27 november 2015 | Hanneke Tinor-Centi

Wanneer je regelmatig presentaties geeft of gaat geven en je jouw ‘pitch-skills’ wilt verbeteren, dan is ‘Pitch’ echt iets voor jou. Met een uitgebalanceerde en aansprekende pitch haal je namelijk opdrachten binnen! Je zet je zelf (of jouw organisatie) in de schijnwerpers en maakt een onuitwisbare indruk op (aspirant)opdrachtgevers. Ook wanneer je weinig tijd of ruimte krijgt om je verhaal te vertellen, kun je glansrijk pitchen.

In ‘Pitch’ geven experts Alette den Exter en Rick Willemsen je tal van tips over hoe je jezelf slim 'verkoopt'. Een korte of lange presentatie, mondeling of op papier, het komt allemaal aan de orde. In vijf stappen leiden de auteurs de lezer naar een presentatie die op alle fronten aan de ideale pitchformule voldoet. Hoe je de aandacht van je publiek krijgt en vasthoudt, met welke termen je werkelijke impact creëert en meer.

'Pitch!' is een boek vol gouden tips over wat wel en wat juist niet te doen tijdens een pitch. Een boek dat helpt om je te onderscheiden en zo jouw (toekomstige)opdrachtgevers te overtuigen van het feit dat ze voor jou moeten kiezen!

‘Pitch!’ is een praktische en motiverende leidraad. De schrijfstijl is helder en zeker niet nodeloos ingewikkeld. Veel tips en adviezen om jezelf, jouw organisatie of jouw visie aan de man te brengen, passeren de revue. Den Exter en Willemsen hanteren een toegankelijk stappenplan en plezierige manier van schrijven. De vele praktijkvoorbeelden zijn zeer herkenbaar en de pitch-technieken zijn concreet doch niet té compact beschreven. Het boek prikkelt om te gaan pitchen!

28 oktober 2015 | Stella Verkroost

Kort en bondig iets vertellen over jezelf, je product of dienst tijdens een sollicitatie een salespresentatie of in een offertetraject. Voor veel mensen is pitchen een moment van klotsende oksels en veel uhhhs en stiltes. Toch krijg je er vroeg of laat mee te maken. En dan kun je maar beter zorgen dat wat je zegt de ander overtuigd en dat jij je er gemakkelijk bij voelt. In PITCH! leggen Alette den Exter en Rick Willemsen je uit hoe jij komt tot de perfecte pitch voor elke gelegenheid.

In PITCH! nemen Den Exter en Willemsen je mee in het proces van het schrijven, optimaliseren en uitvoeren van je pitch. Zij schetsen in duidelijke stappen hoe je komt tot een pitch die past bij jouw situatie. Dit doen ze niet alleen met theorie, maar vooral door het benoemen van valkuilen en met het geven van tips die jouw verhaal beter maken. Zo zorgen de schrijvers er oor dat je niet met een dertien in een dozijn verhaal eindigt, maar met een onderscheidende pitch die je toehoorder bereikt. PITCH! is bijzonder geschikt voor iedereen die efficiënt en effectief een goede eigen presentatie wil neerzetten.

Het boek is opgedeeld in vijf stappen en een extra hoofdstuk dat ingaat op de aanbestedingspitch. De stappen zijn praktisch van aard en zorgen voor behapbare brokken informatie die je zelf direct kunt toepassen.
Den Exter en Willemsen starten met het denkwerk: wie is je publiek en hoe vertaal jij jouw verhaal naar concrete oplossingen en resultaten. Dat lijkt gemakkelijk, maar hun voorbeelden laten zien dat je verder moet kijken dan je in eerste instantie denkt. Als je deze stap hebt uitgedacht dan zetten de schrijvers je aan het werk met het schrijven van je pitch. Hierin komen schrijftechniek, taalgebruik en verhaalelementen aan bod om je verhaal zo pakkend mogelijk te maken. Daarnaast geven ze je tips over je LinkedIn-pitch, een onmisbaar en toch vaak vergeten onderdeel van je profilering voor zowel werknemers, werkzoekenden als ondernemers. In de derde stap gaan Den Exter en Willemsen in op het creëren van impact. Ze laten zien hoe je jouw pitch meer effect kunt meegeven door inhoud en vorm af te stemmen op je doel en de context. Zo zit je nooit verlegen om een verhaal in verschillende situaties. Stap zes geeft je ten slotte de handvatten om je verhaal in de praktijk te laten schitteren. Ook in dit hoofdstuk weer veel praktische tips en handreikingen om de uitvoering van je pitch zo vlekkeloos en succesvol mogelijk te laten verlopen.

Als extra hebben de schrijvers een hoofdstuk gewijd aan de aanbestedingspitch, ‘de reus onder pitches’ zoals zij hem zelf noemen. Hier leggen zij het proces van een aanbesteding uit en laten zij zien hoe je dit zo slim en effectief mogelijk aanpakt. Voor ondernemers en werknemers die hier mee bezig zijn is dit zeker een nuttige aanvulling voor de planning en deelname van een aanbesteding.

Door de praktijkgerichte opbouw van PITCH! word je met het lezen van de hoofdstukken en het uitvoeren van de opdrachten op vlotte wijze door het proces van het opstellen van een pitch getrokken. De gebruikte modellen, technieken, vragensets en mindmaps zorgen er voor dat de theorie tot leven komt in praktische vorm. Daarnaast zijn de tips en valkuilen herkenbaar en leerzaam. Elk hoofdstuk wordt aangevuld met extra’s in vorm van filmpjes die de theorie en praktijk, en het verschil daartussen, laten zien. De filmpjes zorgen er voor dat je de informatie uit het hoofdstuk in een andere situatie moet toepassen, dit zorgt voor extra inzicht en maakt de theorie beeldend en toegankelijk. Zo zetten Den Exter en Willemsen je op een humoristische manier aan het denken.

PITCH! is met name geschikt voor lezers die een pitch willen schrijven die impact heeft, bijvoorbeeld (startende) ondernemers, sollicitanten of net afgestudeerden die de arbeidsmarkt opgaan. Zij zullen in het boek een goede leidraad vinden voor het opstellen van hun eigen verhaal. Want ongeacht wat je doet, er komt een moment dat je jezelf moet verkopen. Als marketing en communicatieadviseur kom ik geregeld mensen tegen die hun verhaal niet scherp hebben en daar kan zelfs de mooiste website of brochure niet tegenop. Je verhaal moet kloppen en passen bij degene die je voor je hebt. PITCH! zorgt er voor dat dit hebt.

In Focus: Pitch
19 juni 2015 | Justin van Lopik

In Pitch laten pitchexperts Rick Willemsen en Alette den Exter zien hoe je jezelf slim 'verkoopt'. Of het nu gaat om korte of lange presentaties, mondeling of op papier. Van elevator tot aanbesteding. Drie lezers beoordeelden het boek.

Ad de Groot

Business unit manager Aquaflow b.v.

Pitch is een goed boek voor diegene die nog aan het begin van het presenteren staan. Alles waar je op moet letten staat erin. Voor de ervaren mensen bevatten met name de eerste hoofdstukken nog wel een paar eye openers. Het gehele boek is makkelijk leesbaar en bevat aardige actuele voorbeelden. Opvallend en bijzonder goed zijn de filmpjes die de boodschap ondersteunen. Deze zijn direct te bekijken door het scannen van een QR code.

Het boek is door mij gekocht omdat ik, met een aantal concurrenten, uitgenodigd ben om voor een groep opdrachtgevers een pitch te geven van maximaal 6 minuten. Dus met meerdere leveranciers, direct na elkaar, jouw verhaal overbrengen. Dat moet dus in één keer goed. Het lezen van het boek, was de start van een goede voorbereiding en voor mij geschikt om de automatische piloot weer even scherp te stellen. Een pitch of presentatie kan immers altijd beter.

7

Lisa Niehoff

Virtual assistant voor zelfstandigen (www.hierislisa.nl)

Het fijne aan Pitch! is dat er met methodes/ technieken en checklisten wordt gewerkt. Dit maakt de tekst en informatie concreet en wordt er niet vaag met kennis gestrooid. Door de methodes kun je gemakkelijk stap voor stap aan de slag, waardoor ook de mensen die niet zo sterk zijn in presentaties toch een heel eind op weg geholpen worden. Ik ben zelf geen held met presenteren, maar durf te zeggen dat ik door middel van deze stappen veel beter voorbereid ga spreken en hierdoor met meer vertrouwen pitch. Ook leiden de stappen tot verbeterde inzichten en denk je meerdere keren na over je product. Wellicht pitch je niet zo vaak of heb je er wat meer gevoel voor dan ik, dan is het boek vooralsnog handig genoeg om als checklist achter de hand te houden.

8,5

Willeke Borman

Directeur RescueMate BV & AED Solutions BV

Ik geef geregeld een Pitch maar zie eigenlijk alle verkoopgesprekken wel als een pitch. Ook bij elk verkoopgesprek moet het in korte tijd klikken met de klant en moet je boodschap helder zijn. Ons bedrijf heeft een hele andere, vernieuwde invulling van Bedrijfshulpverlening ontwikkeld. Het RescueMate platform is helemaal toegespitst op de veranderende werkomgeving van de BHV’ers.

Om dit platform in korte tijd over te kunnen brengen bij klanten is het belangrijk om een duidelijke en heldere boodschap te hebben. Pitch! is een goede leidraad om deze boodschap concreet te maken en helder te presenteren. Veel zaken waren ‘Oh ja’ momenten, waarvan het goed is ze weer allemaal op een rijtje te hebben. De Unique Telling Points gebruik ik in mijn Pitches, maar ik was me er niet bewust van. Nu kan ik dit middel bewust inzetten. Het extra gedeelte was een eyeopener. Ik schrijf geregeld in op Aanbestedingen maar had de link met de Pitch nog niet gelegd. Ik ben hier nu mee aan de slag gegaan. Het gebruik van testimonials is een hele goede tip. De 5 stappen naar de aanbestedingspitch is een goed werkbaar model. Kortom een prettig en waardevol leesbaar boekje!

7,5

27 januari 2015 | Lisa Niehoff

Bij het woord ‘pitch’ denk ik vooral aan presenteren, maar dat is natuurlijk onzin. Pitchen gaat veel verder. Eigenlijk pitchen we de hele dag. Laatst vroeg iemand aan mij: wie ben jij eigenlijk? Het daaropvolgende verhaal is gewoon een pitch, of je die vraag nu beantwoordt in een volle zaal met potentiële opdrachtgevers, of in de kroeg met nieuwe kennissen. De tekst op mijn website is ook een pitch. Mijn LinkedInprofiel is een pitch. Het is zo gek nog niet om je in het pitchen te verdiepen. In ‘Pitch!’ van Alette den Exter en Rick Willemsen staat dit onderwerp centraal en hoewel er vele soorten pitches zijn, is de informatie in dit boek relevant voor alle vormen die een pitch kan hebben.

‘Pitch!’ begint met een casus: je bent op een bijeenkomst waar men de hele avond concepten presenteert. Klinkt allemaal heel leuk, geinig en soms zelfs interessant. Maar als iemand aan jou vraagt: welke concepten heb je gehoord, kun jij daar dan concrete voorbeelden voor geven? Ik woonde ooit zo’n bijeenkomst bij en het antwoord bij mij was: ‘Uhhh...’ Het gebeurt blijkbaar vaker en het ligt niet aan mij. Praten op een podium is een ding, maar je verhaal overbrengen is het tweede, laat staan dat het verhaal goed blijft hangen. ‘Pitch!’ geeft in feite antwoord op de vraag: hoe blijft mijn verhaal goed hangen bij het publiek?

In vijf stappen worden alle aspecten van het pitchen behandeld.
1. Begin met het denkwerk.
Het eerste hoofdstuk is gericht op de oriëntatie van je pitch. Je onderzoekt het type publiek, wat de bedoeling van je pitch is en wat de belangrijkste zaken zijn om te vertellen. Er wordt gewerkt met technieken als SPIN (situatie, probleem, implicatie en noodzaak) en POR (probleem, oplossing en resultaat). Je gaat naar de kern van jouw verhaal met behulp van een stappenplan en tips. Ook geven de auteurs voorbeelden van andere pitches, die op een of andere reden toch niet goed over het voetlicht kwamen. Zo leer je ook nog eens van andermans fouten en kun je hier direct op anticiperen.

2. Schrijf je pitch uit.
In dit hoofdstuk breid je de kern verder uit en krijgt het vorm ‘op papier’. Omdat je hiermee de basis van je pitch gaat vastleggen en concretiseren, is dit hoofdstuk interessant voor alle typen pitches. Dus ook de elevatorpitch, de samenvatting op je LinkedInpagina en de tekst op je website. Je maakt allereerst een bouwplan. Hierin worden diverse vragen gesteld die je aan het denken zetten omtrent de inhoud van je pitch. De kunst is om al deze vragen concreet te beantwoorden en er een logisch verhaal van te maken. Daarom geven de auteurs ook diverse adviezen hoe je dit kunt aanpakken. Het mooie aan dit hoofdstuk is dat er ook wordt stilgestaan bij ons taalgebruik. Hoe ziet de woordkeuze en de opbouw eruit? Welke tactiek/ strategie pas je hierin toe? Het maakt je bewuster van je woordkeuze en dwingt je een strategie te kiezen. Je gaat heel anders naar je tekst kijken.

3. Creëer meer impact.
Nadat de context van de pitch klaar is, staan de auteurs stil bij het genereren van impact. Met andere woorden: hoe zorg je dat mensen naar jou (blijven) luisteren? En hoe kun je call-to-action verwerken in de presentatie? Je presenteert immers met een doel. Voor wie wel vaker voor een publiek spreekt, zal dit hoofdstuk niet veel nieuws bieden, maar hooguit zorgen voor nieuwe ideeën of dienen als checklist. Daarnaast leggen de auteurs in deze stap uit hoe je kunt presenteren met PowerPoint, Prezi en Pecha Kucha, en wat de bijbehorende voor- en nadelen zijn.

4. Organiseer je generalerepetitieteam.
In dit hoofdstuk staat centraal hoe je de pitch kunt oefenen. De auteurs maken gebruik van een methode waarbij je een team opzet en gaat oefenen door middel van een rollenspel. Ook is er een scoreformulier toegevoegd voor de feedback. De methode kan zeer relevant zijn, maar je moet dus wel even drie mensen vinden die hier tijd voor willen uittrekken.

5. Maak een verpletterende indruk.
Dit hoofdstuk gaat vooral om de laatste (logische) voorbereidingen: de acties die je voor aanvang kunt ondernemen (voorbereiding ‘s ochtends, laatste check), hoe je je tijdens de presentatie moet gedragen en hoe je kunt anticiperen op het publiek (gedrag/ reacties). Het is waarschijnlijk voor de meesten geen nieuwe informatie, maar wel zeer verstandig om de informatie mee te nemen in de voorbereiding.

In het zesde hoofdstuk wordt de aanbestedingspitch besproken. Eerst vertellen de auteurs de ins en outs over deze aparte variant van pitchen, daarna de bijbehorende aanpak. In dit hoofdstuk wordt stap voor stap uitgelegd hoe je te werk kunt gaan. Interessant, maar niet aan iedereen besteed. Het is in mijn ogen toch een hoofdstuk met een toegevoegde waarde, aangezien iedereen in aanmerking kan komen voor een aanbestedingspitch en je hier toch maar beter enige voorkennis over kunt hebben.

Als je kijkt naar het boek in zijn geheel, zijn hoofdstuk 1 en 2 verreweg mijn favoriet. Hierin ga je brainstormen over de kern van je verhaal, over wat je wilt overbrengen en werk je ook aan hetgeen waar je de hele dag mee bezig bent: het vertellen van je verhaal. Het brainstormen kan zomaar leiden tot nieuwe ideeën. Dankzij de technieken in dit boek ben ik in ieder geval tot een heel nieuw, krachtige strategie voor mijn bedrijf gekomen.

In ‘Pitch!’ is gebruik gemaakt van QR-codes. Daar was ik aanvankelijk behoorlijk sceptisch over. QR-codes staan erom bekend dat het een mislukte techniek is, maar eigenlijk zijn ze op een zeer functionele manier toegevoegd in dit boek. Bij de teksten staan de codes weergeven. Wanneer je deze met je mobiel scant, wordt je direct geleid naar een video omtrent het betreffende onderwerp. Het zijn diverse soorten filmpjes die aansluiten op het onderwerp, maar ook echt een toevoeging bieden op de tekst. Dat kom ik eigenlijk maar zeer zelden tegen. Het bekijken van video’s op de mobiel in combinatie met het lezen van een (voor mij papieren) boek werkt prettig en daarom kunnen beide media elkaar ook aanvullen. Ik vond het zelfs een feest om weer te mogen scannen. Goed ingezet dus.

Het fijne aan ‘Pitch!’ is dat er met methodes/ technieken en checklisten wordt gewerkt. Dit maakt de tekst en informatie concreet en wordt er niet vaag met kennis gestrooid. Door de methodes kun je gemakkelijk stap voor stap aan de slag, waardoor ook de mensen die niet zo sterk zijn in presentaties toch een heel eind op weg geholpen worden. Ik ben zelf geen held met presenteren, maar durf te zeggen dat ik door middel van deze stappen veel beter voorbereid ga spreken en hierdoor met meer vertrouwen pitch. Ook leiden de stappen tot verbeterde inzichten en denk je meerdere keren na over je product. Wellicht pitch je niet zo vaak of heb je er wat meer gevoel voor dan ik, dan is het boek vooralsnog handig genoeg om als checklist achter de hand te houden.

Alette den Exter, Rick Willemsen
Pitch!