12 mei 2015 | Corien Plaisier

Het leven begint bij veertig! Voor mijn veertigste dacht ik altijd heel positief over deze zin. Nu ik inmiddels vijftig ben, snap ik wat men ermee bedoelt. Je bent niet te jong meer, maar zeker ook niet te oud.

Er ligt veel op het bordje van veertigers en vijftigers. Deze generatie moet aan de bak voor hun kinderen, ouders en op het werk kijkt ook iedereen naar deze groep mensen. Of juist ineens niet meer, omdat ze ‘te oud’ zijn. Het boek ‘Generatie V’ van Yolanda Buchel en Sandra van der Marel legt uit hoe u de veerkracht behoudt en zo plezierig mogelijk deze levensfase doorloopt.

Het boek neemt u mee langs een stukje theorie, oefeningen om uzelf te leren kennen en echte verhalen van mensen in de genoemde leeftijdscategorie. De beschrijving van de problematiek zorgt ervoor dat u beseft dat u niet de enige bent die met problemen worstelt. Die herkenning geeft direct rust, althans dat gebeurde bij mij. Door over sommige dingen anders te gaan denken, uw rol als ouder van (bijna) volwassen kinderen bijvoorbeeld, krijgt u ruimte voor leuke dingen.

Het boek roept op om te verkennen wat u nog van het leven verwacht. Had u niet ooit een voornemen naar het buitenland te gaan, om daar een tijdje te werken. Waarom heeft u dit nog steeds niet gedaan? Het komt voor dat een boek voor één inzicht al de moeite waard is om te lezen. Voor mij is dat het model waarin wordt uitgelegd wat er gebeurt als u uit uw comfortzone stapt. Heel herkenbaar en fijn om dit te weten.

‘Generatie V’ is vooral een troost- en opstaan en doorgaanboek, het leven is niet altijd even leuk. Hoe u omgaat met de problemen die u onderweg tegenkomt, maakt dat uw leven fijn is. Dat hebben de schrijfsters, vaak ook met hun persoonlijke verhalen, heel goed neergezet.

Generatie V
12 mei 2015 | Corien Plaisier

Het leven begint bij veertig! Voor mijn veertigste dacht ik altijd heel positief over deze zin. Nu ik inmiddels vijftig ben, snap ik wat men ermee bedoelt. Je bent niet te jong meer, maar zeker ook niet te oud. Er ligt veel op het bordje van veertigers en vijftigers. Deze generatie moet aan de bak voor hun kinderen, ouders en op het werk kijkt ook iedereen naar deze groep mensen. Of juist ineens niet meer, omdat ze ‘te oud’ zijn. Het boek ‘Generatie V’ van Yolanda Buchel en Sandra van der Marel legt uit hoe u de veerkracht behoudt en zo plezierig mogelijk deze levensfase doorloopt.

3 juli 2014 | Wardy Poelstra

Veerkracht (of, in het Engels: resilience) is een term die je de laatste tijd met enige regelmaat tegenkomt in boeken en artikelen over persoonlijke ontwikkeling en loopbaanplanning.

Veerkracht staat ook centraal in ‘Generatie V. Werken aan je veerkracht, voor veertigers en vijftigers’, een boek voor mensen ‘midden tussen bloei en verval’. Veerkracht wordt gezien als een broodnodige eigenschap in een wereld waarin oude zekerheden en voorspelbare carrièrepaden tot het verleden behoren.

Coaches Yolanda Buchel en Sandra van der Maarel hebben ‘Generatie V’ geschreven voor hun generatiegenoten: mensen die nu in de veertig of vijftig zijn, en het gevoel hebben op een kruispunt in hun leven te staan. Paradoxaal genoeg verwacht de maatschappij van deze ‘V’ers’ dat ze langer door blijven werken dan hun ouders, terwijl tegelijkertijd mensen van boven de vijftig op de arbeidsmarkt maar al te vaak als onbemiddelbaar worden afgeschreven. Ze zijn fitter en zullen langer leven dan welke voorgaande generatie ook, maar in veel sectoren zit niemand op hen te wachten. Hoe gaan ze met die spagaat om? Hoe krijgen ze beter zicht op hun kansen, wensen en verlangens? En hoe kunnen ze vorm geven aan hun eigen toekomst? Met deze vragen als uitgangspunt gaan Buchel en Van der Maarel aan de slag, waarbij het begrip veerkracht als centraal ordenend principe dient.

Veerkracht is volgens de auteurs een ‘kwaliteit waar je in kunt groeien’ (p. 14) en rust op drie pijlers: 1) je moet de realiteit onder ogen durven zien; 2) je moet geloven dat het leven zinvol is; 3) je moet kunnen improviseren. Deze drie pijlers worden, na een theoretische inleiding (‘Veerkracht verkennen’), uitgewerkt in de drie centrale hoofdstukken van het boek, respectievelijk getiteld ‘Vertragen en verduren’, ‘Verlichten en verstevigen’ en ‘Voorwaarts leren’. Voor wie van het beginrijm dan nog geen genoeg heeft, is er aan het eind een afrondend hoofdstuk met valkuilen (‘Vallen en verdiepen’). Tussendoor zijn er intermezzo’s met ervaringen van V’ers op verschillende levens- en werkterreinen. Het boek is verder doorspekt met oefeningen, voorbeelden en terzijdes; aan het eind van elk hoofdstuk staat een korte samenvatting met de belangrijkste bevindingen.

Dat klinkt allemaal heel aantrekkelijk, de auteurs zijn duidelijk goed thuis in de materie en het boek is ook nog eens mooi vormgegeven. Toch stelt het geheel uiteindelijk teleur. Dat komt vooral doordat Buchel en Van der Maarel nogal wollig schrijven en zichzelf en hun boodschap wel erg vaak herhalen. Vaker dan nodig is krijg je te horen dat je de tijd moet nemen om een route uit te stippelen, dat het soms moed vergt om je leven een andere wending te geven, dat je maar al te makkelijk weer in oude patronen vervalt, dat je jezelf moet toestaan minder dan perfect te presteren, et cetera et cetera. Waarheden als koeien worden, zo mag duidelijk zijn, niet altijd vermeden en de oefeningen zijn vaker nogal vrijblijvende open vragen of suggesties dan concrete opdrachten. Stijlbloempjes als ‘Het gaat er […] om dat je oké bent met je vertrekpunt’ (p. 79), ‘Je gaat leren je comfortabel te voelen met een oncomfortabel gevoel’ (p. 106) en ‘Je moet durven om in de imperfectie te gaan bewegen, terwijl je aanwezig blijft in de ervaring’ (p. 109) maken lezing van het boek er niet aangenamer op.

Natuurlijk is veerkracht nodig om de veranderingen die voor velen de komende jaren op stapel staan aan te kunnen – of je nu twintiger, dertiger of ‘V’er’ bent. En ongetwijfeld bevat dit boek nuttige inzichten en tips voor sommige veertigers en vijftigers die worstelen met hun plek in het leven, zeker als ze te maken hebben gehad met ontslag, een burn-out, verlies van een dierbare of een andere omstandigheid die hun bestaan flink op zijn kop heeft gezet. Maar bij ondergetekende (toch lid van de doelgroep) wekt het door de auteurs gebruikte, aan de positieve psychologie en aanverwante stromingen ontleende instrumentarium vooral een weeïg gevoel op. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak; getuige de enthousiaste reacties van anonieme lezers die de auteurs zelf alvast in het boek hebben opgenomen (‘herkenbaar’, ‘heerlijk om te lezen’, ‘verrukkelijk boek’), slaat ‘Generatie V’ kennelijk bij sommigen wel degelijk aan. Oordeel dus vooral zelf! Want misschien vindt u mij ook wel zo’n ‘zeurende, weerstand vertonende senior’ (p. 25) die velen met onze generatie associëren…

Generatie V
3 juli 2014 | Wardy Poelstra

Veerkracht (of, in het Engels: resilience) is een term die je de laatste tijd met enige regelmaat tegenkomt in boeken en artikelen over persoonlijke ontwikkeling en loopbaanplanning. Veerkracht staat ook centraal in ‘Generatie V. Werken aan je veerkracht, voor veertigers en vijftigers’, een boek voor mensen ‘midden tussen bloei en verval’. Veerkracht wordt gezien als een broodnodige eigenschap in een wereld waarin oude zekerheden en voorspelbare carrièrepaden tot het verleden behoren.

19 februari 2014 | Daniëlle de Jonge

Veerkracht. Ik vind het zo’n mooi woord! En een schitterende eigenschap om te hebben. In mijn beleving niet alleen voor de doelgroep van ‘Generatie V’ van Yolanda Buchel en Sandra van der Maarel: de veertigers en vijftigers onder ons.

Als bijna V-er bladerde ik vol nieuwsgierigheid door ‘Generatie V’ en werd al snel gegrepen door de verschillende onderwerpen. Auteurs Yolanda Buchel en Sandra van der Maarel slaan met Generatie V de spijker op de kop als het gaat om boeiend zelfinzicht, niet bij de pakken neerzetten en het heft in eigen hand nemen. Nuchter en op luchtige wijze bovendien, en dat maakt het een heerlijk boek om te lezen. Sterker nog, het is voor mij persoonlijk een van de leukste boeken die ik sinds tijden van kaft tot kaft met stijgende interesse heb gelezen. Knap detail: alle hoofdstukken beginnen met een ‘V-woord’. Van vallen en verdiepen tot vertragen en voorwaarts.

Beide auteurs zijn in het dagelijks leven actief met het begeleiden van teams en individuen bij verandering. Diverse mooie cases die zij zijn tegengekomen in de praktijk zijn verwerkt in het boek. Denk aan plotseling ontslagen worden of een mentale promotie. Zo ontstaat er herkenbaarheid voor u als lezer. Overigens tonen Buchel en Van der Maarel ook hun eigen kwetsbare kant, compleet met de worstelingen en vragen die zij in het leven als V-ers tegenkomen. Quotes die aan het denken zetten maken het boek tot een fijne, positieve confrontatie om na te gaan hoe u omgaat met veranderingen die leeftijd gewild en ongewild met zich meebrengt. En dan erbij: u kiest er voor hoe u met de veranderingen omgaat. Dit boek is een fijne tool om u te helpen.

Wat het boek krachtig maakt zijn de vele oefeningen en opdrachten. Lezen alleen is er niet bij: u moet aan de slag als u zoveel mogelijk profijt wilt halen uit de wijze lessen voor uw generatie. Overigens zijn alle testen, opdrachten en meer ook bijzonder geschikt voor iedereen onder of boven de V-leeftijd. Leerzaam voor wie meer zelfkennis en -inzicht wil hebben. De (psychologische) achtergronden zorgen voor de nodige verdieping.

De vier elementen over het ontwikkelen van veerkracht geven stof tot nadenken. Het vertragen en verduren is nog best een uitdaging in de huidige tijd vol verwachtingen. Verlichten en verstevigen vraagt om loslaten en vervolgens de doorstart naar nieuwe kracht in het leven met voorwaarts leren. Het vallen en verdiepen laat zien hoe u omgaat met de ongemakjes die u tegen kunt komen op uw nieuwe pad. Echt een boek om te lezen, herlezen en actief mee te werken. Rek u uit als een elastiekje en voel de veerkracht (weer) stromen!

Generatie V
19 februari 2014 | Daniëlle de Jonge

Veerkracht. Ik vind het zo’n mooi woord! En een schitterende eigenschap om te hebben. In mijn beleving niet alleen voor de doelgroep van ‘Generatie V’ van Yolanda Buchel en Sandra van der Maarel: de veertigers en vijftigers onder ons. Als bijna V-er bladerde ik vol nieuwsgierigheid door ‘Generatie V’ en werd al snel gegrepen door de verschillende onderwerpen. Auteurs Yolanda Buchel en Sandra van der Maarel slaan met Generatie V de spijker op de kop als het gaat om boeiend zelfinzicht, niet bij de pakken neerzetten en het heft in eigen hand nemen. Nuchter en op luchtige wijze bovendien, en dat maakt het een heerlijk boek om te lezen. Sterker nog, het is voor mij persoonlijk een van de leukste boeken die ik sinds tijden van kaft tot kaft met stijgende interesse heb gelezen. Knap detail: alle hoofdstukken beginnen met een ‘V-woord’. Van vallen en verdiepen tot vertragen en voorwaarts.