Management Summaries: Human2Human
20 augustus 2015 | Ronald Buitenhuis

Er kan een streep door B2B (Business to Business) en B2C (Business to Consumer). Het draait vandaag de dag om Human2Human, schrijft Danielle de Jonge in haar gelijknamige boek. Om echte aandacht. Het gaat er niet meer om wat een bedrijf aanbiedt, het gaat erom wat de klant vraagt. Van USP (unique selling point) naar UBR (unique buying reason).

Producten worden steeds minder onderscheidend, dus wordt juist echte persoonlijke aandacht cruciaal. Ja, mensen shoppen en surfen steeds meer online, maar onderzoek wijst uit dat uiteindelijk 75 procent van de kopers (ook online) vroeg of laat contact met de leverancier wil. Niet voor niets staan er op sites nummers voor klantcontact, kun je chatten of e-mailen. Er zijn vijf niveaus van klantcontact. Van Klantonterend, naar Minimaal en Verwacht, en via Verlangd naar het summum Human2Human. De meeste bedrijven zitten op niveau drie (Verwacht), en dat betekent dat je als organisatie volstrekt inwisselbaar bent. Voor een euro minder gaat de klant naar de concurrent. Klantonterend (het eerste niveau) breekt je imago af. Minimale aandacht doet klanten weglopen. Verwachte aandacht maakt een klant immuun, Verlangd maakt een klant supporter van een organisatie, op niveau vijf, Human2Human, wordt de klant ambassadeur.

Een organisatie moet niet altijd in winst denken. Soms ook moet je investeren in wat de klant niet direct maar wellicht pas (veel) later verkoop oplevert. In een echte klantrelatie stelt de verkoper geïnteresseerde vragen aan de klant in plaats van alleen te willen zenden. Een bedrijfsbrochure is louter ondersteunend. Het product staat op de achtergrond. Kern daarbij is voorbereiding: pluis de klant uit, weet met wie je te maken hebt. Lukraak acquisitie doen heeft geen zin. Met heel weinig moeite kun je altijd iets over een klant te weten komen. Hoewel ze in elkaar overlopen, moet je als organisatie fasegewijs denken: klanten vinden, klanten hebben, en klanten houden. Op alle drie niveaus is een andere manier van klantcontact nodig, waarbij er altijd één kernwaarde is: het draait altijd om echte (dus menselijke) aandacht.

Dit is een ingekorte versie van de Management Summary van Human2Human: de nieuwe klantrelatie.

Op dinsdag 13 oktober 2015 is Daniëlle de Jonge een van de sprekers op het middagseminar 'De klant aan zet!'. Alle deelnemers ontvangen haar laatste boek.

23 juli 2015 | Sandra Kok

In ‘Human2Human’ van Daniëlle de Jonge draait het om aandacht, échte aandacht! De wereld is veranderd, mensen willen gewaardeerd worden, ook wanneer het draait om verkopen. Misschien zelfs wel juist bij het verkopen. Je zult dingen herkennen, zowel aspecten die je goed doet als punten van verbetering. En ja, het zal ook gebeuren dat je denkt ‘is het zo simpel?’, ja dus!

Hoe mooi je product of dienst ook is en de materialen die je gebruikt om een en ander te promoten, het onderscheidend vermogen komt bij jezelf vandaan. In het boek kom je veel praktische tips tegen hoe je je kunt onderscheiden en die je vrij makkelijk kunt aanleren en inpassen.

Verleid de klant met je (oprechte) verhaal en gebruik geen twijfelwoorden zijn twee aspecten die mij direct opvielen. Mooi in het geheel is het gebruik van de ‘Why’ van Simon Sinek, daarin zit de belangrijkste boodschap voor je klant. Dit is wat de klant raakt en waarmee je je kunt onderscheiden.

Voor mij zit er ook herkenning in het boek op een aantal vlakken. Raakvlakken vanuit mijn eigen werk. Wanneer de klant beseft welke waarde je voor hem en zijn bedrijf levert, dan is de kans groot dat je vanuit die waarde ook andere diensten of product mag leveren. De klant voelt zich gewaardeerd door de aandacht die je geeft en geeft dat op deze manier terug.

Het boek van Daniëlle de Jonge is doorspekt met handige tips. Of het nu gaat om social media, nieuwsbrieven of het versturen van een factuur. Maak het persoonlijk, geef een beetje aandacht als het kan en de klantbeleving verandert direct.

Een hele goede tip voor de website vind ik het veranderen van ‘over ons’ in ‘ons verhaal’. Heel simpel, maar bovenal doeltreffend. Eentje die ik zeker op mijn eigen website ga doorvoeren.

Oprechte en persoonlijke aandacht is maatwerk en kan niet 1 op 1 worden overgenomen voor een andere klant. Dat lijkt veel tijd te kosten. Echter, door deze aanpak zul je selectiever zijn in het benaderen van nieuwe klanten en het slagingspercentage zal stijgen. Minder eenheidsworst, meer echt persoonlijk contact en meer opdrachten als gevolg van de gunfactor die ontstaat.

De uitdrukking ‘wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd’ is meer dan van toepassing op dit boek. Human2Human communicatie wordt ook van Heart2Heart communicatie genoemd. Communiceer vanuit je hart, geef aandacht!

Human2Human: de nieuwe klantrelatie
23 juli 2015 | Sandra Kok

In ‘Human2Human’ van Daniëlle de Jonge draait het om aandacht, échte aandacht! De wereld is veranderd, mensen willen gewaardeerd worden, ook wanneer het draait om verkopen. Misschien zelfs wel juist bij het verkopen. Je zult dingen herkennen, zowel aspecten die je goed doet als punten van verbetering. En ja, het zal ook gebeuren dat je denkt ‘is het zo simpel?’, ja dus! Hoe mooi je product of dienst ook is en de materialen die je gebruikt om een en ander te promoten, het onderscheidend vermogen komt bij jezelf vandaan. In het boek kom je veel praktische tips tegen hoe je je kunt onderscheiden en die je vrij makkelijk kunt aanleren en inpassen.

26 juni 2015 | Rein Hof

Er zijn veel ideeën rondom klantcontact en klantrelaties. Het was ooit b2b en b2c nu vooral human2human. En hier over worden dan ook veel boeken geschreven . Wat beschrijven deze boeken dan? Iets meer dan het verhaal dat klantcontact belangrijk is?

Het boek – dat reeds in de top van managementboeken heeft gestaan – beschrijft op een inspirerende en makkelijk leesbare manier de visie van Daniëlle de Jonge over dit onderwerp. Onderscheidend verkopen, met échte aandacht. En dat in een helder en strak boek. Drie hoofdstukken tonen een duidelijke opbouw: Klanten vinden, hebben, behouden..

Ik heb veel gelezen over zaken die ik ook via andere kanalen al gezien heb. Dus: nieuw? Neen. Maar er staat tegen over dat de voorbeelden die worden aangehaald op een zeer onderhoudende manier zijn beschreven. Goede voorbeelden van hoe zaken niet moeten. En – gelukkig – ook hoe het wel kan...

Wat maakt het onderscheid? Wanneer gaat deze klant wél met je in zee? Het onderdeel Human2Human, zegt: mens naar mens en wordt bij ieder onderdeel betrokken. En bij ieder hoofdstuk is dit ook een key deel van het verhaal. Het boek is vlot geschreven, vlot leesbaar met mooie voorbeelden. Dus wanneer jij je wilt oriënteren en aan het nadenken bent. Een absolute aanrader!

Deze recensie verscheen eerder op SocialMedia.nl.

Human2Human: de nieuwe klantrelatie
26 juni 2015 | Rein Hof

Er zijn veel ideeën rondom klantcontact en klantrelaties. Het was ooit b2b en b2c nu vooral human2human. En hier over worden dan ook veel boeken geschreven . Wat beschrijven deze boeken dan? Iets meer dan het verhaal dat klantcontact belangrijk is? Het boek – dat reeds in de top van managementboeken heeft gestaan – beschrijft op een inspirerende en makkelijk leesbare manier de visie van Daniëlle de Jonge over dit onderwerp. Onderscheidend verkopen, met échte aandacht. En dat in een helder en strak boek. Drie hoofdstukken tonen een duidelijke opbouw: Klanten vinden, hebben, behouden..

23 juni 2015 | Carla Verwijs

Wat heeft u laatst nog voor uw klanten gedaan? Iets wat u altijd al doet, of heeft u echt iets onderscheidends gedaan? Iets onverwachts, iets extra’s wat ze nog lang zullen onthouden? Of misschien vindt u dat teveel moeite, want uw klanten komen toch wel weer. Als u ‘Human2Human: De Nieuwe Klantrelatie’ van Daniëlle de Jonge heeft gelezen, komt u waarschijnlijk nog terug op die laatste gedachte.

De wereld is veranderd: hoe u uw klanten vindt, hoe u ze behoudt. Wat vroeger werkte, uw Unique Selling Point naar voren brengen, werkt vandaag de dag niet meer. Menselijk, of ‘human’ is het toverwoord. Alle sociale media ten spijt, de meeste mensen hebben toch behoefte aan écht menselijk contact.

‘Human2Human’ is in drie delen verdeeld: klanten vinden, de klant hebben en klanten houden. Bij het vinden van de klant stelt De Jonge voor te gaan dansen. Dansen met de klant, gaat dat niet wat te ver? Niet als DANS betekent: direct contact, aanbevelingen, netwerken en spreken. Vier manieren van acquisitie die iedereen onder de knie moet hebben, aldus De Jonge. Ook LinkedIn kunt u veel beter benutten dan u nu waarschijnlijk doet. Een ware goudmijn.

U onderscheidt zich bij bestaande klanten door hen aandacht te geven die ze niet snel vergeten. Dus niet aandacht die ze verwachten, die krijgen ze bij een ander ook wel, maar iets extra’s, passend bij de relatie. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn, zoals een meubelleverancier die na een paar maanden vraagt of alles beviel. Iets wat de andere leveranciers nalieten.

Daniëlle de Jonge laat zien dat ze veel ervaring heeft met klantrelaties en ze deelt dat graag met u. Niet op een abstracte manier, maar heel concreet. Hoe het moet en vooral ook hoe het niet moet. Concreet met zinnen, zodat u een idee heeft hoe u bijvoorbeeld een eigentijdse pitch ontwikkelt. Natuurlijk, u kunt deze voorbeelden overnemen, maar ze werken alleen als u er achter staat en u iets van uzelf laat zien. Klanten doorzien meteen als u het niet echt meent. Authentiek en persoonlijk. Dat wordt gewaardeerd.

Dit boek is een regelrechte aanrader voor iedereen die met klanten te maken heeft. En dat is niet alleen een salespersoon. ‘Human2Human’ kijkt verder dan verkoop, want we kunnen allemaal een extra menselijk stapje maken in het contact met klanten.

Human2Human: de nieuwe klantrelatie
23 juni 2015 | Carla Verwijs

Wat heeft u laatst nog voor uw klanten gedaan? Iets wat u altijd al doet, of heeft u echt iets onderscheidends gedaan? Iets onverwachts, iets extra’s wat ze nog lang zullen onthouden? Of misschien vindt u dat teveel moeite, want uw klanten komen toch wel weer. Als u ‘Human2Human: De Nieuwe Klantrelatie’ van Daniëlle de Jonge heeft gelezen, komt u waarschijnlijk nog terug op die laatste gedachte. De wereld is veranderd: hoe u uw klanten vindt, hoe u ze behoudt. Wat vroeger werkte, uw Unique Selling Point naar voren brengen, werkt vandaag de dag niet meer. Menselijk, of ‘human’ is het toverwoord. Alle sociale media ten spijt, de meeste mensen hebben toch behoefte aan écht menselijk contact.

12 juni 2015 | Corien Plaisier

'Human2Human' is het tweede boek van Danielle de Jonge. Ze neemt u mee op het pad van onderscheidend verkopen met echte aandacht, en dat is dan ook de ondertitel van dit boek.

Bij verkopen met echte aandacht komt veel kijken. Human2Human is ingedeeld in drie delen. Klanten vinden, klanten hebben en klanten houden. De schrijfster loodst u op een optimistisch gedreven manier door de materie, met als resultaat inspiratie. Hoewel ik ook af en toe dacht, hoe ga ik dat in vredesnaam allemaal voor elkaar krijgen?

In deel 1 legt de schrijfster u onder andere uit hoe u een onderscheidende offerte maakt en een goed acquisitiegesprek voert. Het stuk over de voorbereiding van zo’n gesprek is uitvoerig en leerzaam.

In deel 2 wordt het pure fun. Het deel gaat over het hebben van klanten en hen ook echt persoonlijk kennen en aanspreken. Zoals De Jonge het brengt kost het zelfs nauwelijks tijd om echte aandacht voor uw klanten te hebben. Al kan ik me voorstellen dat u er echt wel even over doet om haar benadering in te passen in uw werkweek. Dat het gaat werken is zeker, wie wordt er niet blij van persoonlijke aandacht?

Het laatste deel gaat over klanten houden en daar onthult het boek hoe uw bedrijf echt zo onderscheidend wordt dat uw klanten ware ambassadeurs worden. Ze introduceert een thermometer, het Human2Human-klantloyaliteitsmodel waarmee u kan meten waar u staat. Het klantonvriendelijkste bedrijf is ‘klantonterend’ en op het hoogste niveau staat de onderneming die Human2Human toepast en supertevreden klanten heeft.

Het boek leest lekker door en staat vol met tips. Alleen daarom al raad ik u aan het jaarlijks te herlezen. Laat u dan opnieuw inspireren, we hebben allemaal de neiging om weer terug te vallen in ons oude gedrag en dat wilt u echt niet meer na het lezen van dit boek!

Human2Human: de nieuwe klantrelatie
12 juni 2015 | Corien Plaisier

'Human2Human' is het tweede boek van Danielle de Jonge. Ze neemt u mee op het pad van onderscheidend verkopen met echte aandacht, en dat is dan ook de ondertitel van dit boek. Bij verkopen met echte aandacht komt veel kijken. Human2Human is ingedeeld in drie delen. Klanten vinden, klanten hebben en klanten houden. De schrijfster loodst u op een optimistisch gedreven manier door de materie, met als resultaat inspiratie. Hoewel ik ook af en toe dacht, hoe ga ik dat in vredesnaam allemaal voor elkaar krijgen?