Volle zalen - 'De liefde voor het vak en het enthousiasme stralen er vanaf'
8 juli 2020 | Peter Streefkerk

Dat wil toch iedereen, Volle zalen trekken? Als artiest zeker, maar als organisator natuurlijk nog meer. Want jij loopt als organisator vaak het grootste risico. Jij steekt je nek uit als je een beroemde spreker, vaak uit Amerika naar Nederland haalt.

Daar kan Hans Groen over meepraten. Met zijn bedrijven haalde hij managementgoeroes als Stephen Covey, Philip Kotler, Michael Porter, Jack Welch, C.K. Prahalad en Tom Peters, maar ook beroemdheden als Barack Obama, de Dalai Lama en John Cleese naar Nederland. Hans Groen vestigde er zijn reputatie mee, als succesvol organisator van seminars, collegereeksen, masterclasses en recent ook theatercolleges, maar wat was nu precies zijn geheim?

Kijkje in de keuken

Met het boek Volle zalen onthult hij meerdere geheimen en biedt hij jou als lezer een kijkje in de keuken van het organiseren van grote en kleine evenementen. Wat heet, het boek is zeg maar gerust een zeer uitgebreide kijk in de keuken geworden. Daarnaast geeft Hans Groen je ook zijn visie mee op de toekomst van het vak. Met name zijn opmerking dat het seminarmodel eindig is, krijgt in deze tijd van de coronacrisis nog meer waarde. Zeker als je weet dat hij dit boek reeds in 2018/2019 schreef en uitbracht. Het organiseren van evenementen ontkomt niet aan de gevolgen van de veranderde wereld sinds begin dit jaar.

Van huis uit geen schrijver

Hans Groen is van huis uit geen schrijver en dit boek is zijn debuut. Daar is qua schrijfstijl niet veel van te merken. Het boek leest vlot weg en sprankelt aan alle kanten door de vele sprekende praktijkvoorbeelden. Je krijg er bij wijze van spreken meteen zelf zin in om een evenement te organiseren. Daarmee niet gezegd hebbende dat dit dan direct zo maar even kan worden gedaan, laat staan dat het meteen een succes wordt. Evenementen organiseren is een tijdrovend vak en dat vak beheerst Hans Groen tot in zijn vingertoppen. Dat lees je, dat voel je.

De ingrediënten vormen de basis, de kok maakt het gerecht

In de inleiding trapt Hans Groen af met een beschouwing over het fenomeen uitverkocht huis. Zeer nuttig om de context te leren kennen van de locaties die iedere keer weer moeten worden gevuld. Ieder evenement, hoe groot of hoe klein ook, kent vervolgens dezelfde ingrediënten die tot een succes kunnen leiden. Per hoofdstuk behandelt hij één van die mogelijke ingrediënten: het idee, een grote naam of niet, een uitgebalanceerd programma, de perfectie locatie, een slimme prijsstrategie, een sterke marketingcampagne, het fenomeen uitverkocht en continuïteit. Je bent als het ware een denkbeeldig stappenplan aan het doorlopen, maar alleen het doorlopen van het stappenplan en gebruik maken van de aangedragen ingrediënten maken nog geen lekker gerecht. Daar heb je absoluut een goede kok voor nodig, zoals een Hans Groen bijvoorbeeld.

Je bent wie je kent

Ze zeggen weleens ‘Je bent wie je kent’. Dat zit bij Hans Groen wel snor als je namen leest van al die gepresenteerde beroemdheden en deskundigen, in hun vakgebied ook beroemdheden. Omgekeerd zullen al die bekende en beroemde mensen de naam Hans Groen misschien niet kennen, omdat je er vanuit gaat dat zij een impresario of zaakwaarnemer hebben. Je kunt alleen maar bewondering hebben voor zijn drive en ondernemersgeest. Een Barack Obama komt tenslotte niet voor een flesje wijn naar ons kleine landje. Je moet die beroemde mensen te pakken zien te krijgen, een datum overeen zien te komen, en tenslotte overeenstemming bereiken over hun gage. Een flinke investering, zowel qua tijd als qua geld.

Checklisten en sprekende voorbeelden

De hoofdstukken over de zeven succesfactoren bevatten ieder een zeer duidelijke checklist. Ja, zal je dan zeggen. Dat is gewoon een kwestie van afvinken, maar zo gemakkelijk kom je er niet vanaf als je de lijst goed leest. Ieder punt uit die checklist vormt een apart punt van bespreking waar tijdens de voorbereiding goed over moet worden nagedacht. Kansen, bedreigingen, risico’s, kosten. Het moet voor ieder punt de revu passeren. Ze zeggen dat een goede voorbereiding het halve werk is, maar hier zou dat weleens driekwart van het werk kunnen zijn. Na de checklist wordt ieder hoofdstuk afgesloten met een sprekend voorbeeld. Onder meer het seminar ‘MBA in één dag’ met Ben Tiggelaar (idee), het bezoek van Barack Obama aan Nederland (beroemdheid), de musical ‘Soldaat van Oranje’ (locatie), de inzet van Johan Cruijff (programma), TED (prijs), het dansevenement Q-Dance (continuïteit) en de concerten van André Rieu (innovatie).

Innovaties in de evenementenbranche

In het laatste hoofdstuk behandelt Hans Groen een aantal innovaties die momenteel in de culturele sector aan de orde zijn. Daarmee neemt hij een voorschot op de toekomst en blijkt tevens de liefde voor en betrokkenheid bij het vakgebied. Bijvoorbeeld hoe het illegaal doorverkopen van concert- of theaterkaartjes met woekerwinsten voorkomen kan worden door de inzet van blockchain technologie. Of het noodzakelijke meer aandacht schenken aan het verzekeren van evenementen, ter voorkoming van schade door onverwachte gebeurtenissen. De lijst van innovaties die Hans Groen behandelt in de laatste paragraaf van dit hoofdstuk is aanzienlijk. De innovaties zijn echter wat kort beschreven en bieden zo veel stof tot nadenken, dat ze een uitgebreider hoofdstuk hadden verdiend.

Eindoordeel

Hoewel je iedere auteur een bestseller gunt en Hans Groen vanwege zijn openhartigheid nog meer, zal dit boek geen groot lezerspubliek trekken. Is dat erg? Nee, niet echt, want dat deel van de lezers dat Volle zalen wel aanschaft zal dat hoogstwaarschijnlijk gericht, met een bepaald doel doen. Omdat ze werkzaam zijn in de branche van evenementen organiseren of zelf plannen hebben om één of meer evenementen te organiseren. De eerste groep lezers zal een deel van de informatie in het boek bekend voorkomen en gebruiken om haar bekwaamheid te vergroten. Voor de branche als geheel mooi meegenomen. De tweede groep lezers zal na het lezen van het boek nog meer zin en ambitie krijgen om de organisatie van evenementen op te pakken. De liefde voor het vak en het enthousiasme waarmee Hans Groen dat in zijn boek Volle zalen weet over te brengen staan daar garant voor.

Peter Streefkerk is mede-eigenaar van Starck Training & Development en eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van de boeken ‘Inkopen voor Dummies’, ‘Inkoop’, mede-auteur van het boek ‘E-commerce & E-business’ en een groot aantal artikelen over contractmanagement en inkopen in diverse vakbladen en op diverse websites. Zijn recensies verschenen eerder op www.inkopers-cafe.nl en www.aanbestedingscafe.nl. Volg Peter op Twitter en LinkedIn.

Volle zalen - 'Praktische inzichten en checklists'
9 juli 2019 | Sjors van Leeuwen

In Nederland worden veel events georganiseerd. Van beurzen, seminars en congressen tot theater- en muziekvoorstellingen, films en concerten. Met iedere keer weer de vraag: hoe krijg ik de zaal vol? Hans Groen geeft het antwoord in het boek Volle zalen.

Vreemd genoeg is er nog nooit een boek over Volle zalen geschreven, zo constateert Hans Groen. Voormalig directeur van Focus Conferences en meer dan 30 jaar ervaring in het organiseren van zakelijke events. Groen heeft zijn ervaring vastgelegd in het boek Volle zalen met de toepasselijke subtitel ‘De beste strategie voor een uitverkocht event'. Want, zo constateert de auteur: ‘iedereen die een seminar, voorstelling of masterclass organiseert wil een volle zaal, maar niemand weet precies hoe je dat voor elkaar krijgt.'

De beste strategie voor een uitverkocht event bestaat volgens de auteur uit 8 succesfactoren die in even zovele hoofdstukken worden beschreven. De acht succesfactoren voor een volle zaal zijn:

1.     Een briljant idee.

2.     Wel of geen grote naam.

3.     Een uitgebalanceerd programma.

4.     De perfectie locatie.

5.     Een slimme prijsstrategie.

6.     Een sterke marketingcampagne.

7.     Het fenomeen uitverkocht en continuïteit.

8.     Innovatie.

De auteur heeft een vlot leesbaar boek geschreven met tal van praktische tips en voorbeelden om meer bezoekers naar jouw evenement te trekken. Het boek bevat een groot aantal aansprekende praktijkcases. Zo is Soldaat van Oranje - De Musical bijvoorbeeld al 9 jaar op rij uitverkocht. Hoe kan dat? Wat is hun geheim? Het uit Amerika overgewaaide TEDx zette de seminarwereld op zijn kop door geen entreeprijs te vragen. Slechts op uitnodiging ben je welkom. Ook is er aandacht voor wellicht het meest succesvolle seminar ooit in Nederland: MBA in één dag met Ben Tiggelaar in de hoofdrol. En AFAS Live was tot op de laatste stoel bezet bij de komst van President Obama naar Nederland. Terwijl het event in de zomerperiode plaatsvond, de toegangsprijs pittig was en de marketing aan scherpe restricties was gebonden. En hoe lukt het dancefestijn Q-dance toch om iedere keer bij aankondiging al uitverkocht te zijn? Om maar niet te spreken over het megasucces van André Rieu, wat is zijn geheim?

De auteur analyseert al deze praktijkcases en vertaalt ze naar praktische inzichten en checklists met tips en aandachtspunten. Niet alleen handig voor dit soort grote events, maar ook voor als je kleinschalige workshops, seminars of bijeenkomsten organiseert. Duidelijk wordt wel dat een volle zaal niet vanzelf gaat, maar dat daarvoor - naast de eerder genoemde succesfactoren - ook een portie gezond ondernemerschap, visie, durf en doorzettingsvermogen nodig is. De auteur begint het boek met de opmerking dat het vullen van zalen een vak is, en geen bijzaak. Dat vak leer je dus ook niet door het lezen van dit boek. Toch kan het boek Volle zalen je zeker helpen om de zalen voor jouw events (iets) voller te krijgen, en misschien wel uitverkocht. Succes!

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie?, Wendbare strategie op een A4, Online marketing in de zorg en Sterk merk in de zorg . Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.