emotionele kant van de directe klantrelatie, een aspect dat binnen het vakgebied (Klantgericht Ondernemen) naar mijn inzicht (nog) teveel onderbelicht is.

Professionals die het relatiedenken en het netwerken tot een tweede natuur hebben gemaakt, zullen dit boek weliswaar leuk vinden, maar weinig toegevoegde waarde ervaren. Ze zullen de inhoud vooral herkennen en bij hun junior-collega's willen neerleggen als must-read.

Een boek dat niet zozeer uitblinkt in vernieuwing, maar vooral bewustwording en praktische handvatten geeft om - op menselijk niveau - een relatie met een klant succesvol aan te gaan en uit te bouwen. En maar weer eens aantoont hoe mooi het salesvak is.

10 juni 2013 | Corien Plaisier

De recessie en de veranderende wereld zorgt ervoor dat bedrijven zich meer gaan verdiepen in wat de klant wil. Simpel een boodschap de wereld insturen, 'koop bij mij, want ik ben de beste of de goedkoopste' werkt niet meer. Door de komst van het internet is de wereld kleiner en transparanter geworden en zijn dit soort boodschappen heel makkelijk te controleren. Het lezen van 'Verleid de klant' is een mooie voorbereiding als u wilt weten hoe uw bedrijf de klant optimaal kan bedienen.

Dit vlotgeschreven boek leert u in een middag of avond hoe u onweerstaanbaar zaken kunt doen. Het neerzetten van uzelf als expert op uw vakgebied, werken aan uw eigen zichtbaarheid in uw netwerk en de kleren die u draagt, komen aan bod. Goede raad van top tot teen, de inhoud van uw verkoopmap en tips waar een goede foto van uzelf aan moet voldoen. Grondig en uitgebreid passeren deze onderwerpen de revue.

Bent u binnenkort van plan de huisstijl van uw bedrijf te gaan veranderen? Dan is het hoofdstuk over de betekenis van kleuren echt iets voor u. In zintuiglijke marketing leest u hoe u klanten verleidt door wat ze ruiken, voelen, proeven en horen. En een haast onuitputtelijke lijst met verleidelijke woorden illustreert hoe u met taalgebruik uw klanten kunt beïnvloeden. En verder is natuurlijk online goed aanwezig zijn en klanten verleiden en aanspreken iets waar geen enkel bedrijf meer zonder kan.

Tenslotte is er aandacht voor het blijvend verleiden van je klanten, want een bestaande klant verleiden tot een herhalingsaankoop of nieuwe opdracht is altijd makkelijker dan een nieuwe klant werven. Na alle inspanningen om uw klanten te 'pamperen' is het verleiden van uzelf met wat ontspanning, ontwikkeling of tijdelijke verandering van werkomgeving raadzaam en ook dat wordt besproken.

Na ieder hoofdstuk is er een kort interview te lezen met een expert op dat betreffende gebied. Roos Vonk, hoogleraar sociale psychologie, vertelt wat over de eerste indruk en Chantal Riedeman, 'shopoloog', zegt dat u blije klanten krijgt als ze centraal stelt. Professioneel netwerker Charles Ruffolo legt nog eens uit hoe je het beste kunt netwerken. Deze interviews zorgen voor een mooie verdieping van het specifieke onderwerp van dat hoofdstuk.

Op de cover van het boek staat een afbeelding van twee kersen. Zie het lezen van dit boek als het eten van een bakje kersen. Begin bij het eerste hoofdstuk en eet lekker door tot je aan het eind het bakje leeg hebt en het boek uit is. Heerlijk gevoed met goede ideeën, tips en trucs waardoor u en uw bedrijf de wereld weer aankunnen. Een verleidelijk vormgegeven boek, met grappige illustraties en volledige, praktische informatie die u direct kunt toepassen.

7 juni 2013 | Aad van Endhoven

Als Managing Partner en Consultant W&S heb ik veelvuldig contact met zowel mijn vaste klanten/opdrachtgevers als met prospects. Dit contact vindt op alle denkbare manieren plaats (zowel telefonisch als fysiek) en ik probeer natuurlijk altijd een positieve en professionele indruk achter te laten.

Bovenstaande geldt natuurlijk voor iedereen die zich richt op de commercie en het uitbreiden van de omzet en/of het klantenbestand. Wij proberen allemaal om klanten te winnen en om deze vervolgens ook te behouden. 'Verleid de Klant, onweerstaanbaar zakendoen' geeft een aantal zeer bruikbare tools om deze doelstelling te bereiken en om je simpel te onderscheiden van je concurrenten.

De gegeven tips zijn herkenbaar en vaak ook al wel bekend. Hoewel dit zo is, zul je op bijvoorbeeld een netwerkbijeenkomst veel collega's zien die zich niet houden aan de in dit boek gegeven tips.

Het woord 'verleiden' heeft voor veel mensen wellicht een betekenis die niet direct in verband wordt gebracht met commercie. Toch maakt het boek duidelijk dat veel draait om het verleiden van je klanten en prospects. Bovendien komen de auteurs met herkenbare en bruikbare voorbeelden.

Het boek is bijzonder goed leesbaar en bevat tips op het gebied van voorbereiding van een verkoopgesprek, non-verbale communicatie, kleding, hulpmiddelen, internetsites, nieuwsbrieven en verkoopgesprekken. Iedereen die commercieel actief is, kan er zijn of haar voordeel mee doen. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen meerdere tips krijgt waardoor de resultaten van alle commerciële activiteiten zullen verbeteren.

Wat ik zelf ook erg fijn vind, is dat het zo makkelijk wegleest. Geen saai managementboek met allerlei theoretische modellen, maar praktische tips die hout snijden, geschreven in een stijl die leest als een trein.
Mijn conclusie is simpel: Dit boek mag niet ontbreken in de boekenkast van iedereen die commercieel actief is. Een advies aan alle Sales Managers: Lees dit boek en geef het cadeau aan alle account managers en medewerkers verkoop binnendienst. Het zal zeker effect hebben op de behaalde resultaten.