Hard gaan met de beste mensen - 'Aanrader voor Hr en scale-ups'
20 januari 2020 | Carole Lucas

Best lastig kiezen... als je een lijst met managementboeken toegestuurd krijgt en je zelf kunt aangeven welk boek je zou willen lezen voor een review! Op de een of andere manier werd ik getriggerd door de titel en flaptekst van dit boek.

Hard gaan met de beste mensen van Team Sprout is een boek dat niet specifiek is geschreven voor HR-professionals zoals ik, maar voor de ‘ondernemer' die in het kader van een start-up of scale-up handvatten nodig heeft om de volgende stap te kunnen maken.

Na een pakkend voorwoord en een inleiding die je heel nieuwsgierig maakt over wat je zult gaan lezen en leren, volgen 9 hoofdstukken, ieder afgesloten met een ‘checklist' en 4 zogenaamde ‘groeicases' die op een boeiende wijze kort maar krachtig een voorbeeld uit de praktijk van een ondernemer of bedrijf toelichten.

Ik moet zeggen dat ik even moeite had met de keuze voor de insteek van deze specifieke review, omdat er veel interessante informatie in staat, die ik eigenlijk allemaal in de review had willen verwerken. Dat gaat natuurlijk te ver, vandaar mijn keuze om per hoofdstuk een selectie te maken uit specifieke feiten, constateringen en adviezen die mij het meest aanspraken vanuit HR perspectief (ik ben en blijf een HRM'er in hart en nieren).

Ieder hoofdstuk start met een pakkende quote, die ik graag in mijn review wil meenemen.

Hiring people is an art, not a science - Howard Schultz
Een van de zaken waar bedrijven in (snelle) groei tegenaan lopen is het feit dat ‘alleskunners‘ min of meer gedwongen zijn om specialisten aan te nemen en taken neer te leggen bij collega's die vanuit hun specifieke expertise een grote(re) bijdrage aan de groei kunnen leveren (dan de alleskunner in zijn of haar eentje zou kunnen). Hiervoor is wel een goed (hiring) plan nodig, waarbij de marketing, gericht op een latente behoefte, heel belangrijk is. De juiste mensen op de juiste plaats krijgen kost tijd. Belangrijk daarbij is voldoende tijd te investeren in onboarding en het inwerken van de nieuwe collega's.

We hire people who are smarter than us - Joe Gebbia (Airbnb)
Werk bij werving en selectie met een longlist op basis waarvan je telefonisch korte introductiegesprekken voert om duidelijk te krijgen hoe geïnteresseerd iemand is. Realiseer je daarbij dat het, i.v.m. de krapte op de arbeidsmarkt, soms onmogelijk is om op basis van ervaring te selecteren. De checklist bij dit hoofdstuk is bijzonder interessant! Het HR-beleid wordt opgedeeld in vier fasen, afhankelijk van de grootte van de onderneming.

Culture eats strategy for breakfast - Peter Drucker
In dit hoofdstuk wordt belicht welke wijzigingen optreden in de bedrijfscultuur gedurende het groeiproces van een onderneming. Van een kleine groep die de bedrijfscultuur ‘ademt' naar een (veel) grote(re) groep met allerlei persoonlijkheden, leeftijden en achtergronden, die soms zo ver uit elkaar liggen dat de cultuur niet meer vanzelfsprekend is. Dan ben je op het punt beland dat je in kaart moet gaan brengen wat je bedrijfscultuur is. Op basis van 3 tot maximaal 5 kernwaarden kun je de bedrijfscultuur typeren en als leider moet je de kernwaarden ook duidelijk belichamen (voorbeeldgedrag). ‘De gevleugelde uitspraak is immers dat mensen niet doen wat je zegt, maar doen wat je doet'.

If you never want to be criticized, don't do anything new - Jeff Bezos
Het moet een natuurlijk proces zijn dat feedback geven en ook vragen een onderdeel is van de dagelijkse communicatie. Een leidinggevende heeft ook ontwikkelpunten en een goede leidinggevende is daar ook open en eerlijk over. Hij stelt zich kwetsbaar op en laat zien dat er iets gedaan wordt met de feedback. Een opvallende uitspraak in dit hoofdstuk gedaan : ‘Zeg als leidinggevende nooit dat je deur altijd openstaat voor medewerkers'. ‘Als je wilt weten wat mensen echt vinden, zoek ze dan op hun werkplek op, of op neutraal terrein.' Ik heb zelf weer wat geleerd in ieder geval.

Life is a game, money is how we keep score - Ted Turner
Belonen draait in veel start-ups en scale-ups nog altijd vaak over geld (salaris). Dat is al lang niet meer wat mensen het belangrijkst vinden. Veel onderscheid is te maken in slimme secundaire arbeidsvoorwaarden, een aantrekkelijke cultuur en bijvoorbeeld opties en aandelen. Er moet in een scale-up een duidelijk beloningsbeleid worden opgesteld op basis van functieprofielen. Een opleidingsplan is in een groeiende organisatie eveneens onontbeerlijk.

Hire character. Train skill - Peter Schuts (voormalig CEO van Porsche)
De insteek van dit hoofdstuk is teamwork en goed functionerende teams. Uit dit hoofdstuk wil ik specifiek de vijf veelgemaakte fouten bij slecht functionerende teams belichten:

- Gebrek aan vertrouwen
- Confrontaties worden vermeden (veel geklaag in de wandelgangen en bij de koffieautomaat)
- Medewerkers nemen afstand van een plan of een afspraak
- Het mijden van verantwoordelijkheid (er is niet goed duidelijk wie wat doet)
- Te veel aandacht voor het eigen resultaat en te weinig voor het grotere geheel

Samengevat is dit boek in mijn ogen sowieso een must have voor founders van start-ups en scale-ups die op zoek zijn naar praktisch toepasbare inzichten en de nieuwste tools en methodes.

Voor de HR-professional werkzaam in een bedrijf dat een groei doormaakt is Hard gaan met de beste mensen ook een absolute aanrader, minder voor de nieuwste tools en methodes (die we bekend mogen veronderstellen), maar vooral als het gaat om de herkenbaarheid van bepaalde situaties en uitdagingen uit de dagelijkse HR praktijk beter in perspectief te kunnen plaatsen.

Carole Lucas is een Senior HR Professional met natuurlijk overwicht en een duidelijke visie op een modern HR beleid. Haar recensie verscheen eerder op Expand.nl

Hard gaan met de beste mensen - 'Een hartstikke vlot boek'
24 september 2019 | Eelco Sneep

Wie bij Hard gaan met de beste mensen denkt aan een doorsnee managementboek over het aantrekken en binden van goed personeel komt bedrogen uit. Sprout doet het - en hoe kan het ook anders - net even anders.

Twee jaar geleden was er de introductie van de zogenaamde bookazines (verdiepende tijdschriften), nu vormt Hard gaan met de beste mensen het startsein voor een serie groeigidsen. Een reeks handzame en praktische boekjes voor ambitieuze ondernemers.

De eerste editie is meteen raak. De gids is een figuurlijke gang langs de belangrijkste kwesties die spelen rond het centrale thema: personeel. De opbouw van het boekje is dan ook logisch en voor de hand liggend. Van werving en selectie van echte toppers tot het organiseren van een zorgvuldig afscheid als de samenwerking geen onverdeeld succes blijkt. Meer willekeurig - maar minstens zo belangrijk - zijn de hoofdstukken die ertussen liggen. Van vrije en eerlijke feedback, via het expliciteren van je bedrijfscultuur naar beloningsbeleid en manieren waarop je kunt samenwerken in teams. Ook het belang van leiderschap - iets anders dan managen - komt natuurlijk aan bod.

Ieder onderwerp is in drie delen opgebouwd: een handleiding met basisinformatie, praktijklessen van gerenommeerde ondernemers en een checklist om te beoordelen of je overal aan hebt gedacht. Nadeel van dit concept is dat veel onderwerpen wel erg beknopt aan bod komen. Met name bij hoofdstuk 7 (teamwork) bekroop mij het gevoel dat de auteurs wel erg snel voorbij gaan aan de afwegingen die er te maken zijn bij het samenwerken in teams en de methoden die daar bij kunnen passen. Al lijkt dit een bewuste keuze. De gids verwijst namelijk veelvuldig en uitgebreid naar andere boeken voor meer verdieping en inspiratie rond specifieke onderwerpen.

De kracht van het boek zat voor mij in het iedere keer weer terugkerende ‘oh ja'-gevoel. Niet zozeer vernieuwende, maar wel noodzakelijke inzichten die je soms weer even tot je moet nemen. Of om de woorden van Marnix Geus te gebruiken: ‘[Hard gaan met de beste mensen is een] noodzakelijke opfrisser van het geheugen. Van die dingen die je als ondernemer moet blijven horen'. Het boek richt zich - net als Sprout zelf - vooral op startups en scaleups. Maar ik wens ook gevestigde ondernemers en corporates wat vaker het ‘oh ja'-gevoel toe. Ook voor hen biedt de gids noodzakelijke inzichten en ideeën als het gaat om personeel.

Sprout zelf pretendeert dat het wel eens een instant besteller kan worden. Zelfoverschatting? Je kunt het ook een mooie ambitie noemen. Buiten kijf staat dat ze precies aanvoelen waar hun lezerspubliek (ondernemers die geïnspireerd willen worden) behoefte aan hebben. Hard gaan met de beste mensen is een hartstikke vlot boek dat je in een paar uur (wel zo efficiënt!) meeneemt langs alles dat met het werven, binden en afscheid nemen van personeel te maken heeft. De vaart erin zou ik zeggen!

Eelco Sneep werkt bij AT Osborne als adviseur voor de adviesgroep Bestuur & Organisatie. Hij geniet ervan om intensief met anderen te werken aan het stimuleren van organisatieontwikkeling en procesverbetering, veelal in (politiek bestuurlijk) complexe omgevingen met uiteenlopende belangen en afhankelijkheden.

Hard gaan met de beste mensen - Door 2 brillen
23 september 2019 | Wiemer Renkema

Hard gaan met de beste mensen heb ik twee keer gelezen. De eerste keer, met mijn HR-manager bril op, was ik niet onder de indruk. Met mijn bril als ondernemer vond ik het een stuk interessanter.

Een van de beloften van het boek is namelijk dat de lezer inzicht krijgt in de nieuwste tools en methoden. Afgezien van kleine snippers over scrum, holacratie en nieuwe technologieën, is het echter vooral oude wijn in nieuwe zakken. De beschreven praktijken verschillen namelijk amper van die in de startups aan het einde van de vorige eeuw tijdens de eerste internetbubbel. Zeker, er is nieuwe technologie en een nieuw scaleup lingo, maar de essentie is hetzelfde gebleven: aandacht voor het proces om de juiste mensen aan je te binden. Wat vooral mist is samenhang tussen de verschillende onderdelen van het boek; aandacht voor de HR strategie van een organisatie. Essentieel om daadwerkelijk succesvol en duurzaam te kunnen groeien.

Met die gedachte werd de tweede lezing, door de ogen van een startende ondernemer, een stuk interessanter en daarmee mijn recensie welwillender. Het boek is een uitgave van Sprout, een online ondernemersplatform voor scaleups en startups, en geschreven door journalist Alex van der Hulst. Het is een vlot geschreven en mooi vormgegeven boek waar ondernemers in de eerste groeifase van hun bedrijf zeker wat aan hebben. In minder dan honderdvijftig pagina's lees je over de belangrijkste processen die te maken hebben met personeel. Van recruitment en onboarding, tot beloning en leiderschap. Het is volledig in de zin dat alle onderwerpen die van belang zijn de revue passeren, maar het blijft wel aan de oppervlakte. De checklists aan het einde van ieder hoofdstuk zijn handig en een prima samenvatting van de belangrijkste punten waar een beginnend ondernemer op moet letten. Ook de groeicasus, lessen van een startende ondernemer over dat betreffende onderwerp, zijn interessant en leerzaam om te lezen.

Wat mist in het boek zijn mooie verhalen over mislukkingen, terwijl dit toch een van de onderscheidende kenmerken is van Sprout op haar platform. Daarnaast is mij onduidelijk wat de rol van de zogenaamde partners van het boek zijn. Deze partners zijn mensen uit de academische wereld of anderszins experts in hun vakgebied, maar ook experts die namens hun bedrijf spreken. Hoewel het er absoluut niet dik bovenop ligt, komt daarmee de objectiviteit van het boek voor mij wel onder druk te staan.

Het boek sluit goed af met een aantal must-reads die voor de broodnodige verdieping kunnen zorgen. Daar staan ook een paar van mijn persoonlijke favorieten bij zoals ‘De bedrijfscultuur code' van Daniel Coyle, ‘Radicaal openhartig' dat een standaardwerk is voor het geven van feedback en de bestseller van Lencioni over teams. Persoonlijk zou ik daar graag nog ‘Het hoeft niet zo hectisch te zijn op het werk' aan toe willen voegen. Dit boek gaat ook over een scaleup maar beschrijft een volkomen andere benadering van bedrijfsvoering. Het is daarmee een mooi tegenwicht voor dit boek want het hoeft ook weer niet altijd hard te gaan.

Wiemer Renkema is eigenaar van To be Training & Consulting, een innovatief human resources training- en managementadviesbureau. Hij is de auteur van Managen of niet, dat is de vraag, waarin hij op zoek gaat in het werk van Shakespeare naar antwoorden op de lastigste zakelijke dilemma's, en van Denken als Gordon Ramsay.