Artificial Intelligence IN ACTIE - 'Zeer goed leesbaar'
27 mei 2020 | Elly Stroo Cloeck

In het boek Artificial intelligence in actie van Muriël Serrurier Schepper en Taco Hiddink komen heel veel aspecten van Artificial Intelligence (AI) aan de orde.

Variërend van wat het nu eigenlijk is, waarom het nú allemaal zo snel gaat en hoe het zit (of juist niet) met relevante wet- en regelgeving, tot de invloed op ons werk, ethische kwesties, privacy, en hoe je AI in je organisatie kunt implementeren. Muriël Serrurier Schepper en Taco Hiddink  gaan er allemaal op in in Artificial intelligence in actie.

Die praktische AI toepassingen geven heel veel aandacht aan chatbots (hoewel ik Bol's chatbot Billie niet intelligent zou willen noemen). Een chatbot is dan ook de ‘simpelste' vorm van AI, een virtuele assistant (als Siri) is alweer veel geavanceerder.

Artificial intelligence in actie van Muriël Serrurier Schepper en Taco Hiddink is een zeer goed leesbaar en vrij volledig boek, door die brede insteek is de diepgang wat beperkt. Het boek bevat terecht veel waarschuwingen over privacy en de noodzaak voor regelgeving voor zelflerende systemen (wie is aansprakelijk?) maar is weinig concreet of pragmatisch over wat we in de tussentijd kunnen doen om risico's op dat vlak te managen.

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management via haar bedrijf ESCIA. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.

Artificial Intelligence in actie: 'Heldere inleiding op zakelijke context'
16 september 2019 | Cees Kappert

In Artificial Intelligence in actie geven Muriël Serrurier Schepper en Taco Hiddink een heldere inleiding op de toepassingen van AI in de zakelijke context.

Artificial Intelligence (AI) is hot. De afgelopen 10 jaar komt AI steeds vaker in het nieuws. AI vormt onderdeel van (mobiele) besturingssystemen om als virtuele assistent (Siri, Cortana, Alexa) allerlei taken te vergemakkelijken. In spelvorm (schaken, go, jeopardy) wordt de kracht van menselijke intelligentie uitgedaagd én verslagen door AI. Ook in het beheersen van de sterk gegroeide datastromen (big data) spelen lerende algoritmes inmiddels een grote rol. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor bedrijven en instellingen?

In Artificial Intelligence in actie geven Muriël Serrurier Schepper en Taco Hiddink een heldere inleiding op dit gebied, met name op de toepassingen van AI in de zakelijke context. De auteurs zijn zelf werkzaam in het vakgebied en verzorgen online trainingen op het gebied van AI. Naast een toelichting op AI (wat is het) worden ook handvaten aangereikt om als bedrijf met AI aan de slag te gaan (wat doe je er mee).

AI wordt voor zakelijke toepassingen steeds belangrijker. Intelligent gebruik van bedrijfs- en klantdata kan leiden tot kostenvoordelen, het personaliseren van klantrelaties en strategisch voordeel, door nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Veel managers vragen zich dan ook af of AI in hun bedrijf toegepast kan en moet worden.

Dit boek is specifiek geschreven voor de business professional. Boeken over AI kunnen zeer technisch van aard zijn, maar dat is dit boek zeker niet. Het boek richt zich op algemene principes en de rol die AI in een bedrijfscontext kan vervullen. De theorie wordt toelicht met een groot aantal interviews en cases, waarmee de implementatie in de praktijk ook ruime aandacht krijgt.

Het boek kent een duidelijke tweedeling. Het eerste deel legt uit wat AI is: het nabootsen van menselijke intelligentie. Menselijke intelligentie kent verschillende verschijningsvormen en niveaus. In het boek worden AI systemen ingedeeld in zes categorieën: beeld (herkenning), tekst (begrijpen en produceren), spraak (begrijpen en produceren), voorspelling, virtuele assistenten en robotica. De opkomst van AI wordt mogelijk omdat computerkracht exponentieel is toegenomen en we in veel domeinen heel veel data hebben gekregen. In plaats van het regel voor regel instrueren van computers (programmeren) laten we nu computers patronen herkennen in data (leren). In dit deel komen verder de maatschappelijke aspecten van AI aan de orde, zoals ethiek, privacy, wet- en regelgeving, gevolgen voor arbeid etc.

Het tweede deel gaat over de zakelijke toepassingen van AI. Voorbeelden worden gegeven in de verschillende bedrijfsonderdelen, zoals verkoop, klantenservice, logistiek, financiën, HR. Een specifieke technologie, de chatbot, wordt in een apart hoofdstuk meer uitgebreid beschreven. In de laatste hoofdstukken worden handvatten gegeven voor de toepassing van AI in je eigen organisatie, welke factoren van belang zijn voor succesvolle implementaties en welke leveranciers en tools op dit moment op de markt zijn. Hoe betrek je je organisatie, welke rollen kun je onderscheiden bij AI projecten, hoe stel je concrete doelen zijn vragen die hier aan de orde komen?

Serrurier Schepper en Hiddink zijn erin geslaagd om in een beknopt en toegankelijk boek een breed en divers onderwerp inzichtelijk te maken. Het boek blijft daarom wel algemeen en introducerend van aard: om de ‘killer app' voor je eigen organisatie te ontwikkelen en te implementeren moet je uiteraard vervolgens wel de diepte in. Maar als eerste blik op een fascinerend onderwerp van harte aan te bevelen!

Cees Kappert is managing partner bij MindMatters, bureau voor klantgericht advies, software en diensten. MindMatters biedt sinds 2000 klantcontact management oplossingen aan organisaties in de media, fondsenwerving, financiële dienstverlening en utilities. Cees heeft zich - als early adopter - in de jaren negentig al beziggehouden met toepassingen van AI (neurale netwerken) in marketing en product development.

Op 15 november 2019 spreekt Muriël Serrurier Schepper op het seminar 'Veranderkracht' over de impact van AI op organisaties.