Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
De online marketingmachine - Wat elke zzp'er moet weten over online marketing
26 mei 2017 | Ineke Smits

Iedere zzp‘er krijgt er vroeg of laat mee te maken, online marketing. Maar hoe goed je ook bent in je vak, online marketing is niet iets wat elke zzp‘er op zijn prioriteiten- of expertiselijstje heeft staan.

Toch kan de juiste inzet van online marketing leiden tot groei van je bedrijf en een winstgevend resultaat. Bart van den Belt hoopt de lezers met zijn boek De online marketingmachine te kunnen helpen hun droom te realiseren door online van een laagdrempelige kennismaking tot een duurzame relatie met de klant te komen.

Lang niet alle zzp’ers zijn ook ondernemers. Men is goed in zijn of haar vak, maar vindt het lastig dit over te brengen naar de potentiële klant. Ik hoor het om me heen: ‘Ik vind het lastig mezelf te verkopen’. Toch denk ik dan altijd dat dat helemaal niet nodig is. Het boek bevestigt mijn gedachten hierover. Je hoeft jezelf (je bedrijf) niet te ‘verkopen’, maar online zichtbaar zijn is wel erg belangrijk. En van enorm toegevoegde waarde om je bedrijf te laten groeien. Hoe je dat doet? De basis wordt uit de doeken gedaan in dit boek.

Kwaliteit voor kwantiteit

In het boek staan de vele kanalen van online marketing opgesomd. Het zijn er nogal wat. Om je als ondernemer direct op alle vlakken te begeven is natuurlijk helemaal niet nodig. Bovendien moet je ook niet alles wíllen, aldus de auteur. En daar kan ik me geheel in vinden. Zeker als kleine ondernemer moet je keuzes maken. Belangrijk is te weten waar jouw doelgroep zich bevindt en je op die kanalen richten. Die van mij zit bijvoorbeeld minder op Facebook en daar ligt dan ook niet mijn focus. Eigenlijk merk je al snel genoeg welk kanaal voor jou werkt.

Trek de Yeehaw-klanten aan

Wat in ieder geval een eerste vereiste is voor een goede zichtbaarheid is een goede website. Daar heeft de auteur veel over te vertellen in het boek. Door een website goed in te zetten ga je als ondernemer stappen maken. Het is je hoofdkanaal van waaruit heel veel wordt gezonden en hopelijk ook binnenkomt. Hierover lees ik veel interessants. Je hebt met zoveel zaken te maken om goede resultaten te behalen. Denk aan zoekmachineoptimalisatie, conversie en bloggen. En uiteindelijk door het delen van de juiste content. Naarmate het boek vordert word ik enthousiaster. Een term als ‘Yeehaw-klanten’ (klanten waar je ’s morgens enthousiast je bed voor uit komt) maakt dat ik nog vrolijker word. Dat is toch het doel waar je voor moet gaan.

Focus op groei

Doordat het boek heel overzichtelijk is ingedeeld kun je je richten op dat deel van het boek dat jou aanspreekt of dat kanaal waar jij je op wilt gaan richten. Of het dus gaat om e-mailmarketing, de website of social media. Door de heldere inzichten, opsommingen met tips, schema’s, maar vooral door de stappenplannen wordt het je eenvoudiger gemaakt om aan je online marketing te werken en meer zichtbaarheid voor je bedrijf te creëren. Echter wel met de kanttekening dat enige basiskennis van online marketing toch wel noodzakelijk lijkt. Zo wordt bijvoorbeeld de effectiviteit en inzet van een autoresponder en het automatiseren van je contentplanning beschreven, maar dat zal voor menig beginner nog even een stapje te ver zijn om op te pakken. Om dit zelfstandig te gaan doen is verdere verdieping hierin toch echt wel vereist.

Ben je op zoek naar een boek dat uitlegt welke mogelijkheden er zijn om je zichtbaarheid online te vergroten via o.a. je website en e-mailmarketing? Dan ga je van dit boek vast wijzer worden. Naast de basisprincipes van online marketing biedt het boek een superhandige conversieoptimalisatie checklist die je website zeker gaat verbeteren. Een boek waar ik in ieder geval vast nog eens vaker in terug ga bladeren. Om de droombaan die ik heb wellicht nog mooier te maken?

Ineke Smits, virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe, gespecialiseerd in flexibele ondersteuning van ZZP en MKB.

De online marketingmachine - Wat elke zzp'er moet weten over online marketing
21 april 2017 | Jan van Baardewijk

Met de titel maakt Bart van den Belt direct helder waar het boek over gaat. De online marketingmachine, een boek voor ZZP-ers. Want waar elke multinational een complete afdeling heeft, hebben ZZP-ers zelf kennis nodig om marketing te bedrijven met een minimaal budget. Precies dat is de doelgroep waar Van den Belt zijn boek voor schrijft.

Tijdens mijn studie waren de marketing-colleges niet mijn favoriet. Bij de SWOT-analyse droomde ik weg, hoe ik mijn bedrijf zo zou neerzetten dat klanten er blij van werden en bij het uitwerken van het zeven S-model verloor ik altijd energie omdat het op papier wel concreet was, maar weinig inspirerend. Mocht je de termen niet kennen, doe geen moeite. Marketing, fysiek of online definieerde ik toen als ‘noodzakelijk kwaad’, maar hoe ‘kwaad’ ook, voor mij als zelfstandig spreker en trainer is online marketing essentieel.

In 2011 startte ik na een bedrijfskunde opleiding mijn bedrijf. Met mijn marketingcolleges in mijn achterhoofd liet ik vol goede moed een website bouwen en begon ik met social media. Dat viel vies tegen. Die eerste website heeft in anderhalf jaar tijd precies één klant opgeleverd. Heel wat proberen, trainingen, boeken en drie websites verder stelt online marketing me nu in staat om nooit meer koude acquisitie te hoeven doen omdat klanten mij vinden in plaats van andersom. 

Bart van den Belt ken ik inmiddels een aantal jaren als een ervaren ondernemer die uit ervaring weet hoe online marketing werkt. Daarnaast traint hij ZZP-ers op dat onderwerp waarbij hij benadrukt dat het bij online marketing naast zichtbaarheid ook gaat om het toevoegen van waarde. Iets dat ik zelf essentieel vind, want juist ‘waarde toevoegen’ maakt het onderscheid tussen een klant helpen en een klant van zijn geld af helpen.

Het boek is een samenvatting van online marketing zoals het werkt in de praktijk. Je zult er geen SWOT, People Planet Profit, het zeven-S-model of andere inmiddels klassieke marketingtheorieën in vinden. Wel bevat het boek praktische tips over het inrichten van je website, het schrijven van blogs, tips over social media. Het boek laat je weten hoe je marketing zo inricht dat je dit er als ZZP-er allemaal naast kunt doen. Wellicht is dat de reden dat het woord ‘machine’ in de titel is opgenomen. Bij gebrek aan marketingafdeling kun je als ZZP-er nu eenmaal niet zonder het automatiseren van bepaalde onderdelen van je marketing.

Het is fijn dat De online marketingmachine luchtig geschreven is met praktische en herkenbare voorbeelden van klanten die Van den Belt wist te helpen. De hele basis van online marketing is uitgewerkt. Door de voorbeelden is het boek gemakkelijk te lezen en toch word ik wat onrustig, want hoewel Van den Belt laat zien dat het niet zo moeilijk is, zie ik ondertussen wel dat het nog heel wat werk vraagt om mijn online marketing verder op te zetten. Het boek is dus geen aanrader voor mensen die vooral een boek lezen om zich fijn te voelen en het gevoel te krijgen dat ze er zijn. Met mijn onrust kan ik overigens wel aan de slag, want Van den Belt weet marketing in een aantal overzichtelijke stappen op te delen.

Als ZZP-er vind ik marketing nog steeds een noodzakelijk kwaad, al krijg ik door de eenvoudige stappen lol in het schrijven. Daarnaast helpt het goede gevoel dat ik krijg als er een aanvraag binnenkomt terwijl ik op dat moment niet eens aan m’n bedrijf dacht. Marketing is essentieel, want de zichtbaarheid online is de voorwaarde om te doen wat ik het liefste doe: zorgorganisaties helpen met organiseren en samenwerken. En volgens mij is dat voor jou als ZZP-er niet anders.

Jan van Baardewijk is teamtrainer en spreker in de zorg. Na zijn studie als bedrijfskundige focuste hij zich op thema’s als leiderschap, samenwerking, communicatie en anders organiseren. Deze kennis gebruikt hij in trainingen en spreekbeurten in zorg-instellingen, gemeenten en samenwerkingsverbanden. Jan gaf al ruim 100 trainingen aan meer dan 1500 professionals.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden