Management Summaries - Denk als een startup
22 september 2017 | Erik de Vries

Dankzij de unieke combinatie van software en internet, waren de veranderingen in de wereld nog nooit zo talrijk, diepgaand en snel als nu. Code, content en kennis kunnen vrijwel kosteloos en in een verwaarloosbare tijdsduur worden gekopieerd of worden verplaatst naar de andere kant van de wereld. Dit heeft een enorme transparantie en versnelling tot gevolg in vrijwel alle sectoren.

De afgelopen tien jaar sneuvelden vele retailers, omdat ze de slag naar e-commerce niet konden maken: V&D, Perry Sport, Mexx, Free Record Shop, om maar een paar voorbeelden te noemen. Veel bedrijven lijken wel technofobisch. Het mag duidelijk zijn dat technologie in de niet eens zo verre toekomst ons bestaansrecht bepaalt. Om niet buiten de boot te vallen, is het tijd voor een andere manier van denken. Want de boot missen, is geen optie. Die manier wordt ons in feite op een presenteerblaadje aangereikt. Want juist in deze woelige tijden steken jonge, ambitieuze en uiterst succesvolle bedrijven de kop op. De startups, die niet wachten tot ze worden verzwolgen, maar die gebruik maken van de kracht van technologie, gekoppeld aan lef, enthousiasme en een goed idee. Veel startups zijn sterk softwaregedreven of omarmen in elk geval de nieuwe technologie: een groot contrast met veel bestaande, gevestigde bedrijven. Meer IT’ers aantrekken is voor hen een oplossing, maar die zijn relatief schaars op de arbeidsmarkt. Er is nog een andere manier: het is tijd om te leren denken als een startup.

Dit is een ingekorte versie van de Summary van Denk als een startup. Meer informatie en een speciale proefdownload van Management Summaries vindt u op deze pagina.

Denk als een startup - Van harte aanbevolen
4 september 2017 | Fred Rutgers

Denk als een startup, Negen manieren om slimmer en innovatiever te ondernemen door Mike Hoogveld wakkert het ondernemersvlammetje weer flink aan bij menig lezer. Wat een lekker inspirerend boek!

Startups zijn voortdurend bezig om hun bedrijf af te stemmen op hun doelgroep en de kansen in de markt. Helaas slijt deze markt- en klantgerichtheid eruit als een bedrijf wat langer bestaat en ‘gesettled’ is. En dat is jammer. Wil je als bedrijf groeien, succesvol worden en blijven, dan kun je veel leren van hoe starters het aanpakken. In dit boek geeft Hoogveld negen tips waarmee we het slimmer en effectiever kunnen aanpakken.

De wereld om ons heen verandert steeds sneller. De telefoon deed er maar liefst 75 jaar over om wereldwijd 50 miljoen gebruikers te krijgen. De radio deed dat in 38 jaar en de tv in slechts 13 jaar. Vandaag gaan dingen heel veel sneller, binnen 5 dagen liepen wereldwijd 50 miljoen mensen op straat te zoeken naar Pokémons!

Wil je als bedrijf voorkomen dat je binnen de kortste keren hopeloos achter de feiten aanloopt, dan zul je je manier van werken moeten aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. En juist daarin zijn startups nu heel erg goed. Bij startups is nog niet alles vastgelegd in processen en procedures. Durven mensen nog risico te nemen en initiatief te tonen. Bij startups zit het nog in de dagelijkse gang van zaken om voortdurend te luisteren naar de klant, te kijken naar de markt, en te testen wat wel en niet werkt. Fouten maken mag, sterker nog het moet bijna zolang je er maar van leert. En een afrekencultuur is een echte innovatiekiller.

Vijf jaar vooruit kijken om een vijfjarenplan te maken werkt niet meer. Facebook kijkt waar ze over dertig jaar willen staan en wat ze dan de komende 6 maanden moeten gaan doen om daar te komen. Elk half jaar bepalen ze opnieuw waar ze over dertig jaar willen staan. Op die manier sturen ze telkens weer bij om boven op de markt te blijven zitten. Snelheid en groei zijn momenteel de belangrijkste succesfactoren. Naast deze praktische tips staat dit boek nog boordevol andere handige tips waarmee je morgen direct in jouw bedrijf aan de slag kunt.

Hoogveld snapt waarom het belangrijk is om van jouw bedrijf een mean, lean concurrentiemachine te maken. Als expert in agile en lean heeft hij veel ervaring op deze gebieden en dat lees je in dit boek duidelijk terug. Je merkt dat hij als consultant en docent veel ervaring heeft in het uitleggen hoe dingen werken. Dat merk je vooral aan zijn heldere en vlotte schrijfstijl. Dit boek leest daarom lekker en ik heb het dan ook in één ruk uitgelezen. Wil jij met jouw bedrijf weer eens lekker ouderwets gas geven en bouwen aan meer omzet en groei? Dan kan ik je Denk als een startup van harte aanbevelen!

Fred Rutgers is actief als ondernemerscoach, retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schrijft al jaren blogs voor diverse websites zoals www.deondernemer.nl, waar hij blogger van het jaar 2016 werd. Daarnaast heeft hij diverse boeken geschreven.

Denk als een startup - Vlot en leesbaar
26 juli 2017 | Sjors van Leeuwen

We lezen en horen het overal: bedrijven moeten sneller, wendbaarder en innovatiever worden om te kunnen blijven bestaan. De traditionele manier werken schiet steeds vaker tekort. Door te denken als een startup kun je slimmer, creatiever en innovatiever worden. Dat is de boodschap van Mike Hoogveld in het boek Denk als een startup.

We leven in een wereld die snel verandert. Traditionele oplossingen schieten in veel gevallen tekort. Hoe dan wel? Bijvoorbeeld door te leren van succesvolle startups. Dat schrijft adviseur, spreker, docent en schrijver Mike Hoogveld in zijn boek Denk als een startup. Hoogveld schreef al diverse boeken, waaronder het succesvolle boek Agile managen. De auteur definieert een startup als een ‘tijdelijke organisatie op zoek naar een schaalbaar en herhaalbaar businessmodel’. Met daarbij de kanttekening, dat slechts 1 op de 10 startups succesvol is. Want zo merkt de auteur op: 9 op de 10 startups stoppen voortijdig, vooral door geldgebrek en te weinig vertrouwen uit de omgeving.

Wat maakt nu dat die tien procent van alle startups wel slaagt? En hoe kun je die succeselementen inbrengen in bestaande organisaties? Het antwoord vormt de titel van het boek, door te denken als een startup. De auteur beschrijft in het boek 9 manieren om te leren denken als een startup, om daarmee slimmer en innovatiever te kunnen ondernemen. Niet in de vorm van een 9-stappenplan dat je alleen maar hoeft te volgen op weg naar succesvolle innovatie, maar in de vorm van een aantal ‘ideeën’, zo schrijft de auteur. Zodat je vrijheid hebt om die ideeën op jouw eigen manier in de praktijk te brengen. De negen ideeën zijn:

Idee 1: Creëer een inspirerende cultuur.

Idee 2: Richt een inspirerende omgeving in.

Idee 3: Bouw een community.

Idee 4: Leiding geven aan vernieuwing.

Idee 5: Innoveer!

Idee 6: Stel de klant centraal.

Idee 7: Droom groot en lever topprestaties.

Idee 8: Neem kleine stappen.

Idee 9: Blijf leren en ontwikkelen.

De negen ideeën vormen evenzovele hoofdstukken en worden beschreven aan de hand van korte verhalen, ervaringen, voorbeelden, adviezen, tips en onderzoeksresultaten. Bekende namen als Google, Apple, Zappos, Uber, Facebook, Nike, Virgin, Spotify, Booking.com en vele anderen passeren daarbij de revue. Evenals een groot aantal citaten van goeroes, denkers en doeners.

Zoals de auteur aangeeft zijn het ‘ideeën’ waarmee je aan de slag kunt, en vormen ze niet een soort stappenplan of bewezen aanpak. De ideeën klinken logisch, zijn vaker beschreven en worden tastbaar door de vele voorbeelden en tips. Maar let op: denken als een startup kan je misschien creatiever en innovatiever maken, het is geen route of garantie voor succes. Ook zal het voor veel bedrijven niet gemakkelijk zijn om deze ideeën in de praktijk te brengen en om een startup-mentaliteit (innovatie) te combineren met business as usual (verbeteren en vernieuwen).

Denk als een startup is een vlot leesbaar boek. Niet al te dik, met korte verhalen en voorbeelden die wisselend interessant, leerzaam en leuk zijn. Het kan je helpen om met een andere mindset, die van startup, naar de wereld om je heen te kijken. Want het gaat volgens de auteur vooral om een andere manier van kijken naar en denken over kansen. De vervolgopdracht voor de lezer staat op de laatste pagina van het boek vermeld, namelijk ‘Wat ga jij morgen anders doen?’.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people en Hoe agile is jouw strategie?