Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Het Leiderschapsboek voor Vrouwen
12 november 2015 | Hanneke Tinor-Centi

Wat kun je er zélf aan doen om in je werk hogerop te komen? En hoe vervul je met succes een leiderschapsrol binnen je organisatie? Dat zijn de vragen waar Marja Wagenaar antwoord op geeft in haar boek Het Leiderschapsboek voor Vrouwen.

In Het Leiderschapsboek voor Vrouwen introduceert Wagenaar de 50/50-methode, een nieuw en krachtig principe om je vooruit te helpen in elke fase van je carrièrecyclus. Volgens Wagenaar is daarbij het uitgangspunt om de helft van je tijd en energie te besteden aan organisatiedoelen en de andere helft te gebruiken om tijdens je werk je persoonlijke carrièredoelen te realiseren. Op de manier creëer je de perfecte balans. De balans die nodig is om succesvol te zijn in je werk.

Wagenaar put uit eigen ervaring bij het beschrijven van de valkuilen die vrouwen in leidinggevende posities tegenkomen.Zo kreeg Wagenaar, toen ze ongeveer een half jaar werkzaam was bij Nuon, de opdracht de kosten van haar afdeling met vijftien procent te reduceren. Haar mede-directieleden kregen dezelfde opdracht. Wagenaar ging aan de slag en stelde diverse besparingsmaatregelen voor.

Later bleek echter dat dergelijke bezuinigingen al vaker waren aangekondigd, maar dat er nauwelijks iets mee gedaan werd. Het was niet bij Wagenaar opgekomen bij haar collega-directeuren te informeren hoe er binnen de organisatie met dit soort zaken werd omgegaan. Intussen was zij de als enige vijftien procent van haar budget kwijt.

Het Leiderschapsboek voor Vrouwen is een compleet en overzichtelijk boek met praktische oefeningen en inspirerende voorbeelden. Het is, naar mijn weten, het eerste boek waarin de complete carrièrecyclus van vrouwen aan bod komt. Het bouwen van je reputatie, verticaal netwerken, naar je hand zetten van de ongeschreven regels, strategisch werken en het realiseren van je droombaan zijn enkele van de vele items die in het boek voorkomen. Wat mij betreft een boek voor vrouwen die niet alleen goed voor hun organisatie willen zorgen, maar ook voor zichzelf.

Hanneke Tinor-Centi, communicatiemanager, tekstschrijver, boekrecensent en blogger.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden