Content! - 'Maakt belofte waar'
23 januari 2019 | Dymph Neeteson

Hoera, het is zover! Ik heb eindelijk het boek Content! Zuurstof voor je klanten van Antal de Waij uit. Na het lezen van het boek zou je -volgens de achterflap- alle informatie moeten hebben om een contentstrategie te bouwen. Klopt dit? Ja, wat mij betreft wordt deze belofte zeker waargemaakt.

Content! staat namelijk bol van de handige lijstjes en schema’s, die houvast bieden bij het opzetten van een contentstrategie. Waarom ik dan toch het woord ‘eindelijk’ gebruikt heb? Omdat het boek -juist door deze lijstjes en schema’s- niet eenvoudig wegleest. Je moet goed je aandacht erbij houden om de schema’s te begrijpen en om bewust te registreren welke waardevolle voorbeelden De Waij allemaal geeft.

Gedoseerde content
Ik heb het boek echt in stukjes moeten lezen en dat terwijl het een onderwerp is dat mij als (content)marketeer buitengewoon boeit. Toegegeven, ik had toen ik het boek ontving weinig tijd, waardoor ik genoodzaakt was om het in kleine stukjes te lezen. Ik was veroordeeld tot lezen op de fiets in de sportschool of ’s avonds voor het slapen gaan nog even in bed. Er lekker inkomen is dan lastig. Nu, na mijn vakantie, kan ik vol trots zeggen dat ik het boek keurig uitgelezen heb.

Engagement
Mijn favoriete hoofdstuk was het hoofdstuk over engagement. Vooral het stuk over hoe je engagement kunt stimuleren. Ik help zelf bedrijven bij het online zichtbaard(er) worden, o.a. via social media, en dit vond ik een bijzonder bruikbare lijst. Je bent gauw geneigd om een beperkt aantal opties te gebruiken, uit gewoonte of een soort ‘gemakzucht’, terwijl er zoveel meer zijn. Op deze manier help ik niet alleen mijn klanten beter, maar houd ik het ook voor mezelf leuk en afwisselend.

Extra: online omgeving
Zelf lees ik nog steeds graag papieren boeken. Vandaar dat ik ook erg blij was met dit kleurrijke, gedrukte exemplaar. Ja, ik weet het, het is niet milieuvriendelijk, maar ik vind een e-boek op de een of andere manier pure armoede. Het doet voor mij af aan de beleving. En volgens mij neem ik ook minder in me op als ik vanaf mijn tablet lees. Maar dit terzijde. Tegenwoordig hebben veel (papieren) boeken een online omgeving waar je meer uitleg of voorbeelden over een bepaald onderwerp in het boek kunt vinden. Superhandig natuurlijk. Zo ook Content! Zuurstof voor je klanten. Ik merk alleen aan mezelf dat het nét teveel moeite is om tijdens het lezen van papier naar online te switchen. Best zonde, want zo mis ik allerlei nuttigs. Het zal voor veel mensen ongetwijfeld wél werken, alleen voor mij persoonlijk dus iets minder.

Voor wie
Ik kan me goed voorstellen dat Content! voor iemand met weinig kennis over contentmarketing een ideaal boek is, want het biedt alle handvatten die een beginner nodig heeft. Ik denk dat het voor de iets gevorderde contentmarketeer deels een bevestiging is van de al aanwezige kennis, maar zeker ook een handig naslagwerk. En -juist omdat het zo breed opgezet is- steek je er altijd iets van op. Persoonlijk had ik liever iets meer diepgang gehad bij bepaalde hoofdstukken, waaronder de customer journey. Maar die informatiebehoefte is ongetwijfeld voor iedereen, afhankelijk van zijn of haar voorkennis, anders. Ik realiseer me dat het onmogelijk is om iedereen volledig te kunnen pleasen. Maar misschien is het een idee voor een vervolg?

Conclusie
Ondanks mijn eerdergenoemde kanttekeningen, is het een heel volledig boek dat ik iedereen aanraad die serieus met zijn contentstrategie aan de slag wil.

Dymph Neeteson is (ICT-)tekstschrijver, Copywriter en LinkedIn Trainer met kennis van Social Selling, SEO, E-mail-marketing, Marketingcommunicatie.

Content! - Zuurstof voor je klanten - 'Een maatstaf en standaardwerk'
16 februari 2018 | Jeanine Dijkhuis

‘Content is de motor van moderne marketing’ aldus Antal de Waij. Daarin staat hij niet alleen. Content is meer dan ooit verworden tot een constante spilfunctie binnen marketingcommunicatie.

Deze ‘Dikke Van Dale’ van de content laat zien hoe breed, complex en impactvol content is. Content trekt traffic naar de website, zoals naar de blog en/of productpagina’s. Content zorgt voor conversie optimalisatie en lead nurturing. Content is in owned media zoals e-mail zeer cruciaal, mits persoonlijk, afgewogen, interactief is en eventueel voorzien van user generated items zoals reviews.

De auteur wil iedereen die met content aan de slag is/gaat van een antwoord voorzien. Het volumineuze boek ligt dankzij de flexibele kaft lekker in de hand en is een fijn en volledig naslagwerk. Bovendien is er een online omgeving beschikbaar voor verdieping in de vorm van video’s en tools. Via de Facebook Messenger chatbot is een persoonlijke assistent beschikbaar die via zoeken op een pagina- of paragraafnummer toegang geeft tot een matrix met verdere informatie.

De titel Co2ntent! verwijst naar de zuurstof die content produceert om een vlekkeloze gebruikerservaring bij klanten te creëren. Met de klant als uitgangspunt, zijn de organisatiedoelen altijd te relateren aan de customer journey. De auteur adviseert via buyer persona’s content af te stemmen op klantkennis en daarmee per klantfase het juiste middel te kiezen. Alle middelen komen aan bod met functie en voorbeelden. De maar liefst 49 contenttypen hebben een eigen plek in de Content Marketing Canvas die als rode draad door het boek loopt. Via 20 redactionele formats wordt gestimuleerd om schematisch en gestructureerd in de kalender te plannen. Met actualiteit, relevantie en urgentie als dragers. Ook zijn er methoden voor het vergroten van de levensduur van je content (evergreencontent). Om te optimaliseren moet de contentprofessional de effectiviteit continue testen aan de hand van doelgerichte KPI’s.

Tot slot is er aandacht voor samenwerking met andere organisatie-onderdelen. Voor de rollen, processen en mensen die de contentcultuur creëren. Al met al is Content! een maatstaf voor de professional om zijn contentarchitectuur te bepalen en tot een goed contentplan te komen. Voor overige marketeers is het een standaardwerk die alle hedendaagse smaken, stijlen en middelen van marketingcommunicatie beschrijft.

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.