TopTrends voor ondernemers - 'Biedt kansen'
16 april 2018 | Dennis van Houts

Het ondernemerschap is niet altijd gemakkelijk. Zeker als je zoveel mogelijk zelf wil doen gaat er ontzettend veel tijd zitten in alle activiteiten van je onderneming. Zie dan nog maar eens tijd te hebben om de markt in de gaten te houden en trends te spotten!

Dat is nagenoeg onmogelijk, tenzij je in een branche zit waarbij het absoluut noodzakelijk is dat je deze trends bijhoudt. Gelukkig zijn er altijd mensen die dit soort activiteiten voor je uit handen kunnen nemen, zoals Willem Overbosch, schrijver van het boek TopTrends voor ondernemers. In dit boek laat Overbosch je zien wat de nieuwste ontwikkelingen zijn op het ondernemerschap. Enkele van deze trends zul je misschien bekend voorkomen, maar waarschijnlijk zul je al snel een kladblokje binnen bereik hebben om korte notities te maken.

Digitale revolutie

Het zal je niet verbazen dat het gros van de trends die in het boek Toptrends voor ondernemers is gemeld, gericht is op de digitale wereld. We zitten immers midden in een digitale revolutie! De revolutie brengt zowel kansen als risico’s met zich mee. Ga je goed om met deze nieuwe trends, dan zullen ze je een geweldig stuk helpen in het uitvoeren van je onderneming of het benaderen van nieuwe klanten en contacten. Stap je niet op tijd in met deze trends, dan loop je wellicht mooie kansen mis!

Heldere taal

In het boek Toptrends voor ondernemers worden 10 verschillende trends aan je gepresenteerd. Iedere trend wordt netjes geïntroduceerd en toegelicht aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. Daarbij worden ook ervaringsdeskundigen aan het woord gelaten middels een kort interview. Dat geeft de voorbeelden nog wat extra kracht en impact maar ook door het boek heen staan duidelijke voorbeelden van hoe je deze nieuwe trends kunt gebruiken in je eigen onderneming. Hoewel niet alle trends op jou van toepassing hoeven te zijn, is het goed om ervan te weten: je weet nooit of een van de opdrachtgevers of klanten misschien wel gebruikmaakt van deze nieuwe technieken!

Conclusie over Toptrends voor ondernemers

Als ondernemer moet je soms rennen om de trein te kunnen halen – of bij te kunnen houden. Als je zorgt dat je op tijd aan boord zit, kun je anderen hier mee helpen. Dat is precies wat Willem Overbosch doet in zijn boek – voor jou als ondernemer biedt het kansen om trends te erkennen en te gebruiken in je bedrijf.

Dennis van Houts is hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl en eigenaar van tekstbureau De Letterkamer. Deze recensie verscheen eerder op CooleSuggesties.nl

TopTrends voor ondernemers - 'Een praktisch overzicht'
10 november 2017 | Pieter Paul Verheggen

Als je je als schrijver een jaar op zolder opsluit om een boek te schrijven over trends, loop je in de huidige tijd het risico dat als je boek af is, de trends alweer achterhaald zijn. Voor het boek TopTrends voor ondernemers nam Willem Overbosch dit risico.

Willem Overbosch zet de 10 belangrijkste trends voor MKB ondernemers op een rijtje. En het resultaat is een praktisch leesbaar boek dat niet alleen haarfijn uitlegt met welke trends ondernemers rekening moeten houden, maar vooral ook hoe ze die trends zelf kunnen inzetten.

Het behoeft geen betoog dat de wereld om ons heen zich in een razend tempo ontwikkelt. En dat het voor veel MKB-ondernemers lastig is bij te houden wat die trends betekenen voor hun eigen bedrijf en wat ze er mee aan moeten. TopTrends voor ondernemers is een boek dat je in één dag uitleest en dat op een inzichtelijke wijze de trends op een rijtje zet, voorbeelden geeft hoe je de trends kunt herkennen in de wereld om je heen en wat je ermee kunt doen.

Als onderzoeker bij onderzoeksbureau Motivaction ben ik altijd nieuwsgierig naar welke ontwikkelingen andere ‘trendwatchers’ zien en welke betekenis zij eraan geven. Voor alle duidelijkheid, wie in dit boek een diepgaande analyse verwacht van de trends in business-Nederland komt bedrogen uit. Overbosch ziet trends enerzijds als iets algemeens en abstracts maar geeft aan dat trends nu ook weer geen ‘hocus pocus’ zijn: ‘Ik wil in dit boek de toptrends vertalen naar instrumenten waar jij iets mee kunt, als ondernemer. De ingrediënten? Klooien. Uitproberen. Leren Maar vooral: durf!’

Het boek bestaat uit 4 delen: in de eerste drie delen geeft hij een overzicht van ontwikkelingen in de samenleving met daarbinnen in totaal 10 toptrends. Het eerste deel geeft een overzicht van de belangrijkste maatschappelijke, demografische en economische ontwikkelingen. Het tweede deel behandelt ontwikkelingen als sociale innovatie en duurzaamheid. En in het derde deel staan digitale ontwikkelingen centraal. Deze delen moeten het niet hebben van de grote verrassende nieuwe inzichten maar moeten gezien worden als een handig overzicht van wat ondernemers anno 2017 voor hun kiezen krijgen aan ontwikkelingen om mee rekening te houden. Wat deze 3 delen prettig leesbaar maakt zijn de vele verwijzingen naar de praktijk (inclusief verwijzingen naar websites) en de interviews van ondernemers die wat met de trends hebben gedaan. Dat brengt de voorbeelden tot leven en brengt je op ideeën! Dat de auteur daarbij af-en-toe een open deur intrapt (Zoek slimme ICT oplossingen! of Pak verspilling aan) zij hem vergeven.

Maar deel 4 maakt dat je dit boek na het lezen zeker nog eens oppakt; Overbosch geeft in dit deel ruimte aan het Trendcanvas model van Chantal Verweij. Niet alleen wordt hier DESTEP methode geïntroduceerd maar kun je ook aan de hand van het Trendcanvas de trends direct vertalen naar kansen en mogelijkheden voor je eigen onderneming. En dat maakt van TopTrends voor Ondernemers niet alleen een leesboek maar vooral ook een doe-boek.

Aan het slot van het boek geeft de schrijver nog een inkijkje in zijn privéleven als hij beschrijft hoe zijn schoolgaande kinderen vragen of hij ‘een voldoende’ heeft gekregen voor het schrijven van zijn boek. Overbosch kan gerust zijn, zijn boek krijgt van mij een ruime voldoende; het is prettig en vlot geschreven en wat ik vooral de sterke kant van het boek vind zijn de vele voorbeelden en het Trendcanvas aan het eind om zelf mee aan de slag te gaan. Verwacht geen theoretische verhandelingen waar de trends vandaan komen, maar voor wie op zoek is naar een praktisch overzicht van de belangrijkste business trends is bij Willem Overbosch aan het goede adres. Van mij mag hij zich weer een jaar op zolder opsluiten!

Pieter Paul Verheggen is sinds 1989 managing partner van Motivaction en vanaf 2009 algemeen directeur.

TopTrends voor ondernemers - Een visionair beeld
28 september 2017 | Ment Kuiper

Trends, het blijft een thema dat onze aandacht trekt. Het is ook een onderwerp waarvan je kunt zeggen dat de inhoud van een boek over trends is verouderd zodra het is gedrukt.

De veranderingen volgen elkaar snel op en trends zijn weldra achterhaald. Dat heeft de auteur van het boek ‘TopTrends voor ondernemers – Van trend naar toepassing’ op een slimme manier opgepakt. Door de inzichten van anderen in zijn duiding te betrekken, geeft Willem Overbosch een beeld op de verdere ontwikkeling van een specifieke trend. Bovendien levert hij een praktische invulling voor iedere trend.

Trends zijn geen luchtfietserij, het gaat om aantoonbaar gedrag. En jij kunt erop inspelen.

In vier delen met tien trends neemt Overbosch de lezer mee in zijn toekomstvisie. Allereerst wordt gekeken naar onze eigen rol, daarna naar de omgeving en vervolgens gaan we via het ondernemer zijn naar het doen. De tien trends die de auteur centraal stelt, zijn:

1. digitale generatie en screenagers;

2. de real-time revolutie;

3. de platformeconomie;

4. groei door duurzame vernieuwing;

5. robotisering;

6. de opkomst van de digital business nomad;

7. i-publish;

8. blurring in business;

9. abonnementisering;

10. van internationaal naar hyperlokaal.

In het laatste deel neemt Overbosch ons mee naar de wijze waarop je de trends kunt gebruiken in je eigen voordeel.

Het doet het boek zeker tekort om hier in het kort elke trend terug te laten en kort samen te vatten. In 212 pagina’s beschrijft Overbosch inhoudelijk de trends. Opvallend bij dit boek is dat de visionaire blik van de auteur wordt gecombineerd met praktische invullinggen, tips en handvatten voor je eigen organisatie. Door deze combinatie blijven de tien trends niet te ver van je af staan, hetgeen je vaak ziet bij andere trendwatchers.

Verrijkend is ook dat er verschillende meningen worden weer gegeven van ervaringsdeskundigen en ondernemers. Overbosch geeft ons ook de tip mee om vooral niet bang te zijn maar vooral te gaan experimenteren. Durf stappen te zetten, is zijn wijze les. Niets doen in deze veranderende wereld is de minst goede beslissing.

TopTrends voor ondernemers is een goed en prettig leesbaar boek. Met zowel een visionair beeld alsook een praktische invulling. De inzichten van de auteur zijn gemengd met opvattingen van deskundigen. Het boek inspireert, zet aan tot nadenken en geeft richting.

Ment Kuiper is directeur van Customertalk.nl en hoofdredacteur van Bijgespijkerd.nl. Deze recensie verscheen eerder op Customertalk.nl.