De dag na de brainstorm - Pitch je idee tot leven
14 september 2016 | Peter de Roode

Plannen bedenken vinden we leuk, maar ze ten uitvoer brengen gaat ons niet gemakkelijk af. De dag na de brainstorm van Jeroen Dontje vult deze lacune. De treffende titel appelleert daaraan. Een vlotgeschreven boek boordevol tips en tricks van een echte praktijkman.

Interessant om een boek over dit onderwerp van een praktijkman te lezen in plaats van een wetenschapper. Dontje is een echte praktijkman, dat merk je gelijk. Hij laat zien hoe je in de praktijk een goed idee - lees: concrete producten - in drie stappen tot leven brengt. Soms bemerk je daar mooie veranderinzichten in zoals: eerst maken dan pas proberen, onderzoeken en bijsturen. Eerst doen, dan denken.

Hoeveel mensen hebben niet allerlei briljante ideeën? En hoeveel van die ideeën worden daadwerkelijk benut? De vraag stellen is haar beantwoorden. We willen best brainstormen maar daarna weer snel aan het werk. Niet als het aan Jeroen Dontje ligt. Dan begint het pas volgens hem. Alleen al dat uitgangspunt is een enorme mindsetverandering binnen veel organisaties, schat ik zo in. Het succes van vernieuwing is dus niet de brainstorm maar de volharding om in alle fasen aan de gang te gaan.

De dag na de brainstorm beschrijft alle fasen die vereist zijn om een idee om te zetten in een concreet product of dienst. Na de inleiding waarin de auteur helder uitlegt hoe je van idee naar realisatie kunt komen, beschrijft hij de fasen. Eerst is er een idee, dan heb je een prototype (het moeilijk maken voor anderen om ‘nee’ te zeggen), vervolgens ga je pitchen (het ophalen van ‘ja’) om ten slotte uit te komen bij de realisatie.

Gelukkig staat de auteur ook stil bij die eerste fase om tot ideeën te komen, de bekende creativiteitsfase. Valt daar nog iets nieuws in te lezen na alles wat daarin de literatuur over verschenen is? Ja wel. Dontje trakteert de lezer door de verschillende hoofdstukken heen op interessante softwaretools die in alle fasen behulpzaam kunnen zijn. Zo beschrijft hij software waarmee je je eerste prototype aan een potentiële klant kan laten zien. Ook verfrissend is het gebruik van Lego ter ondersteuning van je prototype. Je kunt je idee hiermee goed visualiseren. Ook het hoofdstuk over ‘pitchen’ vond ik interessant om te lezen. De auteur biedt namelijk veel nieuwe mogelijkheden aan waar menig lezer zijn voordeel mee kan doen. Kortom: een aanrader!

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggen, Werkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boom schreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

De dag na de brainstorm - Maak een plan in een dag
8 augustus 2016 | Henny Portman

Jeroen Dontje heeft een enthousiasmerend boek De dag na de brainstorm geschreven dat ik één keer heb uitgelezen.

Meer dan actueel, in een periode waarin organisaties business agility tot speerpunt hebben gemaakt, samenwerkingen aangaan met start-ups, en veel energie stoppen in innovatie. Dit boek geeft een aantal handvatten om een geweldig idee handen en voeten te geven.

Het boek is onderverdeeld in een inleiding en drie delen waarin je aan de hand genomen wordt om je idee via een plan, om te bouwen tot een prototype dat je vervolgens kan pitchen zodat je het uiteindelijk kan gaan realiseren.

De inleiding beschrijft het ideerealisatiemodel. Een metafoor voor de weg die je moet afleggen. Het begint met het ontstaan van het idee, vervolgens moet je een kuil met vele ideeën overwinnen en van jouw idee een prototype maken, dat vervolgens pitchen (nu heb je de kuil overwonnen) en dan kan je hopelijk jouw idee gaan realiseren. De auteur geeft hier een tweetal inzichten: ‘maak een concreet actieplan binnen 24 uur na het ontstaan van het idee’ en ‘te vroeg pitchen werkt remmend op de realisatie van je idee’.

Deel 1 beschrijft De dag na de brainstorm. Hoe voer je een idee-selectie uit? Hoe kun je dat idee, middels een viertal stappen (missie, kenmerken, qualifiers, differentators en nice-to-haves tot de unique selling point) omvormen tot een concept?

Om dit concept te realiseren zal helder moeten zijn waarom je een prototype gaat maken, voor wie en welke beschikbare middelen er zijn. Vergelijk dit prototype met het minimum valuable product zoals Eric Ries dat omschreven heeft. Prototypes zijn onder te verdelen in minimal en full functional prototypes en minimal en full experience prototypes. Vervolgens maak je een zeven-dagen-actieplan (achtereenvolgens: plan, vaardigheden, middelen, productie, testen, bijsturen en pitch voorbereiding). Ook hier deelt de auteur verschillende inzichten waarbij het vijfde inzicht benadrukt dat binnen 24 uur na het ontstaan van het idee een datum voor de pitch moet zijn vastgesteld. In dit deel krijgen we ook een hoofdstuk over creativiteit, over het ontstaan van ideeën. Positioneren van dit hoofdstuk binnen het inleidende deel had wat mij betreft een betere keuze geweest.

Deel 2 beschrijft de realisatie van het prototype. Hier krijgen we een scala aan verschillende technieken aangeboden. Achtereenvolgens krijgen we een toelichting op en verwijzingen naar toepassingen en tips van lego, video, websites, mobiele applicaties, 3D-printen, modulaire elektronica en makerstudio’s. Het deel wordt afgesloten met een hoofdstuk over testen. Zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek komen aan bod en het op basis van de uitkomsten bijsturen of aanpassen van het prototype.

In het derde, laatste deel, gaat in op het moment van de waarheid, de pitch. Hoe bouw je de pitch op? Een goede pitch is duidelijk, aansprekend, realistisch en urgent. De auteur geeft het pitch-speelveld om je pitch op te bouwen. Benader je de pitch vanuit de emotie of vanuit de ratio. In de pitch moet helder worden:

Wat wil je?Waarmee?Waarom?Wat heb je gedaan?Wat heb je nu nodig?Wat gaat het concreet opleveren?

Het laatste hoofdstuk gaat over de vorm, de ondersteuning, over hoe je de pitch gaat brengen. Ook hier weer vele verwijzingen naar hulpmiddelen die je kan gebruiken.

Conclusie: een vlot lezend, leerzaam boekje dat je inspireert om je idee te gaan realiseren.

Bij het boek is een ondersteunende website http://www.dedagnadebrainstorm.nl

Hierop vind je o.a. een aantal youtube filmpjes waar De dag na de brainstorm naar verwijst en op deze site komt binnenkort aanvullende content. Verder vind je op verschillende plekken in het boek verwijzingen naar handige websites.

Henny Portman is partner bij HWP Consulting en biedt begeleiding bij het invoeren en verbeteren van project-, programma- en portfoliomanagement inclusief het opzetten en verder ontwikkelen van PMO's. Hij is auteur en blogger en publiceert regelmatig artikelen.

De dag na de brainstorm
7 juni 2016 | Sylvie van der Haar

Hoe vaak gebeurt het niet dat ideeën waar iedereen tijdens een brainstorm zo enthousiast over was, niet verder komen dan het flipover-vel waarop ze zijn geschreven? Jeroen Dontje schreef De dag na de brainstorm om hier wat aan te doen.

Iedereen die wel eens een brainstorm heeft meegemaakt, herkent de euforie van de nieuwe ideeën, en helaas ook de realiteit die dat euforische gevoel weer snel overschaduwt. Eenmaal terug op kantoor belanden de flipover-vellen eerst nog op de rand van het bureau en vervolgens in de kast (of op een andere plek waar ze minder in de weg liggen…). Na een jaar hebben ze zoveel stof verzameld dat ze alsnog weggegooid worden. Zonde van al die energie en mooie ideeën!

‘De dag na de brainstorm’ van Jeroen Dontje lijkt dan ook hét antwoord op de vraag te zijn hoe je dat in het vervolg voorkomt. Het boek is to- the- point geschreven, in korte zinnen en met een aanstekelijk enthousiasme. De energie spat van de pagina’s.

Wat ik erg aansprekend vind van het boek, is de grote hoeveelheid concrete tips; de auteur geeft veel handreikingen over hoe je van idee tot prototype komt: van instructiefilmpjes op YouTube tot tips over fablabs (openbare werkplaatsen waar je je idee kunt realiseren, bijvoorbeeld via 3D printing) en het maken van video’s. Daar komt ook de achtergrond van de auteur om de hoek kijken, zijn ervaring bij Endemol is onmiskenbaar.

De schrijver heeft het vaak over endorfine, over hoe je je enthousiasme van de eerste fase vast kunt houden. Je hoort hem als het ware een peptalk tegen jou als lezer houden. Hij roept je voortdurend op de vaart erin te houden.

De onderbouwing van dit alles is echter wat magertjes vind ik. Dontje gaat er met grote stappen doorheen, en roept je op om vooral vrij te associëren, creatief te zijn en via trial and error tot resultaten te komen. Hij moedigt je aan nieuwe vaardigheden op te doen, die volgens hem ‘in een avondje’ best onder de knie te krijgen zijn.

Maar naar mijn mening stipt hij sommige vragen wel érg oppervlakkig aan. Zo gaat hij er bijvoorbeeld gemakshalve vanuit dat ieder bedrijf een zo op te vragen missie heeft, en heeft hij een behoorlijk uitgebreide vragenlijst over de kenmerken van je idee en de beoogde doelgroep. In mijn ogen geen vragen waar je zo één-twee-drie het antwoord op weet. Ook gaat de schrijver wat al te makkelijk met eventueel te maken kosten om. Even een voice-over inhuren voor het inspreken van een video, een editor, een copywriter, maar ook een goedkope rol tapijt van de bouwmarkt als achtergrond voor de video…allemaal ‘even’ en ‘een kleine investering’, maar ongemerkt kan het toch aardig oplopen.

Dontje heeft met dit boek zijn eigen model in de praktijk gebracht: van idee tot realisatie. Hapklaar, enthousiasmerend en concreet. En door de grote hoeveelheid nuttige tips, zeker waardevol voor een ieder die zijn goede idee wil concretiseren.

Kortom, De dag na de brainstorm is een lichtvoetig boek vol concrete tips, waarin de tekst veelvuldig wordt afgewisseld met quotes, de een wat toepasselijker dan de ander. De auteur daagt je uit niet te lang bij alles stil te staan, je enthousiasme te blijven voeden en vooral te gáán. En in die opzet is de schrijver zeker geslaagd.

Sylvie van der Haar is eigenaar van Instantes coaching en training en verzorgt individuele coaching en teambegeleiding/training. Daarnaast organiseert ze workshops.