Personal branding voor zzp’ers
21 november 2015 | Angelina Hammond

Als zzp’er ben je voortdurend erop gericht om opdrachten binnen te halen en zo goed mogelijk te doen. Soms kun je als zzp’er zelfs bijdragen aan de branding van de opdrachtgever.

Maar hoe staat het met de branding van de zzp’er zelf? Dat blijft een ondergeschoven kind bij veel ondernemers, maar vooral bij zzp’ers. En dat is toch een essentieel onderdeel van het ondernemerschap. Want zet je jezelf op de kaart? En hoe overtuig je een (potentiële) opdrachtgever dat jij de beste persoon voor ‘the job’ bent?

Dan is het uitermate belangrijk dat jij ook continu werkt aan jouw personal branding. Auteur Tom Scholte (h)erkent dit heikel punt en heeft een praktisch handboek voor de zzp’er samengesteld.

Personal branding staat, in dit geval, voor de professionele identiteit van de zzp’er. Die kun je eigenlijk zelf maken en breken, zoals Scholte duidelijk maakt. Je ontkomt niet aan het individuele karakter dat (on)bewust deel uitmaakt van de professionele identiteit, maar ook andermans perceptie is beïnvloedbaar. Je kunt een duidelijk en positief beeld neerzetten door jouw doen en laten, maar vooral door jouw keuzes. Kom je ook consistent over of prikken mensen gelijk door je heen? Dit aspect is absoluut fnuikend voor welke branding dan ook, inclusief personal branding.

En vooral… kun jij jouw toegevoegde waarde bewijzen of zelfs verhogen? Hiermee speel je jezelf volledig in de kijker van huidige en toekomstige opdrachtgevers. Maar geef je ook figuurlijk een onontkoombaar visitekaartje af, dat goed blijft hangen. In de concurrentieslag is dit jouw winnende troef.

Tom Scholte presenteert hele praktische ideeën, tips en trucs. Sommigen liggen voor de hand, maar hij slaagt er ook in om heel zzp-gerichte voorbeelden te geven. Hiermee spreekt hij de doelgroep van zzp’ers aan en levert hij hen direct toepasbare strategieën. Voor de ene zzp’er meer vanzelfsprekend dan voor de ander; voor hen die werkzaam zijn als (marketing)communicatie- of PR professionals zal dit boek weinig verrassingen hebben, maar voor alle overige zzp’ers kan dit boek toch als eye opener dienen. Tom Scholte benadrukt met dit boek, specifiek gericht op de zzp’ers, een belangrijk aspect: een zelfstandige is een ondernemer die net zoals elke andere ondernemer moet werken aan zelfprofilering. Dus aan de slag met die personal branding!

Angelina Hammond is een multidisciplinaire PR- & Communicatiespecialist (on- & offline)

6 oktober 2015 | Hanneke Tinor-Centi

‘Personal branding voor zzp’ers’ van Tom Scholte is bedoeld om de zelfstandige professionals (of diegenen die dit willen worden) te leren hoe ze de sterkste versie van zichzelf presenteren. Het geeft inzicht in hoe jij jouw unieke en onderscheidende kwaliteiten op overtuigende wijze kunt uitdragen. Het is daarbij onontbeerlijk jezelf als merk te zien en jezelf goed ‘in de markt te zetten’. Daarmee geef je een boost aan je bedrijf en je omzet!

Het aantal zelfstandige professionals en het aantal hoger opgeleiden stijgt en dat maakt het (nog!) belangrijker dat je helder moet aantonen wat jouw unieke kwaliteiten zijn. Bovendien worden werklocaties steeds flexibeler door het nieuwe werken waardoor je je krachtiger moet profileren aangezien het (offline) contact met relaties (tijdelijke) collega’s en werkgevers/opdrachtgevers sterk vermindert.

Er is eigenlijk maar een zekerheid waar je als professional op terug kunt vallen en dat is een sterk ontwikkeld personal brand; de beste versie van jezelf. Wanneer je personal branding serieus neemt, neem je de verantwoordelijkheid voor je eigen loopbaan en leven.
'Personal branding betekent bewust bezig zijn met het ontdekken en benoemen van wie je bent'. Dit is de inleidende zin van het boek van begint Tom Scholte en dat is direct waar dit boek feitelijk over gaat. Je leert jezelf en je bedrijf beter kennen, je leert reflecteren en ontwikkelt netwerkeigenschappen.

Het boek van Scholte is onderverdeeld in tien hoofdstukken en een stappenplan. Bij elke stap dwingt de auteur om kritisch naar jezelf en je eigen werk te kijken. Zo wil hij dat je stilstaat bij je kwaliteiten, je persoonlijke doelen en het verhaal van jouw bedrijf. Een handige toevoeging is het 'personal branding canvas' achterin. Hier kun je jouw antwoorden invullen of de vragen nog eens nalezen. Je krijgt zo een mooi overzicht dat tevens als naslagwerk dient.

Als beginnend ondernemer is dit boek het lezen absoluut waard. Je leert niet alleen kritisch naar je werk te kijken, maar ook naar jezelf. Na het lezen ben je beter in staat de visie van je bedrijf uit te dragen. ‘Personal branding voor zzp’ers’ is een boek dat een abstract en ongrijpbaar begrip verbindt aan een praktische aanpak.