20 november 2013 | Ron Pustjens

Twee 'bankiers zonder bank' adviseren ondernemers hoe om te gaan met de bank in 'De bank de baas - Bepaal zelf hoe je krediet eruitziet' Banken zijn al enkele jaren erg terughoudend in het verstrekken van financieringen aan ondernemers. Ze laten zich maar lastig overtuigen.

In 'De bank de baas - Bepaal zelf hoe je krediet eruitziet' presenteren Huygens en Niesten een werkwijze om dit aan te pakken. De titel is wel pretentieus. Banken nemen uiteindelijk zelf hun eigen besluit, maar met een goede voorbereiding is dit zeker bei¨nvloedbaar. In de periode voor de crisis volstond een enthousiast verhaal met redelijke jaarcijfers over de afgelopen drie boekjaren vaak om de bank over de streep te trekken. Tegenwoordig ligt de lat veel hoger. Cijfers blijven voor de bank erg belangrijk, want die bieden houvast. Daarnaast verlangt de bank tegenwoordig een realistisch, toekomstgericht en volledig verhaal achter de cijfers, terecht overigens. Dit boek is zeer geschikt voor ondernemers en hun adviseurs en kan dienen als leidraad om uitstekend voorbereid bij de bank aan tafel te komen.

Er wordt aandacht besteed aan alle belangrijke aspecten. De historische cijfers, de financie¨le prognoses en een onderbouwing passeren de revue. Daarnaast biedt het boek een goed format om een degelijke externe analyse op te stellen en een goede bedrijfsanalyse te presenteren. Bij dit laatste komen alle belangrijke beleidsterreinen aan bod (strategie, marketing, ondernemer, organisatie en personeel). Ik deel de mening van de schrijvers dat een goede onderbouwing van de aanvraag de kans op honorering aanmerkelijk vergroot. Bovendien biedt deze aanpak voor de ondernemer een extra toets betreffende de haalbaarheid van de investering.

Tegenwoordig is het overtuigen van de bank een vak apart geworden. De schrijvers zijn van mening dat ondersteuning in dit proces door oud-bankiers, die het klappen van de zweep kennen, in veel gevallen op z'n plaats is. 'Boeven vang je immers ook het best met boeven.'

15 november 2013 | Hanneke Tinor-Centi

Auteurs Fons Huijgens en Bart Niesten zijn twee mannen die hun sporen in het bankwezen meer dan verdiend hebben. Sinds een aantal jaren zijn zij bankiers zonder bank. Vanuit hun eigen adviespraktijk helpen zij mkb-bedrijven bij het verkrijgen van bankkrediet. Met 'De bank de baas' bieden zij ondernemers (in spé) een uiterst heldere kijk op het bankwezen waar zij zoveel jaar werkzaam in zijn geweest. Zij schromen niet een kritische noot te kraken en maakten er een heldere en transparante handleiding van.

Wanneer je de goed onderbouwde en duidelijk tips van Fons Huijgens en Bart Niesten opvolgt, maak je als ondernemer grote(re) kans op het verkrijgen van het felbegeerde krediet bij de bank. Huijgens en Niesten introduceren via hun boek een beproefde methode om snel en effectief de vereiste financiering te realiseren. De bank de baas!

Zij beginnen hun boek met het ontrafelen van de enorme kluwen aan mogelijkheden die de bank biedt en brengen dit terug naar twee kernaspecten: de vaste lening en het krediet. Alle andere producten die een bank in dit kader aanbiedt zijn afgeleiden van deze twee. Plotsklaps zie je als lezer door de bancaire bomen het bos weer.

Vervolgens verklaren zij de (soms té) verregaande zekerheden die de bank verlangt bij het verstrekken van een lening c.q. krediet. Ondanks de kritische noot hierbij van de auteurs, breng je als lezer voorzichtig ook wat meer begrip voor de bank op. Daarnaast wordt belicht wat er binnen het bankenlandschap allemaal is veranderd door de crisis en dat is nogal wat! Het oude spel is over, een nieuw spel wordt gespeeld. Een spel waarin professionalisme en onderscheidend vermogen de boventoon voeren. Kredietverlening vindt niet meer plaats op basis van een gedegen analyse naast het goede verhaal. Bij banken zijn intern de richtlijnen aangescherpt, mede onder druk van aangepaste wet- en regelgeving. Het is een meer inhoudelijk vak geworden. Je hebt volgens de auteurs een voorsprong als je daar, als kredietvragende ondernemer, op inspeelt. Presenteer je professioneel aan de relevante stakeholders.

Enkele van de adviezen uit het boek luiden:
- Zet je plannen helder én goed verzorgd op papier. Het helder formuleren van je plannen is met name heel belangrijk omdat je aanvraag langs het bureau van vele bankemployees gaat alvorens er een beslissing wordt genomen over jouw aanvraag.
- De verzorgde indruk die jouw aanvraag achterlaat kán doorslaggevend zijn, dus neem geen risico en besteed ook aan de uiterlijke verzorging veel aandacht.
- Maak duidelijk in welke zin jouw onderneming zich onderscheidt van je belangrijkste concurrenten.
- Informeer naar de besluitvormingsstructuur van de bank in kwestie zodat je op de hoogte bent van het pad dat jouw aanvraag binnen de bank zal afleggen.

Ondanks het feit dat ik (nog) geen startende ondernemer ben, heb ik heel veel aan dit boek gehad. Het heeft mij inzicht geboden in die duistere, bancaire wereld. Ik raad dit boek dan ook graag aan voor diegenen die een lening dan wel krediet bij de bank willen aanvragen, maar ook aan eenieder die simpelweg wat meer wil weten over het reilen en zeilen binnen de kredietverstrekking van een bank.

De auteurs sluiten af met een alfabetische opsomming van KREDIET, die ik in deze recensie niet zal weggeven, lees het boek, het zal je verrassen!

Deze recensie kwam tot stand in samenwerking met www.MissionLike.com