23 mei 2014 | Douwe Hatenboer

Een paar dagen geleden stond ik na een lange werkdag in de file op weg naar huis. Een ‘lange’ werkdag, omdat die dag een nieuwe rapportagestructuur was geïntroduceerd. Dit leverde veel weerstand op bij projectleiders in de organisatie. Kortom, het was een dag van vragen beantwoorden, brandjes blussen en te proberen de weerstand weg te nemen.

Moe en geïrriteerd door de file, gingen gedachten door mijn hoofd als: ‘Ga ik dit volhouden?’ ‘komt de structuur van de grond?’ en ‘wat kan ik hier aan doen?’. Hulp met die laatste vraag was snel gevonden. Met een aansprekende titel en kreet op de achterflap (‘een boek waarmee je jezelf en je organisatie een boost geeft’) moest het boek ‘Energy Boost’ van Hans van der Loo gaan helpen.

Van der Loo begint zijn nieuwste boek met een uitleg over ‘energie’. Aan de hand van een gasfornuis legt hij uit dat er vier gaspitten zijn (perspectief, ambitie, binding, bevlogenheid) die mensen energie geven. Daarnaast is er een ontstekingsmechanisme om ze te activeren. Het boek bestaat verder uit twee delen. In het eerste beschrijft Van der Loo de relevantie en werking van energie. Het tweede deel geeft zestien praktische lessen hoe je als manager of adviseur de energie van mensen aan kan spreken. Van der Loo schrijft op een actieve manier en vanuit zijn eigen perspectief. In zijn betoog verwerkt hij vloeiend talloze praktijkvoorbeelden, welke variëren van een drafbaan in Friesland tot bekende winkelketens en het tv-programma ‘Het mooiste meisje van de Klas’. Dit maakt dat het boek prettig doorleest, ondanks de abstractie van de term ‘energie’.

Gebruikmakend van de vier energiebronnen, geeft Van der Loo zijn visie hoe veranderingen te initiëren en hoe vooral niet. Hier schrik ik van. Verandering is namelijk irrationeel, moet niet vanuit de directie gestuurd worden en niet vanuit negatieve energie ingegeven zijn. Ik denk terug aan de nieuwe rapportagestructuur en hoe dit in de organisatie gebracht is. Ik kan helaas dit lijstje volledig afvinken. Gelukkig doet Van der Loo een handreiking hoe weerstand weg te nemen en te veranderen: ‘Boosten’ is de oplossing. Denkend aan de weerstand bij de projectleiders lees ik de twee fasen van het ‘Boosten’: (1) het mobiliseren van mensen die enthousiast zijn over het idee en (2) hen de ruimte geven om hiermee aan de slag te gaan. Een week na de initiatie van de nieuwe structuur doet het me goed te zien dat dit ook de stappen zijn die wij hebben doorlopen. Een aantal enthousiaste projectleiders hebben de tijd gekregen om met de nieuwe structuur te experimenteren en deze te verbeteren. Op het moment merk ik dat goede ervaringen gedeeld worden en het momentum voor de structuur lijkt nu goed te zijn. Ik moet zowel grinniken als zuchten terwijl ik me afvraag waarom ik dit boek niet eerder heb gelezen.

Ondanks deze relevantie en de handige praktijkvoorbeelden heeft het boek een erg hoog ‘Tjakka!’ gehalte. Zo worden termen als ‘win- win’ veel gebruikt en is het aantal uitroeptekens hoog. Daarnaast plaatst Van der Loo door het gehele boek heen concluderende zinnen tussen de alinea’s. Na een aantal van deze zinnen (zoals: ‘Op groen loop je op de toppen van je kunnen!’ of ‘Doe dingen omdat je het wil!’) begin ik me te ergeren. Het doet de inhoud van boek tekort. Kun je hier als lezer echter door heen prikken en zoek je een boek dat inspireert dan ben je aan het juiste adres. ‘Energy Boost’ is een uitstekende oppepper om weer verfrist aan de slag te gaan!

In Focus: Energy Boost
27 maart 2014 | Nienke van Oeveren

In dit boek laat Hans van der Loo haarfijn zien wat u kunt doen om energielekken te dichten, bestaande energie beter te benutten en nieuwe energie te creëren. Zodat u weer presteert omdat u er zin in heeft! Drie lezers beoordelen het boek.

Klaaske van Leussen
Trainer/coach vanuit eigen bedrijf OYA

Zó herkenbaar: de lat komt hoger te liggen, de druk wordt groter en wat doen we: nog harder hollen, meer gas geven óf we zetten de hakken in de sloot en de rem erop. Terwijl we allemaal eigenlijk wel weten dat we dat niet vol gaan houden, omdat het energie vréét… En we kijken met ontzag naar de mensen die onder druk wel presteren en toch boordevol energie zijn en blijven….

In dit boek maakt Hans van der Loo duidelijk wat energie is, hoe het werkt en hoe je energie zélf kunt produceren. Hij onderbouwt dit met onderzoek en literatuurstudies en met tal van praktijkvoorbeelden. En in heldere (beeld)taal, waardoor het meteen blijft hangen. De 16 krachtlessen en het bijgeleverde werkboek zijn daarbij heel praktisch te gebruiken in training en coaching om inzicht te krijgen hoe de eigen energiebronnen erbij staan en hoe je ze nog meer kunt laten ‘branden’.

9

Mark Kouwenhoven

Projectmanagement trainer/coach, eigenaar van PMcoaching en nThen!

De titel Energy Boost maakte me vooral nieuwsgierig. Ik heb een paar keer de energieke flow in projecten mogen ervaren en dat smaakt nog steeds naar meer. Het boek geeft 16 krachtlessen (aanknopingspunten) om meer energie te generen. Om zo prestaties te leveren waar de vonken vanaf vliegen terwijl je zelf ook nog eens meer energie overhoudt.

Modellen gebruik ik vooral als analyse- en reflectiemiddel om leer- en verbeterpunten te vinden. Het boek geeft me onderbouwing van veel zaken die ik al toepas, het plaatst ze in een kader en maakt me hiervan nog bewuster. Van der Loo benadrukt dat een verandering vraagt om ander gewenst gedrag, dat je eerst op zoek moet gaan naar de positieve uitzonderingen en van daaruit verder kunt werken aan de verandering. Het boek is evidence based en geeft via het (gratis) digitale werkboek praktische handvatten via aanvullende links naar Youtube en artikelen.

7,5

Mireille Govers – Stekelenburg

InnoZenz B.V. – Inspiring Growth

Energy Boost behandelt naar mijn mening een van de meest wezenlijke thema’s van nu. Energy management is het nieuwe, effectievere timemanagement. Alhoewel het ondoenlijk is om alle samenhangende thema’s aan een volledige theoretische analyse te onderwerpen, mis ik wezenlijke wetenschappelijke onderbouwing bij een van de hoofdthema’s: bevlogenheid, voor Van der Loo een van de vier energiebronnen. Zeer zeker ingegeven door mijn eigen praktijkervaring en promotieonderzoek naar bevlogenheid, zouden minimaal bevindingen van Bakker, Schaufeli en Van Rhenen op hoofdpunten toegevoegd moeten zijn. Zij hebben met hun vele wetenschappelijke onderzoeken en publicaties over bevlogenheid al vele jaren bruikbare informatie ontsloten.

Het uiteenzetten zijn eigen theorie wisselt Van der Loo af met enkele inspirerende praktijkvoorbeelden, wat het boek zeer prettig leesbaar maakt. Daarnaast past dit boek zeker in de ‘medicijnkast’ tegen het negativisme. Zodat hopelijk steeds meer bevlogen, energieke medewerkers leren om hun dagelijkse energie in bedrijven te komen brengen en halen!

7,5

19 februari 2014 | Nico Jong

Duits onderzoek laat zien dat in Europese organisaties 40 tot 60% van de menselijke energie weg lekt. In Nederland gaat gemiddeld 51% van de energie in organisaties verloren. Al dit energieverlies heeft destructieve gevolgen voor de prestaties van organisaties. Het is dus hoognodig om mensen, teams en organisaties een energiestoot te geven. Daar gaat het nieuwe boek van Hans van der Loo, 'Energy Boost', over.

Slechts een op de vijf medewerkers is bereid om er in de huidige crisistijd vol tegenaan te gaan, schrijft Hans van de Loo. Meer dan een derde vindt het wel best zoals het gaat en 34% werkt keihard, maar is weinig effectief. Bijna 10% van de medewerkers is zelfs helemaal afgehaakt, is ontevreden en presteert nauwelijks nog iets.

Als mensen onder hoge druk moeten presteren, geven zij gas en gaan zij versnellen. Zij activeren de 'rode knop' in hun hoofd, de paniekknop die een directe energy boost geeft. In de omgekeerde situatie, als mensen vertragen, drukken zij op hun 'blauwe knop' die de automatische piloot start. Onbewust richt hun gedrag zich dan naar voorgeprogrammeerde patronen.

Gelukkig zijn mensen niet overgeleverd aan de grillen van hun rode of blauwe knop. Zij kunnen afstand nemen en zelf keuzes maken. Zij kunnen nieuwe mogelijkheden bedenken en zichzelf nieuwe energie geven door positief naar gebeurtenissen te kijken. Dan activeren zij hun 'groene knop' die ervoor zorgt dat zij los kunnen komen van automatische gedragspatronen en dat zij niet uitsluitend vanuit vecht- of vluchtreflexen hoeven te reageren.

De groene knop maakt het mogelijk om dingen te willen en niet alleen te moeten. Hij zorgt voor zelfvertrouwen en geeft een goed gevoel. Het is de knop van een optimistische levenshouding. De groene knop wordt bestudeerd door de positieve psychologie die de nadruk legt op mogelijkheden en kracht en niet op problemen en klachten.

De auteur noemt 'Energy Boost' een filosofisch kookboek dat een raamwerk biedt om tot een energiestoot te komen die past bij de eigen situatie. In het eerste deel geeft Van der Loo inzicht in de aard en het functioneren van energie, gedrag en prestaties. Deel 2 is praktischer en gaat in op het activeren van vier energiebronnen: perspectief, ambitie, binding en bevlogenheid aan de hand van zestien krachtlessen.

'Energy Boost' is een waardevol boek dat kan helpen de desastreuze effecten van energieverlies te stoppen en te keren. De heldere schrijfstijl, de gebundelde inzichten en de praktische lessen zorgen voor een lezenswaardig en toegankelijk geheel.