Groot denken - 'Een wake up call'
17 januari 2018 | Wardy Poelstra

Hoe slaag je erin om in een steeds complexere wereld kansen te zien en te benutten die anderen laten liggen? Op welke knoppen kun je drukken om je creativiteit beter in te zetten en slimmer met uitdagingen om te gaan?

‘Doorbraakexpert’ Adriaan Wagenaar gaat met deze vragen aan de slag in zijn nieuwe boek Groot Denken. Kansen grijpen die anderen niet zien. Een belangrijk uitgangspunt voor hem is dat we weer moeten leren kijken en denken als een kind.

Wagenaar vertelt in het voorwoord van Groot denken een grappige anekdote: toen hij zelf een kind was, stond in al zijn schoolrapporten dat hij een dromer was die ‘te veel uit het raam keek’. Dat is nu precies wat hij zijn lezers aanraadt om te doen: kijk meer uit het raam! Wagenaar werkt veel met kinderen die hij bij directies van grote organisaties naar binnen loodst om daar op een onbevangen, originele manier naar ‘wicked problems’ te kijken. De ‘Raden van Stuur’ die hij met de kinderen vormt, presenteren vaak inzichten en oplossingen waar de wijze, grijze topmannen van deze organisaties zelf niet op waren gekomen.

Hoe kun je die onbevangen, open blik nu bij jezelf aankweken? En hoe zorg je ervoor dat je je zo’n blik duurzaam eigen maakt – dat je er, zoals Wagenaar het zelf noemt, een ‘routine’ van maakt? Belangrijk is dat je leert vertrouwen op drie eigenschappen die je van kindsbeen al hebt, en die je dus alleen maar opnieuw hoeft ‘aan te zetten’: een open geest, verbeeldingskracht en vindingrijkheid. De auteur hamert er in het hele boek op dat dit de belangrijkste ingrediënten zijn van het vermogen om ‘groot te denken’. Hoe dat in de praktijk zijn beslag kan krijgen, komt met name aan bod in het tweede deel van het boek, waarin vijf principes worden uitgewerkt die je in je dagelijks werk kunt toepassen. Deze vijf principes zijn geformuleerd als opdrachten: denk in mogelijkheden; zie de kleine signalen op je pad; overwin weerstand; organiseer je helpende omgeving; en tot slot: speel! In de hoofdstukken die aan elk van deze principes zijn gewijd, staan veel praktische voorbeelden, tips en oefeningen waarmee je direct aan de slag kunt.

In het eerste deel van het boek gaat Wagenaar in op de vraag waarom ‘groot denken’ vaak zo moeilijk is, en wat er nu eigenlijk de kern van uitmaakt. Het komt erop neer dat je je niet moet laten ontmoedigen door het ‘kan niet!’ waarmee je jezelf maar al te vaak inperkt. Die zelfcensuur is het gevolg van de angsten, de kennis en de ervaring die je in de loop van je leven hebt verzameld. Zodra je jezelf toestaat weer de naïviteit te omarmen die je als kind van nature al had, en je slim gebruik maakt van de ‘kapitaalbronnen’ die je ter beschikking hebt (zoals geld, je netwerk, je geestelijke bagage), ben je al een heel eind op weg.

Dat klinkt simpel, en eerlijk gezegd is het boek in beschouwend opzicht ook nogal dun; verwacht geen diepgravende analyses over de materie, of bijzondere oorspronkelijke inzichten. De meerwaarde van het boek zit hem wat mij betreft vooral in het tweede deel, waarin de auteur je op een aanstekelijke en praktische manier uitnodigt je te ontdoen van zelf opgelegde restricties in allerlei (werk)situaties, individueel of met je team. ‘Groot denken gaat niet over dromen, maar over wakker worden’, zegt Wagenaar bij herhaling; zijn boek kun je dan ook beschouwen als een wake up call, aanbevolen voor wie het kind in zichzelf uit het zicht is verloren.

Wardy Poelstra adviseert en begeleidt personen, bedrijven en instellingen bij het realiseren van (boek)uitgaven: www.wardypoelstra.com

Groot denken - 'Leest vlot weg'
15 november 2017 | Sjors van Leeuwen

Succesvol zijn betekent mogelijkheden zien en kansen benutten. Daarvoor moeten we wel buiten bestaande kaders stappen en vastgeroeste denkpatronen loslaten. We moeten Groot Denken zo schrijft Adriaan Wagenaar in zijn nieuwste boek.

Markten zijn grilliger dan ooit. Mogelijkheden en kansen zien is belangrijker dan ooit. Toch blijkt dit vaak lastig want we zijn verleerd om buiten de kaders te denken en houden krampachtig vast aan vastgeroeste gewoonten. Om kansen te zien en te grijpen moeten we vraagstukken op een creatieve manier benaderen, met een open geest en met de nodigde verbeeldingskracht en vindingrijkheid. Kortom, we moeten Groot Denken.

Daarover gaat het boek Groot denken van adviseur en spreker Adriaan Wagenaar. Zijn boodschap is dat groot denken geen toevalstreffer is, maar een routine die je kunt ontwikkelen. Daarvoor hoef je niets te leren. Je moet alleen bereid zijn om bestaande denkpatronen die niet langer werken los te laten.

De auteur beschrijft in Groot denken in twee delen en acht hoofdstukken hoe je dat doet. Het eerste  deel gaat over de waarom-vraag. Met de noodzaak van Groot Denken, de kern van Groot Denken en de toepassing van Groot Denken in je werk. Deel twee gaat over de hoe-vraag. Met de vijf principes (hoofdstukken) die je helpen om kansen te herkennen en te benutten zoals: denk in mogelijkheden, zie de kleine signalen op je pad, overwin weerstanden (doorbreek beperkende gedachten), organiseer je helpende omgeving en speel! (ga aan de slag, probeer het uit). Waarbij de auteur benadrukt om lastige situaties niet te benaderen als routinesituaties maar als wicked situaties, waarin alles met elkaar lijkt samen te hangen.

De kern van Groot Denken bestaat volgens de auteur uit drie elementen: kan niet bestaat niet, gebruik wijs je kapitaalbronnen (netwerk e.d.) en denk als een kind. Want kinderen denken nog vrij. Ze zijn nieuwsgierig, hebben verbeeldingskracht en nemen niets voor standaard aan. De auteur schakelt dan ook regelmatig kinderen in bij het zoeken naar oplossingen voor allerhande bedrijfsvraagstukken. Sinds 1996 laat de auteur kinderen en managers in een zogeheten Raad van Stuur-programma’s filosoferen over maatschappelijke vragen en samenwerken aan oplossingen.

De invalshoek van ’denk als een kind’ is origineel en leuk om te lezen en de inbreng van kinderen zal in de praktijk in veel gevallen ongetwijfeld tot eyeopeners leiden. Jammer genoeg staat niet het inschakelen van kinderen bij het oplossen van vraagstukken centraal, maar het denken als een kind: met open geest, verbeeldingskracht en vindingrijkheid. Het gevolg van die keuze is dat het boek toch vooral uitgaat van de bekende grote mensenwereld. En daardoor ook meer bekende en soms ook voor de hand liggende inzichten en adviezen bevat. Zoals stel de goede en ongemakkelijke vragen, gebruik je verbeelding met causale kaarten, werk met metaforen, ontwerp je eigen groeiverhaal, sta open voor het onverwachte (serendipity) en experimenteer; neem initiatief dat zo klein is dat niemand er nee tegen kan zeggen en dat zo groot is dat iedereen wint.

Groot denken is een compact boek dat vlot wegleest. De auteur heeft het boek geschreven voor bevlogen professionals die in hun werk doorbraken willen realiseren en tegen een hoop weerstand aanlopen. Voor hen biedt dit boek misschien nog niet eerder ontdekte inzichten, tips en trucs. Ook bevat het boek een groot aantal oefeningen waarmee je aan de slag kan. Vergeet daarbij zeker het kind niet. Want zo zegt succesondernemer Richard Branson in het boek: ‘Ik kijk naar mijn onderneming door de ogen van een kind. Zo ontdek ik elke dag nieuwe mogelijkheden’.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people en Hoe agile is jouw strategie? Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.