Big Data ontrafeld - 'Een goede introductie'
23 januari 2019 | Sjors van Leeuwen

De term ‘big data’ wordt steeds vaker gebruikt. Maar wat houdt het eigenlijk in en waarom wordt het gezien als een ‘game changer’ voor bedrijven en instellingen? Je leest het antwoord in het boek Big data ontrafeld.

Met big data, data science (datawetenschap) en AI (artificiële intelligentie, ofwel kunstmatige intelligentie) kun je betere zakelijke beslissingen nemen. Dat schrijft big data-expert David Stephenson in zijn boek Big data ontrafeld. Daarin lees je hoe je big data het beste kunt verzamelen en toepassen. En die toepassingsmogelijkheden zijn legio zo maakt het boek wel duidelijk.

Het boek bestaat uit twee delen met in totaal 11 hoofdstukken. Het eerste deel gaat in op de geschiedenis en ontwikkeling van big data, kunstmatige intelligentie en machine learning en het nut en de toepassingsmogelijkheden (use cases) daarvan. Zo kun je big data inzetten voor A/B-testen (betere websites en sociale media), aanbevelingsalgoritmes (cross- en up-sell), vraag- en omzetramingen (logistieke verbeteringen), betere segmentatie, personalisatie en (re)targetting (maatwerk in reclame en dienstverlening), prijsbepaling (dynamic pricing), conversie-optimalisatie (meer verkoop), fraudedetectie (kostenbesparing), churnreductie (minder klantverloop), klantwaardebepaling (customer lifetime value) en leadscoring (verbeteren acquisitie). Allemaal toepassingen die de bedrijfsprestaties sterk kunnen verbeteren.

In deel twee beschrijft de auteur het ‘big data ecosysteem’ dat je als organisatie nodig hebt om goed met big data aan de slag te gaan. Hier vind je hoofdstukken over big data-gedreven strategie, het verzamelen, opslaan en analyseren van data, gebruik van algoritmen en machine learning, het kiezen van de juiste technologie (IT), het samenstellen van het big datateam en aandachtspunten op het gebied van govenance, privacy en wettelijke naleving. Het boek sluit af met een praktijkcase over een mislukt big dataproject dat tientallen miljoenen heeft gekost, zonder bruikbaar resultaat.

Diverse begrippen passeren de revue van small en big data tot gedistribueerde data en streaming data. Van cloud en fog computing tot open source en digitale platformen. En van kunstmatige en neurale netwerken tot deep learning. De auteur legt alle begrippen op een begrijpelijke manier uit. Ook lezen we over de verschillende soorten data-analyses die je kunt inzetten zoals beschrijvende, diagnostische, voorspellende en voorschrijvende analyses. In begrijpelijke taal want het boek bevat geen ingewikkelde analysemodellen of wiskundige formules. Verder komen belangrijke implementatie-aspecten aan de orde zoals het kiezen van de juiste technologie, het samenstellen van het big datateam, het aannemen van specialisten (data analytics) en het lanceren van succesvolle toepassingen in de organisatie. Ieder hoofdstuk sluit af met de belangrijkste punten en een aantal vragen die je aan het denken zetten en waarmee jezelf aan de slag kunt. De vele praktijkvoorbeelden en kaders met ‘let op’ zorgen voor de vertaling naar de praktijk.

Je kunt merken dat de auteur veel ervaring heeft op het gebied van big data. Hij geeft niet alleen heldere en nuchtere beschrijving van het fenomeen big data maar waarschuwt de lezer ook voor de vele (praktische) valkuilen die op de loer liggen. Samen met concrete tips om van jouw big datastrategie een succes te maken. Belangrijkste valkuil is misschien wel dat je denkt dat het vooral om IT en techniek gaat. Mis! Belangrijkste tip is misschien wel dat big data écht een vak apart is en dat dit vraagt om specifieke kennis en kunde die op de arbeidsmarkt schaars en duur is.

Big Data ontrafeld geeft een goed beeld van wat ‘big data’ is, wat je ermee kunt, waarom je ermee aan de slag zou moeten gaan en hoe je dat het beste kunt aanpakken. Dat kan vaak op een relatief eenvoudige wijze, want zo schrijft de auteur: ‘Het is heel goed mogelijk dat je grootste winst aanvankelijk voortkomt uit zeer basale toepassingen van data analytics’. Het boek is een goede introductie voor iedereen die meer wilt weten over het containerbegrip big data indachtig het eeuwenoude spreekwoord ‘bezint eer ge begint’.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie? en Wendbare strategie op een A4. Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.

Big data ontrafeld - 'Praktisch en toegankelijk'
7 december 2018 | Quintus Hegie

Big Data is voor een aantal mensen nog steeds een mysterieuze, wellicht wat gehypte term. Maar wat Big Data nu precies? En wat kun je er binnen je organisatie mee? Plus de belangrijkste vraag: Hoe start je een Big Data project en zet je een Data Science team op?

In Big data ontrafeld van David Stephenson vind je geen wetenschappelijke formules, maar wel zijn algoritme om zakelijke beslissingen te gaan maken op basis van data in plaats van onderbuikgevoel.

Het boek Big Data ontrafeld is de Nederlandse vertaling van de oorspronkelijke titel Big Data Demystified door David Stephenson, Phd. In tegenstelling tot Creating Value with Big Data Analytics van Peter Verhoef e.a., een ander boek dat ik heb gerecenseerd, vind je in het werk van Stephenson geen formules.

1. In het eerste deel van het boek legt Stephenson de term Big Data goed uit. Naast waarom de hype rond Big Data is ontstaan, beschrijft hij ook het nut van Big Data voor organisaties, en geeft hij een rijk aantal mogelijke bedrijfstoepassingen.

2. In de tweede helft van het boek gaat Stephenson concreet in op hoe je vervolgens Big Data kunt gaan gebruiken in je organisatie. Dit begint met een strategie bepalen waar data en analyse een wezenlijk onderdeel van wordt. Vervolgens kies je de benodigde technologieën en stel je een (permanent) team samen.

Ik zou Big Data ontrafeld daarom eerder aanbevelen aan afdelingsmanagers en projectleiders, dan aan data analisten of wiskundigen. Stephenson benadrukt echt de zakelijke toepassing van Big Data voor organisaties en koppelt de ‘best practises’ voor het opzetten van een data science team aan toegevoegde waarde voor het bedrijf. Een wiskundig innovatief algoritme dat een bedrijf ontwikkelt kan geweldig zijn, maar wordt waardeloos wanneer het geen concrete waarde toevoegt aan de bedrijfsprocessen.

Daar ligt vermoed ik ook de kracht van zijn boek. In de wereld van Big Data kun je als bedrijf, dat nog moet beginnen met datagedreven worden, snel overweldigd worden door hippe termen en complex vakjargon. Maar laat je niet zomaar verleiden door een goede sales pitch van een technologieleverancier. Geef je evenmin zo maar over aan een data scientist die innovatieve, complexe formules voor je uittekent. Hier is een brede strategie en gedegen team opzet nodig!

Stephenson beschrijft enkele voorbeelden van historische incidenten, waarbij een te sterke focus op  technologie of op een bepaalde innovatieve analyse methode, tot een groot financieel fiasco heeft geleid bij bekende Amerikaanse bedrijven. Hij benadrukt daarom des te meer om zaken eenvoudig te houden, en steeds in de gaten te houden dat daadwerkelijke toegevoegde waarde aangetoond wordt, welke technische oplossing of medewerkers-initiatieven je ook inschakelt.

Al met al heeft David Stephenson met Big Data ontrafeld een praktisch en toegankelijk boekwerk geschreven voor bedrijven die in simpele taal instructies willen krijgen hoe een goed Big Data team op te zetten en daar leiding aan te geven. En voor mezelf heb ik er enkele opmerkelijke ervaringen en paradoxale stellingen uit gehaald om met David te bespreken, wanneer ik hem weer eens tegen het lijf loop.

Econometrist en informaticus Quintus C. Hegie, MSc (35) heeft een tiental jaar praktische ervaring met big data gedreven omnichannel marketing in de financiële branche. Zijn vertrekpunt bij het ondersteunen van bedrijven met hun marketing afdeling is steeds de gedragingen en overtuigingen van de eindklant beter te leren begrijpen.  Middels objectieve operationele analyse en continue verbetering van uitgewerkte Data Driven Customer Journeys, maken bedrijven blijvend betere en slimmere keuzes voor waarde creatie bij hun klanten.